R.E.M. - Up (1998)

1. Airportman (4:13)
  2. Lotus (4:31)
  3. Suspicion (5:37)
  4. Hope (5:01)
  5. At My Most Beautiful (3:35)
  6. The Apologist (4:29)
  7. Sad Professor (4:03)
  8. You're in the Air (5:23)
  9. Walk Unafraid (4:33)
  10. Why Not Smile (4:02)
  11. Daysleeper (3:39)
  12. Diminished / I'm Not Over You (6:00)
  13. Parakeet (4:12)
  14. Falls to Climb (5:06)
avatar van milesdavisjr
Na een gestage opmars in de jaren 80, de enorme doorbraak begin jaren 90 kwam de klad er een beetje in.
De zelfverzekerdheid die albums als Out of Time en Automatic for the People kenmerkte maakte plaats voor albums waar de electronica (weliswaar niet in een dominante rol) een steeds grotere rol kreeg. Dat levert met Up een minimaal onevenwichtige plaat op. Pareltjes als At My Most Beautiful, Lotus en Daysleeper worden afgewisseld met nummers die aan je voorbij trekken zonder dat je er erg in hebt. Deze schijf is zeker niet slecht maar mist wat richting en ontbeert enig venijn en dat breekt dit album op. Desalniettemin bevat de plaat wel enkele klassiekers.

avatar van Niek
Hoe beter ik dit album leer kennen hoe beter in hem begin te vinden. Intussen schaart hij zich tussen de beste platen van R.E.M. (al zijn dat er best wel veel ). Meer dan andere platen wordt Up gedragen door de stem van Stipe en dat bevalt me prima. Enige mispeer op deze plaat is misschien You're in the Air. Verder zijn het stuk voor stuk prachtnummers.

Johnny Marr schreef:
Ja, deze plaat is nog beter dan AftP.

Vandaag nog eens opgezet en ik blijf bij mijn mening: dit is het allerbeste R.E.M.-album. Wat een laag gemiddelde. Ik heb 'm maar eens verhoogd naar de volle 5*.

avatar van Rudi S
Johnny Marr schreef:
[vandaag nog eens opgezet en ik blijf bij mijn mening: dit is het allerbeste R.E.M.-album.

Oei, dat is niet goed, gelukkig wordt dit gedekt door de zorgverzekering, ook in Belgie

Johnny Marr schreef:

De hittegolf - met grote kans op zonnesteek - vindt anders pas volgende week plaats. Jeugdig enthousiasme wordt gewaardeerd, maar boyo, think twice:

EXCLU : R.E.M et Patti Smith : "E-Bow the Letter" (Live in New York) - YouTube - as good as it ever gets, pure magie

avatar van johan de witt
3,50 gemiddeld bij 350 stemmen vind ik toch wel mooi

johan de witt schreef:
3,50 gemiddeld bij 350 stemmen vind ik toch wel mooi

Bwa, ik niet echt, voor zo'n topper

avatar van ArthurDZ
Ja prachtplaat dit, helaas door velen niet op waarde geschat inderdaad. Voor mij samen met Green en AftP mijn favoriete R.E.M., kan niet echt zeggen welke ik de beste vind. Een dik uur lang heerlijke melancholie, van de rust van Airportman tot de catharsis van Falls To Climb.

avatar van ZERO
Met Walk Unafraid staat op dit album m'n favoriete R.E.M.-nummer. Vooral daarom heb ik dit album de afgelopen jaren regelmatig een kans gegeven. Maar het kwartje valt niet echt. Het kabbelt voor mij iets te veel verder zonder ergens spannend te worden.

Met At My Most Beautiful en Daysleeper staan er naast Walk Unafraid nog 2 prachtnummers op, maar verder is het naar mijn mening toch iets te veel middelmaat.

M'n pa is een groot liefhebber van R.E.M., maar zegt altijd dat hij het meer een singlesband vindt dan een albumband. Die mening wordt door de gebruikers hier duidelijk niet gedeeld als je naar de scores kijkt. Toch denk ik dat ik me bij hem aansluit. Hoe tof ik R.E.M. ook vind, op Automatic for the People na heb ik niet het gevoel dat de band een album heeft dat me van voor tot achter kan boeien.

avatar van luigifort
Up draait hier de laatste dagen rondjes op de cd speler. Wat is Diminished toch shuimbekkend mooi, o boy... , nietwaar Johnny Marr?

luigifort schreef:

Ja, karige score geef je trouwens, nietwaar ArthurDZ?

avatar van luigifort
Leuk, ff ArthurDZ taggen for the final crushing blow

avatar van ArthurDZ
luigifort schreef:
Leuk, ff ArthurDZ taggen for the final crushing blow

Haha up met die stem, zou ik zeggen

De dubbele tag is een mooie reminder dat ik dringend deze prachtplaat nog eens moet draaien.

avatar van Pitchman
Wat is deze cd toch goed! Zal het gemiddelde effen omhoog krikken. De volle mep voor dit melancholische werkstuk. Heerlijke gevoelige liedjes , en des te meer ik hem beluister , hoe mooier Up wordt.