Anderson / Stolt - Invention of Knowledge (2016)

Verenigd Koninkrijk / Zweden
Label: Inside Out

1. Invention (9:39)
  2. We Are Truth (6:41)
  3. Knowledge (6:30)
  4. Knowing (10:31)
  5. Chase and Harmony (7:17)
  6. Everybody Heals (7:35)
  7. Better by Far (2:03)
  8. Golden Light (3:30)
  9. Know... (11:13)
avatar van meesterdch
Ik kan echt niet wachten. Wat een bijzondere samenwerking lijkt me dit. Mijn grote muzikale held van nu en één van de groten van de hoogtijdagen. Wat moet het voor Stolt ook een enorm goed gevoel geven dat hij na al die jaren van hard werken inmiddels de status heeft dat zijn eigen helden als Hackett en nu Anderson met hem muziek willen maken.

avatar van vigil
Ondanks dat ik geen echte Anderson fan ben (al heb ik natuurlijk veel respect voor zijn oeuvre) en ook Stolt niet altijd even goed is lijkt me dit toch wel een interessante samenwerking waar ik wel naar uit kijk.

avatar van bikkel2
Gaat het hier om Jon Anderson of Ian Anderson ?

avatar van bikkel2
Okay. Thanx vigil.

Misterfool
ziet er erg interessant uit. .

avatar van meesterdch
Wow!: Album teaser. Veel te kort.

avatar van musician
Ben ook benieuwd!

Weinig kans op een single, begrijp ik met 4 tracks langer dan 10 minuten?

avatar van vigil
meesterdch schreef:
Wow!: Album teaser. Veel te kort.

Naast deze halve minuut is er via hun FB pagina nog een halve minuut verschenen uit het nummer Knowing. Dat klinkt toch wel heel als de topjaren Yes. Maar goed die paar snippets maken uiteraard nog geen zomer maar dit kan toch zomaar wel eens iets moois gaan opleveren.

avatar van Alicia
Een album de moeite waard om er zeker een keer naar te luisteren. Ik ben benieuwd!

avatar van Droombolus
bikkel2 schreef:
Gaat het hier om Jon Anderson of Ian Anderson ?

Signe Anderson was na het "grote helden" intro al uitgesloten ?

avatar van heartofsoul
Signe Anderson is trouwens, op dezelfde dag (28 januari 2016) als Paul Kantner overleden, dus ja, dat was op die grond natuurlijk al onwaarschijnlijk geweest.

avatar van Droombolus
Dat album is natuurluk niet gisteren opgenomen ..... en postume rielieses doen het altijd prima !

avatar van heartofsoul
Ja, inderdaad - het album werd gedurende de afgelopen 2 jaar opgenomen als ik het goed heb onthouden. Nu maar hopen dat Jon Anderson nog even in leven blijft. Zie trouwens wel uit naar dit album.

avatar van MrEd63
En besteld. Ben benieuwd hoe dit straks uit mijn speakers knalt. kijk er erg naar uit.

avatar van FrodoK
Goh, klinkt goed die teaser! Hoewel NAderson zijn stem wel wat zwakker geworden lijkt met de jaren natuurlijk. Maar ik ben wel benieuwd!

avatar van namsaap
Een release om reikhalzend naar uit te kijken...... Vinyl is besteld.

avatar van Don Cappuccino
De recensies maken mij wel benieuwd naar deze plaat en het voorproefje stemt mij ook vrolijk.

Don Cappuccino schreef:

Mij ook! Nog een paar uurtjes...

Nu te beluisteren LINK

avatar van musician
Don Cappuccino schreef:

Ze zouden die zanger goed kunnen gebruiken bij Yes!

avatar van Alicia
Laat Jon maar lekker verder gaan zonder Yes!

Het album moet nog gaan indalen zoals men dit zo mooi noemt en dit is geen eenvoudige taak, al straalt de klasse er wel vanaf. Het is een prachtige plaat met enkele wonderschone momenten geworden, dat om overduidelijke reden een redelijk aantal "Yes momenten" kent, maar over het geheel genomen is dit gewoon een "echt" Jon Anderson album.
Ook al kunnen en mogen we niet spreken van een soloproject, het is misschien wel - buiten Yes om - een van zijn allerbeste werkjes tot nu toe geworden. Nou ja... werkjes. Het zijn voor mij op dit moment best wel ellenlange nummers om te doorgronden, maar dat heb ik er in dit geval graag voor over. De samenwerking met Roine Stolt zorgt er in ieder geval voor dat ik niet helemaal weg fladder....

avatar van erwinz

II We Are Truth (6:41)
III Knowledge (6:30)

Knowing
I Knowing (10:31)
II Chase and Harmony (7:17)

Everybody Heals
I Everybody Heals (7:36)
II Better by Far (2:03)
III Golden Light (3:30)

Know….(11:13)

avatar van meneer
We gaan eens luisteren.

avatar van meesterdch
Het is een hele zit. Ik kan nu al zeggen dat ik het heeeeel mooi vind. Ik luister altijd eerst via spotify, maar ik ga hem zeker aanschaffen straks. Dan kan ik ook echt alle ins en outs proberen te doorgronden. Ik heb even geen spotify premium en voor je luisterervaring helpt het niet als een nummer van zo'n 20 minuten plots wordt onderbroken door reclame Wat ik wel kan zeggen is dat ik de performance van Jon geweldig vind. Uiteraard zijn zijn teksten een beetje zweverig.... Maar net als met de geloofsteksten van Morse, heb ik liever dat je zingt in iets waar je met heel je hart in gelooft dan dat je onzin de wereld ingooit. Heerlijk is ook de muziek van Stolt en vrienden eronder. Het is echt eronder omdat de stem van Jon echt op de voorgrond staat. Maar het past perfect. Ik had regelmatig het gevoel dat ik ook had bij de eerste luisterbeurten van de Yes albums uit de jaren 70. Wow. En wat gebeurt er toch veel in die muziek. Met de gitaar van Stolt en die heerlijke brommende en springende bas van Reingold als uitblinkers voor mij. Wat dat betreft is dit naast een ode aan Jon ook zeker een ode aan Chris Squire. Nee het is geen scheurende rock, het is behoorlijk mellow. Maar wat is het ook hemels en onbeschrijflijk mooi......

avatar van E-Clect-Eddy
Even een paar korte 'nummers' geluisterd want Jon Anderson destijds met Vangelis was een magisch verbond. Deze klinkt fijn maar Jon's stem heeft wat geleden door de tijd, is geen verrassing maar wel jammer. Gelukkig klinken de teksten niet al te veel in de Heere want die periode had hij ook.

Album gaat tenminste een luisterbeurt krijgen maar is een lange zit en dat is wat veel gevraagd.

erwinz schreef:
Het moet iets als dit zijn:
Invention Of Knowledge
I Invention (9:41)
II We Are Truth (6:41)
III Knowledge (6:30)

Knowing
I Knowing (10:31)
II Chase and Harmony (7:17)

Everybody Heals
I Everybody Heals (7:36)
II Better by Far (2:03)
III Golden Light (3:30)

Know….(11:13)

Had je een correctie ingediend? Anders doe ik dat wel.

avatar van Alicia
Na tien luisterbeurten gebeurt het pas... het is inderdaad veel gevraagd, maar dan heb je ook wat.
Ik vind Jon... voor zo'n man op leeftijd, best nog aardig bij stem.
Twijfel nog tussen 4* of hoger!

avatar van E-Clect-Eddy
Everybody Heals gaat in elk geval op mijn playlist van 2016.

Trouwens, één van de mooiste hoezen van 2016, Jules Verne-achtig.