Red Hot Chili Peppers - Californication (1999)

Label: Warner Bros.

1. Around the World (3:58)
  2. Parallel Universe (4:30)
  3. Scar Tissue (3:37)
  4. Otherside (4:15)
  5. Get on Top (3:18)
  6. Californication (5:21)
  7. Easily (3:51)
  8. Porcelain (2:43)
  9. Emit Remmus (4:00)
  10. I Like Dirt (2:37)
  11. This Velvet Glove (3:45)
  12. Savior (4:52)
  13. Purple Stain (4:13)
  14. Right on Time (1:52)
  15. Road Trippin' (3:25)
  16. Gong Li * (3:43)
  17. How Strong * (4:42)
  18. Instrumental #2 * (2:34)
  19. Quixoticelixer * (4:48)
  20. Over Funk * (2:58)
  21. Fat Dance * (3:40)
avatar van douwef
Op zich een goede plaat, maar ik erger me aan hoe deze plaat is geproduceerd. Er zit totaal geen dynamiek en alles klinkt nogal vlak. Het komt er allemaal net niet uit. Er had zoveel meer in gezetten als het wat rauwer was en minder glad geproduceerd was. Toch staan er een paar uitschieters op zoals scar tissue en Californication en het laatste nummer road tripping is ook best tof maar de rest doet me totaal niks.

avatar van Vinck
Minder glad? De productie op deze plaat kraakt en rammelt langs alle kanten, wat ook de reden is voor het feit dat hij (te) weinig wordt gedraaid hier. Wat een rotgeluid, dat verdienen deze prachtnummers eigenlijk niet

avatar van HugovdBos
The Peppers vonden hun muzikale richting begin jaren negentig met het album Blood Sugar Sex Magik. Na het enigszins teleurstellende One Hot Minute bereikte de band eind jaren negentig opnieuw een hoogtepunt met Californication. Met de terugkeer van Frusciante zoekt het viertal op het album zijn weg in de dood, drugs, reizen en de staat Californië. Parallel Universe is het ruigste nummer van het album en vindt zijn afwisseling in het muzikale Scar Tissue. Otherside gaat over het overlijden van bandlid Hillel Slovak en het leven na de dood. De titeltrack is sterk in de donkere kracht die in Hollywood schuilt. De toegankelijkheid van het album vermengt zich met de pure schoonheid en de diepere gedachten achter deze indrukwekkende plaat.

Schnee
HugovdBos schreef:

Waar heb je dit lulverhaal vandaan geplukt...
De rhcp waren na mothers milk niet leuk meer, en deze plaat spant de kroon in commerciele rotzooi

avatar van HugovdBos
Schnee schreef:

Waar heb je dit lulverhaal vandaan geplukt...

Zo zie je maar weer het verschil in de muzieksmaak van de mens.

avatar van teus
HugovdBos schreef:

Zo zie je maar weer het verschil in de muzieksmaak van de mens.

Zo is dat Hugo....blijft ergens toch leuk hier op MM die discussie's over wat is commerciël ....???
Ik maak me daar niet zo druk over vind Callifonication zeker geen commerciële rotzooi
Maar ieder geval wel een van de betere van de Peppers
Road Trippin' /Parrallel Universe/ Scar Tissue / Around The World...heerlijk...Supersongs!!! Wat is hier mis mee???

avatar van Ernie
En het onderschatte Purple Stain, heerlijk funky en zou niet mistaan hebben op pakweg Blood Sugar Sex Magic

Goede nummers alleen de audio kwaliteit van dit album valt mij tegen. De engineers proberen de tracks zo luid mogelijk te maken lijkt wel. Erg jammer want de muziek is erg goed maar door de audio kwaliteit zal ik dit album niet vaak opzetten. 2,5/5

avatar van Funky Bookie
De plaat begint ijzersterk en eindigt heel goed. Het middenstuk is wat vlak en dat drukt mijn score dan ook. De Peppers kwamen met deze plaat wel weer helemaal terug aan de top.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Heb weinig op met de muziek van de Red Hot Chili Peppers en heb ook niets van dit gezelschap in mijn kast staan. Toevallig zag ik dit album bij de spullenhulp liggen voor 1 euro! Kende het album oppervlakkig, was vanwege Scar Tissue, Otherside & het titelnummer de moeite wel waard om mee te nemen.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Vind dit al beter klinken dat de funk/rap/ hip hop ellende die ze eerder hebben gemaakt, al doet draak Get On Top me daar direct weer aan herinneren☹️