David Bowie - Low (1977)

Rock / Electronic
Label: RCA

1. Speed of Life (2:46)
  2. Breaking Glass (1:51)
  3. What in the World (2:23)
  4. Sound and Vision (3:03)
  5. Always Crashing in the Same Car (3:29)
  6. Be My Wife (2:55)
  7. A New Career in a New Town (2:51)
  8. Warszawa (6:20)
  9. Art Decade (3:43)
  10. Weeping Wall (3:26)
  11. Subterraneans (5:39)
  12. Some Are * (3:16)
  13. All Saints * (3:38)
  14. Sound and Vision [Remix Version] * (4:41)
De tweede helft is zeker de mooiste. De eerste vindt ik wat wisselvallig maar de vaak zangloze instrumantils van de B-side zijn zo onzettend mooi.

Zigstar
the viking schreef:
elektronische niemendalletjes

Luister nog maar eens hééél goed naar de cd, en hopelijk ontdek je dat heuse ambiente stukken als warszawa en Art Decade geen elektronische niemendalletjes zijn.

Plaat krijgt van mij overigens 5 sterren, met als favorieten Warszawa, Breaking Glass en Weeping Wall.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Lang getwijfeld tussen The Rise And Fall Of Ziggy Stardust, Heroes & Low, waarbij Low het uiteindelijk wint.
Dit is naar mijn mening Bowie zijn absolute meesterwerk, Warszawa is een geweldig deprimerend nummer, waarbij ik moet vermelden dat de live uitvoering op Stage (1978) nog veeeel beter klinkt!!!!

Een lang artikel over Low van David Bowie.

avatar van gemaster
Leuk stukje. Heb dit album van de week ook op 5* gezet, samen met een tiental anderen. Blijft een fascinerend kunstwerk dit.

thejazzscène
Als ik me niet vergis heeft Bowie hier samengewerkt met een niet onbekende Brian Eno. Waarom wordt die dan niet vermeld op de voorkant van de hoes?
Dit album heb ik nog niet beluisterd. Ik koos voor een briljante herwerking op dit album door Philip Glass; "Low Symphony". Misschien moet ik dan ook maar eens naar de rockversie luisteren.

Nicci
als ik het goed heb was Eno de producer. 1 nummer heeft hij ook meegeschreven. wellicht speelt hij keyboards.
als Bowie een album uitbrengt, staat Bowie op de voorkant. niet een producer, gitarist of wie dan ook.

thejazzscène
Ja, ze blijken inderdaad vrijwel allemaal geschreven te zijn door Bowie. Logisch dus.

avatar van kaztor
@Nicci: Het album is geproduceert door Bowie en Tony Visconti, maar Eno was wel de bepalende factor voor deze plaat en hij speelde hierop ook een hoop instrumenten.
Mary 'Hopkins' Visconti zingt hier ook een moppie op mee!

Nicci
ah, ik had even geen zin om het na te kijken. ik herinner me nu een foto met hun drieen achter een mengpaneel.
nu ik m'n reactie teruglees is het net alsof ik zeg dat Eno geen belangrijke rol op deze plaat speelt. doet hij wel, alleen hij staat niet op de voorkant!

avatar van kaztor
Was misschien wel beter zo, anno 1977

avatar van devel-hunt
Een van de Beste Bowie platen en ook één van mijn favorite platen allertijden. Kant één (op de LP) zijn de nummers, die allemaal ijzersterk zijn en een heerlijke cult sfeer hebben, dansbaar en bijzonder. Kant twee (op de LP) is de ambiance sfeer waar Warsawa het absolute hootepunt vormt, prachtig gedaan, zwaar hinkend tegen klassiek totdat Bowie plots als een soort bezeten monnik gaat zingen in ik meen in het Italiaans, waanzinnig. De andere nummers houden de donkere sfeer goed vast, uitstekend.

avatar van orbit
Latijn zal het zijn ofzoiets

thejazzscène
Dit is een tekst over Warschau. Dus het zou me niet verwonderen dat het Pools is hoewel Bowie volgens mij geen pools kan en waardoor het volgens mij een op-pools-gelijkend taaltje is.
Of het moest gregoriaans zijn. Die taal beheers ik nog niet helemaal.

Nicci
Gregoriaans is dan ook geen taal, maar een stijl van zingen.

thejazzscène
Ja, dat is waar. Misschien daarom. De stijl van zingen in dit nummer lijkt wel op gregoriaanse koorzangen.

EVANSHEWSON
Wél, devel-hunt, dat heb je héél mooi uitgelegd, echt! Waarvoor dank!

thejazzscène schreef:
Dit is een tekst over Warschau. Dus het zou me niet verwonderen dat het Pools is hoewel Bowie volgens mij geen pools kan en waardoor het volgens mij een op-pools-gelijkend taaltje is/

Het is half-Pools, half fantasietaal, volgens mij. Alhoewel ik ook wel 's gelezen heb dat er Bosnische invloeden inzitten. Maar dat lijkt me eerlijk gezegd wat te ver gezocht. Het is hoe dan ook gebaseerd op zang van een Pools kinderkoor uit de omgeving van Warschau.

LocoHermano
Ik vind deze, met op kleine afstand Ziggy.. en Station To Station, de beste van Bowie. Vooral kant A doet het bij mij goed.

EVANSHEWSON
Je noemt nu ook ongeveer de allerbeste albums van de goede man op. Doe er voor mij gerust ook nog Lodger en Scary Monsters bij...!

avatar van luc011190
Als ik wegdroom tijdens deze plaat bedenk ik dat ik deze plaat zo graag 4,5* ster wil geven. Maar het is nou eenmaal zo dat ik altijd pas begin weg te dromen vanaf het 8e nummer. Juist de Eno-stempel maakt deze plaat voor mij bijzonder, erg episch en filmisch allemaal. 5 sterren voor nummers als Warszawa en Subterreanans, maar de gehele plaat komt niet boven de 4 sterren uit.

avatar van Gyzzz
Had ik eerst precies hetzelfde Luc, totdat het toch ook wel een erg fijn geheel bleek

avatar van Jochempie
Ik ken nu een aantal Bowie albums, en deze vond ik altijd razend interesant want volgens de fans was dit wel zo'n beetje zijn beste. Toen ik em eenmaal hoorde vond ik het echt vreselijk, na 3 keer luisteren nog steeds en eigenlijk is het nooit echt op me gegroeit. Sound and Vision is voor mij echt een soort intro-tune voor een flauw tekenfilmpje, werkelijk het ultieme nietszeggende nummer.

Ik ben nu de plaat nog maar eens aan het herluisteren en vind het al beter dan ik het ooit vond dus misschien gaat het ooit wat worden tussen Low en Ik, maar ik schat de kansen toch niet al te High in.

avatar van LucM
De samenwerking met Brian Eno was meteen een schot in de roos. Verbazingwekkend dat de muziek na ruim 30 jaar nog steeds futuristisch klinkt.

Nicci
futuristisch niet, maar fris zeker.

Mordor
Voor het nummer Warszawa (mooi gebruikt in Corbijns film Control) alleen al een topnotering De eerste helft is helaas niet subliem dus een halfje eraf. 4,5

Eerste paar luisterbeurten zitten erop en ongeveer bij de helft van de nummers heb ik het idee dat ik het nummer ergens van ken.
Wellicht van de reclame's of andere dingen op TV???

Klinkt weer erg goed moet ik zeggen, maar bij Bowie moet ik een album 4/5 keer draaien voordat ik pas een goed oordeel kan geven. Je wordt wel beloond trouwens want na Hunky Dory heb ik zowel Diamond Dogs als Aladdin Sane op 4,5 ster staan!

Lost Highway
Als ik naar Heroes of Low luister vraag ik me steeds meer af of ik nou een fan ben van Bowie of van Eno. Het zijn op die twee albums toch echt de Eno bijdragen die het hem doen.

Mordor
Eno kon dit volgens mij ook nooit bewerkstelligen zonder Bowie. Blijft toch een klasse apart die man. Denk dat Bowie ook veel creatieve invloed heeft uitgeoefend op het eindresultaat wat betreft de B kant

Zigstar
Reken wel: op deze is de bijdrage van Eno beperkt tot Warszawa (wel een subliem nummer) - de andere ambiente nummers zijn geloof ik volledig aan Bowie's brein ontsproten.