ABC - The Lexicon of Love II (2016)

Label: Virgin

1. The Flames of Desire (4:27)
  2. Viva Love (4:14)
  3. Ten Below Zero (3:58)
  4. Confessions of a Fool (3:55)
  5. Singer Not the Song (4:10)
  6. The Ship of the Seasick Sailor (4:41)
  7. Kiss Me Goodbye (4:52)
  8. I Believe in Love (4:42)
  9. The Love Inside the Love (4:12)
  10. Brighter Than the Sun (5:13)
  11. Viva Love [Reprise] (0:55)
Jemig...

avatar van Droombolus
Ai ! Dit soort vervolg eksersietsies sta ik, om Heer Bommel maar te citeren, enigszins anti-scepties tegenover. Maar ik ben benieuwd ....

avatar van musician
Never change a winning team!

avatar van E-Clect-Eddy
Viva Love muzikaal klinkt het inderdaad zo'n beetje als in hun begintijd maar de stem van Martin Frye heeft kracht verloren.

avatar van nlkink
Lexicon Of Love kwam uit in 1982. De plaat is mogelijk al in 1981 opgenomen. Na 34 of mogelijk zelfs 35 jaar lijkt me dat niet onlogisch. Ik geef het een kans.

avatar van E-Clect-Eddy
In die tijd was ik wel een groot fan van hun hits maar de meeste albums hadden te veel nummers die mij minder boeiden. Zal binnenkort maar eens een hits album opgooien als het nieuwe album er is.

avatar van EttaJamesBrown
Op voorhand een zwaktebod. Afwachten maar.

buizen
De hoes is wel weer erg smooth, mooi.

avatar van E-Clect-Eddy
Op de hoes van de eerste The Lexicon of Love stond Martin zelf naast de dame, nu lijkt hij letterlijk de man op de achtergrond.

avatar van vigil
Ow ja, goed opgelet daar staat hij idd.

Ongelofelijk,deze plaat had ik in 1983 verwacht maar toen verscheen Beauty Stab met daarop toch een geheel ander geluid dan het debuutalbum.

Toen ik The Lexicon Of Love in '82 aanschafte was ik 14 jaar en het is tot vandaag mijn all time favourite album.Nu op mijn 50ste part II verschijnt heb ik datzelfde gevoel als 34 jaar geleden en ik hoop dan ook dat het hetzelfde geluid wordt van weleer.

Maar ik heb er toch een goed gevoel bij los van het feit dat in de begindagen de groep uit 4 vaste leden bestond maar dat ABC toch al een 25 jaar herleid is tot een éénmansformatie.
Het slechte nieuws is dan weer dat producer Trevor Horn niet zoals toen van de partij is,positief is dat Anne Dudley (Art Of Noise) wel weer is aangetrokken voor de orkestrale arrangementen.

Wel vreemd is dat de 'nieuwe' single Viva Love al van 2004 dateert zij het in een dance-mix.

Ik vind het wederom een mooie hoes maar vraag me af waarom de foto er in spiegelbeeld opstaat.

Om af te ronden,mijn Flames Of Desire zijn gewekt!

Zonet de clip van Viva Love bekeken,duidelijk geïnspireerd op het promo-filmpje van Poison Arrow.
Eveneens geregisseerd door Julien Temple (Absolute beginners).
Voor mij een sterke eerste single met een hoofdrol die weggelegd is voor het strijkersensemble.
Zoals eerder door andere hier aangehaald is de stem van Martin misschien niet meer zo krachtig maar zeker nog van hoogstaande kwaliteit.
In alle eerlijkheid heb ik bij het horen van deze nieuwe song een traantje weggepinkt,waarschijnlijk door een nostalgisch eigthies moment dat hier duidelijk te horen is.
Als het gehele album van deze aard is ben ik een tevreden ABC-fan.

EttaJamesBrown schreef:
Op voorhand een zwaktebod..

Verklaar u nader,en dit zonder het gehele album te beluisteren?

80's man schreef:

Verklaar u nader,en dit zonder het gehele album te beluisteren?

Het idee dat door dezelfde titel te kiezen dezelfde kwaliteit gebracht kan worden is een misvatting. De magie van toen komt toch niet terug. Vandaar mijn terughoudendheid en schrijf ik ' op voorhand'.

In het deel dat je niet citeert schrijf ik 'afwachten maar' . Wellicht dat het eindresultaat mij achteraf meevalt en het zwaktebod een meesterzet blijkt te zijn.
Bij Godfather III is het niet waargemaakt, bij Faust II wel.

Dezelfde titel kiezen slaagt eerder op de sound van weleer.
De kwaliteit van part I overtreffen of zelfs nog maar benaderen zal er naar alle waarschijnlijkheid niet inzitten al hoop ik dat natuurlijk wel.
Maar om vooraf van een 'zwaktebod' te spreken is mijn inziens toch iets te pessimistisch ingeschat.

Afwachten maar...

80's man schreef:

Verklaar u nader, en dit zonder het gehele album te beluisteren?

Tony schreef:

Verklaar u nader, en dit zonder het gehele album te beluisteren?

Ik kom hier niet beweren dat het hier een goed dan wel slecht album betreft.
Alleen vond 'ik' de term 'zwaktebod' iets te fel uitgedrukt.
De nieuwe single is alvast geen 'zwaktebod'.Toch niet volgens 'mij'.
Maar u kan daar natuurlijk een andere mening op na houden.

Afwachten maar...

80's man schreef:
Ik kom hier niet beweren dat het hier een goed dan wel slecht album betreft.
Alleen vond 'ik' de term 'zwaktebod' iets te fel uitgedrukt.

Nog een keer dan... Zwaktebod slaat niet op de kwaliteit van de plaat maar op de keuze van ABC om zowel titel als cover van hun allang vervlogen succes zo duidelijk te kopiëren. Beetje sneu toch wel dat je 34 jaar na dato niets beters kunt verzinnen. En daarmee is dit nou een schoolvoorbeeld van een zwaktebod. ABC staat ook wat mij betreft met 1-0 achter door deze keuze.

buizen
Weet ik niet, Tony, je kunt ook expres met het verleden koketteren en er een karikatuur van maken misschien heeft ABC dat wel gewild. Het lijkt me haast van wel. Het gaat vast niet om 'niets beters kunnen verzinnen'.
De muziek zal evenwel toch de oude en eventueel nieuwe fans over de streep moeten trekken.
Ik stoor me aan titel noch hoes.

buizen schreef:
Weet ik niet, Tony, je kunt ook expres met het verleden koketteren en er een karikatuur van maken misschien heeft ABC dat wel gewild. Het gaat vast niet om 'niets beters kunnen verzinnen'.
Ik stoor me aan titel noch hoes.

Wel buizen,dat is een heel plausibele uitleg waar ik ook aan dacht.
Bekijk de nieuwe videoclip van Viva Love en je weet waarom.
De clip is gebaseerd op de video van Poison Arrow met wederom Fry als 'telegramjongen' van... 58 jaar,het gaat hier dus duidelijk om zelfspot.
Het gaat zeker niet om 'niets beter te verzinnen' maar het is gewoon een vette knipoog naar part I.
Nogmaals ik vind ook de hoes en titel zeer geslaagd.

Op deze site discussieer ik toch liever over de muziek dan over de hoes,dus nog even geduld.

avatar van EttaJamesBrown
If you judge a book by the cover, you've got the looks of a lover....waar ken ik dat toch van?

I don't know the answer to that question
If i knew i would tell you

Look for your information...

avatar van Droombolus
Er staat een interview met Martin Fry in de Mojo waarin hij verteld dat hij voor deze plaat het LOL-konsept gebruikt heeft vanuit de point of view van een 50er. Het idee kwam voort uit de 2009 uitvoering van LOL met BBC Concert Orchestra in de Royal Albert Hall. De titel werd hem ( o, wat een verassing ) door de platenmij door de strot geramd.

Moet zeggen dat ik, met deze verklaring in het achterhoofd, een stuk nieuwsgieriger ben naar LOL II.

Droombolus schreef:

En dat was nou precies de bedoeling van de platenmaatschappij. "Zijn we er toch weer ingetuind..." Ken je die gevleugelde uitspraak uit 1974 nog?

Ja, die staat op het netvlies Tony.
Ik vond het toendertijd nogal glibberig, confectiepop is het eerste wat mjj te binnen schiet.
Ik was echter wel hevig verliefd op een meisje toen en All Of My Heart vond ik stiekum wel erg mooi.
Nadien ben ik het ook meer gaan waarderen, al is ABC weer zo'n net niet gevalletje.
Ik ga het wel beluisteren.......staat op het lijstje inmiddels.

Tony schreef:

Je hebt helemaal gelijk en het is psies de reden waarom Fry er uiteindeluk mee akkoord gegaan is natuurluk............

En die kreet uit 1974 ( van Herman Kuiphof - spreek uit: Tsjuiphof - ) brengt nog steeds heel bittere herinneringen boven. Wat heb ik een giga kater gehad van die wedstrijd ......

avatar van Frenz
Ik moest eerst even met mijn ogen knipperen, huh? De eerste van ABC? Komt uit in 2016??

Dacht heel even dat ik in een bizarre time warp terecht gekomen was, tot ik de II zag.

Hoe vaak ik op feestjes het drumroffeltje niet gedaan heb. Glibberig jazeker bikkel2, maar jeugdsentiment van de bovenste plank, behoorlijk grijsgedraaid.

Op een of andere manier heb ik niet de behoefte deze remake (of ABC2.0 voor mij part) te horen. It can only get worse....

Frenz schreef:

Ik snap je gevoel maar ik heb ik kijk er toch wel erg naar uit. Eens kijken wat ze er van gebakken hebben. Nu ben ik niet zo'n extreem grote fan van de band (wel extreem grote 80's liefhebber) maar ik heb wel sympathie voor de band.

De track viva love is in ieder geval fantastisch, kijk uit naar het volledige album. De clip is een leuke combinatie tussen het heden en verleden.

avatar van devel-hunt
Al die jaren 80 meuk steekt de kop weer op, net zoals ABC. Tuurlijk, de Lexicon of love was een leuke plaat, maar klinkt nu heel gedateerd. Daarna zakte ze al heel snel weg in middelmatigheid en hebben ze nooit meer iets goeds gemaakt. Toch zijn veel mensen blij dat er nu, na meer dan 30 jaar een Lexicon of love 2 uit komt. Waarom?, ik zou het niet weten, want zo goed was Lexicon of love deel 1 ook weer niet. Terug verlangen naar een tijd die nooit meer terug komt, dat is het enige wat ik kan bedenken.