Big Star - #1 Record (1972)

Rock / Pop
Label: Ardent

1. Feel (3:34)
  2. The Ballad of El Goodo (4:21)
  3. In the Street (2:55)
  4. Thirteen (2:35)
  5. Don't Lie to Me (3:08)
  6. The India Song (2:20)
  7. When My Baby's Beside Me (3:23)
  8. My Life Is Right (3:08)
  9. Give Me Another Chance (3:27)
  10. Try Again (3:32)
  11. Watch the Sunrise (3:45)
  12. ST 100/6 (1:02)
  13. In the Street [SIngle Mix] * (2:58)
avatar van Snakeskin
Een motivatie om af en toe een stukje te schrijven om mume is deze plaat. Op gezette tijden komt hij dan terug bij de updates in de hoop dat iemand die het niet kent het door middel daarvan leert kennen. That would be something. Zelf leerde ik het kennen d.m.v. een interview van Michael Stipe van R.E.M. die de band noemde en er heel enthousiast over sprak.

avatar van dj maus
Ik leerde ze kennen dankzij the Posies, die een 7" uitbrachten met covers van Feel en I Am The Cosmos.

Niet lang daarna fungeerden ze ook als leden van de Big Star-reünie-tour.

Eén van de meest onderschatte bands uit de seventies. Big Star? Who the **** is that? Vraag maar eens rond...

Prachtige plaat met sprankelende songs. Bij Feel kondigt zich meteen het eerste kippenvelmoment aan. Chilton was een meesterlijke songsmid.

Big Star was inderdaad de belangrijkste inspiratiebron voor The Posies, en zo heb ik ze dus ook ontdekt.

Vreemd genoeg zijn die ook nooit echt doorgebroken. Songs met zoveel klasse, maar het grote publiek wil of mag ze niet horen. Jammer.

avatar van dj maus
Onbekend is niet hetzelfde als onderschat.

Iedereen die ik ken en die de band kent, is er positief over, dus onderschat lijkt me anno 2009 niet meer van toepassing. In de jaren 70 was dat uiteraard anders, toen werden ze in ieder geval door hun platenmaatschappij en de dienstdoende pluggers onderschat. Ook toen werden ze door veel recensenten juist wel erg gewaardeerd, zoals je kunt lezen op de hoes van de recente LP reïssue van Third / Sisters Lovers (op het 4 Men With Beards-label).

En tja, of de Posies wel of niet doorgebroken zijn, is ook een kwestie van definitie. Ik ben altijd verbaasd hoevel mensen van mijn leeftijd Dream All Day herkennen. Dat werd destijds toch veel op de radio gedraaid (toen 3fm nog oog/oor had voor goeie muziek).

Bovendien treden ze nog regelmatig op (solo of samen) en dan toch ook niet voor een lege zaal.

avatar van Ernie
Snakeskin schreef:

en dat is je goed gelukt
ik zag deze bij de updates staan en ben "in space",dat andere album van hen, al een paar keer tegengekomen in cd-rekken en die cover doet altijd wat met me. ben nu volop aan het luisteren en ontdekken op youtube en wees maar zeker dat er binnekort een aantal platen van deze groep in huis zullen gehaald worden. ze doen me vooral denken aan grant lee buffalo en buffalo tom. en als de replacements je refereren in een song van hen kan dat alleen maar goed zijn

dj maus schreef:
Onbekend is niet hetzelfde als onderschat.

Dat klopt, maar Big Star werd vroeger toch tamelijk genegeerd. Ze zijn nooit bij een 'groot publiek' doorgebroken, en datzelfde bedoel ik bij The Posies.

Natuurlijk, Dream All Day was een radiohit, maar vraag een gemiddelde muziekliefhebber maar eens of hij vijf Posies-songs op kan sommen...

Zelf waren The Posies ook gefrustreerd over het uitblijven van een 'grote doorbraak' (die ze met Amazing Disgrace dachten te bereiken). Die frustratie hoor je terug op het ironisch getitelde Success.

avatar van dj maus
Een echte muziekliefhebber kan best vijf Posies-songs opnoemen.

Ligt aan je definitie.

Okee, een échte muziekliefhebber wel...

@ernie
Als dan op termijn jij ook een stukje schrijft met dezelfde insteek als ik dat doe dan is er ook weer een grotere kans dat iemand anders de plaat leert kennen. Zo gaat de plaat alsnog bij een breed publiek gewaardeerd worden.

avatar van Ernie
na al het positiefs hier te lezen en wat opzoekwerk op youtube heb ik mij direct maar deze aangeschaft. het geluk erbij is dat bij de
re-release van dit album radio city, de opvolger van deze plaat, er ook direct bij zit. 2 zeer fijne plaatjes voor 5 euro. over deze kan ik alleen maar zegggen dat geen enkel commentar hier overdreven is : het is echt een zeer goed album met een paar mooie uitschieters. vooral In the Street en Don't Lie to Me vind ik prachtig gespeeld

avatar van Snakeskin
briljante popplaat die vooral groot is omdat hij maar niet ontdekt wil worden. Een zwaar ondergewaardeerde parel. Deze plaat is echt BIG.

Snakeskin schreef:

daar gaan we weer ... wat een onzin ... dat kun je anno nu echt niet meer met droge ogen beweren

avatar van Snakeskin
waarom niet? Ik had er misschien bij moeten zetten dat het qua verkoop ondergewaardeerd is, er zijn tenslotte veel platen die vele malen slechter zijn waarvan er veel meer verkocht zijn. In mijn beleving is er maar 1 plaat geweest die beter is dan deze, maar dat is persoonlijk. Laten wij het er op houden dat Big Star door de pers gewaardeerd is maar door het publiek totaal vergeten en dat het daarom een vergeten parel is. Gelukkig heeft Big Star mensen als ons.

avatar van dj maus
ik weet niet wie je met 'we' en 'ons' bedoelt en ook niet wat je met 'het publiek' bedoelt

vergeten is de plaat in ieder geval niet, want wat je niet kent, kun je ook niet vergeten

vroeger kende vrijwel niemand deze plaat, in de jaren 80 en 90 inspireerde hij meer en meer (powerpop)-bandjes, die de band als invloed noemden of nummers van ze coverden. zo vond de plaat zijn weg naar een groter publiek

en een groter publiek is natuurlijk relatief, want mainstream is het niet en het mainstreampubliek moet je dus ook buiten beschouwing laten

ik denk dus dat deze plaat tegenwoordig de aandacht krijgt die hij verdient, namelijk die van de meeste serieuze muziekliefhebbers

avatar van Snakeskin
publiek is publiek in mijn beleving, dat ben jij, dat ben ik, onder dat publiek zitten de serieuze popliefhebbers, zoals jij die specifieke groep concretiseert.

dan nog is het onzin dat je beweert dat de plaat ondergewaardeerd zou worden

want je kunt de plaat alleen waarderen (in meerdere of mindere mate) als je hem kent, en buiten de groep serieuze muziekliefhebbers kent niemand dit, en binnen die groep wordt hij over het algemeen (erg) gewaardeerd

i rest my case

avatar van Tony
Het is met Big Star zoals het vele goeie bandjes is vergaan; Toen ze hun muziek uitbrachten werden ze niet opgepikt door pluggers en dus ook niet door het grote publiek. Toen ze uit pure frustratie allang het bijltje erbij hadden neergegooid begonnen nieuwe bandjes hen als referentie en grote inspiratiebron te noemen, vooral Sister Lovers/Third. Naast de Posies waren dat bijvoorbeeld ook Teenage fanclub en cover grootmeesters This mortal coil. Door de (geweldige) versies van This mortal coil ben ik uiteindelijk bij de originelen terecht gekomen. No.1 Record, Radio City en I am the cosmos van Chris Bell, allemaal even mooi.

Deze muziek is gewoon te goed voor de grote massa, die niet verder kijkt dan hun neus lang is. Dus ik ben het roerend eens met dj maus.

avatar van Poles Apart
Er komt trouwens later dit jaar een boxset uit van Big Star (98 tracks, 4 schijfjes), met de titel "Keep An Eye On The Sky", en die set richt zich op de jaren 1968-1975, met diverse (onuitgebrachte) alternatieve versies/demo's (ook van dit album) en live nummers enz., en ook solo werk van de bandleden uit diezelfde periode, plus materiaal van de bands die aan Big Star voorafgingen, zoals Rock City.

Zeker iets om in de gaten te houden dus voor iedereen die de drie studio albums uit deze jaren liefheeft.

dj maus schreef:
dan nog is het onzin dat je beweert dat de plaat ondergewaardeerd zou worden

Alleen jammer dat die groep schijnbaar zo klein is. Kijk maar naar dit forum, slechts 49 berichten en 87 stemmen.

sebas schreef:

Dus: zegt het voort, zegt het voort!

Poles Apart schreef:

Thx voor de info!! Ik ben zeer benieuwd en die box gaan we zeker in de gaten houden.

Wellicht kunnen wij tzt met ons bescheiden aantal liefhebbers die box hoog in de toplijst krijgen, waardoor veel meer MuMe bezoekers Big Star leren kennen en voortaan uitzonderlijk goede muziek van gewoon goede muziek kunnen onderscheiden!!

avatar van Snakeskin
door dit te schrijven is de naam van deze geweldige band en haar even geweldige plaat weer even terug te vinden in de updates, zodat iemand anders, die niet bekend is met het materiaal, de positieve kritieken leest en daardoor het op een positieve manier gaat waarderen.

avatar van Snakeskin
is er al iets meer bekend over wanneer de box verschijnt waar hiervoor over geschreven is?

avatar van Poles Apart
Snakeskin schreef:

Die verschijnt als het goed is (eind) deze week.

Waar dan? Waar dan?

avatar van lebowski
Wat moet ik vaak aan Elliott Smith denken bij deze plaat, met name bij Give me Another Chance. Smith moet deze plaat in zijn kast gehad hebben.

lebowski schreef:

Dat denk ik ook.

avatar van lebowski
Ik had het kunnen weten.

avatar van Poeha
Snakeskin schreef:

En dat geldt dus ook voor mij
Ik ben altijd in voor een onbekende artiest/groep die door iemand de hemel in geprezen wordt

Eens zien of ik deze nog ergens kan opduikelen.

avatar van Snakeskin
ondertussen zijn er meer dan honderd stemmen uitgebracht op deze plaat die op gezette tijden weer eens in de spotligt mag staan omdat een artiest die naar grote hoogte stijgt hen als inspiratiebron heeft aangedragen. Dat is ook de kracht van dit tijdloze album.