Todd Rundgren - Something / Anything? (1972)

Rock / Pop
Label: Bearsville

1. I Saw the Light (3:00)
  2. It Wouldn't Have Made Any Difference (3:50)
  3. Wolfman Jack (2:56)
  4. Cold Morning Light (3:35)
  5. It Takes Two to Tango (This Is for the Girls) (2:41)
  6. Sweeter Memories (3:36)
  7. Intro (1:11)
  8. Breathless (3:15)
  9. The Night the Carousel Burned Down (4:29)
  10. Saving Grace (4:12)
  11. Marlene (3:54)
  12. Song of the Viking (2:35)
  13. I Went to the Mirror (4:05)
  14. Black Maria (5:20)
  15. One More Day (No Word) (3:43)
  16. Couldn't I Just Tell You (3:34)
  17. Torch Song (2:52)
  18. Little Red Lights (4:53)
  19. Overture-My Roots: Money (That's What I Want) (2:29)
  20. Dust in the Wind (3:49)
  21. Piss Aaron (3:26)
  22. Hello It's Me (4:42)
  23. Some Folks Is Even Whiter Than Me (3:56)
  24. You Left Me Sore (3:13)
  25. Slut (4:03)
Kende deze site niet, maar kwam via Todd's something anything? hier terecht. Dan maar gelijk inschrijven en nog wat interessante info toevoegen. Omdat Rundgren en zijn muziek mij al jaren fascineert en ik een jaar of 30 geleden bij something anything? begonnen ben (op good-old CD) blijf ik nieuwsgierig naar zijn (nieuwe) producties en/of re-releases van ouder werk. Op YouTube staat al een tijdje een mooie docu
(Todd part 1t/m4 by JSK) Daarin vertelt hij dat het vooral het album Eli & the thirteenth confession van de nu al lang vergeten Laura Nyro hem van de nodige inspiratie voorzag voor het schrijven van zijn eerste 3 albums.
Zag hem een paar jaar geleden nog in Paradiso met zijn "the individualist" tour. Geniale muzikant en vernieuwer.

avatar van Dirruk
Dat laatste is zeker waar Petty. Laatst weer een nieuw nummer gehoord waar hij samenwerkt met The Roots. Godiva Girl, erg leuk plaatje.

avatar van Teunnis
Ondanks dat dit album zijn zwakke momenten kent, ben ik erg onder de indruk geraakt van Todd Rundgren en erg benieuwd om meer albums van hem te horen. Zowel de wat experimentelere dingen (vooral het tweeluik Breathless en The Night the Carousel Burned Down) als de perfecte popliedjes (zoals I Saw the Light en Hello, It’s Me) smaken erg goed. Goed oog voor detail, sterke arrangementen en veel te ontdekken binnen de nummers. Mijn vader heeft me vaak aangespoord om Rundgren te gaan luisteren, maar ik had altijd het idee dat zijn muziek wat te veilig voor mijn smaak zou zijn. Maar dat is het allerminst, ondanks zijn gave om perfecte popliedjes te maken.

De eerste plaatkant bevalt me trouwens het minst. Daarvan overtuigt eigenlijk alleen de opener. De anderen hebben elk meerdere hoogtepuntjes en hier en daar een misser.

Hij heeft nog meer meesterwerkjes gemaakt hoor ( en wat te denken van zijn band UTOPIA)

avatar van BoyOnHeavenHill
Of ik dit blue-eyed soul zou noemen weet ik niet, ik denk zelf eerder aan de categorie perfecte popliedjes, en als het hele album vol zou staan met juweeltjes als I saw the light, Cold morning light (die drie perfecte drumklapjes op 3:17!), It takes two to tango en (mijn persoonlijke favoriet) It wouldn't have made any difference, zou ik een petitie zijn begonnen om aan een album met twee platen ook twee maal ***** toe te mogen kennen. Maar helaas staan er op met name de tweede plaat toch teveel nummers die weliswaar bijdragen aan de variatie maar die ik op zichzelf beschouwd van tweede garnituur vind (Wolfman Jack, Black Maria, Little red lights, Some folks is even whiter than me – veelal rockers), en op kant 4 verzandt de variatie in een rommeltje die zelfs de twee hoogtepunten Dust in the wind en Hello it's me niet recht kunnen breien. De ambitie, het speelplezier en de vele hoogtepunten maken dat ik hier toch niet minder dan 4½* voor wil geven, maar mijn aandacht dwaalt toch te vaak af om dit een echt meesterwerk te kunnen noemen.