ABBA - Gold (1992)

Alternatieve titel: Greatest Hits

Zweden
Label: Polydor

1. Dancing Queen (3:51)
  2. Knowing Me, Knowing You (4:03)
  3. Take a Chance on Me (4:06)
  4. Mamma Mia (3:33)
  5. Lay All Your Love on Me (4:35)
  6. Super Trouper (4:13)
  7. I Have a Dream (4:42)
  8. The Winner Takes It All (4:54)
  9. Money, Money, Money (3:06)
  10. S.O.S. (3:20)
  11. Chiquitita (5:24)
  12. Fernando (4:14)
  13. Voulez-Vous [Single Version] (4:22)
  14. Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight) (4:52)
  15. Does Your Mother Know (3:13)
  16. One of Us (3:57)
  17. The Name of the Game [US Promo Edit] (4:00)
  18. Thank You for the Music (3:49)
  19. Waterloo (2:48)
  20. Summer Night City * (3:38)
  21. Angeleyes * (4:22)
  22. The Day Before You Came * (5:51)
  23. Eagle * (4:24)
  24. I Do, I Do, I Do, I Do, I Do * (3:17)
  25. So Long * (3:10)
  26. Honey Honey * (2:58)
  27. The Visitors * (5:46)
  28. Our Last Summer * (4:21)
  29. On & on & On * (3:44)
  30. Ring Ring * (3:06)
  31. I Wonder (Departure) * (4:33)
  32. Lovelight * (3:49)
  33. Head Over Heals * (3:50)
  34. When I Kissed the Teacher * (3:02)
  35. I am the City * (4:02)
  36. Cassandra * (4:54)
  37. Under Attack * (3:49)
  38. When All Is Said and Done * (3:18)
  39. The Way Old Friends Do * (2:54)
  40. She's My Kind of Girl * (2:45)
  41. I am Just a Girl * (3:02)
  42. Gonna Sing You My Lovesong * (3:37)
  43. King Kong Song * (3:12)
  44. I've Been Waiting for You * (3:40)
  45. Rock Me * (3:04)
  46. Man in the Middle * (3:01)
  47. Intermezzo No. 1 * (3:46)
  48. That's Me * (3:15)
  49. Crazy World * (3:44)
  50. Happy Hawaii * (4:24)
  51. I'm a Marionette * (4:04)
  52. Medley: Pick a Bale of Cotton / On Top of Old Smokey / Midnight Special * (4:19)
  53. Kisses of Fire * (3:16)
  54. The King Has Lost His Crown * (3:32)
  55. Elaine * (3:44)
  56. The Piper * (3:26)
  57. Andante, Andante * (4:40)
  58. Should I Laugh or Cry * (4:30)
  59. Soldiers * (4:40)
totale tijdsduur: 1:17:02 (3:49:31)
avatar van Cor
Cor
Kippenvel? Nee. Pakkende liedjes? Ja. Onweerstaanbare, catchy songs, veel met eeuwigheidswaarde.

avatar van bikkel2
Cor schreef:

En zo is het maar net. Als kind verafschuwd, maar door de jaren heen zeer gaan waarderen. De perfecte popmuziek eigenlijk. Zit heel goed in elkaar ook nog eens.

avatar van jorro
Sommige songs vond ik stiekem destijds al leuk. Maar het durven uitspreken? Nee.
Je liep over de kermis .. ABBA, Je ging naar de disco....ABBA, Je zette je autoradio aan.... ABBA
Wie van mijn leeftijd is er niet mee volwassen geworden?
Het zit zo geraffineerd in elkaar. En dan vind ik Waterloo nog niet eens tot de beste songs behoren.
Het brengt hoe dan ook fijne herinneringen naar boven. In de botsauto of in de Calypso met je vriendinnetje en Dancing Queen schalde door de luidsprekers. Ik herinner me ook ineens de ijsbaan. Lekker schaatsen (dat kon toen nog) met SOS op de achtergrond. Wat voelde ik me toen vrij......
Ik ben reuze blij met dit verzamelalbum. Het geeft een mens weer wat jeugdige energie.

avatar van AOVV
Toffe verzamelaar, die ook meteen duidelijk maakt dat ABBA toch wel een pak hits heeft gescoord. Niet elk nummer is m'n meug, maar Dancing Queen, Lay All Your Love on Me en Fernando zijn toch wel erg goeie nummers!

3,5 sterren

avatar van jdeg
Cor schreef:

En stiekem krijg ik toch kippenvel als ik de plaat weer eens op zet, maar dat is meer de melancholie van vroeger.. guilty pleasure!

Wat een muzikanten zijn het toch…

avatar van Queebus
ABBA blijft de soundtrack van mijn prilste jeugd en de vakanties in de jaren '70. Vanaf hun winst met Waterloo in 1974 tot ergens begin jaren '80 toen de leden in scheiding lagen en daar uitgebreid over zongen. ABBA betekent ijzersterke nummers, geweldig gezongen door Frida en Agnetha (die ik als zovelen de leukste vond). Björn en Benny die vakkundig de mooiste songs componeerden voor een publiek van 7 tot 77. Hoezo niet cool om ABBA goed te vinden? Nooit geschaamd dat ik ze goed vind al is het altijd voornamelijk bij verzamelaars als deze gebleven. Alhoewel, ik ken de albums The Album tot en met The Visitor ook, al gaat mijn voorkeur uit naar Super Trouper. Ik luister tegenwoordig nog af en toe naar ABBA, maar altijd goed voor een glimlach en vele, vele herinneringen naar vervlogen tijden. En The Day Before You Came blijft hun allermooiste!