Joanna Newsom - Ys (2006)

3,93

Folk
Label: Drag City

1. Emily (12:07)
  2. Monkey & Bear (9:29)
  3. Sawdust & Diamonds (9:54)
  4. Only Skin (16:53)
  5. Cosmia (7:15)
492 BERICHTEN 6 MENINGEN
avatar van Elmo.
Dat gedeelde waar Bill Callahan in Only Skin meezingt

avatar van dreambrotherjb
Joerii schreef:
Joanna Newsom, de vrouw die muziek maakt die me irriteert toch maar blijft aantrekken en ik ergens stiekem (heel) soms ook wel mooi vind. Oja, en de vreselijke hoezen maar dat terzijde.

De foto's bij het boekje van 'Have one on me' mochten er anders toch zeker wezen, niet? (in de hoezen kan ik ergens wel inkomen, maar ik denk niet dat er een betere andere hoes voor haar zou bestaan)

avatar van Chungking
Mensen die dit goed vinden moeten ook maar eens gaan luisteren naar het briljante Stormcock van Roy Harper. Blijkbaar een grote invloed op Joanna Newsom, zo getuige deze briefwisseling.

avatar van fatima
Hij was twee jaar geleden support act van Joanna hier in Amsterdam (sommigen in de zaal hadden het liever andersom gezien...).

Na het eerste nummer afgezet wegens die stem van Joanna, die ik echt niet trek. De arrangementen van Van Dyke Parks zijn echter (naar mijn mening) oorstrelend, dus probeer ik het later nog maar eens.

avatar van Lura
Hoe kan dit album op 152 in de top 250 staan met zo weinig stemmen en relatief lage score?!

Bryter Layter van Nick Drake heeft bijvoorbeeld 633 stemmen met een gemiddelde van 4,17 en staat er niet in.

avatar van Leeds
1,5
Lura schreef:

Nick Drake heeft met z'n debuut Five Leafs Left en Pink Moon iets betere albums afgeleverd. Die genieten de voorkeur op Bryter Layter. Ys heeft veel minder concurrentie in Newsom's discografie en daarmee veel meer voorkeurstemmen in de persoonlijke top 10 van de users.

avatar van Lura
O ja, ik was die regel van die top 10 vergeten. Alles is relatief, Nick Drake vond zelf Bryter layter zijn mooiste album. Als dat album een succes was geworden, dan had hij nooit een album als Pink moon gemaakt.

avatar van Chungking
Misschien ook omdat het gewoon een betere plaat is dan Bryter Layter

avatar van fatima
Zullen we dat eens aan Joanna vragen?

avatar van catchup
Vorige week hoorde ik Emily (en Cosmia) live en vond ik het ineens best wel mooi. Heeft wel wat jaren geduurd... Ik heb Ys gekocht nadat ik week-in week-uit Have One On Me had gedraaid, tot wanhoop van mijn huisgenoten. Ys is het nooit geworden voor mij, behalve als dichtbundel (ook raar eigenlijk), maar met haar huidige stem (lijkt zoveel beter) en met de bezetting waarmee ze nu optreedt zou ik de nummers nog wel eens willen horen.

avatar van Johnny Marr
Peach Plum Pear van de voorganger vind ik een geniaal nummer, maar dit album is het toch (nog) niet voor mij. Hopelijk komt het ooit nog, maar voor nu geraak ik er met moeite door. Toch nog een 3* omdat ik het vakmanschap hoor. Een goede muzikante is het zeker, en het is muziek gemaakt met hart en ziel. Emily vind ik bijvoorbeeld wel een mooi nummer.