Herman Brood & His Wild Romance - Shpritsz (1978)

Label: Ariola

1. Saturday Night (3:42)
  2. Dope Sucks (2:06)
  3. One (1:54)
  4. Doin' It (2:39)
  5. Champagne (& Wine) (3:31)
  6. Back (In Y'r Love) (1:48)
  7. Hit (2:47)
  8. R & Roll Junkie (2:46)
  9. Never Enough (2:31)
  10. Pain (1:52)
  11. Get Lost (3:12)
  12. Hot-Talk (1:44)
  13. Prisoners (1:40)
  14. Doreen (2:32)
  15. Skid Row (2:35)
avatar van xangadix
IMHO het beste wat NL ooit op muzikaal gebied heeft voortgebracht.

Nicci
daar wil ik me bij aansluiten . . .

avatar van Hans Brouwer
Ik ben nooit zo'n Broodliefhebber geweest. Het openingnummer van dit album "Saturday Night" is natuurlijk geweldig. Alleen daarom geef ik dit album 3*. Voor de rest wel aardig. Het enige andere album van Brood dat ik op de plank heb liggen is 50 The Soundtrack, die geef ik 1½ * meer want dat vind ik dan weer wel een gaaf Broodalbum .

avatar van ACole_20
Hans??
He's back!! He's back!!!!

tis mie wat

nanneb
de beste plaat van de rock en roll junkie!

De vonken spatten er vanaf van dit album, met op de gitaar danny lademacher in bloedvorm ...
Hier had heer Brood nog volop energie en dat is te horen.
Een van de belangrijkste pop albums ooit uit nederland ..
Een 4.5.
Doin it / Doreen met gelijk daarachteraan Skid row, Dope sucks etc. pareltjes ..

h!t
Ik weet ff niet wie het zei...maar Danny Lademacher is mijns inziens de slagroom op deze taart. Mick Taylor bij de Stones, hij bij Herman Brood, zeg maar Soepelesolo's.nl !!! Hot Talk

fredpit
verbazingwekkend goed!

Briljant! 5*

EVANSHEWSON
[quote]marcello schreef:
Hier had heer Brood nog volop energie en dat is te horen.
Een van de belangrijkste pop albums ooit uit nederland ..

Voilà, Marcello sprak en zag het als je het mij vraagt helemaal JUIST; Dit is Brood zoals hij moet klinken; beetje vuil, ruig, swingend, rechttoe-rechtaan, toendertijd jullie (ik ben Belg vandaar dat ik dus Jullie schrijf) antwoord op de Rolling Stones.
Klassiek rock'n roll album van Nederlands interessantste rock'n roll junkie.
Brood had ze volgens mij niet helemaal op een rij (jullie zeggen ; hij spoorde niet helemaal goed) maar dat maakte hem juist de rebel die hij was. Vond hem zo ontwapenend in Villa Felderhof !
Deze plaat is BROODNODIG, sorry voor de flauwe woordspeling ! Echt op zijn Vlaams of Belgisch hahahaha ! 4.5 sterren !

avatar van wolf
Leve de Vlaamse flauwe woordspelingen.

avatar van Oldfart
het enige echte 'ollandse antwoord op de Stones waren de Bintangs. Alleen wisten noch 'Olland noch Vlaan'dren dat

EVANSHEWSON
bINTANGs ? Dacht dat dat een BLUESGROEP was, toch ?

Was The Stones eigenlijk toch ook wel.

nicolas
Huh laatst is er toch een best of van drie cd's uitgekomen? 'Brood Final' als ik me niet vergis, 'k heb 'm thuis liggen...

Sphtritsz kan makkelijk concureren met het beste van de Beatles, de Stones, u2 en jazeker ook de Golden Earring.

lurker schreef:
Sphtritsz kan makkelijk concureren met het beste van de Beatles, de Stones, U2 en jazeker ook de Golden Earring.
Met alle respect voor Herman Brood maar de concurrentieslag met de hierboven genoemde groepen kan hij niet winnen . Maar het is ook niet eerlijk van Lurker om een dergelijke uitspraak te doen .

Overleden artiesten doen het altijd beter.
De een zijn dood, is de ander zijn..........
Saturday Night en R and Roll Junkie zijn mooie nummers, maar de rest van het album heeft niet dat nivo.

Hans Brouwer schreef:

Niet eerlijk?
Leg eens uit wat je daar mee bedoeld, ik ben hartstikke eerlijk.
Ik weet wel dat smaken verschillen hoor maar zou het kunnen dat deze muziek een beetje te hoog gegrepen voor je is.

deric raven schreef:
Overleden artiesten doen het altijd beter.
De een zijn dood, is de ander zijn..........

Noem nog eens een titel van een liedje van die cd (je mag niet spieken)

Dat bedoel ik dus; die 2 nummers maken de meeste indruk. Blijkbaar bevestig je het nu zelf.
Waarbij ik niet wil zeggen dat hij niet meer goed werk heeft afgeleverd. Ik vind Still Believe zijn beste nummer en ook Sleepin' Bird en Never Be Clever zijn van hoog nivo.
Maar ik vind de door jou genoemde artiesten ook echt niet altijd hoogwaardig materiaal afleveren. Maar hun beste nummers overtreffen in mijn ogen wel dit album; maar smaken verschillen.

ja dat was een typfoutje, beetje kiderachtig vind je niet?.
Maar je kent alleen de singletjes, ik merk het al.

jaja ik weet kinderachtig is met een n

Was het ook, heb ik weg gehaald.
Maar ik ken wel meer albums. Ik heb deze, Go Nutz en Ciao Monkey in bezit; en inderdaad een verzamelaar.

Maar ik zal hem vanavond nog eens luisteren; misschien maken dan wel andere nummers meer indruk.

oke das tof van je.

Go nutz en Ciao Monkey zijn slecht
Shpritsz is geweldig, Rock and roll junkie vind ik het slechtste nummer.
De rest van die cd verslaat ieder nummer van jouw verzamel cd.

Cha Cha is ook goed te pruimen (zeer goed) en street is volgens veel fans beter dan Shpritsz maar niet volgens mij.
Eerlijk gezegd is de rest van de cd's rampzalig op een enkel leuk nummertje na zoals: hassle (niet de jazzversie), burn en answer as a man.
Checkin out, bad blood zijn ook wel aardig.
Maar echt hoor luister Shpritsz eens in zijn geheel.
Mijn favourieten nummers: one of a kind, back in your love, get lost, skid row.

Ik heb niet meer nummers die ik er uit vind springen, maar wat mij wel op valt, is de live sfeer die dit album uitstraalt; de combi met de backing-vocals spreekt mij ook wel aan.
Het album heeft denk ik daarom van mij de 4 sterren gekregen.
Het nummer Saturday Night heeft voor mij wel het zelfde in zich als een Radar Love van Golden Earring; zijn allebei klassiekers. En daar mogen we in Nederland wel trots op zijn.

2 jaar geleden nog een Herman Brood tribute band gezien die vooral nummers van dit album speelden; leuk feitje was dat Freddie Cavalli daar zelf ook in mee speelde.

Alles klopt gewoon op die plaat en je moet hem gewoon wat vaker beluisteren.
De productie is perfect, de sound is rock and roll maar toch swingd hij ook als de pest, hij klinkt erg helder.
Op Get lost hoor je een melodieuse rap en die was toen nog echt nog niet uitgevonden hoor, de eerste rap hit kwam een jaar later in 1979 en dat was rappers delight van de sugar hill gang.
Op het hoogte punt van de Wild Romance werd Danny Lademacher gevraagd om met de Dire Straits mee op tournee te gaan en dat zegt toch wel wat over de kwaliteiten van deze gitarist.
Hij heeft het niet gedaan.

Dat wist ik dus niet.
Hij koos later wel voor The Radios, is toch wel wat anders. Hij is denk ik samen met Jan Akkerman wel de top op gitaargebied in de Benelux.

lurker schreef:

Niet eerlijk?
Leg eens uit wat je daar mee bedoeld, ik ben hartstikke eerlijk.
Ik bedoel te zeggen dat de muziek van Herman Brood vergelijken met die van de Beatles of U2 hetzelfde is als het vergelijken van appels met peren . Ach... en dat de muziek van Herman Brood te hoog gegrepen is voor mij Wie weet, ik ben maar een eenvoudig man .

Beste Hans, kan je ook een beetje inhoud aan je reacties geven?
Hier en daar een argumentje of zo.

avatar van blunnie
Wel degelijk een van der allerbeste popplaten van nederlandse bodem(met een flinke dosis belgisch gitaargeweld,bedankt Danny).
Zoveel energie als van deze muziek afspat,was volgens mij nog niet voorgekomen en Nederland ontwaakt door Herman Brood and his wild romance.De muziek van dit album laat zich het beste omschrijven als een enorme energyboost uit de instrumenten en vocalen van de heren en dames van het achtergrondkoortje(veelvuldig gebruikt door Herman)Mijn favorieten zijn Rockn roll junkie en dope sucks en skid row.Waardering:4 sterren