Herman Brood & His Wild Romance - Shpritsz (1978)

Label: Ariola

1. Saturday Night (3:42)
  2. Dope Sucks (2:06)
  3. One (1:54)
  4. Doin' It (2:39)
  5. Champagne (& Wine) (3:31)
  6. Back (In Y'r Love) (1:48)
  7. Hit (2:47)
  8. R & Roll Junkie (2:46)
  9. Never Enough (2:31)
  10. Pain (1:52)
  11. Get Lost (3:12)
  12. Hot-Talk (1:44)
  13. Prisoners (1:40)
  14. Doreen (2:32)
  15. Skid Row (2:35)
avatar van Edwynn
Laat ik het ook eens hartgrondig met Iggy eens zijn.

Brood heeft een knuffelimago. In feite was het een ordinaire junk met dezelfde nare trekjes als die junks achter het station waar we veelal met afschuw naar kijken.

avatar van Broem
Nieuwstad schreef:
Over vaders en zonen 2009: Marcel Buissink en Herman Brood/Koos van Dijk - Uitzending Gemist - uitzendinggemist.nl

Schrijnende aflevering over de zoon van Herman Brood, Marcel Buissink. Hij heeft (heel begrijpelijk) de achternaam van zijn moeder overgenomen. Herman "had" niks met zijn zoon omdat het een jongetje was. Als het een meisje was geweest was het heel anders gelopen. Dat is toch walgelijk.

Inmiddels heeft zoon Marcel zelf een album uitgebracht en met trots voert hij de naam Marcel Brood. Tja commercie heeft zijn schaduwkant.

avatar van Edwynn
Nou, inderdaad. Het geeft maar weer eens aan dat we niet achter de voordeuren kunnen kijken. We moeten het slechts doen met imago's en verhaaltjes van mensen die we ook niet kennen.

Ik surfde naar marcelbrood.nl en las: Al vanaf m’n tiende toerde ik met Herman langs de zalen en de vele clubs.

Wat is dan de werkelijke waarde van zo'n huildocu?

avatar van trebremmit
TheArtfulDodger schreef:

Bij mij zeker wel, ik ga dus echt geen cd aanschaffen van iemand die er rechtse ideeën op na houdt.

Hoe ga je zoiets na? Bel je zo iemand op om te vragen op welke partij hij stemt?

kistenkuif
Ha, eindelijk een reactie op de stelling van TheArtfulDodger, met wie ik het overigens helemaal eens ben. Vooral songsteksten maar ook interviews en goed geschreven recensies kunnen veel inzicht verschaffen over de maatschappelijke en politieke voorkeuren en beschouwingen van artiesten en bands. Ik mis dit aspect van muziek nogal in de reacties en discussies op MuMe en ik vind dat jammer.

avatar van Bluebird
En wat zou Brood dan gestemd hebben? Ik heb nog geen politieke partij voor drank en drugs meegemaakt zolang ik aanwezig was op deze planeet. Althans niet officieel.

avatar van Edwynn
We dwalen dan erg af maar de manier waarop The ArtfulDodger het stelt, past zeker niet in mijn belevingswereld. Onlangs had ik een behoorlijk pittige discussie met Ad Vandenberg op facebook. Ik was het niet met hem eens en ben dat nog steeds niet. Maar ik ga nu echt niet alle cd's die ik van hem heb ritueel verbranden.

kistenkuif
Ik bedoel dit in zijn algemeenheid, los van Brood want die bekommerde zich inderdaad primair om zijn roesbehoeften zoals élke zieke verslaafde. Daarna kwamen de muziek, schilderkunst en de meisjes. So what? Heeft iemand van de MuMers daar persoonlijk last van gehad? Daarom stel ik voor de discussie over muziek en politieke stellingname even los te koppelen van Broodbashing of die elders te voeren bijvoorbeeld bij albums van Springsteen, Steve Earle, Dylan,etc. Of we maken er een aparte rubriek voor maar dat is aan de moderator om te beslissen. Dus Herman (de onze) wat denk je ervan?

avatar van Bluebird
Dat lijkt me dan inderdaad het beste. Hier horen alleen de berichten over het album zelf.

avatar van Edwynn
Inderdaad. Ik begrijp alleen even niet wie er hier Brood basht of de vraag of iemand ergens persoonlijk last van heeft gehad.

avatar van Bluebird
Nou ja, in sommige ogen hier komt ie er niet bepaald als de ideale schoonzoon vanaf maar de kunstenaar an sich heeft toch niet een overwegend negatieve indruk achtergelaten. De media en vooral de boulevardpers vertekenen maar al te vaak de waarheid, zaken worden aangedikt of gebagatelliseerd maar wat zijn levensdoel was kun je het best in het werk van Brood zelf terugvinden lijkt me dan nog altijd. En hoe zijn naasten hem hebben meegemaakt. Qua karakter scheen hij weinig kwaads in de zin te hebben gehad. Wat zijn leefstijl betreft is het zijn eigen keuze geweest. De Broodboeken van Bart Chabot geven daar een mooi beeld van overigens.

Edwynn schreef:

Je maakt me nieuwsgierig. Waarover ging die discussie tussen jou en Adje of is dat privé?

avatar van iggy
@ Bluebird. Maar waar haal jij je info dan vandaan? Toch niet van dat ene wazige moment dat je hem bent tegengekomen hoop ik?
Ik ben het wel met je eens dat de media en boulevardpers een vertekenend beeld kunnen geven. Zelfs als je meerdere boeken leest over iemand. Dan nog moet je je afvragen spreken de schrijvers de waarheid? Of spreekt hij/zij de waarheid als het boek door hem of haar zelf geschreven is?
Het is altijd lastig om iemand redelijk/aardig te kunnen doorgronden. Of je moet jaren lang met in dit geval met Brood zijn opgetrokken. En dan nog! Een Bart.C lijkt me redelijk idolaat van Brood te zijn geweest toch?

@ Kistenduif. Ik vraag me net als Ewynn af. Wie heeft Brood hier nu liggen te bashen?

Bluebird schreef:

Merkwaartdige constatering. Ervan uitgaande dat Brood een verslaafde was, in aanmerking genomen dat een verslaving in genesteld is in het oudste deel van onze hersenen (daarom is stoppen met een verslaving als roken en/of drinken al zo moeilijk), kan je afvragen in hoeverre hij "een eigen keuze" maakte. Hij was zijn leven, net zoals ik Maarten Biesheuvel (o.a. Han de Wit gaat in ontwikkelingshulp) ooit eens heb horen uitleggen dat zijn auteurschap geen gave was, maar een must - en Harry Mulisch had het ooit over "het vullen van een gat".

Zou je van elke artiest met een moreel laakbare levensopvatting, onethisch handelen en/of crimineel gedrag zijn albums buiten zetten, dan verdween hier erg veel naar de vuilnisbak, waaronder Gary Glitter, Michael Jackson, James Brown, veel hiphop, om nog maar niet te spreken van de boeken die ik zou moeten verbranden.

Brood was én is voor mij nog steeds op en top R&R (met hoofdletters) - vanaf de eerste akkoorden van Danny Lademacher van Saturday Night heeft ie me meteen te pakken. Ik heb Brood vaak live gezien - in 't begin t.t.v Street en deze was ie brok dynamiek. Zo wil ik 'em graag blijven herinneren - niet als de verdwaasde die in de trein amper wist waar ie het over had of als de artiest die - bij een live optreden - viermaal hetzelfde couplet van Never Be Clever zong.

Herman Brood meer rock in zijn grote tenen dan ooit afstraalde van het door Eyewish Groenvelt
gesponsorde conterfeitsel van Barry Hay.

And no more turn aside and Brood
upon love's bitter mystery

kistenkuif schreef:

Niet privé. Ging over de afbeelding van de 'Boston bomber' op de cover van de Rolling Stone en een m.i. zeer ondoordachte column daarover door een andere hardrockartiest.

En trouwens alweer alles wat Iggy zegt. Het moet niet gekker worden.

iggy schreef:
Het is altijd lastig om iemand redelijk/aardig te kunnen doorgronden. Of je moet jaren lang met in dit geval Brood zijn opgetrokken. En dan nog! Een Bart.C lijkt me redelijk idolaat van Brood te zijn geweest toch?

Tuurlijk. Brood zelf ontkende zelfs het bestaan van iets als waarheid. Maar hoe meer je hoort, leest en ziet over een artiest hoe meer je beeld wordt gevormd waar je het tenslotte mee moet doen als er geen bijzonderheden meer te melden zijn. En dan nog: wie weet alles van iedereen en waarom zou de grootste held niet de grootste eikel en andersom kunnen zijn puur door de mythevorming? Qua karakter scheen het een prima gozer te zijn die zijn zwakheden niet onder controle had en verder gaat mijn beeldvorming ook niet meer.

avatar van iggy
Naar mijn idee was hij qua karakter helemaal niet ok. Maar goed iedereen zijn eigen mening.

avatar van Bluebird
Precies, allemaal subjectief dus.

avatar van iggy
Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die puur objectief is of was.
Zelfs een baby is dat niet!

Mjuman schreef:

Tja, alles is afhankelijk van wilskracht. Dan kun je doorgaan of stoppen. Toch iets van een keuze die je maakt denk ik dan.

Bluebird schreef:

Geeft al aan dat je niet echt genuanceerd denkt - zo eenvoudig is het niet. Het deel van de hersenen waar verslaving is genesteld wordt aangeduid als het Limbische systeem. Google daar maar eens op - vandaaruit vinden veelal de pre-cognitieve, instinctmatige reacties plaats: dan doen we dingen zonder precies te weten waarom we het doen. Oordelen vellen is zo makkelijk; kijk anders maar eens naar Dr Phil (op RTL).

TheArtfulDodger
Bluebird schreef:

Ik denk in ieder geval niet dat er een ingelijste foto van Pim Fortuyn boven zijn bed hing.

TheArtfulDodger schreef:

Herman sliep vaak in verschillende bedden - je denkt toch niet dat hij een foto van de grote leider constant meesleepte.

Denk jij dat ie niet ging voor Vreten Vrouwen en Drank

Mjuman schreef:

Onzin. Iemand die de intelligentie heeft om de HBS te doorlopen heeft ook de intelligentie om keuzes te maken. Hij heeft gekozen voor het artiestenleven en hij heeft er voor gekozen om stimulerende middelen te gebruiken. Toen die hem langzaam maar zeker gesloopt hadden koos hij ervoor van het Hilton te springen. Brood was verslaafd maar niet achterlijk. Hij wist heel goed wat hij deed en wat de consequenties waren. Iets wat hij in veel interviews dan ook vaak heeft toegegeven.

Als je mij beticht van nonsens uitkramen, smeer ik jou bekrompenheid aan. Alsof het doorlopen der Hogere Burgerschool een integrale life-long garantie zou moeten zijn voor een verstandig en burgerzinnelijk leven.

Verbreed je wereldbeeld - lees en huiver; zo simpel als jij het neerpent. Er is geen junk die niet weet dat stelen een misdrijf is. The need to score; zelfs je eigen familie bestelen en liegen alsof het gedrukt staat. Zou nog wel eens willen zien hoe ver jij wilt gaan, als het sociale vangnet jou in de steek laat en je rond moet komen en je kinderen moet zien te voeden. Left to your devices, you probably would ...

Harde oordelen vellen over ander bij gebrek aan de facto kennis is soooo easy - en het hoort ook niet thuis in Westerse (christelijke) ethiek.

(hier laat ik het bij).

avatar van Bluebird
Ook dan maak je nog keuzes. Of je laat je leiden door je instinct zoals u wilt. Zolang het oudste deel van je hersens nog werkt tenminste. En daar laat ik het ook maar bij.

Bluebird schreef:

Mjuman geef ik helemaal gelijk en gebaseerd op eigen ervaring. Vanaf 2004 ben ik clean van de alcohol, coke en aanverwante artikelen na detoxkliniek en 16 maanden nabehandeling. Hulp dúrven vragen, daar begint het mee. Essentieel.....! Daarna het helse afkicken, volledige herprogrammering van je leven en manier van denken onder strenge begeleiding. Dat is wat anders dan geloven in de vrije wil of keuze en daarbijhorende wilskracht als oplossing van het probleem. Daarmee red je het simpelweg niet. Dus volgt terugval en weer langsaf maar dan nog véél verder van huis. Het is een ziekte door een disfunctionerend limbisch stelsel die, eenmaal getriggerd door een traumatische ervaring in verleden of heden, geen weg terug kent. Daarom was ik, ben ik en blijf ik een junk. Want zo werkt een verslaving. Nu schoon maar voor eeuwig waakzaam, dat wel. Dankzij goede hulp destijds en exusers als buddies voor het leven nu. Nicotine is gebleven. Dat beetje zelfdestructie is mijn zaak en bespaart wellicht op een dure bejaardenplek.

avatar van iggy
pfff kist een ongewone maar ook mooi als ik dat zo mag omschrijven levens verhaal man!
Respect Kist!

iggy schreef:

Bashen is misschien wat te zwaar aangezet maar Brood werd bepaald niet gespaard in een aantal reacties en bijna alles uit tweede hand. That's all. Daarom ook even mijn misschien wat persoonlijke maar hopelijk ook informatieve nadruppel over dope en booze. Herman was gewoon te ziek voor woorden.

Jij bent zelf overigens inderdaad een goed voorbeeld van muziekfan die niet maalt om de reputaties van een artiest, hem zelfs een klootzak kan vinden en toch zijn album hoog kan raten. Da's ballen tonen en vind ik ok. Let's move on.