Martin L. Gore - Counterfeit e.p (1989)

Pop / Electronic
Label: Mute

1. Compulsion (5:29)
  2. In a Manner of Speaking (4:21)
  3. Smile in the Crowd (5:05)
  4. Gone (3:32)
  5. Never Turn Your Back on Mother Earth (3:07)
  6. Motherless Child (2:49)
avatar van Droid
Interessante EP met covers van Martin Gore (Depeche Mode). Nog meer synthesizer-geluid dan DM zelf. Niet alles is geweldig, maar "In a Manner of Speaking" is een prachtige uitvoering.

avatar van c-moon
"In a Manner Speaking": shivers run down my spine, of .... kippenvel met de grote K !!!
Wow!

Ook "Compulsion" en "Smile in the Crowd" vind ik erg goed... een zeer verdienstelijke EP, deze "Counterfeit" van Martin ...

Leerde Martin's solo-uitstap kennen dankzij een vriendin van me die voor me "Exiter" gekopieerd had en er als bonus deze Counterfeit EP opzette.. jajaja.. ik heb daarna keurig "Exiter" braafjes "officieel" gekocht hoor....

Mijn eerste gedachte bij Martin Gore solo was eigenlijk niet echt zo positief.
Hij mag dan wel het grote brein achter Depeche mode zijn, vocaal ben ik toch meer een fan van Dave Gahan.
Dus veel verwachting had ik van Martin Gore niet.
Een maat van mij kwam spontaan met dit schijfje aan zetten ( ook Depeche Mode-fan ). Maar zelf had het nooit in mij opgekomen iets solo´s van Martin aan te schaffen, terwijl Dave mij solo toch meer aanspreekt.
Maar om het verhaal niet al te lang te maken, ik mag Martin´s soloproject toch wel redelijk te doen noemen, hoewel echt superieur vind ik het ook weer niet maar toch iets beter dan ik eerst had gedacht.

avatar van lennon
Heel mooie EP van MlG.

Is goed te horen wie welke invloed heeft bij DM.

Ik vind alle nummers heel erg interessant, en als zanger is Martin natuurlijk uniek!!!

avatar van E-Clect-Eddy
Een covers EP van Depeche Mode lid Martin L. Gore.

Compulsion - het origineel is van Joe Crow - Compulsion (2015) (single 1982)

In a Manner of Speaking - het origineel is van Tuxedomoon - Holy Wars (1985)

Smile in the Crowd - het origineel is van The Durutti Column - Another Setting (1983)

Gone - het origineel is van The Comsat Angels - Sleep No More (1981)

Never Turn Your Back on Mother Earth - het origineel is van Sparks - Propaganda (1974)

Motherless Child (traditional)

Een fijne EP waar ik maar 3 originelen van ken, die van Tuxedomoon en Sparks, plus de afsluiter Motherless Child zou eigenlijk iedereen wel moeten kennen want het is enorm vaak gecoverd.

Doen de originelen niet vergeten en Martin geeft er ook weer geen heel erg eigen draai aan. Diverse originele nummers zijn daarvoor ook iets te rustig. Dan is het cover album van Siouxsie & The Banshees - Through the Looking Glass (1987) ééntje die bij mij meer indruk maakt. Daarop staat trouwens ook een cover van diezelfde Sparks, maar dan vind ik de cover van Martin fijner dan die van Siouxsie.

Van de week maar eens de originele erbij pakken van deze EP. Gone klinkt fijn, benieuwd hoe het origineel klinkt.

'Counterfeit' > Engels voor 'namaak / nep / kopie / vervalst'

avatar van lennon
E-Clect-Eddy schreef:

De versie van Gore is fijn, maar de mooiste vind ik toch deze: Prince - Motherless Child - Live! - YouTube

avatar van brajoapau
Solo EP van Martin uit 1989, en uitgebracht enkele maanden voor de single Personal Jesus van Depeche Mode; het origineel is altijd beter dan de kopie, maar slecht is dit zeker niet.

avatar van goldendream
De eerste drie nummers vind ik heel geslaagd.
Een vraagje: is er nog iemand die vindt dat Martin L. Gore een beetje lijkt op de dunne van 'Laurel & Hardy'?