Bon Iver - 22, A Million (2016)

Folk / Electronic
Label: Jagjaguwar

1. 22 (OVER S∞∞N) (2:48)
  2. 10 D E a T H B R E a S T ⚄ ⚄ (2:24)
  3. 715 CR∑∑KS (2:12)
  4. 33 “GOD” (3:33)
  5. 29 #Strafford APTS (4:05)
  6. 666 ʇ (4:12)
  7. 21 M◊◊N WATER (3:08)
  8. 8 (Circle) (5:09)
  9. ____45_____ (2:46)
  10. 00000 Million (3:53)
avatar van sj0n88
Meer dan een jaar na verschijning van dit album kan ik er nog steeds weinig mee. Ik heb mensen gesproken die dit album beter begrepen na het zien van zijn optreden in Utrecht, maar helaas ben ik hiervoor afgehaakt omdat ik de klik met dit album miste. Toch frustrerend, want ik kon de twee albums hiervoor heel erg waarderen.

avatar van dynamo d
1,5
Ik zal het wellicht ook niet begrijpen... vorige albums en EP waren m.i. prima, vooral Bon Iver, Bon Iver. Hoopte daarom op een doorgroei maar ik hoorde vooral geforceerde muziek waar werkelijk weinig moois aan te ontdekken valt. Dit zet ik echt nooit meer op, vreselijke muzak. Enige pluspunt is dat het album gelukkig een korte speelduur heeft.

avatar van coldwarkids
Wat je nu zegt is natuurlijk absoluut tegenstrijdig. Je klinkt een beetje geforceerd dynamo. Alsof je het niet goed wilt vinden . Wel apart, ik ben ook een zeer grote liefhebber van hun eerste albums. Dit is zeker net iets anders maar toch zijn hier alle ingredienten aanwezig van wat we gewend zijn van deze band.

Van deze plaat werd live op Best Kept Secret net als in Vorst veel geplukt. Ik vind het een fantastische plaat die van mij in de top 3 mag staan van 2016 naast Radiohead en Nick Cave, kunstwerkjes. De vooruitstrevende gedurfde electronica uitstapjes kan ik erg smaken net als het jazzy karakter zelfs af en toe.

avatar van Koston
Als je wat verder kijkt dan de minder productie, dan moet je besluiten dat hier geen enkel minder nummer op staat. Na drie jaar blijft dit album overeind. Halfje erbij

avatar van Niek
Als je binnen een half uur al weet te vervelen dan gaat er iets verkeerd. Eigenlijk is alleen de opener geslaagd. Verder is het ofwel vaag geëxperimenteer ofwel nietszeggend gezapig (cf. de afsluiter). Hun optreden op Lowlands vlak na uitkomen van For emma blijft een fantastische herinneren, in hun korte broekjes, wilde haar en vooral prachtige muziek. Sindsdien is alles wat ik van ze gehoord heb tegengevallen...

avatar van coldwarkids
21 MOON WATER blijft gewoon.. Kippenvel!!

avatar van coldwarkids
Jammer van 8 (Circle). Het verziekt een klein beetje het totaalplaatje van dit album. Vandaar net geen vijf sterren.

avatar van JVT
JVT

avatar van Leeds
JVT schreef:

Absoluut!

avatar van SOAD
JVT schreef:
8 (circle) is het beste nr op de plaat ?

1 van de beste van Bon Iver als je het mij vraagt.

avatar van meneer
Invloed van Kanye West op dit album (en verder terug de tijd in):

BON IVER + KANYE WEST, Finding Your Voice - YouTube

Zeer interessant ! Maakt sommige aspecten van het album m.b.t. het stemgebruik duidelijker.

Arbeidsdeskundige
Dit is een buitenaards goed album. De sfeer die hier wordt neergezet is magisch. 21 M◊◊N WATER en 8 (Circle) zijn de juwelen.

avatar van aerobag
Dit album voelt meer als een verzameling creatieve uitspattingen, dan als een compleet geheel. Ik waardeer het altijd als artiesten wat nieuws durven te proberen en spelen met elektronische arrangementen, maar de meeste songs missen wat body en eindigen als nummers met een aardig idee, maar die hun potentie niet behalen. Ik vind zijn high-pitched stem ook niet bepaald fraai, alhoewel het wel mooi aansluit bij de glitchy sound die Vernon nastreeft op dit album. Met vlagen is er genoeg op het album om van te genieten, maar het is een matig uitgewerkt geheel.

avatar van hoi123
Oneens. Dit is misschien wel de beste plaat van Bon Iver, met precies de goede verhouding tussen elektronische experimenteerdrift en prachtige liedjes. Gek dat niet meer mensen dat vinden.