Bon Iver - 22, A Million (2016)

3,60

Folk / Electronic
Label: Jagjaguwar

1. 22 (OVER S∞∞N) (2:48)
  2. 10 D E a T H B R E a S T ⚄ ⚄ (2:24)
  3. 715 CR∑∑KS (2:12)
  4. 33 “GOD” (3:33)
  5. 29 #Strafford APTS (4:05)
  6. 666 ʇ (4:12)
  7. 21 M◊◊N WATER (3:08)
  8. 8 (Circle) (5:09)
  9. ____45_____ (2:46)
  10. 00000 Million (3:53)
328 BERICHTEN 11 MENINGEN
avatar van meneer

geplaatst: 4 januari, 08:22 uur [permalink]
Leuke lijst waar Bon Iver zeker een mooie plek in heeft verdiend.

Ik vond op de site nog een andere zeer interessante lijst: The 25 Worst Albums of 2016 - Album of The Year - albumoftheyear.org

Het ook waard om eens aandachtig door te lezen

avatar van Johnny Marr
geplaatst: 4 januari, 16:56 uur [permalink]

Oh nee Ik had kaartjes... Wat een vreselijk slechte start van het jaar zeg! Hopelijk zijn de persoonlijke redenen niet al te ernstig...

avatar van coldwarkids
geplaatst: 4 januari, 21:52 uur [permalink]
Als het niet al te ernstig is zeg je niet je hele tour af! Klote zeg! Weg leuk vooruitzicht!

geplaatst: 4 januari, 23:49 uur [permalink]
Ik had ook kaartjes, ik heb nog nooit zo erg naar iets uitgekeken

avatar van sj0n88
geplaatst: 5 januari, 16:16 uur [permalink]
Ai, dat is pijnlijk. Dit concert stond in eerste instantie ook nog bij mij op het lijstje, maar heb er toch van afgezien omdat ik dit album beduidend minder vind dan zijn vorige werk. Wel een paar mooie momenten, maar met het overgrote deel van de tracks kan ik niet zo veel. Tegenvaller.

avatar van meneer

geplaatst: 5 januari, 18:42 uur [permalink]
Volgens mij is dit wel een 'goed makertje' van dat wat in Vredenburg had moeten gebeuren:

Bon Iver: Full Concert | NPR MUSIC FRONT ROW - YouTube - m.youtube.com

geplaatst: 5 januari, 23:07 uur [permalink]
meneer schreef:

Bon Iver: Full Concert | NPR MUSIC FRONT ROW - YouTube - m.youtube.com

Dit maakt het stiekem nog triester, wat een top show

geplaatst: 5 januari, 23:08 uur [permalink]
sj0n88 schreef:

Het is echt mijn favoriete album ooit

avatar van sj0n88
geplaatst: 6 januari, 09:39 uur [permalink]
Bijzonder, als ik afga op je top-10 ben je voor de rest ook absoluut geen fan van Bon Iver

geplaatst: 6 januari, 11:33 uur [permalink]
sj0n88 schreef:

Haha, dat is mijn top tien als in favorieten, maar ik kan wel onderscheid maken in kwaliteit. Ik ben nog niet zo oud en verdiep mij nu in muziek en films, maar er staan veel albums in die mij deze kant op hebben gestuurd.

avatar van philtuper
geplaatst: 10 januari, 14:24 uur [permalink]
davidlovesfolk schreef:

Zou ik zeker ook deze proberen, of deze en anders deze wel. Zouden stuk voor stuk zomaar in je straatje kunnen passen. Trouwens, deze klassieker mag in geen enkele platenkast ontbreken...

geplaatst: 11 januari, 00:32 uur [permalink]
philtuper schreef:

Ga ik doen, en pls probeer 22, a million nog eens uit. Echt beste plaat dit jaar.

avatar van philtuper
geplaatst: 11 januari, 17:05 uur [permalink]
Haha! Volhardend type ben je, hè davidlovesfolk? Mijn beste plaat van 2016 ís en blijft deze. Daar verander zelfs jíj niks meer aan. Mijn beste Bon Iver vind je terug in mijn top 10.

avatar van harm1985
geplaatst: 11 januari, 23:23 uur [permalink]
Ik had niet genoeg platen om een top 10 te vullen anders had deze na Nachtlicht op 2 gestaan. Vind dit écht een goede plaat. Teens of Denial bijvoorbeeld kan ik daarentegen nog niet veel mee.

Naar Nick Cave ben ik ook zeer benieuwd!

geplaatst: 12 januari, 00:04 uur [permalink]
philtuper schreef:

Die staat bij mij ook met trots in mijn platen kast, gelukkig staan ze 1e en 2e plaats dit jaar voor kritieken.

geplaatst: 12 januari, 00:05 uur [permalink]
harm1985 schreef:

Naar Nick Cave ben ik ook zeer benieuwd!

Skeleton Tree is echt geweldig.

avatar van Appels123
geplaatst: 18 januari, 12:16 uur [permalink]
davidlovesfolk schreef:

Als je 22, A Million fantastisch vind, dan vind je deze vast ook goed. Tevens zou ik deze, deze en deze deze aanraden.

avatar van trebremmit

trebremmit (moderator)
geplaatst: 20 januari, 13:33 uur [permalink]
Off-topic berichten en een reactie daarop verwijderd.

geplaatst: 29 januari, 23:30 uur [permalink]
Appels123 schreef:

Carrie & Lowell is een van mijn favoriete platen. Age of Adz vind ik ook geweldig. Till the sun turns black ook natuurlijk. De laatste die stuurt heb ik niet naar geluisterd. Ik zal hem uitproberen.

avatar van Perpetual
geplaatst: 10 maart, 13:11 uur [permalink]
Vlak na de release van deze cd ben ik gauw door de nummers gegaan, had het toen geen waardige luisterbeurt gegeven. Het was helemaal anders dan wat ik verwacht had en ik zat in die periode in een metal fase, waardoor ik hier even geen zin in had.
Fast forward, na een aantal emotioneel zware maanden ben ik toch teruggekomen naar deze cd. Ik heb het een aantal keer back to back moeten luisteren voordat ik het op het niveau begon te waarderen waar ik nu zit. Hoewel ik 'For Emma, Forever Ago' briljant wint, overtreft Bon Iver het voor mij met '22, A Million'.
Het enige nummer wat ik iets minder dan de rest vind is '21 M◊◊N WATER'.
Ik had dit heel erg graag live willen meemaken.

Misterfool
geplaatst: 12 maart, 15:26 uur [permalink]
Ik verlaag een halfje. De pretenties van dit album gaan me steeds meer tegenstaan. Eigenlijk bevat deze plaat heel simpele, flauwe muziek. De arrangementen daaromheen zijn enkel interessantdoenerij. Erg jammer, ik had hier op voorhand meer van verwacht. Zeker niet de Kid A van Bon Iver, eerder een gevalletje: schoenmaker blijf bij je leest.

avatar van JB7x
geplaatst: 27 maart, 12:55 uur [permalink]
Perpetual schreef:

Het enige nummer wat ik iets minder dan de rest vind is '21 M◊◊N WATER'.

Klopt, dit nummer op zichzelf is natuurlijk geen mooi nummer. Maar de overgang van het chaotische einde van '21 Moon Water' naar het hemelse '8 (Circle) is oh zo mooi. Soort trance waar ik elke keer in beland.

avatar van harm1985
geplaatst: 27 maart, 22:30 uur [permalink]
Dat is inderdaad een geweldige overgang. Doet me denken aan The Shrine / An Argument van Fleet Foxes.

geplaatst: 17 mei, 00:49 uur [permalink]
Misterfool schreef:

Sowieso was 22, a million beter dan Kid A en Kid A was geweldig. 22, A Million is echt perfect

Misterfool
geplaatst: 17 mei, 12:39 uur [permalink]
davidlovesfolk schreef:
Ik gun je jouw mening, maar ik zou betogen dat Kid A wat dieper graaft dan deze plaat. Bon Iver speelt hier weliswaar met de abstractie die inherent is aan veel elektronische muziek, maar het resulteert vooral in simpele folktronica. Radiohead heeft hun rocksound rigoureus aan de kant gezet. Bij sommige nummers op Kid A (zoals het titelnummer, of Ideoteque) is nauwelijks meer sprake van een bandgeluid. Yorke en co. durven in het diepe te springen daar waar deze plaat nog maar net een teen in het ondiepe water doopt. Ik vind Bon Iver dus niet ver genoeg gaan. De elektronische façade lijkt hier niet meer te zijn dan een excuus om wat halfslachtige composities aan de man te brengen. Jammer, maar helaas!

geplaatst: 18 mei, 01:27 uur [permalink]
Misterfool schreef:

Deze plaat probeert dat totaal niet! Een grote abstracte sound, terwijl het album heel klein en ingetogen is. Justin Vernon weet hoe hij een sfeer moet creëren en dat doet hij perfect. De simpele album structuur werkt ook fantastisch. Een perfect opening lied die een gevoel schept en waar heel het album met verschillende onderwerpen en emoties op verder wordt gebouwd en dan ook perfect wordt afgerond op de B-kant. De teksten zijn slim en interpreteer baar, dus niet alleen een goed geschetste sfeer en emotie die heel oprecht is, maar er is ook nog perfecte instrumentalisering. De saxofoons en de alt sax van Michael lewis aangesloten op hun eigen gemaakte vocoder waar Vernon in 715 en in 45 gebruik van maakt. Het album is lekker kort, neemt je mee op reis en is continu spannend tijdens de a kant tot een erg tevreden stellend 29 en daarna een geweldige b-kant beginner 666 met daarna prachtige nummers die de emotie tot aan het uiterste uit je tenen trekken. Deze plaat is bij verre beter dan de eerste twee Bon Iver platen die al geweldig waren. Kid A is geweldig trouwens, ik houd ontzettend veel van Radiohead. 22, A Million is echt een perfecte plaat, ik kan er uren over doorgaan, maar dat zal ik je niet aandoen. En of je nou Kid A beter vind of deze, het verschil is klein, dus die discussie hoeven we niet aan te gaan, maar het zijn allebei perfecte platen.

avatar van coldwarkids
geplaatst: 27 mei, 21:05 uur [permalink]
JB7x schreef:

Spreek voor jezelf. Gewoon een beauty!