Bon Iver - 22, A Million (2016)

Folk / Electronic
Label: Jagjaguwar

1. 22 (OVER S∞∞N) (2:48)
  2. 10 D E a T H B R E a S T ⚄ ⚄ (2:24)
  3. 715 CR∑∑KS (2:12)
  4. 33 “GOD” (3:33)
  5. 29 #Strafford APTS (4:05)
  6. 666 ʇ (4:12)
  7. 21 M◊◊N WATER (3:08)
  8. 8 (Circle) (5:09)
  9. ____45_____ (2:46)
  10. 00000 Million (3:53)
Een gemiddelde van 3,57 is op deze site toch niet echt populair te noemen? Dan zit je gewoon boven de 4.

aERodynamIC schreef:

Met 230 evaluatores en nog meer luisterAarts kan je toch niet zeggen dat dit album niet populair is. Hier staat ie hoog op de nominatielijst Kutplaat van het jaar, net als trouwens de laatste worp van M83.

Nog geen * hier, want - open minded - geef ik Bon Iver nog een kans tot de inval van de winter

avatar van Lura
aERodynamIC schreef:

Ik doelde meer op plaats vijf in de rotatielijst, Eric.

avatar van Dudeness
Met elke luisterbeurt weer een tikkeltje beter.
Straffe paat hoor!

avatar van dielinquent
Grappig hoe meningen kunnen verschillen. Ik vind de eerste plaat de minste. En het is momenteel om het even of ik de tweede of deze de beste vindt. Deze komt wel het hardste binnen.

(verwijderd)
dielinquent schreef:

Ik vind zelf de eerste het beste samen met deze en de 2e net daaronder, ik denk dat de gemiddelde Nederlander gewoon een paar jaartjes achter loopt.

Zet een koptelefoon op, ga ergens aan werken en merk dat je helemaal mee gaat in de emotie. Het gaat niet om de lyrics (want die zijn soms niet te verstaan,) maar om het gevoel en de flow.

Er zijn momenten waarop mij dit iets te ver gaat (21 moonwater,) maar over het algemeen is dit een geweldige plaat om letterlijk bij weg te dromen!

avatar van RoenHetZwoen
1,0
Dit kan je onmogelijk muziek noemen. Het is gepruts met knoppen en klanken in een studio door een verveelde rijkeluis die blijkbaar niet meer de inspiratie van destijds op zijn debuut terugvindt om échte songs te schrijven. Alweer 3 keer 34 minuten en 10 seconden van mijn leven verspild. Mijn echte, eerlijke waardering voor dit album is dus een welgemeende 0, zoals ik destijds ook een welverdiende 0 kreeg voor prutswerk op school.....

Wow. Just wow.

avatar van dielinquent
Bijzondere mening van RoenHetZwoen, maar goed, het is zijn mening dus ook zijn waarheid en daar is niets mis mee. Het enige waar hij mis mee zit is hem een verveelde rijkeluis te noemen aangezien Justin Vernon een behoorlijk bescheiden en teruggetrokken leven leidt, dan wel wil leiden. Dat laatst is zelfs zo'n beetje het hoofdthema en motivatie om deze plaat te maken.

Persoonlijk vind ik het juist prettig dat hij niet 3 keer een For Emma maakt en vind ik dit album de meest boeiende plaat van 2016.

avatar van kever007
Het heeft een paar luisterbeurten gekost. Conclusie: wat een briljant album!

Ja, ik begrijp de teleurstelling bij de Bon Iver fans die hadden verwacht dat er een nieuw juweeltje ala de eerste twee albums zou komen. Maar aan de andere kant zou dat toch meer van hetzelfde zijn, hoe goed de eerste twee albums ook zijn. Wat een frisse vernieuwing van een pure muzikant die zich aan het ontwikkelen is. Echt lef gericht op vooruitgang. Het experimenteren met muziek maakt Justin uniek en de bijzonderheid van zijn stemgebruik niet eenzijdig. Bij de digitaal gebroken stem op 29 #Strafford APTS betrap ik mijzelf op een onverwachte innerlijke lach. Briljant

Net als een kunstenaar die experimenteert met nieuwe technieken komt de gelaagdheid nog niet compleet over. Ik kijk nu al uit naar het toekomstig werk waar het knip en plakwerk meer een geheel zal gaan vormen en Bon Iver een echte revolutie gaat veroorzaken.

RoenHetZwoen schreef:

Haha wauw, wat een frustraties.

avatar van Leeds
RoenHetZwoen schreef:

RoenHetZwoen zal me niet kennen, maar ik ken Roen via King Beast, alterego van de heer Michel. Ik noem hem roenhetzwoendekapoen telkens ik bij Michel langs kom. Roen schrijft mooie teksten en ik geloof heel eerlijk dat hij dit maar dikke brol vind. Ik kan het mij goed voorstellen dat hij zijn haren aan het aanvallen is van pure irritatie of nervositeit. Ik zou hem liever een 1 willen zien geven omdat 8 (Circle) een meesterlijk nummer is en misschien wel het dichtst aanleunt met vorig werk. Maar ik kan begrijpen na de eerste 7 tracks dat hij zijn aandacht er niet meer kan bijhouden. Dan mist hij de nodige aandacht bij 8 (Circle). Ach, die Roen, waarschijnlijk wel een superleuke kerel.

avatar van Cor
Cor
Tja, de nieuwe van Bon Iver. Pure melodische en vocale schoonheid vermengt zich met kille en verwrongen klanken. Ik moet er in ieder geval aan wennen, wat op zich niet erg is, maar een paar maanden later beklijft het nog steeds niet erg.
Ik weet het niet zo goed. Ik vind het absoluut geen 'uitzitplaat', maar ik heb toch maar heel weinig momenten dat ik verrast word. Niet goed, niet slecht. 3,5***

avatar van ArthurDZ
Resem berichten die al lang niet meer over deze Bon Iver gingen verwijderd.

avatar van pim556
Het beste album van Bon Iver.

Ik had For Emma een tijdje in mijn top 10 staan. Het was mijn eerste aanraking met folk geloof ik. Maar naarmate ik meer ontdekte begon het toch een beetje naar cliché jankfolk te ruiken. En ik kwam erachter dat elke folkzanger een baard had en wel een keer een album in een blokhut had opgenomen. Natuurlijk staan er prachtige nummers op en hij staat dan ook nog steeds op 4,5*.

De opvolger heb ik destijds helemaal grijsgedraaid. Ik kon er geen genoeg van krijgen, tot het concert in de HMH, dat enorm tegenviel. Justin stond voor het eerst in grote zalen en hij dacht dat het nodig was elke song te laten eindigen in een climax. Zelfs de liedjes van For Emma werden opgeblazen tot bombastische lelijkheid. Ik heb de opvolger daarna niet meer aangeraakt.

Tot een maandje geleden, en ik moet zeggen, het is nog steeds een mooi album. Maar soms wel iets te mooi, en die kopstem heb ik na een half uurtje ook echt wel weer gehad.

Nee, dan dit album, precies het experiment en het gruizige wat Bon Iver nodig had. De kopstem is ingeruild voor overstuurde autotune inclusief glitches, de vage elektronica zoemt rond je hoofd, en het prachtige 8 (circle) gaat dan opeens terug naar de basis en komt drie keer harder binnen.

Een gedurfde en noodzakelijke stap die bewijst dat Bon Iver wel degelijk tot de meest relevante acts van het moment behoort. Het verbaast me dan ook dat het album op deze site en in de Nederlandse pers matig ontvangen wordt, maar de internationale media waren gelukkig wel lovend.

En toch durf ik niet naar het concert in Utrecht volgende maand. Ik laat Justin het niet nog een keer voor me verpesten.

avatar van sj0n88
Dit album komt bij mij terecht in het lijstje met teleurstellingen van 2016. Ik ben groot liefhebber van zijn eerste twee albums, maar na tal van luisterbeurten moet ik concluderen dat 22, A Million nooit tot zelden het niveau van zijn eerdere werk haalt.

pim556 schreef:

Ik durf het wel aan. Sterker nog, ik verlang al naar februari...(dan staat ie in Vorst Nationaal)

pim556 schreef:

De Engelstalige popjournalisten zijn volgens mij ook gewoon intelligenter, breder onderlegd en minder conservatief - en ze betrekken popmuziek in een breder geheel. De mainstreammedia in Nederland zijn toch vooral bezig met rock en indie en kunnen een dergelijke move die Bon Iver hier maakt niet goed in context plaatsen. Op The Guardian werd Bon Iver al genoemd als muzikant die het r&b-genre verder op aan het rekken is; lijkt mij de juiste conclusie.

avatar van harm1985
Laatste dagen weer paar keer beluisterd. Verhoging naar 4,5 is op zijn plaats.

Het is dat ik niet op 10 albums heb gestemd dit jaar. Anders stond deze erin. Maar Nachtlicht had op 1 gestaan.

Slowgaze schreef:

Ben je bij de Gamma geweest of zo en heb je een paar balken gekocht? Dit gaat wel heel erg op de tour van "van dik hout zaagt men planken". Bovendien is het gewoon niet waar. US muziekpers is ook én Engelstalig, maar veelal ook van het soort "not invented here" dan wel de gebruikelijke clichéstaf zwaaiend of supreme indiejannistisch.

Slowgaze schreef:

Dat getuigt dan weer van de neo-klassiekers niet kennen; daarvoor komen imho tocht echt een paar andere lieden in aanmerking: Jamie Woon, James Blake, The Weeknd Sohn en ik kan er nog wel wat bedenken. Deze Bon Iver wordt mij teveel gedragen door het art for art sake - het effectbejag. Nog steeds vind ik - al is ie een stuk commerciëler geworden - The Weeknd (bijv) een stuk aantrekkelijker 'jankzingen'.

Dit gaat het voor mij echt niet worden.

Mjuman schreef:

Excusez-moi, ze hadden het over 'een van'; verder noemde men inderdaad Blake, Kanye West, Drake, Frank Ocean. The Weeknd had ook op die lijst gemogen (maar het ging om 2016-albums, of Starboy beviel niet of kwam te laat binnen). De grote voorloper is overigens natuurlijk Kanye West; Drake en Blake waren vroege navolgers die de r&b ook weer een eind verder hebben geholpen.

Slowgaze schreef:

Na een nieuwe draaibeurt, snap ik een fractie van dat punt. Vind alleen niet The Guardian het geschikte medium om een dergelijk punt te maken dan wel te adstrueren. Gewoon onvoldoende relevante kennis en inzichten. Vind andere bladen daar eerder voor in aanmerking komen (NME bijv, The Face en Q vanuit de niche. In mijn beleving is dit ook meer doorgeschoten electronic, terwijl de counter tenor van Justin Vernon wel een R&B tinge heeft, maar niet meer dan dat. Nergens heeft ie de hitsigheid van Woon, de hunkering van Blake, en ook niet het exalte van Howling of Sohn.

Twostep - bijv M.J. Cole - werd ooit ook gezien als een doorontwikkeling van de breakbeat (denk Janet Jackson o.a. Control ), maar ontwikkelde zich later tot UK garage. Geneigd te denken dat nieuwe (sub)genres in een cross-over omgeving ontstaan.

avatar van JVT
JVT
666 en 8 circle behoren tot de beste nummers van het jaar, wat een parels!

JVT schreef:
666 en 8 circle behoren tot de beste nummers van het jaar, wat een parels!

Voeg daar 33 "GOD" en de afsluiter maar aan toe wat mij betreft. CREEKS is ook een grote favoriet van me, ik heb het wel voor autotune

avatar van pim556
Johnny Marr schreef:

Ik moet zeggen, nu ik deze registratie zie heb ik toch een beetje spijt.

pim556 schreef:
Ik moet zeggen, nu ik deze registratie zie heb ik toch een beetje spijt.

Wow! Dat belooft...

avatar van harm1985
Goeie tip! Gaan we eens bekijken.

avatar van galleryplay
Prima plaat weer van bon Iver. Ik zou niet weten waarom deze minder zou zijn dan de eerste 2. Ondanks de experimenteerdrift is het toch nog gewoon een Bon Iver plaat. Het gebruik van samples pakt goed uit. Behalve op het bloedirritante "Death Breast". Dit nummer alleen maakt een 3,5 van een 4 sterren plaat.

(verwijderd)
Gemiddelde cijfers kritieken beslissen dat Bon Iver : 22, a million en Nick Cave & the bad seeds : Skeleton tree gedeelde eerste plek kijgen voor album van het jaar! En terecht! The Best Albums of 2016 - Album of The Year - albumoftheyear.org