Bon Iver - 22, A Million (2016)

Folk / Electronic
Label: Jagjaguwar

1. 22 (OVER S∞∞N) (2:48)
  2. 10 D E a T H B R E a S T ⚄ ⚄ (2:24)
  3. 715 CR∑∑KS (2:12)
  4. 33 “GOD” (3:33)
  5. 29 #Strafford APTS (4:05)
  6. 666 ʇ (4:12)
  7. 21 M◊◊N WATER (3:08)
  8. 8 (Circle) (5:09)
  9. ____45_____ (2:46)
  10. 00000 Million (3:53)
Pretentieus of avontuurlijk? Bedacht of spontaan?

Het is me wat met dit soort titels en dan hoor je de vooruitgesnelde nummers en is het toch echt even bedenken wat daar nu van te vinden.

En aanvankelijk pakt dat uit als 'pretentieus'. Maar los vooruitgesnelde nummers kunnen misleidend zijn en worden uit hun verband getrokken. Dat verband is 22, A Million. Dus hoe klinken de nog geen 35 minuten dan achter elkaar? Titels hoor je niet in muziek. Het zijn slechts namen. Daar kan ik me makkelijk overheen zetten.

22 (OVER S∞∞N) is niet eens zo'n afwijkende start. Pas als 10 D E a T H B R E a S T ⚄ ⚄ van start gaat begint het pas echt. Hier slaat Bon Iver een behoorlijk nieuwe weg in. Een weg die het album al mocht voorgaan. Een weg die mij in vertwijfeling bracht. Dit is een beetje Björk gekte, en heb ik met Björk niet altijd een haat-liefde verhouding?! Simpelweg: ik wist gewoon niet wat ik er van moest vinden. Als losstaand nummer was het een vreemde eend in de bijt. Pretentieus? Wellicht. Maar nu dit een plaats krijgt in nog geen 35 minuten 22, A Million past het. Klopt het. Voelt het eigenlijk best avontuurlijk. Ja, pretentieus is dus toch avontuurlijk geworden.

En ineens voelt het allemaal anders. Het James Blake-achtige 715 CR∑∑KS mag dan overkomen als een soort interlude waar de stemvervormer wel heel erg een hoofdrol krijgt toebedeeld, het is toch een bijzondere overgang naar 33 GOD, waar diezelfde vocoder ook weer volop ruimte krijgt, maar waar zich een intrigerend nummer ontvouwt. Broeierig en spannend. Hier komt bij mij het besef naar boven dat het juist goed is dat Bon Iver deze weg inslaat. Ik had waarschijnlijk wel genoeg gehad aan de albums For Emma, Forever Ago en Bon Iver, Bon Iver en nu is er een rijke aanvulling, geen makkelijke. Vervreemdend, maar het pakt wel. Pakkend op een wat gekke manier. Vinden we allemaal een beetje gekte af en toe niet machtig interessant?!

29 #Strafford APTS komt dan ineens helemaal niet zo gek over. Het voelt wel lekker eigenlijk. Vraag me niet waarom, maar ik hoor hier een soort Prince-Sign-o'-the Times-achtige schoonheid (of zou dat komen door het stemmetje dat Justin af en toe opzet?).

666 ʇ (leve de copy-paste met dit soort titels), borduurt naadloos voort op 29 #Strafford APTS.

Waar ik de lengte van de laatste albums van James Blake en Frank Ocean te lang vind, wat toch ten koste gaat van de beleving, daar maakt Bon Iver de juiste keuze door een kort album vol scherpe, stekelige nummers af te leveren dat nergens te lang door neuzelt, waardoor het blijft boeien en niet tegen gaat staan. Kwestie van op de juiste manier doseren en dat gebeurt hier volop. Hierdoor hoor je een album waarover je je kunt verwonderen, waar je van kunt genieten, maar wat ook kan afstoten. Het doet iets met je en nergens word je afgeleid door een te grote hoeveelheid aan nummers of een lengte die niet helemaal juist voelt. Het blijft krachtig.

21 M◊◊N WATER is al halverwege eer ik besef dat we gestart zijn met het nummer. Op Sigur Rós-achtige wijze horen we nauwelijks een liedje, maar meer een collage. Wederom een interlude-gevoel.

Een opmaat naar het langste nummer 8 (Circle). Het gaat al prachtig van start en ineens klinkt er zelfs 'natuurlijke zang'. Ik voel de onderhuidse spanning die ik ook hoor op Mezzanine van Massive Attack. En dat voelt goed. Heel goed. De eerste luisterbeurt werd ik er even stil van, de tweede en derde was het al uitkijken naar. Dit vind ik gewoon bloedmooi. Dacht ik dat er op Bowie's ★ bijzondere nummers stonden; dit album heeft er toch ook eentje te pakken. Geweldig!

____45_____ vormt haast een logisch vervolg op 8 (Circle). Wederom voelt het als een soort verbinding, een opmaat naar een volgend nummer.

Dat nummer is afsluiter 00000 Million. Zo klinkt Bon Iver toch eigenlijk best wel weer vertrouwd. Een passend, enigszins statig, einde van een half uur toch behoorlijk aparte muziek die je krijgt voorgeschoteld.

22, A Million is voor mij daarom een album dat op de langere termijn wel eens heel bijzonder zou kunnen uitpakken en 'hoe fout zat ik met mijn eerste gevoelens na de eerste twee vrijgegeven nummers.......... dit is een rijk avontuur. Een avontuur dat zal aanslaan of niet. Ik ben er al een paar keer ingedoken, en dat zal nog vele malen meer gaan gebeuren.

avatar van Johnny Marr
Het is opnieuw een mooi album geworden, maar uiteindelijk toch niet op het niveau van de twee briljante voorgangers/meesterwerken. Het ultieme hoogtepunt vind ik 33 "GOD", en dan vooral dit stuk:

Well we walked up on that bolt in the street
After you tied me in in the driveway of the apartment of his bed
Sent your sister home in a cab
Said I woulda walked across any thousand lands

I didn't need you that night
Not gonna need you anytime
Was gonna take it as it goes
I could go forward in the light
Well I better fold my clothes

Verder hebben we met 8 (circle) een Bon Iver-nummer dat het dichtst aanleunt bij de "For Emma" periode, een uitmuntende electrofolksong dat de oldschool fans ook wel zullen smaken. De afsluiter doet dan weer sterk denken aan de sound van het Bon Iver, Bon Iver album.

We hebben te maken met een gewaagd en een geslaagd project van één van de meest bijzondere muzikanten aller tijden. Zeer blij met deze comeback, dat ik absoluut niet meer had verwacht.

avatar van Marco B
Ik keek erg uit naar hun nieuwe album. Ben teleurgesteld. Veel geexpirimenteer met geluidjes, weinig oude sound. Vervreemdend is gelukt. Tot over een paar jaar Bon Iver. Ach, gelukkig heb ik jullie vorige album nog.

Ik kan hier helemaal niks mee.
Is dit hippe muziek voor hipsters die proberen om hip te zijn?
Mijn kinderen vroegen al of deze cd een misdruk was?
Nee, dit is Spotify.
Gelukkig maar, anders moet je het bonnetje goed bewaren, papa.

avatar van Leeds
Goed, ik ben er nu wel uit denk ik. Ik had heel veel verwacht van de nieuwe Bon Iver. Toen de tracklist bekend werd gemaakt vond ik het heel knullig overkomen. Nu kan ik het wel plaatsen, al blijft het wel raar. De eerste luisterbeurten waren tot m'n ergernis catastrofaal. Vooral de eerste helft van de plaat. Verdorie, wat had ik toch gedaan!!?? Ik had de speciale editie gekocht op vinyl. Tjah, wat nu... Volhouden, dat was mijn antwoord. ik wil niet weten hoeveel keer ik deze plaat had beluisterd, juist omdat ik 38 euro's had uitgegeven aan, zoals jullie Hollanders het zo mooi zeggen, de platenboer (ja, ik had op voorhand betaald!). Maar het kwartje viel dan toch. Voor de B kant was het min of meer al wel goed maar kant A was naar mijn gevoel belabberd. Kant A vind ik nu plots wel goed. Om de één of andere reden begrijp ik wat Vernon en co. ons brengen wil. Die mistige elektronische haperend gebliep doorheen de plaat verstoorde de hele pret. Maar nu vind ik het vanzelfsprekend, als normaal, alsof het een noodzaak was dat dit er bij moest geperst worden. Bizarre plaat waarvan ik me toch nog steeds voor in de haren krab. Maar ik neem vrede met 22, A Million gewoon omdat ik ervan hou, denk ik... Ik kan het moeilijk plaatsen allemaal. Wat voor mij als de grootste ontgoocheling van 2016 zou zijn blijkt nu één van de vreemdste te worden. Bon Iver had me goed liggen.

Hmmm, deed ik nu mijn best omwille van die 38 euro, of zat er meer achter... 1 ding weet ik wel. Kant B liet me niet los, 8 (Circle) liet me niet los. En hier sta ik dan, met mijn zoveelste voltreffer van 2016. En ik begrijp het nog steeds niet... echt niet...

Verder wat eigenlijk iedereen hier op deze pagina zet, het doet me soms plezier. Voor mensen die hier 0.5 aan geven of mensen die hier 5.0 aan geven. Hoe vreemd ook, ze hebben allemaal gelijk. Fantastisch gemiddelde ook. Een mooie weergave lijkt me zo met al de pro's en contra's.

avatar van Mark17
The whole album is centered around numbers in Justin Vernon’s life and the impact that they have. He dreams of a place “where the days have no numbers.”

Op Genius kun je soms de betekenis van bepaalde stukken uit songteksten achterhalen. Zo ook uit het slotnummer van Bon Iver' 22, A Million: 00000 Million. Een soort oneindigheid in getallen. Of het liefst geen getallen, want hij zoekt naar een plek zonder gevoel van tijd en ruimte. Het lijkt een obsessie voor hem geworden. Maar goed, op naar de kern van 22, A Million, een album dat inderdaad minder experimenteel is dan je tijdens beluistering wil laten geloven. Het is gewoon een vorm van folktronica, en misschien is dat nu juist wel het genre dat bij uitstek voor experiment staat.

Zijn derde studioalbum is gegoten in een Kanye West blender met de volgende ingrediënten: Sigur Rós, Mumford & Sons, een of andere soulzanger, Bruce Springsteen(geen idee waarom, maar zulke vibes krijg je) en natuurlijk de naweeën van For Emma, Forever Ago en Bon Iver, Bon Iver. Met de komst van de vocoder is de folk echter wat naar de achtergrond geschoven. Dit hoor je vooral op de eerste helft, tot aan Strafford. Ruim tien minuten hoor je elektronische lucht, want meer is het niet. Hooguit een soort amuzikale oorlog met je gehoor. Dit wil je gewoon niet horen.

Daarna breekt de lucht wat open en komt de oude Bon Iver weer op de voorgrond. Het getal van het beest, 666, en 8 (circle) zijn de allermooiste nummers. De warme ambient en de sfeervolle sax doet je het eerste gedeelte snel vergeten. Dat is maar goed ook, want onderweg komt in Moon Water nog even het luchtalarm voorbij. 22, A Million weet soms nog indruk te maken, maar het grote geheel is gewoonweg niet om aan te horen. 2,5*

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Inmiddels heb ik het album wat meer luisterbeurten gegeven en moet ik mijn mening enigszins herzien. Een topper vind ik het bij lange na nog steeds niet, maar ook geen herrie zoals ik in het begin vond. Nu ik eenmaal aan de nieuwe sound gewend bent, moet ik echter helaas concluderen dat er vervolgens maar weinig nummers overeind blijven. 29 #Strafford APTS en 8 (Circle) vind ik erg mooi en zijn de enige tracks waar het van begin tot eind genieten is. Daarnaast af en toe flarden van tracks die boeien, maar meer ook niet. Het kabbelt teveel voort zonder echt interessant te worden. En dan zijn er ook nog dieptepunten. 715 CR∑∑KS vind ik echt een inspiratieloze auto-tune exercitie en ik blijf bij mijn vermoeden dat in de 2e helft van 21 M◊◊N WATER mensen random op instrumenten aan het slaan en blazen zijn. Alles bij elkaar kan ik dan alleen maar een krappe voldoende geven, vooral vanwege de genoemde favoriete tracks.

Zet een koptelefoon op, ga ergens aan werken en merk dat je helemaal mee gaat in de emotie. Het gaat niet om de lyrics (want die zijn soms niet te verstaan,) maar om het gevoel en de flow.

Er zijn momenten waarop mij dit iets te ver gaat (21 moonwater,) maar over het algemeen is dit een geweldige plaat om letterlijk bij weg te dromen!

avatar van pim556
Het beste album van Bon Iver.

Ik had For Emma een tijdje in mijn top 10 staan. Het was mijn eerste aanraking met folk geloof ik. Maar naarmate ik meer ontdekte begon het toch een beetje naar cliché jankfolk te ruiken. En ik kwam erachter dat elke folkzanger een baard had en wel een keer een album in een blokhut had opgenomen. Natuurlijk staan er prachtige nummers op en hij staat dan ook nog steeds op 4,5*.

De opvolger heb ik destijds helemaal grijsgedraaid. Ik kon er geen genoeg van krijgen, tot het concert in de HMH, dat enorm tegenviel. Justin stond voor het eerst in grote zalen en hij dacht dat het nodig was elke song te laten eindigen in een climax. Zelfs de liedjes van For Emma werden opgeblazen tot bombastische lelijkheid. Ik heb de opvolger daarna niet meer aangeraakt.

Tot een maandje geleden, en ik moet zeggen, het is nog steeds een mooi album. Maar soms wel iets te mooi, en die kopstem heb ik na een half uurtje ook echt wel weer gehad.

Nee, dan dit album, precies het experiment en het gruizige wat Bon Iver nodig had. De kopstem is ingeruild voor overstuurde autotune inclusief glitches, de vage elektronica zoemt rond je hoofd, en het prachtige 8 (circle) gaat dan opeens terug naar de basis en komt drie keer harder binnen.

Een gedurfde en noodzakelijke stap die bewijst dat Bon Iver wel degelijk tot de meest relevante acts van het moment behoort. Het verbaast me dan ook dat het album op deze site en in de Nederlandse pers matig ontvangen wordt, maar de internationale media waren gelukkig wel lovend.

En toch durf ik niet naar het concert in Utrecht volgende maand. Ik laat Justin het niet nog een keer voor me verpesten.

avatar van Perpetual
Vlak na de release van deze cd ben ik gauw door de nummers gegaan, had het toen geen waardige luisterbeurt gegeven. Het was helemaal anders dan wat ik verwacht had en ik zat in die periode in een metal fase, waardoor ik hier even geen zin in had.
Fast forward, na een aantal emotioneel zware maanden ben ik toch teruggekomen naar deze cd. Ik heb het een aantal keer back to back moeten luisteren voordat ik het op het niveau begon te waarderen waar ik nu zit. Hoewel ik 'For Emma, Forever Ago' briljant wint, overtreft Bon Iver het voor mij met '22, A Million'.
Het enige nummer wat ik iets minder dan de rest vind is '21 M◊◊N WATER'.
Ik had dit heel erg graag live willen meemaken.

avatar van Niek
Als je binnen een half uur al weet te vervelen dan gaat er iets verkeerd. Eigenlijk is alleen de opener geslaagd. Verder is het ofwel vaag geëxperimenteer ofwel nietszeggend gezapig (cf. de afsluiter). Hun optreden op Lowlands vlak na uitkomen van For emma blijft een fantastische herinneren, in hun korte broekjes, wilde haar en vooral prachtige muziek. Sindsdien is alles wat ik van ze gehoord heb tegengevallen...