Bon Iver - 22, A Million (2016)

Folk / Electronic
Label: Jagjaguwar

1. 22 (OVER S∞∞N) (2:48)
  2. 10 D E a T H B R E a S T ⚄ ⚄ (2:24)
  3. 715 CR∑∑KS (2:12)
  4. 33 “GOD” (3:33)
  5. 29 #Strafford APTS (4:05)
  6. 666 ʇ (4:12)
  7. 21 M◊◊N WATER (3:08)
  8. 8 (Circle) (5:09)
  9. ____45_____ (2:46)
  10. 00000 Million (3:53)
avatar van sj0n88
Meer dan een jaar na verschijning van dit album kan ik er nog steeds weinig mee. Ik heb mensen gesproken die dit album beter begrepen na het zien van zijn optreden in Utrecht, maar helaas ben ik hiervoor afgehaakt omdat ik de klik met dit album miste. Toch frustrerend, want ik kon de twee albums hiervoor heel erg waarderen.

avatar van dynamo d
1,5
Ik zal het wellicht ook niet begrijpen... vorige albums en EP waren m.i. prima, vooral Bon Iver, Bon Iver. Hoopte daarom op een doorgroei maar ik hoorde vooral geforceerde muziek waar werkelijk weinig moois aan te ontdekken valt. Dit zet ik echt nooit meer op, vreselijke muzak. Enige pluspunt is dat het album gelukkig een korte speelduur heeft.

avatar van coldwarkids
Wat je nu zegt is natuurlijk absoluut tegenstrijdig. Je klinkt een beetje geforceerd dynamo. Alsof je het niet goed wilt vinden . Wel apart, ik ben ook een zeer grote liefhebber van hun eerste albums. Dit is zeker net iets anders maar toch zijn hier alle ingredienten aanwezig van wat we gewend zijn van deze band.

Van deze plaat werd live op Best Kept Secret net als in Vorst veel geplukt. Ik vind het een fantastische plaat die van mij in de top 3 mag staan van 2016 naast Radiohead en Nick Cave, kunstwerkjes. De vooruitstrevende gedurfde electronica uitstapjes kan ik erg smaken net als het jazzy karakter zelfs af en toe.

avatar van Koston
Als je wat verder kijkt dan de minder productie, dan moet je besluiten dat hier geen enkel minder nummer op staat. Na drie jaar blijft dit album overeind. Halfje erbij

avatar van Niek
Als je binnen een half uur al weet te vervelen dan gaat er iets verkeerd. Eigenlijk is alleen de opener geslaagd. Verder is het ofwel vaag geëxperimenteer ofwel nietszeggend gezapig (cf. de afsluiter). Hun optreden op Lowlands vlak na uitkomen van For emma blijft een fantastische herinneren, in hun korte broekjes, wilde haar en vooral prachtige muziek. Sindsdien is alles wat ik van ze gehoord heb tegengevallen...

avatar van coldwarkids
21 MOON WATER blijft gewoon.. Kippenvel!!

avatar van coldwarkids
Jammer van 8 (Circle). Het verziekt een klein beetje het totaalplaatje van dit album. Vandaar net geen vijf sterren.

avatar van JVT
JVT

avatar van Leeds
JVT schreef:

Absoluut!

avatar van SOAD
JVT schreef:
8 (circle) is het beste nr op de plaat ?

1 van de beste van Bon Iver als je het mij vraagt.

avatar van meneer
Invloed van Kanye West op dit album (en verder terug de tijd in):

BON IVER + KANYE WEST, Finding Your Voice - YouTube

Zeer interessant ! Maakt sommige aspecten van het album m.b.t. het stemgebruik duidelijker.

Arbeidsdeskundige
Dit is een buitenaards goed album. De sfeer die hier wordt neergezet is magisch. 21 M◊◊N WATER en 8 (Circle) zijn de juwelen.

avatar van aerobag
Dit album voelt meer als een verzameling creatieve uitspattingen, dan als een compleet geheel. Ik waardeer het altijd als artiesten wat nieuws durven te proberen en spelen met elektronische arrangementen, maar de meeste songs missen wat body en eindigen als nummers met een aardig idee, maar die hun potentie niet behalen. Ik vind zijn high-pitched stem ook niet bepaald fraai, alhoewel het wel mooi aansluit bij de glitchy sound die Vernon nastreeft op dit album. Met vlagen is er genoeg op het album om van te genieten, maar het is een matig uitgewerkt geheel.

avatar van hoi123
Oneens. Dit is misschien wel de beste plaat van Bon Iver, met precies de goede verhouding tussen elektronische experimenteerdrift en prachtige liedjes. Gek dat niet meer mensen dat vinden.

Thekillers87327
Ben een redelijke fan van Bon Iver en qua creativiteit en apartheid krijgt dit album zeker een hoog cijfer. Maar waar Sufjan stevens met the age of adz nog redelijk dichtbij zijn emotionele uitspattingen blijft, slaat Bon Iver hiermee de plank volledig mis. Dit klinkt eerder zoiets van: laten we het met bliepjes en glitches aan elkaar vast lijmen, dan klinkt het orgineel en hip. Geen haat ofzo, sterker nog ik ben groot fan van zijn eerdere albums maar sommige nummers klinken echt voor geen meter. Kleine voldoende zit er zeker wel in, puur door de creativiteit en de helft van de nummers die redelijk tot goed zijn!
( 29 #Strafford APTS is dan wel een pareltje toch nog hoor!)
Wat me ook erg opvalt, is dat het tweede gedeelte van dit album zoveel beter is dan het eerste. Als dit hele album zoals het 2e gedeelte was zou dit een perfect album zijn. Helaas verpesten de eerste 2-4 nummers dit.

hoi123 schreef:

Meer mensen vinden dat, buiten MuMe natuurlijk!

avatar van vinylbeleving
Onlangs het vinyl binnengehaald, en het blijft toch wel een parel van een plaat, al was het maar omdat ze altijd een gesprek oplevert. Hier in huis dachten ze dat er een stofje op de naald zat. Maar nee, het was Vernon en consorten met z'n gekke productionele fratsen. Hoewel ik ook echt wel aan dit album moest wennen, geniet ik er toch steeds meer van. Enkel 10 D E a T H B R E a S T ⚄ ⚄ weet mij niet te bekoren. Zelfs op de goede geluidsapparatuur klinkt dit nummer als een brij experimenteerdrift, al vind ik 't ergens wel tof dat bon iver dit toch op plaat heeft gezet. Al met al zit tussen alle stemvervormers, samples en drumcomputers genoeg moois, al is het soms een kluif om erdoorheen te bijten. Eenmaal door de kluif heen ontvouwt zich wel een wonderschoon album!

avatar van jp
jp
Vraag me niet waarom maar dit album (cd) staat voor EUR 2,- op Amazon.nl.

avatar van Marco B
Marco B schreef:
Ik keek erg uit naar hun nieuwe album. Ben teleurgesteld. Veel geexpirimenteer met geluidjes, weinig oude sound. Vervreemdend is gelukt. Tot over een paar jaar Bon Iver. Ach, gelukkig heb ik jullie vorige album nog.

03–7-2021: Ben inmiddels toch wel een beetje om. Originele comment was wat voorbarig.

avatar van Marco B
Marco B schreef:
Ik keek erg uit naar hun nieuwe album. Was een beetje teleurgesteld. Veel geexpirimenteer met geluidjes, weinig oude sound.

avatar van Juul1998B
Wat blijft 8 ( circle) toch een prachtig nummer, luister m nu weer en het blijft magisch mooi❤️

avatar van Juul1998B
Gisteren een adembenemend mooi concert van hun in ZiggoDome gezien. Kwalitatief hoog staaltje kunst. Ook van dit album een geweldige greep gedaan voor de setlist. 10 D E a T H B R E a S T, 715 CR∑∑KS, 33 “GOD”, 666 ʇ

Is er een betere indie/folktronica band? Dacht het niet!!!

Wat dacht je van Sufjan stevens?
Al is Sufjan meer indie en iets minder folktronica, met de laatste albums uitgezonderd dan ( Age of Adz en Ascension die wel meer neigen naar folktronica
Ieder zijn/haar smaak.
Bon Iver is ook zeer goed alleen hij mag de veters van Sufjan imo nog niet strikken

avatar van overmars89
Het blijft wel beetje een mixed bag dit album, maar wel eentje waar ik wel echt van kan genieten.

avatar van coldwarkids
Gisteren in 013 hebben ze vijf nummers hiervan gespeeld. Helaas geen 8 (circle) (Ook niet gespeeld in de Ziggo). Gelukkig hebben ze vijf andere parels er van gespeeld als 10 D E a T H B R E a S T, 715 CREEKS, 666 en 33, GOD