Metallica - Hardwired... to Self-Destruct (2016)

Metal / Rock
Label: Blackened

1. Hardwired (3:09)
  2. Atlas, Rise! (6:28)
  3. Now That We're Dead (6:59)
  4. Moth Into Flame (5:50)
  5. Dream No More (6:29)
  6. Halo on Fire (8:15)
  7. Confusion (6:43)
  8. ManUNkind (6:55)
  9. Here Comes Revenge (7:17)
  10. Am I Savage? (6:30)
  11. Murder One (5:45)
  12. Spit Out the Bone (7:09)
  13. Lords of Summer * (7:09)
  14. Ronnie Rising Medley * (9:03)
  15. When a Blind Man Cries * (4:35)
  16. Remember Tomorrow * (5:50)
  17. Helpless [Live] * (3:08)
  18. Hit the Lights [Live] * (4:07)
  19. The Four Horsemen [Live] * (5:19)
  20. Ride the Lightning Live [Live] * (6:56)
  21. Fade to Black [Live] * (7:24)
  22. Jump in the Fire [Live] * (5:13)
  23. For Whom the Bell Tolls [Live] * (4:32)
  24. Creeping Death [Live] * (6:43)
  25. Metal Militia [Live] * (6:07)
  26. Hardwired [Live] * (3:30)
totale tijdsduur: 1:17:29 (2:37:05)
avatar van milesdavisjr
Spit Out the Bone en Hardwired zijn nog wel vermeldenswaardig. Deze nummers staan waarschijnlijk niet voor niets als opener en afsluiter op de schijf. De rest is vermoeiend en niet door heen te ploegen. Een ouderwets kort epeetje was wellicht een beter idee geweest van de heren.

avatar van B.Robertson
Openen en afsluiten met wat sneller materiaal hebben ze vaker gedaan, zo ook hier. Meestal zijn dat ook wel mijn favoriete nummers. Halo on Fire en Man Unkind moet ik nog vaker horen. Spit Out the Bone is wel een verademing na die vier nummers ervoor. Heb die eerste schijf nu al vaker gehoord dan de tweede.

avatar van matthijs
milesdavisjr schreef:
Spit Out the Bone en Hardwired zijn nog wel vermeldenswaardig. (..) Een ouderwets kort epeetje was wellicht een beter idee geweest van de heren.

Nou... een ouderwets LP-tje van 40 a 45 minuten vol fijne nummers kan ik er wel van samenstellen.

avatar van milesdavisjr

Zo, dat vind ik nog vrij positief. Ik blijf het harken vinden, gerecyclede riffs en solo's in nummers die redelijk inspiratieloos klinken. Nee, ik vind het armoe troef en dat is jammer.

Ik ben blij dat die ouwe mannen nog zo'n aardig album in elkaar hebben gestampt. Niet alles is even goed, maar er staan toch weer een paar nummers op die moeiteloos live mee konden. Ze hebben gelijk nog even een aardig zakcentje over gehouden aan de inmiddels al 3 jaar durende wereld tour.

avatar van gigage
Dit album kwam gratis bij een ticket voor de Arena show. Degenen die ik gesproken heb die er naar toe zijn geweest wilden allemaal de band wel eens live zien (groot gelijk) maar het album kwam meestal niet veel verder dan een anderhalf rondje in de discspinner.

avatar van Rockfan
gigage schreef:

Tijd voor een nieuwe discspinner

avatar van B.Robertson
Ga dit album binnenkort uitlenen aan iemand die wel op dat Arena-concert j.l. is geweest, maar die die free download heeft laten zitten. Krijgt hij het alsnog door de strot gedouwd. Album heeft nog niet aan kracht ingeboet nadat ik het na de eerste luistersessies (onvermijdelijk) aan de kant heb gelegd. Het nummer Hardwired blijft werelds. Now That We're Dead valt me ook in positieve zin op. Dream No More daarentegen is doorbijten. Die tweede disc stelt me zwaarder op de proef en heb ik minder vaak gehoord dan die andere. Op de een of andere manier valt het me redelijk te verteren en die afsluiter is toch wel gedijen in de comfortzone. Confusion weet me ook wel te pakken.

Het bonus-nummer ''When A Blind Man Cries'' vind ik echt een prachtige plaat. Veel te mooi voor een bonus-nummer als je het mij vraagt.

avatar van Pitchman
Omdat het misschien een cover van Deep Purple is. Wel een mooie trouwens.

Oh ik vond de solo's misschien al wat aan de scherpe kant voor Kirk die wel erg uit vorm is op dit album.

avatar van Houn
Metallica heeft hier met het eerste deel weer iets geflikt bij wat hen sinds de black album niet is gelukt. Namelijk; ik ken elk nummer weer van het begin tot het einde, dat houdt dus na Halo on Fire op. Alhoewel spit out the bone wel een prima afsluiter is.
Het eerste deel zou 4,5 ster krijgen. En het het tweede deel 2,5.

avatar van lennert
Het afsluitende album van een toch vrij teleurstellende marathon. Ik herinner me dat ik toen Hardwired nog wel als videoclip op Youtube voorbij heb zien komen (en dat ik niet bijster omver geblazen was). En ik herinner me dat een aantal mensen dit album ook aanhaalden als een glorieuze terugkeer naar thrashmetal. Een kinderhand is snel gevuld.

Er zitten echt een paar baggerslechte songs op het album. Now That We're Dead is ironisch genoeg een slappe Megadeth (Symphony Of Destruction) rip-off en het 'CTHULHU AWAKEN' gejengel op Dream No More gaat deze oude god echt niet wakker maken. Rond Halo On Fire valt het me stiekem ook op dat dit album helemaal niet zo'n terugkeer naar de thrash is als een aantal fans toen schreeuwden en dat de Load-invloeden er duidelijker in zitten dan ik eerst dacht. Wel een aardig solostuk aan het einde, maar wederom is het veel te lang. De tweede cd bevestigt dit nog even extra met de kabbelende riffs en het complete gebrek aan afwisseling in de tergend lange songs. Zijn er echt mensen die liederen als Am I Savage? en Here Comes Revenge boeiend vinden? Ik vind het vooral getuigen van een band die veel minder materiaal op een album zou moeten zetten en de focus meer moet leggen op het beter uitwerken van de enkele goeie ideëen die er dan wel zijn...

De positieve dingen dan maar? Ach, de productie is beduidend beter dan op Death Magnetic het geval was. Hardwired heeft buiten de kuttekst een aardige Kill 'Em All-vibe en is eindelijk weer eens kort. Atlas, Rise! is nog best behoorlijk. En ja hoor, het afsluitende Spit Out The Bone mag er ook nog enigszins wezen. De songs hangen niet meer aan elkaar van losse ideëen, maar zijn in ieder geval gefundeerd in een basis die op ieder lied duidelijk is. Het zorgt er voor dat ik de nummers in ieder geval makkelijk herken. Helaas levert het geen bijzonder sterk materiaal op. De riffs missen vaak punch en de solos zijn verre van glorieus. Hetfield klinkt nog aardig op de zang, maar tekstueel heb ik niets gehoord waarvan ik moest denken 'hey, dat is nog eens lekker gevonden'.

Het is treurig, maar buiten toevalstreffer Metallica, zijn de Burton-loze albums voor mij geen promotie voor de 'grootste' metalband ter wereld. Als er oprechte woede te horen is, presenteert zichzelf dat in de vorm van een gedrocht als St. Anger en als men probeert om iets van de oude glorie op te zoeken, manifesteert zich dat in songs die geen consistentie hebben (Death Magnetic) of voortborduren op een enkel matig tot redelijk idee (Hardwired... To Self-Destruct). Neemt niet weg dat helemaal Ride The Lightning en Master Of Puppets horen bij de beste metalalbums ooit, maar in hoeverre we hiervoor nu echt Hammett/Hetfield/Ulrich dankbaar moeten zijn... ik begin het steeds meer en meer te betwijfelen.

1. Master Of Puppets 5*
10. St. Anger 1,0*
11. Lulu 0,5*
Gemiddelde: 2,95*

avatar van RuudC
Weer een treurige belevenis, dit album. Ik heb het al kort na de release volledig geluisterd en kom nu qua oordeel op hetzelfde uit. Metallica is gewoon klaar. Al behoorlijk wat jaren hoor. Het maken van dit album is voor Metallica gewoon werk. Je kunt je baan heel bevlogen en kwalitatief sterk uitvoeren, maar Metallica is een miljoenenbedrijf waar je lol volgens mij al heel lang weg is.

En toch blijven mensen kicken op het merk, want dat is Metallica al een tijd. Als hier de naam van een willekeurig ander bandje op gestaan had, luisterde hier niemand naar. Dan vallen alle kwaaltjes snel op: het fantasieloze spel, de speelduur die praktisch oneindig is en de slechte teksten. Of zullen we het hebben over de matige solo's? Het complete gebrek aan spanning of virtuositeit. Metallica klonk dertig jaar eerder al levendiger in een riff dan dit album. Het is echt een treurige bedoening allemaal en dan heb je ook nog die potsierlijke hoes...

1. Master Of Puppets
9. Death Magnetic
10. Lulu
11. St Anger

avatar van Kronos
Kom kom jongens. Hier staan enkele toffe nummers op.

Als het bandje The Dickheads zou heten zou ik er nog naar willen luisteren. Je kan het ook omdraaien. Na hun onovertroffen meesterwerken kan Metallica voor een bepaalde groep luisteraars niks meer goed doen. Zelfs als zouden ze nu een Master of Puppets uitbrengen.

avatar van lennert
Kronos schreef:
Kom kom jongens. Hier staan enkele toffe nummers op.

Heb ik ze niet alledrie al genoemd dan?

Nee, ik had goede hoop dat ik Death Magnetic of Hardwired... To Self-Destruct toch nog wel tof zou kunnen vinden, maar het is het voor mij gewoon niet. Ulrichs spel en klank ergert me. De songs altijd te lang en weinig aanstekelijk. Ik was nooit een groot fan, maar zeker geen hater.

avatar van Kronos
Ik heb hier ook maar 3,0* staan. De helft van de nummers vind ik gewoon goed. De andere helft haalt het geheel naar beneden.

Voor mij is Metallica altijd een band gebleven die in de beginperiode enkele baanbrekende klassiekers heeft gemaakt. Net als bijvoorbeeld Slayer, Megadeth, Mercyful Fate en Celtic Frost. Die horen niet tot mijn top tien favoriete artiesten omdat ze, anders dan Iron Maiden, Black Sabbath, Judas Priest en Scorpions, te weinig echte toppers hebben gemaakt.

avatar van milesdavisjr
Wat moet je verwachten als er 8 jaar is verstreken en de laatste 2 albums waren op zijn zachtst gezegd niet al te best? Niet al teveel. En kijk aan, het geheel valt nog best mee. Oke, het is geen klassieker en langs de meetlat leggen met het jaren 80 materiaal heeft geen zin dus dat doen we dan ook maar niet. Het titelnummer is snel en agressief maar niet bijzonder. Atlas, Rise! vind ik al een stuk sterker, enkele fijne breaks, een krachtig refrein en James zingt alles bevlogen aan elkaar. Een topsong. Now That We're Dead, het geheel kent een aardige groove maar een gebrek aan afwisseling en het herhalende karakter van de song laat mij op den duur knikkebollen. Moth Into Flame start lekker, de riffs trekken je als het ware de song in, de staccato zang van James past goed bij dit nummer, daarnaast is er voldoende afwisseling, een sterke troef op de plaat. Dream No More lijkt wel een overblijfsel van de Reload periode, midtempo en buiten enkele sterke passages om ook wat saai. Halo On Fire, ook hier geldt weer voor, best aardige momenten maar 8 minuten! kom op zeg. Confusion boeit mij totaal niet, af en toe een spervuur aan riffs, maar nooit een lekkere groove of voor de afwisseling een akoestisch tussenstuk. ManUNkind, een tergend saaie song dat maar aanmoddert. Here Comes Revenge, wederom een lange zit met een fijne riff dat dan weer wel. Am I Savage vormt het dieptepunt van het album, creatieve armoede. Murder One klinkt sterker, weliswaar geen topper maar an sich een swingende groove, en een redelijk middenstuk. Een van de betere songs op de plaat. Spit Out the Bone, alsof de tijden van Damage Inc. herleven, speedmetal in optima forma, een uitstekende track met een Hetfield die het refrein letterlijk neemt. Hardwired is een stap in de goede richting zonder echt bijzonder te worden, nummers hebben vaak weer een kop en een staart maar duren wel eindeloos. Een typische groeiplaat is het niet maar enkele luisterbeurten verder en het oordeel is wat milder dan voorheen. Buiten de vele riffs om bevatten enkele songs ook weer een 'groove' en dat maakt het geheel wat aangenamer dan de voorgaande worpen. Goed is het niet, maar wel beter dan verwacht, maar die lengte....

1. Master of Puppets
9. Death Magnetic
10. St. Anger

avatar van Tav74
lennert schreef:

daar twijfel ik totaal niet aan, Burton had zeker een belangrijke bijdrage (net als mustaine) bij het schrijven een groot deel van de nummers op de album niet betrokken. En ik vind dat je vooral Justice te laag inschat. Metallica (en vooral Hetfield/Ulrich), heeft gewoon tot en met Black Album in een gigantische creatieve rush gezeten, toen was het op.