Metallica - Hardwired... to Self-Destruct (2016)

3,55

Metal / Rock
Label: Blackened

1. Hardwired (3:09)
  2. Atlas, Rise! (6:28)
  3. Now That We're Dead (6:59)
  4. Moth Into Flame (5:50)
  5. Dream No More (6:29)
  6. Halo on Fire (8:15)
  7. Confusion (6:43)
  8. ManUNkind (6:55)
  9. Here Comes Revenge (7:17)
  10. Am I Savage? (6:30)
  11. Murder One (5:45)
  12. Spit Out the Bone (7:09)
  13. Lords of Summer * (7:09)
  14. Ronnie Rising Medley * (9:03)
  15. When a Blind Man Cries * (4:35)
  16. Remember Tomorrow * (5:50)
  17. Helpless [Live] * (3:08)
  18. Hit the Lights [Live] * (4:07)
  19. The Four Horsemen [Live] * (5:19)
  20. Ride the Lightning Live [Live] * (6:56)
  21. Fade to Black [Live] * (7:24)
  22. Jump in the Fire [Live] * (5:13)
  23. For Whom the Bell Tolls [Live] * (4:32)
  24. Creeping Death [Live] * (6:43)
  25. Metal Militia [Live] * (6:07)
  26. Hardwired [Live] * (3:30)
469 BERICHTEN 16 MENINGEN
geplaatst: 20 december 2016, 21:30 uur [permalink]
Cannabooze schreef:
Verkrijgbaar bij Aldi voor 12.99. Zegt dat iets over de kwaliteit van dit allbum? 🤔 😉
'Gratis' op Spotify: zo kunnen we nog wel even doorgaan. Metallica verdient het meeste geld met concerten. Albums zijn ook mooie reclames daarvoor.

avatar van gigage

geplaatst: 20 december 2016, 22:17 uur [permalink]
En zo hoort het ook. Werken voor de centen, potdorie. Maar ja met die goedkope CD's rijzen de ticketprijzen weer behoorlijk de pan uit.

avatar van dumb_helicopter
geplaatst: 26 december 2016, 17:20 uur [permalink]
Niet slecht en er zit een leuke vaart achter, maar wat lang en om den duur vrij inwisselbaar ook. Misschien nog een aantal keren beluisteren om meer te kunnen ontwaren.

avatar van JacoBaco
geplaatst: 27 december 2016, 11:55 uur [permalink]
De stem van James Hetfield vind ik niet al te best meer. Zijn zwaardere manier van zingen zoals het klonk in de tijd van I Disappear (2000) vind ik nog steeds het beste. Death Magnetic is zijn dieptepunt qua stem. Gelukkig klinkt het op Hardwired... to Self-Destruct al een stuk minder vervelend!

Ik lees trouwens nogal wat kritiek op het gitaarwerk van Kirk. Maar hij is vorig jaar toch zijn telefoon verloren met meer dan 200 gitaar riffs/solo's? Nou, dat is ook wel te merken op het nummer Hardwired (de solo). Maar wat ben je voor een lul wanneer je al dat materiaal alleen op je telefoon hebt staan? Maar goed, ik kan nog niet echt lekker in dit album komen. Ik probeer het vaker te luisteren.

avatar van gigage

geplaatst: 27 december 2016, 13:13 uur [permalink]
Bij iedere andere metal band hadden ze zo'n Hammet al lang op straat gezet, denk ik. Maar ja, dit is niet "iedere andere metal band" dus...

avatar van iggy

geplaatst: 27 december 2016, 14:12 uur [permalink]
Wat mij betreft hadden ze Hammet zelfs nooit moeten aannemen. Ik ben namenlijk nooit onder de indruk geraakt van Kirk zijn gitaarspel. En al helemaal niet van zijn solo's Dus zoveel zal er ook wel niet verloren zijn gegaan van wat er op die tel staat. 😄

geplaatst: 5 januari, 15:52 uur [permalink]
De 1e cd 4 sterren. Gewoon prima nummers die je live ook graag zou willen horen.
Cd 2 is minder en daarvoor 3 sterren (met moeite). Ik merk dat ik niet alles achter elkaar wil luisteren. En deel dus de mening dat het als geheel te lang is.
Maar het is nog steeds 1 van de weinige bands waarbij ik uitkijk naar hun nieuwe album. En ik volg ze al sinds Kill 'em all.

avatar van frolunda
geplaatst: 18 januari, 00:43 uur [permalink]
Lords of summer had wat mij betreft ook wel op het reguliere album gemogen,wat een ijzersterk nummer is dat.

1,5
geplaatst: 22 januari, 09:37 uur [permalink]
Wat kan je hier van zeggen, met de vrijgegeven nummers Moth Into The Flame en Hardwired die
zeker niet slecht zijn en ook Atlas Rise vind ik nog best te pruimen maar daarmee heb je het beste
van dit album wel gehad, de rest zijn allemaal zeer langdradige en saaie nummers en soms niet om aan te horen, cd 1 gaat nog maar cd 2 is slecht, dan vond ik Death Magnetic toch beter.

avatar van milesdavisjr
geplaatst: 23 januari, 14:44 uur [permalink]
Een voorlopige conclusie: een prima productie, een James die goed bij stem is en enkele nummers die goed in het gehoor liggen. Dan de minpunten: te veel langdradige nummers die nergens heen lijken te willen gaan en Kirk die zijn mobiel is verloren met zijn opgeslagen solo's lijkt de moed wel op te hebben gegeven. Daarnaast staat er voor mijn gevoel geen enkele 'anthem' op, of te wel een knaller van een song waar je geen genoeg van kunt krijgen. Nog wat nagevraagd in mijn omgeving wat men van dit album vond en de meeste reacties kun je interpreteren als; aardig maar niet veel bijzonders, een lange zit of heb ik hier 8 jaar op moeten wachten! Ik grijp maar terug naar enkele vakbroeders die de laatste jaren toch echt met beter materiaal op de proppen zijn gekomen.

avatar van haythijs

geplaatst: 26 januari, 09:55 uur [permalink]
Dat verhaal over die verloren mobiel met solo's lijkt mij soms meer een broodje aap verhaal. Kirk vind ikzelf toch niet echt de man van de improvisatie solo's. Althans als ik nu nog recente live uitvoeringen van bv One, Master, Creeping of Fade to black hoor, hoor ik grotendeels de solo's zoals hij ze op plaat speelt. Niks mis mee trouwens. Maar wat ik ermee bedoel, is dat hij solo's dus uitschrijft etc( al dan niet vanuit een jam begonnen). Uiteraard begaat hij live wel eens een foutje en ook een improvisatie ( meerendeels tussen de songs door overigens) maar grotendeels staat het concept van een solo wel vast.
Die solo's die dan op de mobiel staan en aan het opnemen/improviseren was voor de nieuwe songs, daarvan kan ik hij dus niks meer herinneren? Die weet hij dan niet meer na te spelen? Of dat zijn allemaal jams die hij slechts eenmalig heeft gedaan, nooit uitgewerkt en dus ook niet in zijn eigen systeen, geheugen ( muscle memory) kan oproepen? En blijkbaar ook geen dropbox of icloud etc....
Kortom, als de solo's op dit album tegenvallen, dan komt dat omdat de beste ideetjes op die tel stonden en hij dat gevoel/inspiratie niet meer kan oproepen. Die uren en uren vol vuur/inspiratie had hij toen wel, en tijdens de opnames was dat weg, ook toen hij weer opnieuw zou gaan schrijven/jammen etc. Gelukkig is elke metallica show ook te downloaden, zou er daar gaan improvisatie /jam tussen staan die hij gebruiken kon of tijdens de 'mobielopnames' ook deed?
Althans soms krijg ik het idee dat die verloren takes een Kirk liet horen die Satriani, Vai of Van Halen kon evenaren ofzo. Niet dat Kirk in de basis dat niveau heeft en dat hoeft ook niet.
Maar de opnames zijn weg en dus kregen we op de plaat een mindere Kirk te horen, hij had zoveel beter gekund, de reden daarvoor : tel kwijt.....

geplaatst: 27 januari, 12:14 uur [permalink]
frolunda schreef:

100% mee eens!

geplaatst: 4 februari, 11:13 uur [permalink]
En dan in plaats van Murder One en ManUNkind. Dat zijn voor mij de mindere (zap) songs.

avatar van viking1
geplaatst: 4 februari, 12:14 uur [permalink]
Tja wat moet je nog over dit album zeggen, het meeste is al gezegd.
Dat de solo's van kirk matig zijn dat het zangwerk goed is en dat de productie van het album sterk is. Ja is idd allemaal al gememoreerd.
Ik zet gewoon de lp weer op en geniet van een goed Metallica album.ik weet ook wel dat het de eerste 5 albums van Metallica niet kan evenaren. Maar dat hoeft ook helemaal niet.
Ze hebben genoeg veel mindere albums afgeleverd.
Toen ik in 1983 kill em all hoorde was ik perplex, dat was voor mij baanbrekend en vernieuwend. Luisterde toen veel Iron Maiden, judas priest, Motorhead, Saxon, Deep purple, enz( en nog) weet wel totaal niet te vergelijken maar toch.
Dat effect is nu totaal weg met dit album.maar dat geeft niet.
Ben blij met dit Metallica album,klinkt top op vinyl.

avatar van Kronos
geplaatst: 4 februari, 12:19 uur [permalink]
Ik heb het album dit jaar nog niet gedraaid. Er is dan ook zoveel muziek die veel beter is.

avatar van viking1
geplaatst: 4 februari, 12:24 uur [permalink]
Das waar,je moet keuzes maken.
Gelukkig is er ook heel veel muziek die minder is.

avatar van buso
geplaatst: 4 februari, 13:17 uur [permalink]
Degelijk tot goed album dat niet misstaat in de Metallica-discografie. Had best ergens een nummer (of twee) af gemogen zodat alles mooi op één schijfje past. Maar goed, sinds Load/Reload hebben ze blijkbaar de neiging alles wat ze enigszins beluisterbaar vinden ook effectief uit te brengen. Hoeft niet zo noodzakelijk van mij, maar aan de andere kant zijn er veel mensen hier best wel blij mee. Geeft hen ook de mogelijkheid om dingen uit te proberen en te zien wat voor respons er komt.
Beste nummer imo: Atlas, Rise!

avatar van Jazper
1,5
geplaatst: 4 februari, 13:27 uur [permalink]
viking1 schreef:

Gelukkig is er ook heel veel muziek die minder is.

Superfijn inderdaad dat er zoveel kutmuziek is! 😜

avatar van ArthurDZ

ArthurDZ (moderator)