Metallica - Hardwired... to Self-Destruct (2016)

Label: Blackened

1. Hardwired (3:09)
  2. Atlas, Rise! (6:28)
  3. Now That We're Dead (6:59)
  4. Moth Into Flame (5:50)
  5. Dream No More (6:29)
  6. Halo on Fire (8:15)
  7. Confusion (6:43)
  8. ManUNkind (6:55)
  9. Here Comes Revenge (7:17)
  10. Am I Savage? (6:30)
  11. Murder One (5:45)
  12. Spit Out the Bone (7:09)
  13. Lords of Summer * (7:09)
  14. Ronnie Rising Medley * (9:03)
  15. When a Blind Man Cries * (4:35)
  16. Remember Tomorrow * (5:50)
  17. Helpless [Live] * (3:08)
  18. Hit the Lights [Live] * (4:07)
  19. The Four Horsemen [Live] * (5:19)
  20. Ride the Lightning Live [Live] * (6:56)
  21. Fade to Black [Live] * (7:24)
  22. Jump in the Fire [Live] * (5:13)
  23. For Whom the Bell Tolls [Live] * (4:32)
  24. Creeping Death [Live] * (6:43)
  25. Metal Militia [Live] * (6:07)
  26. Hardwired [Live] * (3:30)
totale tijdsduur: 1:17:29 (2:37:05)
avatar van Eddie
Ik was in het begin niet zo heel enthousiast, maar na een half jaar heb ik hem toch aangeschaft. Op een bepaalde manier blijft het lekker hangen en werkt de plaat verslavend. Het is allemaal geen hoogstaande metal, maar het zit verdomd goed in elkaar. Je hoort gewoon waarom Metallica tot de grootste der aarde behoren, ook een mindere plaat blijft gewoon lekker hangen en verveeld niet echt. Het enige wat me een beetje stoort is het feit dat ze er twee cds van hebben genaakt. Had het dan of in twee keer uitgebracht, of op 1 cd geperst

avatar van Kronos
Of had gewoon al die zwakke nummers eraf gelaten en een EP'tje uitgebracht.

avatar van milesdavisjr
Kronos schreef:
Of had gewoon al die zwakke nummers eraf gelaten en een EP'tje uitgebracht.

Dat zou dan wel een heel kort EP'tje zijn geworden...

avatar van hank2
De ego's zullen wel weer in de weg hebben gezeten bij het samenstellen van de plaat: hoe haal je het in je hoofd 1:17u vol te proppen terwijl er, zeker op de tweede helft, genoeg zwakke/saaie momenten zijn. Zo zonde, want met iets meer zelfkritiek had hier imo een ijzersterk album kunnen liggen van +/- 50 min.

Enfin, het is iig geniaal om deze heren nog aan het werk te zien, en er valt alsnog genoeg te genieten op dit album! En dat is wel eens anders geweest.

milesdavisjr schreef:

Dat zou dan wel een heel kort EP'tje zijn geworden...

Een singletje misschien. Spit Out the Bone, ingekorte radioversie.

avatar van blondegod
Om nou te zeggen dat Metallica er weer helemaal is, is misschien ook een beetje overdreven.
Maar wat is die 1e cd goed!!
Het gitaarwerk, James z'n stem, de drums ......... het klinkt af en toe gewoon magisch!
Ik had al gelezen dat cd 2 een stuk minder is. Die mening kan ik delen....... wat een drama.
Geen idee hoe het mogelijk is om een album uit te brengen met zo'n verschil.
Cd1 = 4,5 * Cd2= 2,5* (met moeite)

Favorieten : Halo on fire en Now that we're dead.
Jammer dat elk nummer zo lang moet duren ....... toch wel een smetje op het geheel.

avatar van Brutus
Dit is eindelijk weer een album, die te pruimen is, al staan er nog wel miskleuns op.

avatar van matthijs
blondegod schreef:

Dat dacht ik in 1988 al bij "... And Justice for All". Daarna (Black album, (Re)-Load ging het weer de goeie kant op maar sinds St Anger is er een taboe op minder dan 5 minuten. Op de opener na, dus ze kunnen t wel. Volgens mij kan een handige audioknutselaar dit hele album wel herknutselen tot een ouderwetse 45 minuten met kortere versies van alle nummers, zonder dat je t echt mist, zelfs als je de nummers al kent. Of een uurtje, met de nummers van de EP erbij!

avatar van AllOutWar
De comeback van metallica?? Nope.. saaie ongeïnspireerde en uitgekauwde saaie riffs.. Hetfield die nog steeds op zijn (re)load manier aan het zingen is.. bah.. de fanboys lopen er misschien mee weg ..maar de echte thrash liefhebbers weten wel beter.. bagger!

avatar van vielip
Ik blijf erbij dat de eerste 3 nummers die ze hebben vrijgegeven in aanloop naar de release zeer acceptabel zijn. Ging om Hardwired, Atlas rise en Moth into flame. Daarin hoor ik echt wel dingetjes terug die aan de oude Metallica doen denken. Dat oude niveau halen ze dan wel niet maar het klinkt redelijk bevlogen. De rest blijft hier echter behoorlijk ver bij achter. En dat is jammer.

avatar van Edwynn
Spit Out The Bone vind ik wel echt gaaf hoor. En ik ben niet echt een fanboy.
Als geheel vind ik het best een vermakelijk album. Niet top maar wel enthousiast en aanstekelijk.

avatar van vielip
Jup, die zag ik over het hoofd. Mag ook bij de hoogtepunten inderdaad.

avatar van Raya
Taaie CD, ik kom er maar niet doorheen, nog geen eens heel slecht ofzo, maar teveel, te lang, de zang van James die me te monotoon is en de drums vind ik ook niet fijn uit de productie komen.. Er staan best wel wat vlotte nummers op, maar regelmatig heb ik de neiging om halverwege de nummers te skippen. Te weinig verrassend, mag misschien ook niet meer verwacht worden, maar telkens hoop je er toch stiekum op bij een nieuw album. Maar ja, met zoals in dit geval 9 jaar tot een opvolger van Death Magnetic. En toch zit 't erin.

Rudi1984
Ik begrijp nog steeds niet waarom men zo wegloopt met Spit Out the Bone. Het had een redelijk tot goed nummer van 3-4 minuten kunnen zijn, maar hier stappen ze gewoon weer in die eeuwige valkuil van te lange nummers willen schrijven en het daarom maar op te vullen met oninteressante passages. Ze hadden hele minuten kunnen wegsnijden en dan was er een veel beter nummer overgebleven.

Om over de overige nummers nog maar te zwijgen. Bij al die saaie intro's met dat plompe gehak van Lars ben je me al kwijt.

avatar van Edwynn
Spit Out The Bone heeft nu juist die drive van vroeger. Geweldig nummer. Niks meer aan doen.

Edwynn schreef:
Spit Out The Bone heeft nu juist die drive van vroeger.

De drive inderdaad wel, met name door die riff. Alleen ebt de energie weg door al die breaks en uitgesponnen stukken. Er had zeker een goed nummer in gezeten.

avatar van Edwynn
Niet zeuren. Het is een goed nummer. Geen seconde verveelt ondanks de uitgesponnenheid. Mij dan althans. Ik zie echt niet waarom alles zogezegd geregisseerd en functioneel moet zijn. Ik dacht dat we die vervelende jaren 90-mentaliteit voorgoed achter ons hadden gelaten.

avatar van Kronos
De bedoeling lijkt me duidelijk. Nog eens goed knallen om het album af te sluiten, à la Damage, Inc. op Master of Puppets. Het heeft wel een functie dan. Bij een heel lang album hoort een hele lange knal zullen ze gedacht hebben. Of dat werkt moet ieder voor zich uitmaken. Voor mij in ieder geval niet. Maar ik vind bijna geheel het tweede schijfje overbodig. Niet dat alles functioneel moet zijn, maar om de eeuwige wet van less is more te omzeilen heb je gewoon sterker materiaal nodig.

Edwynn schreef:

Botte manier van communiceren. Maar on topic: wat is ‘geregisseerd en functioneel’? Als geregisseerd staat voor strak geschreven en uitgedacht en als functioneel staat voor vermakelijk, dan lijken me dat wel degelijk belangrijke kwaliteiten. En ja, die stukken vervelen mij wel.

avatar van Edwynn
Dat kan. Maar ik ben het hier niet met je eens. Ik doelde inderdaad op de behoefte om strak afgekaderde liedjes te willen horen die vooral sober zijn. Dat er maar geen noot teveel mag zijn. Metallica, als onderhavig voorbeeld, nam daar in de jaren 90 ook graag deel aan de heersende trends. Al lieten ze ook toen ien niet veel op de kniptafel liggen. Ik ben blij dat zij het één en ander loslaten en gewoon lekker doen waar ze zin in hebben. Dat resulteert dan in wat sommigen, al dan niet met Taylor Swift avatars, dan overbodige passages vinden. Maar waarom zou je jezelf die regeltjes opleggen als het goed voelt? En volgens mij voelt het hier,net als op Death Magnetic gewoon goed. Het heilige moeten is eraf en het plezier is terug.
Bottom line: het is allemaal persoonlijke perceptie en daar valt denk ik niet altijd alles van te begrijpen.

avatar van Kronos
Het heilige moeten van trends volgen mag er dan af zijn, nu nog het heilige moeten van lange nummers/albums laten varen, want daar lijdt al hun werk na ...And Justice for All onder.

avatar van Edwynn
Daar kun je Justice met gemak ook wel onder scharen. Ook een voorbeeldalbum waarbij elke bedachte riff een plek heeft gekregen.

Rudi1984
We zijn het erover eens dat de artiest dat vooral moet doen als dat goed voelt hoor. Een nummer moet sowieso ademen. Alleen hier vind ik dat ze er standaard veel te ver in doorschieten en het bovendien slecht uitvoeren. En jij vindt dat niet. Allebei prima toch.

Edwynn schreef:

Of ze toen elke bedachte riff gebruikt hebben weet ik niet. Het werkte in ieder geval. Creatief piekten ze. Sindsdien lijkt het een moeten te zijn geworden en lijdt hun muziek eronder.

avatar van Edwynn
Nou ja, in wezen keren ze ietwat terug op oude schreden. Zowel Death Magnetic en Hardwired hangen wat op die Justice-aanpak In feite geeft men dan al aan niet meer de creativiteit van toen te bezitten. Neemt niet weg dat ze nog een plezierig album hebben kunnen afleveren. Wat mij betreft dan. Ofschoon ik hem ook niet vaak opleg. Al schrijf ik dat eerder toe aan een combinatie van tijdsgebrek en de wens om andere albums te beluisteren.

avatar van Kronos
Dit album heeft een betere productie en enkele toffe nummers, maar aan Death Magnetic valt meer plezier te beleven. Daar hoor ik het hernieuwde enthousiasme wel in en dan maakt het me niet uit dat het nooit meer zo goed wordt als vroeger. Met de aanpak op zich is niks mis. 't Is maar hoe het ingevuld raakt. In Hardwired zit een prima album van pakweg vijftig minuten. Een paar nummers wat inkorten en andere de vuilbak in. Helaas, de megalomanen van Metallica denken daar anders over.

Eigenlijk zit ik een volle punt te hoog met mijn waardering omdat die vooral gericht op het eerste schijfje. Als ik dat gedraaid heb gaat het album weer de kast in. Al heb ik daarstraks het tweede nog eens beluisterd. Geen plezier aan beleefd. Ook niet aan de afsluiter Spit Out the Bone, die hier op MusicMeter de favoriete track is. (Bij deze mijn stem toch maar aangepast.)

avatar van panjoe
Berichten verplaatst naar Metallica

avatar van B.Robertson
B.Robertson (crew)
Die twee discs hebben voor mij het voordeel dat ik na die kortere eerste des te eerder dat fenomenale openingsnummer weer kan draaien. Hardwired is het kortste sinds Motorbreath en het beste sinds ... weet ik zo even niet, ben er wel van onder de indruk. Atlas, Rise! vind ik ook sterk en als derde uitschieter Moth to the Flame. Die tweede disc zal ook bij mij weinig gedraaid worden; ga het niet apart opzetten voor Spit Out the Bone; wat ik om Hardwired wel zal doen.

avatar van Kronos
Daar heb je meteen de beste nummers genoemd. Halo on Fire is ook nog oké.

avatar van trebremmit
Ik heb Hardwired, Atlas, Rise! en Confusion aangevinkt als favoriete nummers.