Metallica - Hardwired... to Self-Destruct (2016)

Label: Blackened

1. Hardwired (3:09)
  2. Atlas, Rise! (6:28)
  3. Now That We're Dead (6:59)
  4. Moth Into Flame (5:50)
  5. Dream No More (6:29)
  6. Halo on Fire (8:15)
  7. Confusion (6:43)
  8. ManUNkind (6:55)
  9. Here Comes Revenge (7:17)
  10. Am I Savage? (6:30)
  11. Murder One (5:45)
  12. Spit Out the Bone (7:09)
  13. Lords of Summer * (7:09)
  14. Ronnie Rising Medley * (9:03)
  15. When a Blind Man Cries * (4:35)
  16. Remember Tomorrow * (5:50)
  17. Helpless [Live] * (3:08)
  18. Hit the Lights [Live] * (4:07)
  19. The Four Horsemen [Live] * (5:19)
  20. Ride the Lightning Live [Live] * (6:56)
  21. Fade to Black [Live] * (7:24)
  22. Jump in the Fire [Live] * (5:13)
  23. For Whom the Bell Tolls [Live] * (4:32)
  24. Creeping Death [Live] * (6:43)
  25. Metal Militia [Live] * (6:07)
  26. Hardwired [Live] * (3:30)
totale tijdsduur: 1:17:29 (2:37:05)
avatar van Sanderkeuh
Benieuwd.

avatar van buso
Benieuwd inderdaad. Wel geen idee wat er met die bonustracks is ...

avatar van Rvdz
Wat een spuuglelijke cover. Eerste single klinkt overigens wel aardig.

avatar van Don Cappuccino
Eerste track: Hardwired

buso schreef:
Benieuwd inderdaad. Wel geen idee wat er met die bonustracks is ...

Dat zijn demo's/schetsen van de nummers op de plaat. Hebben ze bij Death Magnetic ook gedaan.

avatar van Jelle78
De cover is idd afschuwelijk. Zet zelfs St. Anger in de schaduw... In het universum van Metallica kan alleen de cover van Lulu hiermee wedijveren qua lelijkheid. Gelukkig klinkt eerste single Hardwired zo'n 20 lichtjaar beter dan alles wat er op dat wanstaltige gedrocht staat, dus ik heb goede hoop dat de cover dit keer niks zegt over de kwaliteit van de muziek.

avatar van buso
ben eens op de website gaan kijken. Blijkbaar is het een 2cd met telkens 6 nummers. Als je rekent dat het eerste nummer maar een minuut of drie duurt ... hoe lang gaan die andere vijf nummers op cd1 dan wel niet duren? Of duurt die cd maar een minuut of twintig?
Dat eerste nummer (Hardwire) klinkt op het eerste gehoor niet slecht, maar ik mis wat afwisseling. De drum blijft gewoon maar beuken. Maar goed, in een nummer van een minuut of drie valt dat best mee. Als die andere allemaal epics zijn van vijftien minuten mag er best wel eens wat meer afwisseling zijn. Wie weet begint Metallica een progband te worden

avatar van Rudi S
De dubbel CD klokt volgens de eigen site circa 80 minuten, dat zou overigens ook wel op een enkele CD kunnen passen

Single is niet slecht, maar die drums klinken wel beroerd.
Waarom Metallica vaak de drumpartijen slecht laat mixen heb ik nooit begrepen.

avatar van gigage
Leuke song, wat saai drumwerk (beperkte drumkit), Metallica en albumhoezen...ach, daar moesten ze het toch al niet van hebben.

avatar van Eddie
Ik lees op internet een hoop gezeur over het eerste nummer. Kan er niks aan doen maar ik vind het een heerlijk nummer. Gewoon heerlijke jaren tachtig speed-metal. Het nummer doet me sterk aan kill em all denken. Ik vind het drumgeluid juist wel vet, lekker rauw. Vooral die dubbele bas partij op het eind, daar gaat mijn speed/thrash hartje wel sneller van kloppen. Ben heel benieuwd naar de rest van de plaat

avatar van Dr.Pat
Je kan idd een nummer helemaal "uitkleden tot op het bot", maar ik denk dat je hier best een aardig nummer hoort. Ze zullen het genre niet herdefiniëren, maar laat ze maar gewoon een lekkere plaat uitbrengen! Ben iig positief verrast

avatar van Mr. B
Nieuwe nummer bevalt mij zeer goed. Lekker punk uptempo blazen met die handel

avatar van trebremmit
Lekker nummer hoor dat Hardwired!

Ben benieuwd hoe het hele album gaat klinken, tachtig minuten is wel wat aan de lange kant, ik hoop dat het dat wel wat afwisselender wordt dan Death Magnetic.

gigage schreef:

Met Master of Puppets als uitzondering die de regel bevestigt. Heb ik altijd een van de mooiste hoezen ever gevonden. Dit is inderdaad spuuglelijk.

avatar van king_pin
Rudi S schreef:

Het ligt er aan wat de artistieke keuze hierin is; als de nummers op cd1 in een eerdere periode zijn geschreven dan cd2 of de een heeft een andere insteek of sfeer dan de ander dan is het een goede opsplitsing. Ik betwijfel het of dat het geval is alleen.

avatar van Germ
De single Hardwired had zo op Kill 'em All kunnen staan, old-school speed metal.

avatar van AstroRocker
Hardwired klinkt erg lekker. Toch houd ik mijn hart vast. De vorige cd Death Magnetic vond ik toen best wel goed, maar inmiddels draai ik hem nooit meer.. Dit in tegenstelling tot de eerste vier cd's uit de 80er jaren...

Yann Samsa
De negatieve kritieken op het drumwerk vind ik wel geinig. Alsof dat verrassend is, hallo: we hebben het nog steeds over Lars Ulrich. Metallica is toch geen Metallica zonder kleffe drumpartijen?

Het nummer vind ik wel oké, eigenlijk. Ik was klaar mijn tenen te krullen, maar dat viel best wel mee. Standaard thrash. Wat inspiratie- en karakterloos, en de tekst is niet meteen om over naar huis te schrijven, maar het beukt best leuk.

De recente worpen van ouwe 'makker' Mustaine vind ik een stuk triester dan wat Metallica hier, en op de vorige plaat, laat horen. Al ben ik niet benieuwd naar de plaat, ik ga 'm toch sowieso luisteren, kwestie van volledig te zijn... maar echt iets relevant bijbrengen, doen ze al lang niet meer.

avatar van lowieke
Ik lijk wel altijd in contradictie te staan met Metallica liefhebbers... Ik vind de hoes geweldig en de single nog beter. Drums klinken juist verschrikkelijk gaaf!

Belooft wat!

avatar van T6T
T6T
Nummer is dik ok. Verschrikkelijke drum. Slecht geluid en verkeerd in de mix... Helaas tekenend voor de laatste Metallica albums.... Net als de vorige maar hopen op een betere game (guitarhero) mix.

avatar van Metalhead88
Hardwired klinkt strak en houdt conservatief vast aan het thrash-stramien. Ergens is het lovenswaardig.

Maar hoe dan ook vind ik het niet bepaald 'big four'-werk, eigenlijk niet eens 'big eight'-werk. De concurrentie van hun thrash-genoten is sterk en daaraan komen ze nauwelijks tegemoet met dit nummer.

Toch ben ik als vanouds zeer benieuwd naar hun nieuwe album.

avatar van rkdev
Okee... ik ben dus blijkbaar de enige die het een gave hoes vind
En Hardwired klinkt als een snelle Punk-track. Vind 'm wel lekker.

avatar van Metalhead88
Okee. Je moet kiezen. Hardwired, of dit nummer:

Chronosphere - Brutal Decay

avatar van RuudC
De nieuwe track is ronduit saai. Het voorspelt alvast een enkeltje vergetelheid voor het album. Mensen, luister er eens naar zonder eerst op de naam te kicken. Er lopen inmiddels tientallen thrashbandjes rond die momenteel betere muziek maken.

avatar van Kronos
Dus wie het beter vindt dan die tientallen thrashbandjes van jou, die vergist zich doordat hier de naam Metallica aan vasthangt?

avatar van trebremmit
Ik heb eerder het idee dat de naam Metallica bij sommigen werkt als een rode lap op een stier.

avatar van bennerd
Dat heeft de band mooi voor elkaar.

avatar van Von Helsing
RuudC schreef:

Je bedoelt die nieuwe bands met gerecyclede riffs van Nuclear Assault, Exodus, Metallica, Anthrax, Kreator ed.? Die pizzathrash bands? Nee dank je....

avatar van king_pin
Het gaat niet alleen om de riffs he, bij de veteranen hoor je gewoon niet het enthousiastme die de nieuwkomers hebben. Logisch natuurlijk, hoe leuk je een soort muziek ook kunt vinden, het lijkt me vreselijk om 30+ jaar dezelfde liedjes te spelen en te horen.

avatar van Remco 27-2-1989
de eerste single zegt zelden wat over 1 album. lekker strak nummer, erg kort zijn we niet gewend van metallica. drums is 1 zeer groot lichtpunt alhoewel de loudness war er nog altijd in geproduceerd kan worden. het album komt immers pas op 12 november uit. mocht de deluxe edition niet te duur zijn zal ik hem zeker kopen. (Wie van jullie heeft Het Back to the front boek gekocht het is echt 1 aanrader voor de master of puppets liefhebbers)