Metallica - Hardwired... to Self-Destruct (2016)

Label: Blackened

1. Hardwired (3:09)
  2. Atlas, Rise! (6:28)
  3. Now That We're Dead (6:59)
  4. Moth Into Flame (5:50)
  5. Dream No More (6:29)
  6. Halo on Fire (8:15)
  7. Confusion (6:43)
  8. ManUNkind (6:55)
  9. Here Comes Revenge (7:17)
  10. Am I Savage? (6:30)
  11. Murder One (5:45)
  12. Spit Out the Bone (7:09)
  13. Lords of Summer * (7:09)
  14. Ronnie Rising Medley * (9:03)
  15. When a Blind Man Cries * (4:35)
  16. Remember Tomorrow * (5:50)
  17. Helpless [Live] * (3:08)
  18. Hit the Lights [Live] * (4:07)
  19. The Four Horsemen [Live] * (5:19)
  20. Ride the Lightning Live [Live] * (6:56)
  21. Fade to Black [Live] * (7:24)
  22. Jump in the Fire [Live] * (5:13)
  23. For Whom the Bell Tolls [Live] * (4:32)
  24. Creeping Death [Live] * (6:43)
  25. Metal Militia [Live] * (6:07)
  26. Hardwired [Live] * (3:30)
totale tijdsduur: 1:17:29 (2:37:05)
king_pin schreef:
Het gaat niet alleen om de riffs he, bij de veteranen hoor je gewoon niet het enthousiastme die de nieuwkomers hebben.

Over welke nieuwkomers hebben we het dan eigenlijk?

Als je niet enthousiast bent hou je het volgens mij geen 30 jaar vol. Best veel veteranen in het genre die nog steeds sterk en overtuigend voor de dag komen wat mij betreft: Death Angel, Armored Saint, Metal Church, Testament, Megadeth, Exodus, Satan, Overkill, Kreator, Anthrax...

Dat zijn er toch een tiental. Ik ben benieuwd naar de tientallen nieuwkomers die beter doen.

avatar van oceanvolta
Prima eerste single, kort maar knallend. Ben wel weer benieuwd. Death Magnetic vind ik ook nog steeds een prima plaat al zijn sommige nummers nog steeds wat te lang.
Dat zal hier ook wel weer het geval zijn, Metallica kennende.
ik zou ze graag eens een album van 45 minuten zien uitbrengen met 10 nummers.

Het artwork ziet er een beetje goedkoop uit maar is nochtans een stuk mooier dan de nieuwe Bon Iver cover.

De aanpassing van het logo vind ik dan wel weer heel cool.

avatar van Kronos
Gaat wel. Alleen vind ik dat de "A" rechtsonder verpest is, aan dat weerhaakje zeg maar.

avatar van oceanvolta
Ja dat viel mij ook al op. Dat stukje is niet zo goed gedaan.

avatar van namsaap
Ik vind Hardwired wel ok. Prima riff (had ook zo op de nieuwe Death Angel kunnen staan) en lekkere drive. De stem van Hetfield mist echter het venijn dat bij deze muziek hoort. Het klinkt net wat te braaf. En Kirk Hammett heeft 8 jaar de tijd gehad om wat leuke solo's te bedenken..... komt 'ie hier mee .

RuudC schreef:
Mensen, luister er eens naar zonder eerst op de naam te kicken. Er lopen inmiddels tientallen thrashbandjes rond die momenteel betere muziek maken.

Ach, andersom geld evenzeer. Niet bij voorbaat afkraken omdat het de band Metallica is. Die tientallen thrashbandjes zijn wel schatplichtig aan deze band (al hebben ze hun voorbeeld vaak op speltechnisch gebied ver ingehaald). Ik vind het juist opvallend dat veel generatiegenoten (Death Angel, Flotsam & Jetsam etc...) veel geïnspireerder klinken dan Hetfield & co.

avatar van AGE-411
Ik moet zeggen dat de studio-versie stukken beter klinkt dan de live-versie, die ik gisteren al hoorde. En daar heeft vooral het afschuwelijke drumgeluid wat met te maken.

avatar van AGE-411
Volgens Lars zou het album zo'n 80 minuten duren. Trek daar die 3 minuten af van de openingstrack, en je komt aan 77 minuten voor 11 nummers. Da's gemiddeld meer dan 7 minuten per nummer!

Een CD kan maximum 74 minuten lang zijn. Dan vraag ik me af: Kon er nergens 6 minuten geschrapt worden zodat het op 1 schijfje paste?

avatar van krosnicky
hardwired klinkt zeer goed maar niet vernieuwend het is net of ik het nummer al ken normaal klinkt elke Metallica cd anders dan de vorige bij dit 1ste nummer heb ik het gevoel dat het nog een overblijfsel van Death Magnetic is niet dat dat slecht is meschien is het wel het beste dat ze in die Magnetic stijl blijven dan weten we tenminste zeker dat het een deftige trash cd gaat worden en geen commercie geleuter zoals Load en Reload
En de cover is foei lelijk

AGE-411 schreef:

Load duurt 79 minuten. Destijds hebben ze het laatste nummer ingekort omdat men niet kon garanderen dat het nummer niet zo overslaan. Ik heb trouwens ook een cd die langer dan 80 minuten duurt, weet even niet welke, en die doet het prima.

AGE-411 schreef:
Kon er nergens 6 minuten geschrapt worden zodat het op 1 schijfje paste?

Waarom zou je 6 minuten schrappen? Met een dubbel cd kunnen ze de indruk wekken veel inspiratie te hebben. Of dat ook echt zo is zal nog moeten blijken natuurlijk.
Verder doet een dubbel cd meer denken aan een lp met twee kanten. En natuurlijk ook aan hun Justice for All dubbel lp.

oceanvolta schreef:

Volgens wiki: Wanneer een cd als muziekschijf wordt gebruikt volgens de door Philips en Sony vastgelegde standaard (het zogenaamde Red Book) past er maximaal 74 minuten aan stereogeluid op. De bemonsteringsfrequentie bedraagt 44,1 kHz en de resolutie is 16 bit.

Ik heb ook wel cd's die langer duren. Maar vaak starten die moeilijk.

avatar van oceanvolta
Okay, dat zal dan wel. Heb er met Load (heel veel gedraaid destijds) nooit last van gehad.

Maar ik denk inderdaad dat er een andere reden ten grondslag ligt aan het uitbrengen van een dubbel album.

oceanvolta schreef:

Wel, dat bedoel ik. Load duurt ook verschrikkelijk lang. Ik denk niet dat ik het ooit volledig uitgezeten heb.
Outlaw Torn (Het ingekorte nummer) is imo het beste nummer van de hele plaat. Men kon gerust andere zooi op de plaat geschrapt hebben zodat het binnen de 60 minuten paste. Ik hoop dat deze plaat althans de volle 80 minuten kan boeien.

Yann Samsa
AGE-411 schreef:

Heeft eerder te maken met de kwaliteit van die plaat dan met de duur, zou ik toch denken?

Yann Samsa schreef:

Dat ook, maar ik ken maar weinig lange platen die geen fillers bevatten en gedurende de hele duur boeiend kunnen blijven. Soms kan het helpen om de 2 slechtste nummers te schrappen, zodat ook de rest beter uit de verf komt.

avatar van milesdavisjr
De eerste single klinkt strak en snel. Wel weer eens lekker om een nummer van Metallica te horen dat circa 3 minuten duurt. Het is speculeren; maar het zou mij niet verbazen als nummer 5 op de nieuwe schijf; Am I Savage? een verwijzing zou kunnen zijn naar Am I Evil van Diamond Head. Een Engelse band die begin jaren 80 grote invloed had op Metallica.

avatar van rafke pafke
Qua generische Slayer rip off kan Hardwired wel tellen. Niet eens slecht, maar kom. Band die de weg kwijt is en die ook nooit meer zal terug vinden.

De lp verschijnt op blauw vinyl. 300 voor Nederland. Iemand een idee hoeveel wereldwijd er worden verspreid?

avatar van Marco1994
De tracklist van de bonus disc is ook aangepast.
Persoonlijk kijk ik hier meer naar uit dan de riff origins.

1.Lords of Summer (2016)
2.Ronnie Rising Medley
3.When a Blind Man Cries
4.Remember Tomorrow
5.Helpless (Live at Rasputin Music)
6.Hit the Lights (Live at Rasputin Music)
7.The Four Horsemen (Live at Rasputin Music)
8.Ride the Lightning (Live at Rasputin Music)
9.Fade to Black (Live at Rasputin Music)
10.Jump in the Fire (Live at Rasputin Music)
11.For Whom the Bell Tolls (Live at Rasputin Music)
12.Creeping Death (Live at Rasputin Music)
13.Metal Militia (Live at Rasputin Music)
14.Hardwired (Live in Minneapolis)

avatar van Rudi S
Marco1994 schreef:

2.Ronnie Rising Medley

Wordt die niet gewoon hiervandaan geplukt: Ronnie James Dio: This Is Your Life (2014)

avatar van Marco1994
Rudi S schreef:

Klopt, die komt daar vandaan.

avatar van Kill_illuminati
Op Metallica.com staat sinds vandaag de nieuwe singel Moth Into Flame. Vooralsnog een prima nummertje! Doet mij in de verste verte aan Damage Inc denken.

RichardKoning
Moth Into Flame is gaaf!

avatar van JVT
JVT
Dat lijkt er idd al meer op!

avatar van Rick53
Klinkt weer goed.

avatar van Jelle78
Lekker nummer! En Lars die weer eens goed losgaat op de dubbele bassdrum! Zeg wat je wilt over de man (ik vind hem ook lang niet altijd even sterk drummen) maar op dit nummer doet hij toch wel goed vind ik.

avatar van Kronos
Ik vind het niet leuk als ik sommige nummers van een album al goed ken en de rest nog moet ontdekken. Maar als ik de reacties hier lees begin ik wel heel erg uit te kijken naar 18 november.

avatar van Bouvier666
Waar Hardwired verder leek te gaan waar Death Magnetic opgehouden was is Moth Into Flame alweer een heel ander geluid. Ik vindt dit een enorm lekker en catchy nummer met een refrein dat ik niet van Metallica gewend ben en dat bevalt me eigenlijk wel.