MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Talk Talk - Spirit of Eden (1988)

mijn stem
4,23 (991)
991 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Rock / Avant-Garde
Label: EMI

  1. The Rainbow (8:02)
  2. Eden (7:40)
  3. Desire (7:17)
  4. Inheritance (5:24)
  5. I Believe in You (6:16)
  6. Wealth (6:44)
  7. John Cope * (4:45)
toon 1 bonustrack
totale tijdsduur: 41:23 (46:08)
zoeken in:
avatar van orbit
4,0
Totaal niet terecht, is geheel andere muziek. Ik weet niet eens zeker of dat een compliment is voor Talk Talk eigenlijk..

avatar
Omayyad
orbit schreef:
Totaal niet terecht, is geheel andere muziek. Ik weet niet eens zeker of dat een compliment is voor Talk Talk eigenlijk..

Ik denk niet dat ze de vergelijking puur op muziek bedoelde, Orbit, maar meer om de benadering van het gezelschap, die wat mij betreft zeker wat overeenkomsten heeft. Bovendien is de structuur en sfeer van de openingsdrietal zeker te vergelijken met enkele nummers uit Pink Floyds goede tijd.
Bovendien hebben de heren Talk Talk ook zelf verklaard beïnvloed te zijn geweest door bands als Pink Floyd, zodat ik deze vergelijking best kan begrijpen.

Het laatste deel van jouw zin, negeer ik maar...

avatar van orbit
4,0
Omayyad schreef:
(quote)

Ik denk niet dat ze de vergelijking puur op muziek bedoelde, Orbit, maar meer om de benadering van het gezelschap, die wat mij betreft zeker wat overeenkomsten heeft. Bovendien is de structuur en sfeer van de openingsdrietal zeker te vergelijken met enkele nummers uit Pink Floyds goede tijd.
Bovendien hebben de heren Talk Talk ook zelf verklaard beïnvloed te zijn geweest door bands als Pink Floyd, zodat ik deze vergelijking best kan begrijpen.

Het laatste deel van jouw zin, negeer ik maar...


Ik doelde eigenlijk meer op het feit dat TalkTalk hier een redelijk uniek geluid neerzet, waar ik minimale invloeden terughoor van bands zoals Pink Floyd ofzo.. dit is geen symfo oid.. Dus ik vind het ze nogal tekort doen eigenlijk om ze gelijk te refereren aan zo'n rockdinosaurus als Floyd. Was verder niet als een sneer naar Floyd zelf bedoelt, want enkele platen van Floyd vind ik beduidend beter dan deze Spirit Of Eden
Verder vind ik dat Hollis en de zijnen zich veel meer door jazzfushion laten beïnvloeden dan bands als Pink Floyd dat deden.. en er zit ook nog een flinke laag psychedelische new wave in deze plaat, die in Laughing Stock al minder is. Die invloed hebben ze dus uit hun eigen achtergrond meegenomen.

avatar van bawimeko
5,0
Ik vermoed dat Hollis zich niet door Jazz-fusion o.i.d heeft laten beinvloed, noch psychedelische new wave...in een puik artikel in de Mojo werden bandleden geinterviewd die getuige waren van het totstandkomen van de laatste Talk Talk-albums.
Het lijkt me dat Talk Talk (en vooral Hollis) meer door Debussy en Ravel beinvloed waren dat jazz of new wave en vanuit een soort isolement unieke muziek maakten. Daar ligt de vergelijking met Pink Floyd anno '67 en misschien wel '75.
Het opnemen van de tracks duurde weken, musici moesten opdraven om uren te spelen. Nigel Kennedy moest met tape rond de vingers van z'n linkerhand spelen om het minder flitsen te laten klinken. Van al die uren kwam soms maar een flard of een minuut op de uiteindelijke plaat; het mixen duurde maanden!

avatar
Omayyad
orbit schreef:
Ik doelde eigenlijk meer op het feit dat TalkTalk hier een redelijk uniek geluid neerzet, waar ik minimale invloeden terughoor van bands zoals Pink Floyd ofzo.. dit is geen symfo oid..

Neen, dat klopt, maar qua opbouw en structuur doen bepaalde stukken beslist sterk aan Pink Floyd denken.

orbit schreef:
Dus ik vind het ze nogal tekort doen eigenlijk om ze gelijk te refereren aan zo'n rockdinosaurus als Floyd.

Ik denk ook niet dat dat de bedoeling is geweest van MOJO en daarbij verwijs ik graag naar bawimekos reactie hierboven, want ik vermoed dat MOJO om die reden de vergelijking met Pink Floyd heeft gemaakt.

[offtopic]Vanwege dezelfde reden wil ik Radiohead wel eens de Pink Floyd van nu noemen, zonder daarmee te zeggen dat Radiohead Pink Floyd-achtige muziek maakt. Ik bedoel dan dus de benadering en de manier van werken, die mij aan Pink Floyd doet denken.[/offtopic]

orbit schreef:
Was verder niet als een sneer naar Floyd zelf bedoelt, want enkele platen van Floyd vind ik beduidend beter dan deze Spirit Of Eden

Het was ook niet als een sneer opgevat, Orbit...

avatar van orbit
4,0
bawimeko schreef:
Ik vermoed dat Hollis zich niet door Jazz-fusion o.i.d heeft laten beinvloed, noch psychedelische new wave...in een puik artikel in de Mojo werden bandleden geinterviewd die getuige waren van het totstandkomen van de laatste Talk Talk-albums.
Het lijkt me dat Talk Talk (en vooral Hollis) meer door Debussy en Ravel beinvloed waren dat jazz of new wave en vanuit een soort isolement unieke muziek maakten. Daar ligt de vergelijking met Pink Floyd anno '67 en misschien wel '75.
Het opnemen van de tracks duurde weken, musici moesten opdraven om uren te spelen. Nigel Kennedy moest met tape rond de vingers van z'n linkerhand spelen om het minder flitsen te laten klinken. Van al die uren kwam soms maar een flard of een minuut op de uiteindelijke plaat; het mixen duurde maanden!


Daarmee ben ik het beslist oneens. Ten eerste hoor je heel erg veel wave-invloeden en geluid terug in deze Spirit Of Eden, je vergeet denk ik dat er ook bands als Clock DVA waren of Tuxedomoon die veel met jazzy atmosferen uitprobeerden begin jaren 80, of zelfs PIL. Daar vind ik veel meer naar terug te herleiden dan naar de jaren 70 of pink floyd (die geheel geen jazz als invloed kenden). Luister bijvoorbeeld maar eens naar het solo-werk van David Sylvian, als je echt wilt horen waar TalkTalk de mosterd voor deze plaat vandaan heeft..
En zelfs al heeft TalkTalk vanuit een soort isolement muziek trachten te maken, geen enkele band komt onder eerdere grondleggers uit. Waaruit dus ook mijn vergelijkingen hierboven blijken. Pink Floyd is bijvoorbeeld bijzonder schatplichtig aan een band als The Byrds...

avatar van orbit
4,0
Omayyad schreef:

Neen, dat klopt, maar qua opbouw en structuur doen bepaalde stukken beslist sterk aan Pink Floyd denken.



Tsja, dat heb je altijd met bands, ik vind het weer op andere muziek lijken die ik beter ken. Aan Floyd heb ik nooit gedacht eerlijk gezegd als ik naar Spirit Of Eden luisterde, nog eerder aan de Cocteau Twins en met name David Sylvian!! (misschien nog wel de grootste invloed van deze plaat!)

avatar
Omayyad
orbit schreef:
Daar vind ik veel meer naar terug te herleiden dan naar de jaren 70 of pink floyd (die geheel geen jazz als invloed kenden).

Gezien Wrights grote voorliefde voor dit genre zou ik daar niet al te zeker van zijn. Zo is bijvoorbeeld een stukje uit Time gebaseerd op So What van Miles Davis.

orbit schreef:
Pink Floyd is bijvoorbeeld bijzonder schatplichtig aan een band als The Byrds...

Huh?

avatar van charlezzz
Omayyad schreef:
(quote)

Gezien Wrights grote voorliefde voor dit genre zou ik daar niet al te zeker van zijn. Zo is bijvoorbeeld een stukje uit Time gebaseerd op So What van Miles Davis.

(quote)

Huh?


logisch: "i'm in the high-fidelity first class traveling set, and I think I need a lear jet", en die vliegen nu eenmaal 8 miles high. clear as a clontje

avatar van orbit
4,0
Zoals charlezzz al zegt omayad.. ik vraag me wel eens af of je je niet teveel tot recensies of interviews beperkt en af en toe gewoon wat meer muziek moet luisteren uit het begin van de psychedelische wave. Pink Floyd was beslist niet de eerste daarin en de invloed van The Byrds op Floyd vind ik duidelijker te horen dan de eventuele invloeden van Floyd op TalkTalk.. veel minder duidelijk namelijk.

avatar
Omayyad
orbit schreef:
Zoals charlezzz al zegt omayad.. ik vraag me wel eens af of je je niet teveel tot recensies of interviews beperkt en af en toe gewoon wat meer muziek moet luisteren uit het begin van de psychedelische wave. Pink Floyd was beslist niet de eerste daarin en de invloed van The Byrds op Floyd vind ik duidelijker te horen dan de eventuele invloeden van Floyd op TalkTalk.. veel minder duidelijk namelijk.

Ik vind het jammer... neen, bijzonder jammer dat je nu iets te snel conclusies over mijn muziekbeleving trekt, Orbit, want ik kan je verzekeren dat deze beslist niet juist zijn.

En met zijn opmerking bedoelt Charlezzz waarschijnlijk hetzelfde als ik.

avatar
Omayyad
orbit schreef:
Pink Floyd was beslist niet de eerste daarin en de invloed van The Byrds op Floyd vind ik duidelijker te horen dan de eventuele invloeden van Floyd op TalkTalk...

Ik beweer nergens dat Pink Floyd de eerste psychedelische rockband is geweest. In plaats van The Byrds zou ik echter veel eerder bands als AMM of The Beatles als invloed willen noemen.

Maar we dwalen iets teveel af...

avatar van bawimeko
5,0
orbit schreef:

Daarmee ben ik het beslist oneens. Ten eerste hoor je heel erg veel wave-invloeden en geluid terug in deze Spirit Of Eden, je vergeet denk ik dat er ook bands als Clock DVA waren of Tuxedomoon die veel met jazzy atmosferen uitprobeerden begin jaren 80, of zelfs PIL. Daar vind ik veel meer naar terug te herleiden dan naar de jaren 70 of pink floyd (die geheel geen jazz als invloed kenden). Luister bijvoorbeeld maar eens naar het solo-werk van David Sylvian, als je echt wilt horen waar TalkTalk de mosterd voor deze plaat vandaan heeft..
En zelfs al heeft TalkTalk vanuit een soort isolement muziek trachten te maken, geen enkele band komt onder eerdere grondleggers uit. Waaruit dus ook mijn vergelijkingen hierboven blijken. Pink Floyd is bijvoorbeeld bijzonder schatplichtig aan een band als The Byrds...


Als je m'n bijdrage goed had gelezen staat er geregeld iets van 'naar mijn mening' of woorden van gelijke strekking.
Ik vergeet niets ten aanzien van Clock DVA of Tuxedomoon want die bands ken ik niet. En ik heb weleens geluisterd naar solo-werk van David Sylvian en op een (voor die tijd) obligaat Miles-Davis-trompetgeluid na vind ik het er niet op lijken, sorry. Dus ook niet waar Talk Talk de mosterd volgens jou theorie vandaan zou hebben.

avatar van orbit
4,0
bawimeko schreef:
(quote)


Als je m'n bijdrage goed had gelezen staat er geregeld iets van 'naar mijn mening' of woorden van gelijke strekking.
Ik vergeet niets ten aanzien van Clock DVA of Tuxedomoon want die bands ken ik niet. En ik heb weleens geluisterd naar solo-werk van David Sylvian en op een (voor die tijd) obligaat Miles-Davis-trompetgeluid na vind ik het er niet op lijken, sorry. Dus ook niet waar Talk Talk de mosterd volgens jou theorie vandaan zou hebben.


Ik dus wel, een nummer als Red Guitar (makkelijk via Youtube te bekijken) heeft al alles in zich wat ook Spirit Of Eden kenmerkt.. rustige klankkleuren, jazzy geluid en een zekere freestyle manier van zingen. Maar andere nummers van Sylvian hebben dat meer prominent in zich. Hier klinkt toch duidelijk de basis door voor TalkTalk hoor. Met Pink Floyd heeft dit allemaal weinig van doen, ook sorry van mijn kant dan

avatar van reptile71
Wie zegt dat de bandleden van Talk Talk al die bands waar ze zgn. door zijn beïnvloed überhaupt kennen? Invloeden komen vaak onbewust van allerlei kanten vandaan. Al het bovenstaande is dus sowieso suggestie en misschien zijn ze wel beïnvloed door new age en muziek uit India o.i.d., niettemin blijft het een uniek album.

avatar van vigil
4,5
reptile71 schreef:
Wie zegt dat de bandleden van Talk Talk al die bands waar ze zgn. door zijn beïnvloed überhaupt kennen? Invloeden komen vaak onbewust van allerlei kanten vandaan. Al het bovenstaande is dus sowieso suggestie en misschien zijn ze wel beïnvloed door new age en muziek uit India o.i.d., niettemin blijft het een uniek album.


Je trekt toch niet de Nederlandse hokjes geest in twijfel heh?

avatar van reptile71
Ik zou niet durven! Maar ik dacht aan een nieuw hokje: Talk Talk

avatar
basketballerke
Om bij gedimd licht keihard te draaien. Absoluut! Inmiddels al weer vijf á zes keer beluisterd. Na de eerste keer wilde ik alleen maar meer en meer beluisteren. Bijzonder mooi album op tijden, vooral de sfeer doet het 'm hier. Momenteel vind ik hem nog niet de volledige duur even boeiend. De eerste drie nummers, en dan vooral de eerste, vind ik nu het best. Begin met 4* die naar mijn gevoel meer kunnen worden.

avatar van bawimeko
5,0
Je hebt gelijk! De mooiste momenten vind ik de stiltes die af en toe vallen of van die Satie-achtige piano-akkoorden. Ook vind ik de harmonica van Mark Feltman als solo-instrument prachtig gekozen!

avatar
Musicguru
Er is inderdaad ene versie waarbij de drie nummers worden aagegeven 1a 1b en 1c. Dat komt omdat de nummers min of meer in de mix aan elkaar zitten. Het zijn echter wel 3 onafhankelijke nummers. Op de allereerde uitgave waren het namelijk ook 6 losse tracks.

avatar van reptile71
Musicguru schreef:
Er is inderdaad ene versie waarbij de drie nummers worden aagegeven 1a 1b en 1c. Dat komt omdat de nummers min of meer in de mix aan elkaar zitten. Het zijn echter wel 3 onafhankelijke nummers. Op de allereerde uitgave waren het namelijk ook 6 losse tracks.
Voor zover ik weet heb ik deze cd gekocht vrij snel nadat hij uitkwam en de cd die ik heb bevat 4 tracks omdat de eerste 3 nummers in één track staan.

avatar van OldRottenhat
5,0
Schitterend album! Ik heb deze een paar weken terug gekocht en hij staat meteen op 5 in mijn top 10! Vooral de manier waarop de liedjes bij elkaar passen spreekt mij erg aan. Heel mooi!

avatar van OldRottenhat
5,0
Geniaal ook zoals Talk Talk gewoon laat merken (lees: horen) hoe belangrijk stilte eigenlijk is in muziek!

avatar van Casartelli
4,5
Casartelli (moderator)
En weer een toptiennotering erbij... nu op 81 punten, nog maar 39 te gaan en dan krabbelt-ie aan de top-250. Tja, dit is natuurlijk niet van een verfijnde schoonheid als een Nirvana of een Kelly Clarkson, maar toch... je weet maar nooit!

avatar
basketballerke
Dat is hopen op het grootste mirakel in de geschiedenis van de mensheid.

avatar van schizodeclown
4,5
Casartelli schreef:
En weer een toptiennotering erbij... nu op 81 punten, nog maar 39 te gaan en dan krabbelt-ie aan de top-250. Tja, dit is natuurlijk niet van een verfijnde schoonheid als een Nirvana of een Kelly Clarkson, maar toch... je weet maar nooit!


Ik heb deze ook trouwens voor mijn aankomende top 10 gereserveerd,moet nog 3 albums vinden die ik daar goed genoeg voor vind om het af te ronden,ik weet niet hoe lang dan gaat duren.
Maar deze plaat brengt je wel in een tuin ongeveer wanneer de zon ondergaat maar dan in de ochtend.
Pareltje!

avatar
Kevin-Raphaëll
album is heel sterk

mooie nummers

een dikke 5

avatar
Musicguru
@ Raptile71

Klopt ik heb de Discogs site gecheckt en er is in 1988 een versie geweest met zogenaamd 4 tracks. Maar de meeste versies uit die tijd, incl. de LP en casette, zijn met 6 tracks. Jij hebt dus de versie met 4 tracks waarbij de eerste drie als 1a 1b en 1c word gezien?? Doet verder niks aan de plaat af naturlich . Hij blijft groots!!!

avatar
Musicguru
@ Raptile71

Klopt ik heb de Discogs site gecheckt en er is in 1988 een versie geweest met zogenaamd 4 tracks. Maar de meeste versies uit die tijd, incl. de LP en casette, zijn met 6 tracks. Jij hebt dus de versie met 4 tracks waarbij de eerste drie als 1a 1b en 1c word gezien?? Doet verder niks aan de plaat af naturlich . Hij blijft groots!!!

avatar van reptile71
Musicguru schreef:
@ Raptile71

Klopt ik heb de Discogs site gecheckt en er is in 1988 een versie geweest met zogenaamd 4 tracks. Maar de meeste versies uit die tijd, incl. de LP en casette, zijn met 6 tracks. Jij hebt dus de versie met 4 tracks waarbij de eerste drie als 1a 1b en 1c word gezien?? Doet verder niks aan de plaat af naturlich . Hij blijft groots!!!
Misschien heb ik wel een collectorsitem 1a 1b of 1c heb ik trouwens nooit gezien hoor, gewoon 1 meer niet voor zover ik weet... Maar het maakt verder toch niet uit. Die eerste 3 nummers draai ik toch wel achter elkaar.

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 09:09 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 09:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.