Talk Talk - Laughing Stock (1991)

Rock / Avant-Garde
Label: Verve

1. Myrrhman (5:33)
  2. Ascension Day (6:00)
  3. After the Flood (9:39)
  4. Taphead (7:30)
  5. New Grass (9:40)
  6. Runeii (4:58)
avatar van bonothecat
Wat vind ik van deze cd.... weinig toegankelijke cd, maar toch is hij daardoor echt mooi. Maar ja...op welk moment van de dag kun je hem het beste beluisteren ??? Dan maar de hele dag

avatar van axel33
Oei, 't is wel even slikken voor diegenen die Talk Talk alleen maar kennen van hits als 'Such a Shame' of 'Life's what you make it'. De band heeft vanaf 1988 met het album The Spirit of Eden het roer drastisch omgegooid en gekozen voor een volstrekt eigen stijl die het midden houdt tussen jazz, ambient en avant-garde... maar tegelijkertijd geen van drieën is, 'n 'probleemgeval' dus. De opvolger Laughing Stock zet die lijn nog rigoureuzer EN overtuigender voort. De muziek - die bijna compleet wordt voortgebracht door een breed scala van akoestische instrumenten - lijkt niet meer van deze wereld te komen en trekt zich ook niets aan van zaken als tijdsverloop of direct herkenbare structuren en ontwikkelt zich schijnbaar spontaan vanuit het niets. Maar ondanks het in eerste instantie bevreemdende effect, spreekt 't intuïtief een soort oergevoel aan, 't raakt je onwillekeurig. Na uitbrengen van de cd leek 'ie aanvankelijk in de vergetelheid te verdwijnen, maar door de jaren heen is hij uitgegroeid tot een cultfavoriet en is bovendien van grote invloed geweest op diverse ambient acts in de jaren 90. Niet makkelijk, maar verplichte kost!

JonnieBrasco
Héél erg goed gezegd axel, bij deze genomineerd voor de top-10 beste musicmeter-recensies.

Tja, weinig aan toe te voegen. Behalve dat het als verse luisteraar misschien verstandiger is om met het voorlopende album Spirit of Eden te beginnen (die als een soort brug naar dit album fungeert). Spirit of Eden vind ik persoonlijk nog beter dan deze, misschien omdat die een tikkeltje meer tempo heeft, en nog ietsjes wat van rock weg heeft.

Sietse
Ik zou graag willen toevoegen dat dit album de vorming is van een totaal nieuw genre. Niet alleen zouden ambient acts hier door worden beinvloed, maar ook de nodige "rock" bands. Dit album kan wel worden gezien als het eerste Post-Rock album.
Later zullen bands zoals Bark Psychosis (hex) en Slint (spiderland) zich door dit album laten beinvloeden en daarmee deur openen voor zoveel andere bands.
Later zal ook de drummer van Talk Talk zich gaan bemoeien met Bark Psychosis (codename: dustsucker), wat denk ik al genoeg zegt.

dutch2
Prachtige cd. Ik kende Spirit of Eden al en ik vind de platen toch weinig van elkaar verschillen (behalve dan dat op SoE 'I believe in you stond', wat wel een echt singletje was). Het eerste nummer lijkt op het eerste gehoor wel een veredelde soundcheck, maar oei, oei, oei, wat borrelt er toch veel moois onder die oppervlakte. En dat geldt eigenlijk voor alle nummers.

avatar van Paalhaas
Sietse schreef:
Later zullen bands zoals Bark Psychosis (hex) en Slint (spiderland) zich door dit album laten beinvloeden.

Hihi, Slint heeft na dit album nooit meer iets uitgebracht, alleen een EP met 2 nummertjes. Dit is dan ook niet correct, zoals ik al heb uitgelegd op de Spiderland-pagina.
Talk talk vond 'slocore' uit, maar deed dat al in 1988.

avatar van IMPULS
'Avant-garde' ? Mmmm, is wel goed omschreven qua stijl. Ut is jazzy, verwarrend, rustiek, vleugje pop, minimal, kop noch staart en dus...boeiend tot in het bot. 100 x luisteren en nog steeds geheimen. Magie ! Toen ie uitkwam gekocht en vond en vind deze spannender dan Spirit of Eden.
Dit laat je nooit meer los. Laughing Stock is een belevenis.
Een 5.

avatar van jurado
papa en mama van boards of canada.

avatar van Saldek
JohnnieBrasco heeft mij dit album aanbevolen. Als ik zo naar de hoes kijk en de lengte van de nummers aanschouwen mag, dan kan het idd niet anders dan weer een mooi album zijn. Ben errug benieuwd

Har
Ongelooflijk mooie plaat. Verplichte kost voor alle MuMe'ers die de laatste tijd Sígur Ros zo zitten op te hemelen.

avatar van vigil
Har schreef:

en zo is het !

avatar van orbit
Ik vind hier eigenlijk niet zoveel aan, mocht Spirit of Eden me nog wel pakken met zijn desolate geluidsflarden en weëige uithalen van Hollis, deze plaat is me teveel gebakken lucht bij tijd en wijlen. Bovendien moet ik niets hebben van jazz, jazzrock of alles wat daarnaar neigt.
Ik geef grif toe dat het apart is en waarschijnlijk vele bands heeft beïnvloed, maar behalve die stap in de ontwikkeling koop ik daar weinig voor en kan ik de meeste bands die dit heeft beïnvloed ook niet waarderen...

avatar van orbit
Ja sorry, ik kan het even echt niet leuker maken

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
ik had hier nog niet gereageerd zie ik... maar ik ga wel een stukje met orbit mee en wil hem dan ook zeker aanbevelen Spirit of Eden nog eens vaker op te zetten. Waar ik die plaat tegen het briljante aan vind zitten, zijn Hollis c.s. hier iets te ver doorgeschoten wat mij betreft. Let wel, íets, ik houd het nog op 3½*, maar daarmee zit hij bij mij wel onderin de Talk talk-middenmoot en ik kan me voorstellen dat hij bij meer mensen niet helemaal aanslaat.

avatar van Paalhaas
Talk talk is één van de beste voorbeelden van een band met een schizofreen oeuvre. Het vroege en late werk verschilt haast als dag en nacht. Van synthpop naar een soort van trance-inducerende ambient rock. Het is me het overstapje wel.

Laughing stock wordt vrijwel altijd in één adem genoemd met haar voorganger, Spirit of Eden. En niet ten onrechte, want de weg die op dat album wordt ingeslagen (Het wordt algemeen beschouwd als het eerste slocore-album), wordt hier verder gevolgd. Met enkele subtiele verschillen: sommige liedjes zijn nóg verder ontdaan van alle franje (Myrrhman, Taphead, Runeii), waardoor eigenlijk alleen het skelet van het nummer oveblijft. Gelukkig komt de daaruit voortvloeiende mysterieuze, haast spookachtige stemming de intensiteit alleen maar ten goede en past Hollis' stem, die bij een eerste luisterbeurt wat hol en vervelend in de oren kan klinken, verbazingwekkend goed bij dit concept.
Ascension Day bevat druk hi-hatwerk en barst een aantal keer uit in een flinke kakofonische gitaarramsessie, zo ook op het einde. Echter, in plaats van een rustige dood sterft het nummer bijzonder abrupt, waarna meteen de prachtige intro volgt van After the flood, een van de twee 10 minuten durende hoogtepunten van het album. Dit nummer is haast het tegenovergestelde van de eerder genoemde. Er gebeurt van alles: orgel, drums, gitaar, piano, percussie, van alles wordt uit de kast getrokken om een dikke deken van geluid om Hollis' breekbare bariton te wikkelen. Het nummer klinkt bij de vocale en instrumentale uitbarstingen haast apocalyptisch, alsof we op weg zijn naar het einde. Daarentegen gaat de storm langzaam liggen en gaat het nummer vloeiend over in de kale baslijnen van Taphead. New grass is het andere hoogtepunt. Het hele nummer wordt gedragen door een stoïcijns drumloopje dat nooit veranderd, alsmede door een hemelse steelgitaar, even onveranderlijk (op een enkel intermezzo na), waardoor het nummer een ongekend hypnotisch effect heeft. Pure schoonheid.

Lauging stock mag dan niet zo revolutionair zijn als Spirit of Eden, de uitwerking is van een even hoog niveau en de rauwe muzikale pracht bij tijd en wijle zelfs nóg tastbaarder. 4,5/5

avatar van Flipper
Paalhaas schreef:

Heel mooi gezegd

avatar van jtsterkenburg
Vanochtend Spirit of Eden ontdekt en ben afgaand op dit forum gelijk deze gaan opzoeken. Ik zit nu bij after the flood in mijn eerste luisterbeurt en weet nu al dat het vijf sterren gaan worden, evenals spirit of eden...

Omayyad
jtsterkenburg schreef:

Dan raad ik je ook de (enige) soloplaat van Mark Hollis aan, want die zit min of meer in het verlengde van de laatste twee albums van Talk Talk.

Omayyad schreef:

Net besteld...

Omayyad
Net besteld...

Omayyad schreef:

Heb je toevallig nog meer tips?

The Light
jtsterkenburg schreef:

Heb je toevallig nog meer tips?

Al bekend met 'Bark Psychosis - Hex'?

[/quote]
Heb je toevallig nog meer tips?[/quote]

Al bekend met 'Bark Psychosis - Hex'?[/quote]
Nog niet, zal 'm 's uitproberen. Bedankt voor de tip!

Hex

avatar van jtsterkenburg
Heb hem nu een paar keer helemaal beluisterd en ik kan nog niet zeggen of ik hem beter vind of niet dan Spirit. Ik namelijk nog het gevoel dat na ongeveer vier luisterbeurten er nog zoveel verborgen schoonheid hierin zit en dat deze muziek nog dieper gaat dan ik het nu al vind.
Hij is vind ik wel een stuk anders dan Spirit. Nog een stuk experimenteler en soms lijkt het alsof je naar een jamsessie aan het luisteren bent. De vijf sterren blijven in ieder geval gehandhaaft. Het enige minpuntje wat ik wel kan bedenken ten opzichte van Spirit of Eden is dat Hollis stem niet zo mooi tot zijn recht komt als op Spirit, waar die vaker bij mij echt door merg en been ging.

avatar van freitzen
Nog interessanter dan Spirit of Eden... ik wist niet dat dat kon.

Spirit nu verlaagd naar (een ruime) 4.5*, en deze komt binnen op 5*

Wat een album...

avatar van dvdschaaf
Kunnen beide niet 5 ** blijven dan?...

avatar van freitzen
Tja, toen ik Spirit voor het eerst hoorde zat ik al te twijfelen wat ik moest geven. Het werd toen toch maar 5, maar nu ik deze cd ken en tot de conclusie ben gekomen dat ik deze nóg beter vind...

Moeilijk... misschien zet ik Spirit ook nog wel eens een keer terug naar 5*, wie weet...

Raphaëll
helaas is dit de laatste plaat die talk talk maakte

sterke plaat

4.5 sterren