Van Halen - 1984 (1984)

2. Jump (4:04)
  3. Panama (3:33)
  4. Top Jimmy (3:02)
  5. Drop Dead Legs (4:15)
  6. Hot for Teacher (4:45)
  7. I'll Wait (4:45)
  8. Girl Gone Bad (4:36)
  9. House of Pain (3:19)
bas1966
hot for teachers !!
puur jeugdsentiment

avatar van Funky Bookie
Het album waardoor ik Van Halen leerde kennen, uiteraard via de hit Jump. In retroperspectief vind ik dit album iets teveel synth gedreven, maar blijft een fijn rock album.

avatar van OzzyLoud
1984 is voor mij een memorabel en controversieel album ineen...
Het is de laatste plaat in de originele klassieke bezetting: Eddie Van Halen, Alex Van Halen, David Lee Roth en Michael Anthony. En die hebben echt wat neergezet met hun live shows en plaatwerk. Zoo zonde dat daar geen officieel live werk van is uitgebracht. Het zou hede ten dage nog steeds een seller zijn.
Duidelijk is ook dat ze met dit werk de commerciële kant op zijn gegaan. Toen ik voor het eerst Jump op de radio hoorde, herkende ik het niet eens dat het VH was (het werd niet aangekondigd)! Ik schrok me het lazerus….wtf is dit! In mijn kringen was "commercieel" een vies woord, daar zou geen hart in zitten maar gewoon om het geld gaan...(yep ik was heeeel naïef toen). De recensie in de krant destijds maakte het er ook niet beter op..... Eddie en consorten zouden de softere kant opzoeken en 1984 was dan ook een soort overgangsplaat...…
Gelukkig viel dat wel mee en met I'll Wait als enige andere synthpop nummer valt er nog wel behoorlijk wat te genieten. Verder valt ook op dat Eddie's spel wat subtieler is geworden. Wellicht ook door zn nieuwe Kramer gitaar. Naast de party nummers als Panama en Hot For Teacher (machtig drumwerk weer!) staan er ook 2 weergaloze rampestampers op House Of Pain en mijn absolute favoriet Girl Gone Bad!

avatar van milesdavisjr
Na het slappe tussendoortje Diver Down werd het tijd voor serieuze zaken, 1984 klinkt weer meer to the point en is een stuk sterker dan zijn voorganger. Het is 1984 en de synthesizer domineert flink, en dat is niet erg. Inmiddels kan ik dit instrument en de inzet hiervan een stuk beter waarderen dan jaren geleden. Op 1984 is het bijna altijd van toegevoegde waarde. De nummers klinken stuk voor stuk afwisselend, geïnspireerd, waarbij het venijn in de staart zit. Natuurlijk zijn songs als Jump en Panama goed maar als ik Eddie in Girl Gone Bad tekeer hoor gaan bevat het net wat meer vuur. House of Pain vormt voor mij de klapper van de plaat, het ritme van de song is verslavend en urgent. Een topper.
De een na laatste met Roth en een beste worp, veel energie en geen slechte song te bekennen.

Tussenstand:

1. Van Halen
2. 1984
3. Fair Warning
4. Van Halen II
5. Women and Children First
6. Diver Down

avatar van De buurman
Eigenaardig dat de titel van de plaat opeens gewijzigd is. Werkelijk niemand refereert aan de plaat in Romeinse cijfers toch?

De buurman schreef:
Werkelijk niemand refereert aan de plaat in Romeinse cijfers toch?

De albumhoes.

avatar van gaucho
Het staat op de hoes, ja. Maar achterop de plaat wordt gerefereerd aan 1984. Net als op het label en de zijkant van de hoes. CD-versies idem dito. Ook Discogs noemt deze plaat bij zijn echte naam.

Deze plaat heet gewoon 1984. Eventueel zou je de Romeinse cijfers nog als alternatieve albumtitel kunnen opvoeren. Maar niet andersom, zoals nu.

gaucho schreef:

Deze plaat heet gewoon 1984.

Daar zeg ik niets over, ik zou niet durven.
Ik heb nog even uitgerekend hoe je 1984 in Romeinse cijfers schrijft: MCMLXXXIV
Ik denk trouwens dat het een grapje van de band is geweest om later posters op websites op stang te jagen.

avatar van Edwynn
Ik vind het discutabel om de titel te veranderen. Label, zijkant, achterkant. Gaucho zei het al. Overal staat '1984'. Alleen op de voorkant staat het gestileerd in Romeinse cijfers.

avatar van gigage
milesdavisjr schreef:
... House of Pain vormt voor mij de klapper van de plaat, het ritme van de song is verslavend en urgent. Een topper

House of Pain is dan ook een song uit 1977 waarbij op de Gene Simmons demo aan het einde de claxon klinkt die later aan het begin van Running with the Devil is toegevoegd op de debuutplaat.

Edwynn schreef:
Ik vind het discutabel om de titel te veranderen.

Het maakt Mume wel uniek.

avatar van Edwynn
Ik ben wel erg nieuwsgierig geworden naar de redenen voor user en mod van dienst om dan ook meteen maar op die 'approved' knop te drukken.
Kom maar op met die onderbouwing.

avatar van gaucho
Ik ben daar eerlijk gezegd ook wel nieuwsgierig naar, maar ik heb toch maar vast een correctie ingediend, met verwijzing naar Discogs en de internationale 'literatuur' over dit album. Iedereen omschrijft deze release altijd en overal als '1984'. Al vind ik het geen gek idee om 'MCMLXXXIV' als alternatieve titel op te voeren. Op die manier heb ik het dus ook maar als correctie doorgegeven.

avatar van Rudi S
Hey het is weer gewoon negentienvierentachtig, zou ook een mooie titel voor een boek zijn.