Van Halen - 1984 (1984)

2. Jump (4:04)
  3. Panama (3:33)
  4. Top Jimmy (3:02)
  5. Drop Dead Legs (4:15)
  6. Hot for Teacher (4:45)
  7. I'll Wait (4:45)
  8. Girl Gone Bad (4:36)
  9. House of Pain (3:19)
Joy
ik denk dat de populariteitt voor een groot deel zit in de omarming door het amerikaanse volk van de broertjes van halen

2 snotneuzen uit dat kleine nederland waarvan er 1 magistraal en met en volstrekt eigen stijl gitaar speelt en de ander redelijk goed kan drummen en met een frontman als david lee roth zou zon beetje iedere band wel door breken

maar als je nu alles platen van van halen op een rij legt, hoeveel werkelijk goeie muziek houd je dan nog over?

een handvol? 2 handen vol?

of zie ik het nu te zwart

avatar van orbit
De eerste vier platen zijn vrijwel van a tot z prima albums. Dus minimaal twee handen vol.

stuart
fastpulseboy schreef:

nee hoor, als het nu gemaakt zou zijn zou het nog verschrikkelijk klinken! en oppeppend? neeh... ik moet ervan naar de wc rennen om mijn antiperistaltische reactie de vrije loop te kunnen laten.

Dat snap ik wel van Fastpulseboy : voor wie van muziek houdt waarbij mensen stokstijf naar hun schoenen kijken (Shoegaze) , is "Jump" nu niet het meest voor de hand liggende nummer.

Empyrium
stuart schreef:

The gypsy said the problem with you
You need some sensible shoes

avatar van pardonreeds
beetje te kort om vijf sterren te geven maar een paar nummers zijn wel briljant

PriestMaiden
Toch wel een goed album; 33 minuten is kort maar dit is wel genieten

avatar van cd-me
Leuk album vooral het intro van Hot for teacher is ontzettend mooi en Jump is wel geinig. Maar Hot for Teacher vind ik het beste van de cd.

Commercieel, maar erg goed. Dit is m.i. de beste Van Halen-plaat uit het David Lee Roth-tijdperk. Jammer dat de geremasterde uitgave geen bonustracks bevat. Ik kan me niet voorstellen dat de archieven van VH zo mager zijn. Drop Dead Legs is mijn nummer.

avatar van Leeds
De laatste krachtspan van Van Halen

netjes geslaagd maar zeker niet het niveau van wat ze in de jaren 70 hadden.

avatar van cd-me
Jump is wel heel erg commercieel met alle synthesizer erdoorheen.. Daarom is dat nummer zeker zo goed bij het grotere publiek ontvangen ( denk ik, want de meeste mensen houden niet vaan rock, spijtig genoeg).

avatar van Edwynn
Een ontzettend gelikte Van Halen plaat, dat 1984. Maar er staan wel een paar heerlijke Van Halen stampers op. ump is een prima nummer, maar ik sla hem vaak over wegens radio overkill. I'll Wait is zeker zo goed als Jump. En Girl Gone Bad is naast het huppelende Hot For Teacher mijn absolute favoriet van het album.

avatar van kaztor
PriestMaiden schreef:
33 minuten is kort maar dit is wel genieten

Ik vind het eigenlijk wel heerlijk dat Van Halen de half-uur-regel aanhield toendertijd. Zo blijven de albums lekker energiek klinken: Alleen toppers, niks teveel.

PriestMaiden
Hardrockalbums van de jaren '70 en begin '80 klinken meestal erg goed: alle nummers top, meestal geen "vullers" en die albums vervelen niet zo snel. Ik denk spontaan aan albums van Black Sabbath en Led Zeppelin.

Oalegek schreef:
Dat mensen het nummer "Girl gone Bad" niks vinden. Een van mijn favorieten van dit VH album. Dit jaar staat een tour gepland met David Lee Roth als zanger en Wolfgang Van Halen als bassist. 1984 is in mijn ogen het beste album wat ze maakten. De voorgaande albums waren ook goed maar er werd veel in geëxperimenteerd en er stonden veel covers op. Met Sammy Hagar (hun beste zanger) werd het wat strakker, wat meer hitpotentie (gelukkig werd dit niet het geval) en wat meer lijn. Komen ze ooit nog back to their roots? Ik hoop het maar denk het niet. Organisatie van Arrow Festival; als er al contact was; pappen en nathouden. Wat ook nog ff gezegd moet worden; Eddie is een fenomeen

GGB is echt het beste nummer, er staat eigenlijk geen enkel slecht nummer op. Dit is voor mij een cd die ik altijd in de zomer draai. Geen idee waarom.

avatar van avdj
Kan me niet echt bekoren deze plaat. Bij lange na niet zo knallend als het debuut. Erg gladjes allemaal. Jump is terecht een classic maar staat daarin op dit album alleen, eenzaam zelfs. De overige nummers vergeet ik wel érg snel, misschien is Panama een positieve uitzondering. 3*

avatar van kaztor
Earth schreef:

Het klinkt vooral heerlijk in de auto met de ramen open.

avatar van i.Ron S.
avdj schreef:

Hetzelfde hier, ik vind het na de voorgangers niet echt origineel klinkend. Even origineel als de titel eigenlijk
Geen slechte nummers maar geen hoogtes. Jump is een prettig nummer, maar ik vind het wat te 80's om er van te kunnen houden.

Laatste met Dave, commercieel gezien hun topper met Dave. Maar geef mij maar de eerste vier, met name de eerste en Fair Warning. Dat is de echte Van Halen sound. Tuurlijk is Panama lekker en Jump, I'll Wait heeft ook een lekkere drive. Maar geen Unchained, Mean Street of Running with the devil meer te bekennen.
Jammer

avatar van orbit
Precies! Dat was het enige echte VH geluid.. dit is de zoete versie en over het geluid van meneer hagar zullen we het maar niet gaan hebben, dat was een andere band in de categorie Poison of Bon Jovi

Het beste album van de bezetting met DLR tot nu toe want hij is er weer bij en volgend jaar zou een nieuw album met DLR als zanger uitkomen.
DLR toch meer een showman en gladde jongen.
Ik persoonlijk vind Sammy vocaal gezien sowieso veel beter en ook de albums met Sammy.
Bovendien vind ik Sammy als persoon ook sympathieker.

avatar van notsub
Deze van Van Halen heeft toch nog best zijn momenten, maar haalt het niet bij eerder werk. De CD opent met het bekende Jump, maar dit nummer zet niet de toon van het album. Hot for Teacher steelt toch de show en Top Jimmy laat lekker gitaarwerk horen.

avatar van Mu_sic_bre_ker
ook pas gekocht , vindt een plaat wat lekker wegluistert. Ik onthou maar en nummers terwijl ik de plaat al 15x heb geluistert. als je denkt dat het pas nummer 3 is zit je al bij nummer 5 bijvoorbeeld

avatar van Casino Boogie
Lang niet meer gehoord en onlangs weer eens opgezet. Stuk commercieler dan z'n voorgangers, maar nog steeds prima in het gehoor liggend. Ik ga voor Drop Dead Legs en Hot For Teacher.

Goeie plaat van Van halen, alhoewel hun debuut (zoals hieronder al wordt vernoemd) toch beter is. Door de nummers Jump, Panama, Top Jimmy en Hot For Teacher geef ik dit nummer 4*

avatar van Bollieblauw
Blijft een heerlijke plaat: Panama heeft een onweerstaanbare riff en solo, Girl Gone Bad is werkelijk subliem, van het dreigende intro met de karaktistieke gitaar-harmonics (iedere gitarist kan het, maar als Eddie het doet klinkt het altijd net wat vetter), naar de drijvende en grommende riff tot de donkere teksten van David Lee Roth.

Hot for Teacher is laat enerzijds zien waar Eddie en Alex van Halen toe in staat zijn en geeft Diamond Dave de kans om te schijnen in de rol die hem het beste past: als rockende paljas.

avatar van De buurman
Fantastische plaat. Klinkt een nogal gelikt in vergelijking tot zijn voorgangers misschien, maar wat wil je met zo'n titel. Voor mij één van de hoogtepunten qua jaren '80 muziek. Girl Gone Bad is pure kunst.

David Lee Roth schreef zijn teksten "in the back of a limo", rijdend door LA. En Eddie Van Halen... cooler vind je ze niet. Als je als nummer 1 gitarist ter wereld op de eerste twee nummers van je nieuwe album niet of nauwelijks gitaar speelt...

Alleen hun debuut is wellicht nog sterker. Maar Van Halen was in 1984 de grootste band op aarde.

avatar van vielip
Het beste album (samen met het debuut) uit de Roth periode. Ik ben veel meer een fan van de Van Hagar periode maar ze hebben met Roth toch ook prima albums gemaakt. Deze vind ik erg sterk vanwege het gebruik van synths. Zorgt voor een ander geluid en dat was op dat moment hard nodig. Het dreigde allemaal een beetje teveel van hetzelfde te worden bij VH. Jump is prima maar doodgedraaid, Panama is subliem net als Girl gone bad, I'll wait en Hot for teacher. De rest is ietsje minder met Top Jimmy als minste voor mij.

avatar van Rockfan
Jump is natuurlijk de ultieme hard-rocksong waar ook een niet-hardrocker van uit zijn plaat gaat, beter dan Europe's Final countdown

Rizz
Dat sowieso, 1. Dat nummer heeft verschrikkelijke vocals, 2. dat nummer doet epic terwijl het gewoon een ontzettend irritant nummer is.

dus..

JUMP!

avatar van vielip
Ik vind TFC 100 x meer een classic dan Jump eerlijk gezegd! Jump is ook een typisch 80's nummer maar heeft duidelijk niet de impact die TFC wel heeft.