Massive Attack - Protection (1994)

Pop / Electronic

met Tricky

8. Sly (5:24)

met Nicolette

9. Heat Miser (3:39)
  10. Light My Fire [Live] (3:15)

met Horace Andy

avatar van orbit
Samplen vind ik inderdaad amper hetzelfde als dub.. dub is meer het mixen met effecten, zoals met name echo en bas.. zoals iedereen die een propere opleiding Aswad heeft gehad weet. Maar eigenlijk doet Massive Attack daar opvallend weinig mee, is ook niet mijn bezwaar tegen Blue Lines, de plaat is me te braafjes en gedateerd inmiddels.. Protection staat nog steeds als een huis. Maar Blue Lines bevat natuurlijk wel een nostalgiehit avant la lettre voor een ieder die is opgegroeid gedurende de jaren 90

avatar van dj maus
orbit schreef:

Meer echo en bas zijn de meest herkenbare, hoorbare aspecten van het genre dub zoals het zich ontwikkeld heeft in de loop der jaren. De cultivering van de dub-technieken als het ware.

Remixen en recyclen van muziek zijn ook allebei technieken die afkomstig zijn uit de dub.

Je zou het verschil tussen dub en reggae ook als volgt kunnen duiden: bij reggae is de performer de ster, bij dub de producer.

Als je echt over dub wil meepraten moet je na de opleiding Aswad ook de opleiding Lee Perry & King Tubby gevolgd hebben.

orbit schreef:

Maar eigenlijk doet Massive Attack daar opvallend weinig mee,

Daarvoor moet je dan ook No Protection hebben.
De dub-versie van dit album.

avatar van sinterklaas
Protection was weer een fikse stap vooruit in vergelijking met Blue Lines, en deze gaat weer lekker over op de mysterieuze toer en weet er weer een cool album van te maken. Deze is weer zeer gelukt.

De titlesong, bij de opening denk je, ojee, toch niet weer van dat saaie geneuzel? Nee hoor, want even later komen de snaarklanken erdoorheen, weer een andere vrouwelijke zangeres (Thorn) die er lekker rustig doorheen zingt met op de achtergrond, lekkere meeslepende, dromerige beats die wel met de minuut mee steeds uitgebreider en breder worden, en het word al meer en al meer. Openingsnummer is dus alvast uitstekend. Vooral de laatste 2,5 minuten waren erg mooi. Daarna komen we bij Karmacoma, die ik al ken van die magistrale videoclip. Het nummer opent al lekker donker en mysterieus met die coole beat en zo gaat dat de rest van het nummer door, Tricky die nu aan de beurt is, gevolgt door weer de prachtige zware stem van 3D, echt SCHITTEREND! En steeds zie ik weer die man met die pistool voor me langs die deuren gaan en die man achter de typmachine, die vent die ingeolied is. Vervolgens krijgen we er nog wat Mongoolse keelmuziek doorheen in de refreinen en word het nummer maar wispelturig op de achtergrond. Lekkere creepy onheilspellende deuntje terwijl het ritme lekker doorgaat. Gewoon een erg cool nummer. Three is weer een beetje een droomachtig nummer die je mee op reis voert en ook mooi gezongen door Nicolette. Weather Storm is ook lekker donker en onheilspellend en tegelijkertijd ook een beetje relax/seks muziek. Dat ritme gaat zowat het hele nummer door en weet het hier en daar nog lekker op te bouwen. Spying Glass is wederom geweldig en slaat helemaal om in het retro-reggeae stijl. Horace Andy zingt er lekker lekker stijlvol doorheen en ook zijn er weer een hoop mysterieuze achtergrondgeluidjes aanwezig. Better Things is weer helaas aan de eentonige kant. Eurochild was wel weer erg goed en ook mede dankzij Tricky en deze had ook weer een paar mooie tunes in petto. Ook Sly was schitterend, heerlijk emotioneel gezongen met een volle soul-stem door Nicolette, die orgel-ritme erdoorheen, en daarna de panfluit muziek in het refrein. Was ook een hoogvlieger van het album en zo zie je maar weer dat MA de variatie er maar gewoon in blijft houden. Heat Miser deed me in eerste instantie denken aan de soundtrack van Halloween en vervolgens krijgen we lekkere loungy beats voorgeschoteld. Dat geadem erdoorheen maakt het wel weer onheilspellend. Het slotnummer Light my Fire, gecoverd door Horace Andy was wel weer een lekkere vrolijke hoogvlieger. En je ziet dat het orginele nummer lekker is aangepast met een stoere subtiele beat, ook die trompet tussenspel naderhand vond ik fantastisch. En het was ook live. Je hoort het gejuich en de luchthoorns erdoorheen.

Protection was de uitstekende 2de plaat van MA. En natuurlijk een hele verbetering tov van Blue Lines. Gewoon weer een hoop aan gedaan en de creativiteit straalt er weer vanaf. Zalig albumbje in afwachting van Mezzanine.

vandaag geluisterd.
Heb dit album in 1994 meteen gekocht omdat ik verwachtte een Blue lines pt2 te krijgen en de single Sly daaraan leek te voldoen, niet dus. Van Soul II Soul esque naar meer richting alternatief ging Protection en met Tracey Thorn op titeltrack krijgen we een relaxter maar ook afgemetener geheel naar mijn mening. De praatraps van de heren zelf komen op dit album meer naar voren.
Dit album was heel erg MTV toen het uitkwam want ik weet nog dat die clips altijd op MTV kwamen als ik uit school kwam terwijl de singles steeds playlistonvriendelijker werden eigenlijk.
In tegenstelling tot velen vind ik Spying glass niet echt interessant en Light my fire ook niet.
Ook Sly wat ik toen helemaal geweldig vond vind ik nu veel minder vergeleken met Karmacoma en Protection.
Het is wel een superkort album trouwens. Ik moet nog steeds 100th Window aanschaffen

avatar van Joren999
Kort? En wat vind je nou eigenlijk van het totale album?

avatar van RogerV
Sly vind ik nou niet bepaald lijken op het werk van Blue Lines

avatar van pureshores
nee maar ik vind het wel een soort brug tussen Blue lines en Protection-dat soulvolle en strings en drama-wat Unfinished sympathy ook had.
Ik vind op Protection geen enkele track die de lijn van Sly volgt verder

Is voor mezelf weer een bewijs dat een offshoot single heel veel bepaald hoe je op een album reageert

avatar van pureshores
@Joren999 ik ga een 3 geven-omdat ik meer dan de helft van de tracks zeer kan waarderen maar het is geen happy-die zetten we even op-cd-je moet er wel voor in de mood zijn (en meetsal wil ik Protection/Karmacoma horen en dan na 2 album tracks gaat ie weer af :S )

avatar van kobe bryant fan
Hier staan een aantal zeer goede tracks op maar jammer genoeg staan er ook een paar tracks op waar ik niet zo veel mee kan. Daarom moet ik deze tot nu toe een 2,5* geven hopelijk gaan een aantal tracks nog groeien.

een halfje omhoog.
Vind Three en Spying glass nu toch wel erg lekker, vooral de eerste.

avatar van wibro
Een prima album van Massive Attack maar die live cover van Light my Fire had voor mij achterwege mogen blijven. Dat lijkt nergens op en weerhoudt mij er daardoor van dit album een 4,5* te geven.
Mooiste nummers; het instrumentale Weatherstorm en vooral Sly met Nicolette.

avatar van shimahero
redelijk album

protection is mijn favoriet. De warme stem van tracey thorn

YouTube - Massive Attack - Protection.wmv

avatar van UK-Choonz
Best een paar goede nummers op deze plaat zoals Protection. Karmacoma en Eurochild. Maar in tegenstelling tot de andere Massive Attack platen mis ik hier de lijn een beetje. Er zit niet echt een overkoepelend geheel in die album.

Protection is overigens een zeer ondergewaardeerd nummer. Zo'n heerlijke song maakt al het sky radio gezeik in een klap overbodig. Waarom komen dat soort platen nooit op de radio?

avatar van lennon
Al 4 jaar geen een reactie bij dit album?

Vergeten juweeltje?

Hij is sinds een week weer uit op vinyl, dus verkrijgbaar voor een normale prijs. Geluid is erg mooi. Na 22 jaar nog steeds zo mooi als toen. Vooral de bijdragen van Tracy Horn vind ik er boven uit springen. Daar hadden ze best een heel album mee kunnen vullen.

Het instrumentale weather storm blijf ik ook fantastisch vinden. Dat fijne basloopje, ik krijg er geen genoeg van.

Alleen de cover van Light my fire is een val naar beneden. Voor de rest een sterke plaat.

Mensen, pak m weer eens op, deze plaat is te goed om in de kast te staan verstoffen.

avatar van Leptop
Net gedaan. Cd zo'n 3 jaar nauwelijks beluisterd in de kast gehad. Nu lekker hard meedeinen op de deun. Of zoiets. Mooie productie ook.

avatar van vigil
Ik heb dozen met cd-singles op zolder staan en daar heb ik laatst even flink in zitten spitten (voornamelijk ivm het verkopen van een deel) en toen kwam ik de cd-single van Sly tegen. Die heb ik er even uitgevist en het bleek dat daar toch wel 3 hele vette remixen op staan. Dus die is gepromoveerd naar de woonkamer

Nog steeds elke keer kippenvel bij eerste vocalen van Protection...

avatar van 4addcd
Bij het uitkomen grijs gedraaid samen met Portishead - Dummy Ik vond het relaxed en afwisselend. Die afwisseling wordt door de een afgedaan als: ‘geen samenhangend geheel’ en door mij juist als heerlijk ervaren. Zo verveelt het album nooit. Het heeft de tand des tijds gemakkelijk doorstaan. Zonder ze te benoemen staan er een paar te gekke tracks op, maar er ontbreekt een radio-killer als Unfinished Sympathy. Niet erg, want daardoor denk je bij geen enkele track ‘oh daar heb je die ook weer’. Blijven genieten dus van een tijdloze plaat. Oh ja, de 4,5 is gebaseerd op de plaat zónder Relight my fire. Dit walgelijke staartje draai ik werkelijk nooit.

avatar van iggy
De eerste 3 platen ontlopen elkaar niet gek veel. Alle drie van een behoorlijk hoog niveau dus. Op deze plaat staan weliswaar een aantal nummers die me net iets minder aanspreken. Met Light My Fire zelfs een zwaar pokke nummer. Uiteindelijk blijft ook deze 4 sterren scoren.

Het is wel geen muziek die ik wekelijks zal draaien. Op de een of andere manier moet ik er voor in de mood zijn.

avatar van Queebus
Samen met Dummy van Portishead die ook in 1994 verscheen is dit wat mij betreft de top in het triphop genre. Geen 5 sterren vanwege Light My Fire.

Protection en Better Things, gezongen door Tracey Thorn van Everything But The Girl vind ik samen met Karmacoma toch wel de mooiste nummers van dit geweldige album.

Inderdaad. Prachtig, afwisselend en volwassen album, met 'Light my fire' als overbodige, en dus vreemde eend in de bijt: 4 sterren.

avatar van luigifort
Fijn album!
Het openingsnummer is zoooo moooiiii!

JR141
luigifort schreef:
Het openingsnummer is zoooo moooiiii!

Het openingsnummer is wat mij betreft 1 van de beste nummers aller tijden.

avatar van Purmple Wurmple
Toen ik klein was moest ik vaak middagen doorbrengen in de winkel van mijn ouders. Daar stond altijd muziek op. Het waren meestal DJ-sets door mijn moeder gemaakt. Protection was dan een nummer dat er voor mij altijd uitsprong. De mysterieuze instrumentatie gekoppeld met de cryptische tekst die ik slechts deels kon vertalen had toen al indruk op mij gemaakt.

Nu nog steeds ben ik groot liefhebber van Massive Attack. De triphop groep heeft drie geweldige albums die elk een unieke sound hebben. Protection is van deze albums mijn favoriet. Het album bevat zowel RnB nummers als hiphop nummers. Verder is op het album een sterke reggae en dub invloed te horen die de sfeer van het album bepaald.
Deze sfeer is meteen ook het sterkste punt van het album. Het album klinkt als drijfzand. De lange nummers nemen de tijd om je langzaam steeds verder naar beneden te trekken tot je uiteindelijk volledig onder de beats bent bedolven. Vooral de bas op nummers zoals Spying Glass klinkt bijna als iets wat je kan aanraken. Helaas weet Massive Attack deze sfeer niet op elk nummer neer te zetten. Vooral de instrumentale tracks Weather Storm en Heat Miser zijn niet echt interessant.
Dat de instrumentale nummers op het album minder goed zijn zegt iets over de kwaliteit van de zang en de rap. Beide versterken de productie. Ik ben vooral te spreken over de mysterieuze teksten en performance van Tracey Thorn op Protection (het nummer) en de surrealistische teksten en hypnotiserende flow van Tricky, die op elk nummer waar hij deel van uitmaakt de show steelt. Helaas ben ik minder te spreken over zangeres Nicolette op het nummer Sly. Ze probeert te erg om mysterieus te zingen, waardoor haar zang overdreven wordt en daardoor juist niet mysterieus klinkt.

Al met al is Protection een ondergewaardeerd, sterk album dat op zijn beste nummers een heel sterke sfeer creëert, maar die sfeer helaas niet op elk nummer even sterk behoud. Toch is het een geweldig album dat op een meesterlijke wijze de sterkste aspecten van dub gebruikt.