Damien Rice - 9 (2006)

Folk
Label: 14th Floor

1. 9 Crimes (3:39)

met Lisa Hannigan

2. The Animals Were Gone (5:41)
  3. Elephant (5:57)
  4. Rootless Tree (4:23)
  5. Dogs (4:10)
  6. Coconut Skins (3:45)
  7. Me, My Yoke + I (5:56)
  8. Grey Room (5:43)
  9. Accidental Babies (6:33)
  10. Sleep Don't Weep (21:56)

met Lisa Hannigan

11. The Rat Within the Grain * (2:54)
totale tijdsduur: 1:07:43 (1:10:37)
Ja, zoals velen al aangeven: minder sterk dan 'O'
Nu is dat een manco bij veel artiesten. Misschien wat meer tijd nemen om nieuwe nummers te schrijven, maar misschien liet zijn platencontract dat niet toe.

mathieudc
Misschien. Hoewel drie jaar mij ruim voldoende lijkt om aan een nieuwe plaat te werken, vooral als er maar 10 nummers opstaan.

avatar van DirkM
Het enige echt mindere nummer op dit album vind ik Me, My Yoke and I. Verder ligt het niveau m.i. erg hoog. Sterke songs, veel emotie (en verschillende emoties). Dit album neemt me helemaal mee, veel betere avondmuziek kan niet gemaakt worden!

Het is vast al vaak genoemd, maar ik vind die wijnglazen na Sleep Don't Weep wel erg onnodig.

avatar van Cor
Cor
Een, naar mijn mening, nog iets beter vervolg op het mooie 'O'. Net iets meer variatie en de door piano aangedreven songs geven net iets meer extra's. Mooie melancholie, die incidenteel wordt afgewisseld met agressieve woede.

avatar van LucM
Met het tweede album brak Damien Rice definitief door dankzij de hit "9 Crimes", een zwaarmoedig nummer dat je niet meteen in de hitlijsten zou verwachten. De overige nummers zijn eveneens gevoelige, melancholische, meestal door piano begeleide nummers. Een sterk album in zijn geheel, al weet het debuut mij iets meer te boeien.

Lacoste
Ik vind deze cd toch echt wel een stukje minder dan het briljante 'O'
Het begint geweldig dit album met nummers als: '9 Crimes & The Animals Were Gone' maar toch kan het na die 2 nummers mijn aandacht niet echt vasthouden! De nummers daarna waren niet slecht, maar ook niet van het niveau van de eerste 2 nummers!

Ik had er toch meer van verwacht, zeker omdat ik in de zevende hemel was door het eerder genoemde 'O'

Maar al met al is dit album natuurlijk geen onvoldoende waard, daarom 3** (6)
Toch 2 punten minder dan ik aan 'O' Gaf 4*** (8)

3***

avatar van strandsmurf
Lacoste schreef:
Ik vind deze cd toch echt wel een stukje minder dan het briljante 'O'

Maar al met al is dit album natuurlijk geen onvoldoende waard, daarom 3** (6)
Toch 2 punten minder dan ik aan 'O' Gaf 4*** (8)

3***

Volledig mee eens. Na de eerste nummers zakt het album een beetje weg en komt het ook niet meer omhoog. Wel nog altijd hoge kwaliteit maar zonder mij echt te raken, zoals 'O' doet. 3 sterretjes dus.

avatar van Hendrix4live
Me, My Yoke and I vind ik eigenlijk nog net iets krachtiger dan het fantastische 9 Crimes.

avatar van XeeGen
Kan niet begrijpen dat grey room als laatste staat Prachtige tekst

avatar van arwenevenstar
Dit is echt een bloedmooi album, maar ik luister er haast nooit naar omdat ik altijd bang ben dat ik er zwaarmoedig van word...

Vind het een beetje tegenvaller na 'O'. En ik mis Lisa. Maar 4 nummers op dit album kunnen mij wat bekoren.

avatar van Madjack71
9 opent meteen met het beste wat 9 te bieden heeft nl. 9 Crimes met Lisa hannigan. Spanning, melodie, samenspel en sfeer heeft het volop en dat kan ik niet echt zeggen van heel dit album. Na 9 klinken er een paar nummers waarin het lijkt alsof het wat probeerseltjes zijn van Rice, om halverwege toch maar de beuk erin te gooien. Daarna klinkt het wel aardig, maar niet zo eigen en klinkt het allemaal wat algemeen, zoals zo vaak als een man een gitaar ter hand neemt en zingt over het vrouwelijk schoon en het leed dat dat allemaal met zich meebrengt.
Pas op het eind van 9, komt de inkeer en is er meer ruimte voor mooie zang, sfeer en gelukkig ook Lisa Hannigan, want die brengt een absolute meerwaarde met zich mee. De zang van Rice is intens, soms vlak en her en der...vooral in het begin..als een sissende Femke Halsema.
Aardige plaat, maar op basis van 9 Crimes, had ik er wel meer van verwacht en gehoopt.

avatar van Ingo
Totaal niet eens met voorganger Gekke Jack. 9 Crimes is een mooi nummer, zeker waar, maar als uitprobeerseltjes klinken de volgende nummers mij totaal niet in de oren. The Animals Were Gone vind ik zelf nog een stukje mooier dan 9 Crimes, evenals Rootless Tree. Hoewel in verhouding wat minder sterk, ook Elephant is een mooi nummer.. Dit album kent, zoals mensen dat ongetwijfeld al zullen hebben verkondigt, wat nummers die het gewende niveau van Rice niet kunnen halen. Coconut Skins en Accidental Babies vind ik vooralsnog een beetje nietszeggende nummers. Gelukkig word het nergens slecht en zijn er nog een paar prachtige ongenoemde nummers over: Me, My Yoke & I bewijst voor mij wederom dat 9 zeker wel iets beters te bieden heeft dan 9 Crimes

avatar van Co Jackso
Openen met 9 Crimes is niet voor veel artiesten weggelegd. Werkelijk een prachtig nummer, met een eveneens prachtige opbouw. Vergelijkingen met het debuut worden veelal gemaakt, wat mij betreft schiet 9 (op 9 Crimes na) overal tekort. Al moet ik Rice complimenten geven voor het risico wat hij neemt. Een nummer als Rootless Tree is niet bepaald alledaags. Dit album is dan ook veel rauwer, het is duidelijk dat Rice zich in een andere fase van zijn leven bevindt.

Hoewel dit album een paar mindere nummers bevat, gaat het pas echt mis bij het slotnummer. Een totaal overbodige toevoeging en tevens zeer irritant. Hiermee verspilt Damien Rice een hoge waardering. Ook Me, My Yoke and I bevalt mij totaal niet.

Naast 9 Crimes worden de hoogtepunten gevormd door Rootless Tree, Dogs, The Animals Were Gone en het bonusnummer Rat Within the Grain. Onbegrijpelijk dat dit nummer het bonusnummer is. Een heerlijk ritme en een prachtige tekst beschrijven uitstekend de gevoelens van Rice. Gek genoeg staat dit nummer dus na Sleep Don't Weep, dus ik denk dat veel mensen niet aan Rat Within the Grain zullen toekomen.

avatar van Shelter
Ik vind dit album juist beter dan O die ik al helemaal geweldig vond.
Deze kan ik vaker opzetten dan O, die je soms even weg moet leggen.
Mijn favoriete nummers zijn; 9 crimes, elephant. grey room en accidental babies.

Overigens sleep dont weep is echt een goed nummer om bij in slaap te vallen, niet negatief bedoeld...ook niet positief
Ik val standaard in slaap bij dat nummer.

Shelter schreef:
Ik val standaard in slaap bij dat nummer.

Omdat het 15 minuten ruis is
Daarom vind ik het zo jammer dat Rat within the Grain daarna nog komt. Dan slaapt iedereen al.

avatar van Shelter
hahaha o was dat het

Visionary
Ik heb de originele CD hier liggen, maar dat nummer Rat Within the Grain komt op die van mij niet voor. Mijn laatste nummer is Sleep Don't Weep en de overige minuten hoor ik alleen maar het geluid van een vinger draaiend over een wijnglas, tot aan de laatste seconde.

avatar van Hedser
Ik vind Rootless Tree eigenlijk een beetje een vervelend nummer. Dat 'Fuck You, Fuck You' komt bij mij wat geforceerd over, en ik vind het refrein verder ook niet echt mooi. Dan bevalt het vergelijkbare Me, My Yoke + I me beter.

avatar van Dudeness
En plots geloof ik de beste man niet langer.

Het komt me allemaal te gekunsteld over. Een soort van 'truukje'/'formule' die op het eerste gehoor authenticiteit doet vermoeden, maar het tegenovergestelde bereikt.

Ik dacht er nochtans ooit anders over.

2.5. (Had Grey Room er niet opgestaan, het werd nog minder...)

*prik*

Dudeness schreef:

Hij neemt anders best veel risico met dit album. Het is een stuk rauwer en onevenwichtiger dan zijn eerste album, dus van een trucje kan wat mij betreft niet gesproken worden.

avatar van My Addiction
Rootless Tree

Hoe kan dit gekunsteld zijn??????

avatar van Dudeness
My Addiction schreef:
Hoe kan dit gekunsteld zijn??????

Ik beweer ook niet dat het gekunsteld IS, ik gaf enkel aan dat het gekunsteld "aanvoelt" (voor mij). Met andere woorden: ik word niet langer betoverd door de meeste van de tracks op dit album. Het lijken me 'herhalingsoefeningen' te zijn.

Kortom: de magie is volledig en volkomen weg. En breekbare muziek (of wat daarvoor moet doorgaan) heeft dan het nadeel dat het dan (eenmaal je het niet langer gelooft) behoorlijk potsierlijk overkomt.

En laat het nu net Rootless Tree zijn dat dit bij uitstek illustreert: hoogst irritante track eenmaal het volledig in zijn blootje staat.

avatar van My Addiction
Oké ik begrijp je

Toch denk ik niet dat Damien zo'n truukjes gaat gebruiken. De emotie die hij in Rootless Tree legt is echt wel écht. Daarom kan ik dat nummer zo erg waarderen. Ik snap zelfs niet hoe je erbij zou komen dat dit een simpel truukje is :/

Berichten verplaatst naar Damien Rice

avatar van AOVV
Zoals zovelen vind ik '9' wat minder dan 'O'. Al is het beginnummer een klassieker, natuurlijk. En terecht, erg fraai nummer. Met songs als 'Dogs' heb ik dan weer wat minder. Zo balanceert dit album op de rand.

avatar van Booyo
Ok, het is minder dan O. Maar dat hadden we toch eigenlijk mogen verwachten. Dat meneer Rice met 9 überhaupt in de buurt komt vind ik al razend knap. Wel degelijk een heel goed album namelijk! Voor mij zijn 9 Crimes en Coconut Skins de twee uitschieters.

Mocht Rootless Tree deze uitvoering hebben gehad was dit zonder twijfel het mooiste nummer.

avatar van ZERO
Hoewel dit album als geheel een tikje minder is dan voorganger O, vind ik Coconut skins wel verreweg het beste nummer van Damien Rice!

avatar van Martijnnn
Ik moet bij 'The Animals Were Gone' altijd heel erg aan The Veils denken, ben ik de enige? Qua nummer en af en toe ook qua zang. Later met een paar andere nummers weer.

avatar van Screenager
Na een aantal luisterbeurten geef ik dit mooie album 3,5, met als voorlopige uitschieters de prachtsingle '9 crimes' en het ontroerende 'Elephant'. Beiden écht prachtsongs.
Heeft wel nog wat luisterbeurten nodig om tot een meer gefundeerd oordeel te komen, maar stelt me dus zeker niet teleur. Maakt me alvast benieuwd naar 'O', wat door quasi iedereen beter gewaardeerd wordt, heb ik de indruk.