Sparklehorse - Vivadixiesubmarinetransmissionplot (1995)

Label: Capitol

1. Homecoming Queen (3:36)
  2. Weird Sisters (5:00)
  3. 850 Double Pumper Holly (0:37)
  4. Rainmaker (3:47)
  5. Spirit Ditch (3:23)
  6. Tears on Fresh Fruit (2:08)
  7. Saturday (2:27)
  8. Cow (7:13)
  9. Little Bastard Choo Choo (0:39)
  10. Hammering the Cramps (2:50)
  11. Most Beautiful Widow in Town (3:18)
  12. Heart of Darkness (1:52)
  13. Ballad of a Cold Lost Marble (0:47)
  14. Someday I Will Treat You Good (3:41)
  15. Sad & Beautiful World (3:33)
  16. Gasoline Horseys (2:40)
Ulfat-e-Zulmat
Het lijkt me wel tof om een keer Most Beautiful Widow in Town op iemands begrafenis te horen.

avatar van Eveningguard
Ik heb zo'n idee dat dit album mijn leven gaat verijken. Die twee nummers die ik gehoord heb zijn zoooooooo ontzettend schitterend.

avatar van The Scientist
Saturday is het prijsnummer hier, en pas door 1 persoon genoemd.. veel te weinig

Verder ook prachtig allemaal, eigenlijk allemaal nummers die fijn mee te zingen zijn, maar toch niet te simpel.

avatar van niels94
Is dit één en dezelfde zanger? Ik krijg een rits heel verschillende associaties bij hem. De ene keer doet hij me aan Perfume Genius denken, dan weer aan Lou Reed, dan Jack White en dan weer aan één van de zangers van Circle Takes the Square (als hij niet schreeuwt ). En nog wel meer eigenlijk, hij klinkt steeds heel anders. Grappig is dat.

Mooie plaat trouwens, beluisterde het net voor de eerste keer.

Ja dat is één en dezelfde zanger, Mark Linkous, multi-instrumentalist, tevens enig lid van de groep Sparklehorse en in 2010 overleden. Voor verder info gewoon even naar Wikipedia gaan, niels.

avatar van Ataloona
Iets zegt me dat Niels dat wel wist

Misschien wel, Ataloona, maar dan vraag ik me af waarom hij dit prachtalbum voor het eerst heeft beluisterd en daar die vraag over de zanger stelt?

avatar van Ataloona
Ik bedoel over zijn stem hé, zijn laatste zin in de eerste alinea doet mij dat denken iig.

Ik heb het hoesje (met alle gegevens) er nog op eens nageslagen en alle vocals zijn van Mark Linkous. Ik heb de cd nl. in huis liggen zoals alle Sparklehorse en aanverwante cd's

niels94 schreef:
Mooie plaat trouwens

Heb dit nu flink vaker beluisterd vandaag en dit is een understatement: ben weggeblazen, wat een prachtig album!

Ik kan je dan adviseren de rest van Sparklehorse (Mark Linkous) te gaan verdiepen. Geweldige muziek. En bekijk ook het tijdsgewricht van elk album. Dat maakt zijn muziek begrijpellijker tot aan zijn zelfmoord. Vandaar dat ik naar zijn biografie verwijs.

avatar van Eveningguard
Op dit moment zijn er niet veel dingen mooier dan dit album van Sparklehorse. Wat kan muziek prachtig zijn. En wat kan ik er verliefd op worden en er vaak aan denken. Meesterlijke simpelheid!

A horse, a horse, my kingdom for a horse

Zo opent Sparklehorse - de eenmansband van Mark Linkous - dit fenomenele album. Een album wat ik alweer een hele tijd lief heb, wat ik na de eerste woorden van het album al gelijk wilde aanschaffen en wat ik altijd zal blijven draaien. Soms draai ik dit album om in een betere gemoed toestand te komen. Vreemd, zou je kunnen denken, maar het ligt toch anders en daar is wat geschiedenis over Mark Linkous voor nodig.

Een geschiedenis waar ik altijd weer treurig bij wordt. Een veelbelovende jongeman die zijn hele leven eigenlijk al problemen had. Hij ging om met de verkeerde vrienden nadat zijn ouders scheidden, hij kwam meerdere keren in aanraking met justitie en begon steeds vaker aan depressies te lijden. Hij koos dankzij het Tom Waits album Swordfishtrombones om weer helemaal opnieuw te beginnen, wel te verstaan in New York. Na eigenlijk een beetje gefaald te hebben om bandjes te vormen en te houden begon hij in zijn eentje. Zijn enige wapenfeitje in een band, was met The Johnson Family en dat ging later onder een andere naam ten onder. Wel met veel inspiratie voor Linkous die samen met heel wat muzikanten zijn meesterwerk opging nemen: Vivadixiesubmarinetransmissionplot. Hij nam zijn liedjes altijd op in de nacht, wat ook goed te horen valt eigenlijk als je erover nadenkt. Het album verkocht voor geen meter, maar had een grote impact op musici en critici. Sparklehorse kwam zelfs terecht in het voorprogramma van de grote ''rising band'' Radiohead! Echter aan dat ''geluk'' kwam een eind. Mark was niet gelukkig, hij nam een overdosis en werd zelfs al voor dood verklaard, iets waar Mark later nog sarcastisch grappen over zou maken. Hij had een zwaar revalidatieproces en belandde zelfs tijdelijk in een rolstoel. Daarna maakt hij het sterke Good Morning Spider met grote namen als PJ Harvey en Tom Waits. Echter, door de overdosis (iets waarmee journalisten hem mee bleven achtervolgen) kreeg hij last van zware migraine en in combinatie van zijn depressies ondernam hij vorig jaar zijn laatste poging, een poging die helaas lukte...

Als je dan de geschiedenis weet achter zo'n plaat, dan word ik maar droef. Ware het dat mijn gemoed toestand wat beter word, alleen maar door de tragiek van deze man met zijn depressies.

De depressies waaraan hij leedt zijn ook te horen in dit album, de treurigheid en breekbaarheid in zijn stem, het lo-fi geluid, alles maakt dit tot een zeer zwaar album. De harmonie in Homecoming Queen aan het begin lijkt nog mooi en vreedzaam, maar nu denk ik daar toch anders over.

Echter kan het niet zo zijn dat het gevoel het hele album bepaald, de kwaliteit heeft ook een grote rol, en die rol word machtig door Sparklehorse vervuld. Het lome en zware geluid in Weird Sisters of de ruige indierock in Rainmaker. Mark Linkous is niet alleen multi-instrumentalist, maar ook multi-stylist. Sparklehorse waagt zich met succes in meerdere stylen en genres. De teksten samen met de droevige en breekbare stem en eveneens droevige muziek zorgen ervoor dat ik het nauwelijks kan drooghouden. Helemaal op Spirit Ditch. Wat ook mooi is, is de afwisseling van korte gevoelige nummers zoals Saturdays (mijn absolute favoriet), korte ruige nummers, en de lange onbeschrijfbare nummers zoals Cow. Of het gevoelige The Most Beautiful Widow In Town, eenzaamheid in de diepste vorm. Indrukwekkend en lo-fi country op zijn best.

Ja, dat dit album een eenzaam plekje in mijn hart heeft, dat moge zeker zijn. Lukk0 vertelde het al eigenlijk - dat hij eigenlijk wel blij was dat er een cult ontstaat om Sparklehorse - en daar heeft hij helemaal gelijk in, nu ook de jeugd (waaronder ik) dit album ontdekt. Maar toch blijf ik mij afvragen wat Mark Linkous nog meer had kunnen doen: It's a sad and beautiful world...

En daarom kan ik eigenlijk alleen maar afsluiten met het begin en einde van Mark Linkous.

A horse, a horse, my kingdom for a horse

avatar van Eveningguard
Amen. Wat een monumentale plaat!

avatar van niels94
Prachtige recensie bij een prachtig album, Ataloona.

Dankje

avatar van AOVV
Een stukje tekst dat me nieuwsgierig maakt naar deze plaat!

Proberen dan

Ligt wel in je straatje denk ik.

avatar van AOVV
Ik ben 'm nu aan het beluisteren. Als ie me bevalt, dan zet ik 'm in mijn "te kopen"-lijstje.

avatar van Don Cappuccino
Dat openingsnummer...... Wow! Ik zit echt met kippevel op mijn armen. Als het album zo verder gaat zit een top 10-plaats er wel in.

avatar van AOVV
En met de laatste tonen van 'Gasoline Horseys', moet ik concluderen dat dit ontroerend mooi is. Ga ik zeker meer beluisteren, en op termijn ook wel kopen, als ik 'm zie liggen!

avatar van Ataloona
Kom ik echt overal tegen, dus dat moet geen probleem zijn. Fijn dat jullie 'm goed vinden

avatar van Eveningguard
Even een diepe buiging voor Cow. Ik weet niet wat het is, ik weet niet waar het door komt maar ik heb zo'n idee dat Cow het mooiste rocknummer ooit is. De simpelheid van Sparklehorse is magisch en wordt met iedere luisterbeurt magischer.

avatar van Ataloona
Ik denk dat het door de accordeon komt in combinatie met het prachtige snarenwerk en de lome drums. En als Mark Linkous zingt stijgt het nummer vrijwel gelijk in kracht.

avatar van DirkM
De eerste luisterbeurt zit er bijna op. Mijn eerste indruk is gemengd: er staan een paar fijne nummers op, maar ik vind de muziek soms een beetje gedateerd klinken. Typische alternatieve rock uit de jaren '90. Ik mis ook een beetje lijn in het album, maar dat kan nog komen na meerdere luisterbeurten. Vooralsnog kan ik er niet helemaal inkomen. Een cijfer volgt later wel als ik het wat vaker gehoord heb.

ik had trouwens af en toe de associatie met Beautiful Freak van Eels. Herkennen jullie dat of vinden jullie de associatie totaal vreemd?

avatar van AOVV
Niet zo vreemd, DirkM. Zowel Mark Linkous als Mark Oliver Everett brengen hetzelfde gevoel over, vind ik. Beide platen trekken je mee in hun eigen wereld.

avatar van The Scientist
Ben het wel met je eens Dirk ... ik mis ook een beetje de lijn, zijn een hele hoop geweldige nummers bij elkaar, daarom dus wel 4,5*.. Maar er is neit een algemene link of opbouw die het voor mij echt een album maakt..

En datzelfde heb ik ook met Beautiful Freak ja (itt bijvoorbeeld Electro-Shock Blues).. Muzikaal komt het wel wat overeen , maar zit er ook wel weer een hoop verschil in.

avatar van Dustbowl
Ontzettend mooi album. Een van de mooiste albums die ik al gehoord heb. De variatie is enorm, maar toch ademen alle nummers diezelfde sfeer. Heel bijzonder plaatje.

avatar van Slowgaze
AOVV schreef:

Vooral het moment waarop de vervorming van Marks stem wegvalt. Het klinkt dan net alsof hij jou precies aankijkt en toezingt, bijna pijnlijk intiem.

avatar van AOVV
Intiem. Dat is wel een woord dat bij deze plaat past. Je voelt je verbonden met Mark Linkous als het ware. Bij momenten voel je wat hij voelt, al is het maar een fractie van een seconde. Dat heeft deze plaat wel in zich. Sterk, zeer sterk. Moet waarschijnlijk ook nog groeien, want ik denk dat dit zo'n plaat is die beter wordt met de luisterbeurt.