MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

GZA - Liquid Swords (1995)

mijn stem
4,29 (771)
771 stemmen

Verenigde Staten
Hip-Hop
Label: Geffen

  1. Liquid Swords (4:30)

    met RZA

  2. Duel of the Iron Mic (4:06)

    met Inspectah Deck, Masta Killa en Ol' Dirty Bastard

  3. Living in the World Today (4:23)

    met Method Man

  4. Gold (3:57)
  5. Cold World (5:31)

    met Inspectah Deck en Life

  6. Labels (2:54)
  7. 4th Chamber (4:37)

    met Ghostface Killah, Killah Priest en RZA

  8. Shadowboxin' (3:29)

    met Method Man

  9. Hell's Wind Staff / Killah Hills 10304 (5:08)
  10. Investigative Reports (3:49)

    met Ghostface Killah, Raekwon en U-God

  11. Swordsman (3:21)
  12. I Gotcha Back (5:01)
  13. Killah Priest - Basic Instructions Before Leaving Earth (B.I.B.L.E.) * (4:32)
toon 1 bonustrack
totale tijdsduur: 50:46 (55:18)
zoeken in:
avatar
4,0
Hier kan ik heel kort over zijn: Geweldig!

avatar van Boris91
5,0
Heb deze een tijdje niet geluisterd, en als ik m'n top 10 binnenkort weer eens ga aanpassen, twijfelde ik er over om deze op 2 en Enter the Wu op 1 te zetten. Maar uiteraard heb ik hem eerst weer opgezet, en ik snap nu al niet meer hoe dit niet mijn favoriete album kon zijn. Echt elk nummer is een hiphopclassic, waarbij Duel of the Iron Mic, Shadowboxin', en het hoogtepunt 4th Chamber minstens in de top 15 van beste hiphoptracks ooit horen. En dan heb je Labels, Killa Hills 10304, Investigative Reports, ach als ik nu niet stop ga ik de hele tracklist nog opnoemen. Absoluut 5 dikke sterren en voor mij het beste wat hiphop ooit voortgebracht heeft!

avatar
tuktak
ik had dit album niet eens in bezit shame on me. nu wel, en ik zet hem nu op. en ik hoor een kindje en een schreeuwende vrouw. gezellig album

nou ik heb het al wel gehoord, moest er in het begin wel even inkomen. middendeel is een stuk beter, maar het heeft niet de verfrissende genialiteit als bv wutang 36 chambers wel heeft. vind het niet een waardige aanvoerder van de hiphop toplijst, desondanks is het toch wel een goed album, met 4th chamber als huidige favoriet.

avatar van PJC
5,0
PJC
wat een psychedelisch melodietje in 4th chamber!!! ideaal met een dikke blunt erbij

_2M schreef:
Ik heb deze weer eens opstaan, en overweeg opnieuw de 4,5*. Liquid Swords heeft echter wel wat mankementen. De eerste 7 nummers (en Swordsman) zijn echt ongekend sterk, daarna gaat het een niveautje lager. Dieptepunt is Hell's Wind Staff / Killah Hills 10304, waarschijnlijk de lelijkste hiphop-track die ik ken. Ook B.I.B.L.E. vind ik ronduit slecht. Toch maar bij die 4* laten.

ik vind Hell's Wind Staff / Killah Hills 10304 net heel vet. Begrijp wel dat je dat melodietje irritant kan vinden, maar ik vind het echt retevet.

avatar
poenjo
Wat zijn de beste nummers van dit album?


avatar
|Joël|
Shadowboxin' en B.I.B.L.E. zijn mijn favorieten.

avatar
4,5
Tyn
quote:

Nee.. alles is RZA behalve Shadowboxin' en B.I.B.L.E. door 4th Disciple...


Klopt niet, RZA heeft alle tracks geproduceerd OOK Shadowboxin' maar BILBLE is inderdaad van 4th disciple. Een van de beste hiphop albums naar mijn mening.

avatar van Sjaakspeare
4,5
Wat een irritante achterkant; de nummers staan daar in een tekstje verwerkt, wat nog wel leuk is, maar niet op volgorde van de cd. Nu moet ik hier gaan kijken waar ik precies naar aan het luisteren ben, of op de tekst afgaan, en dan maar veredeld gissen welke titel erbij past.

avatar van Stapler
5,0
Ja he.. in het boekje klopt er ook al geen zak van..

avatar van Sjaakspeare
4,5
Stapler schreef:
Ja he.. in het boekje klopt er ook al geen zak van..

Daar staat dit zelfs bij: "[Song titles do not appear in order]''. Goh...

avatar van jelmer19
4,0
Dit blijft voor mij 1 van de beste hiphop albums ooit.
Heb em een poosje geleden ook maar eens gekocht en geniet er wekelijks van. Vooral de producties op deze plaat zijn zo heerlijk.
Het geheel plaatje klopt gewoon en dat maakt Liquid Swords een topplaat

avatar van Kill_illuminati
5,0
Mooie cd trouwens en dan heb ik het over het schijfje zelfje zelf.
"Moment of truth" (Gangstarr) ook. Vind ik altijd wel belangerijk bij een album samen met het boekje.

*Je betaald er immers voor

avatar van 'State Of Mind'
4,0
Deze CD schijnt zó goed te zijn, maar ik kan me maar niet concentreren op die stem van GZA..... jammer.

avatar van Sjaakspeare
4,5
'State Of Mind' schreef:
Deze CD schijnt zó goed te zijn

Kom op zeg, dit is gewoon een goede cd die ten prooi is gevallen aan de menselijke drang tot overzicht, wat maakt dat er bepaalde, algemene uitschieters moeten bestaan om het wat simpeler te maken. Dus om door de bomen het bos nog te kunnen zien hebben talloze mensen een onbewuste en impliciete compromis gesloten over de suprematie van dit album. Vervolgens werkt dit als een kettingreactie door tot op de dag van vandaag. De mensen die er niet bij waren toen de zojuist genoemde compromis werd 'gesloten', luisteren nu met positieve vooroordelen naar dit album, en horen in elk goed stukje dat 'geniale' wat door onnoemelijke voorgaande beluisteraars is geopperd.

avatar van P Jay
5,0
Is het feit dat meer mensen limonade lekkerder vinden dan walvistraan ook een compromis dan?

Een album net als een smaak of geur kan nu toch ook gewoon goed zijn "in se": bepaalde nummers kunnen toch door een magisch muzikaal toeval "kloppen" en een gevoel teweegbrengen dat de meerderheid van mensen met interesse m.b.t. een bepaald genre kunnen ervaren of "gewaarworden"?

Ik geloof daar wel mutatis mutandis wel in. Dit album is gewoon erg goed: de beeldspraak is goed, de rhymes flowen met sprekend gemak, de beats zijn door RZA met veel vakmanschap uitgekiend en zijn allen met quasi dezelfde sfeer overgoten.

Maar anderzijds kan je muziek nooit écht voor 100% objectief benaderen, sowieso zijn er omstandigheden in de periferie die een rol spelen. Veel mensen lezen zelfs eerst recensies en reacties alvorens een album aan te snijden, net om beter een album te kunnen plaatsen.

Toch vind ik jouw reactie bijna "cynisch" alsof wat goed wordt bevonden door een groot deel van de muziekfans eigenlijk wezenlijk minder van kwaliteit is en eigenlijk pas voor een groot deel zijn status heeft verworven uit kudde-mentaliteit van muziekfans.

Of leg ik je dingen in de mond?

avatar van Sjaakspeare
4,5
P Jay schreef:
Is het feit dat meer mensen limonade lekkerder vinden dan walvistraan ook een compromis dan?

Een album net als een smaak of geur kan nu toch ook gewoon goed zijn "in se": bepaalde nummers kunnen toch door een magisch muzikaal toeval "kloppen" en een gevoel teweegbrengen dat de meerderheid van mensen met interesse m.b.t. een bepaald genre kunnen ervaren of "gewaarworden"?

Ik geloof daar wel mutatis mutandis wel in. Dit album is gewoon erg goed: de beeldspraak is goed, de rhymes flowen met sprekend gemak, de beats zijn door RZA met veel vakmanschap uitgekiend en zijn allen met quasi dezelfde sfeer overgoten.

Maar anderzijds kan je muziek nooit écht voor 100% objectief benaderen, sowieso zijn er omstandigheden in de periferie die een rol spelen. Veel mensen lezen zelfs eerst recensies en reacties alvorens een album aan te snijden, net om beter een album te kunnen plaatsen.

Toch vind ik jouw reactie bijna "cynisch" alsof wat goed wordt bevonden door een groot deel van de muziekfans eigenlijk wezenlijk minder van kwaliteit is en eigenlijk pas voor een groot deel zijn status heeft verworven uit kudde-mentaliteit van muziekfans.

Of leg ik je dingen in de mond?

Jij hebt blijkbaar moeite met de in mijn ogen ongemakkelijke waarheid die het overzicht verstoort. Dit overzicht is niet tot stand gekomen uit kuddementaliteit. Dat zou namelijk moeten betekenen dat hiphopfans sterker dan de doorsnee mens zoeken naar versimpelende compromissen. Dat is niet zo. Dat dit album zo komt bovendrijven is het resultaat van pure menselijkheid. En ik kan me niet voorstellen dat jij er problemen mee hebt dat je een homo sapiens bent.

En limonade wordt natuurlijk door de meesten lekkerder bevonden aangezien het een evolutionair voordeel is geweest om zoete dingen lekker te vinden. Alhoewel dit in een wereld met gefabriceerde snoep heel onlogisch klinkt. Volgens de snoeptrend zouden mensen zoet eten juist vies moeten vinden. In ieder geval zou je dus kunnen stellen dat limonade ook daadwerkelijk lekkerder is dan walvistraan, omdat het gros van de mensen het eerstgenoemde verkiest. Dit is dus een scheve vergelijking in mijn optiek.

Verder moet je niet vergeten dat ik dit ook gewoon een goed album vind. Ik heb het aangeschaft, luister het regelmatig en geniet daarbij vooral van de met kungfufilmsamples gecompleteerde sfeer. Verder vind ik GZA's flow geweldig en de beats bij vlagen erg goed en creatief. Tekstueel is het interessant maar in mijn ogen niet onnavolgbaar goed. Toch vind ik veel nummers muzikaal nogal vanzelfsprekend, om het zo maar even uit te drukken. Het album daagt je als luisteraar soms, wanneer je verder luistert dan de fascinerende sfeer, niet bepaald uit. Ook zitten er naar mijn smaak af en toe matige refreintjes bij. Vandaar mijn 4, in plaats van een 4,5 of 5.

avatar van Kill_illuminati
5,0
Moet nog groeien met het album.

avatar van MJ_DA_MAN
3,5
Sjaakspeare schreef:
(quote)
Dus om door de bomen het bos nog te kunnen zien hebben talloze mensen een onbewuste en impliciete compromis gesloten over de suprematie van dit album.
Heerlijke zin .

avatar van 'State Of Mind'
4,0
Dat is inderdaad een uitstekende verklaring en uitstekend verwoord.
Het is eigenlijk hetzelfde principe als bij Nas - Illmatic, maar daar ben ik het er wel mee eens want dat album vind ik ook echt een van de beste albums ooit.

avatar van MJ_DA_MAN
3,5
Ik doelde op zijn wordplay .

avatar van 'State Of Mind'
4,0
oh ok ondanks dat vind ik het nog steeds een uitstekende verklaring voor het feit dat dit album door vele de hemel in wordt geprezen en een hoog cijfer heeft.

avatar van base
4,0
Veruit mijn favoriete hip hop plaat.

avatar van Stapler
5,0
En toch "maar" een 4.
Maar goed ben al blij dat je het tof vind

avatar
5,0
tijdloos album, classic,niet teovertreffen of evenaren,enz,enz,enz.
natuurlijk zij er meer uitzonderlijk goeide albums maar dit prachtwerk zou iedereen tenminste moeten beluisteren!!

avatar van hiphopisntdead
4,0
ik heb het toch niet zo op de wu-tang solo albums, die van raekwon en ghostface kunnen nog wel voor mij
maar dit vind ik toch niet de nummer 1 van alle hip-hop albums allertijden.

avatar van Gyzzz
4,5
Hoewel ik het er niet echt mee eens ben, vind ik dat Sjaakspeare toch zeker wel een beetje een punt heeft met wat hij zegt Zeker op een site als deze krijgt men toch een beetje de drang om alles te ordenen in lijstjes.
Omdat er zoveel sterke hiphopalbums zijn, ligt zo'n trend toch een beetje in de algemene waardering. Een album waarvan de eerste 20 stemmen niet boven de 3,5 komen, klimt minder makkelijk hoog de toplijsten in dan het album waarvan enkel de 200ste tot de 220ste stem niet boven de 3,5 komen.

avatar van Statiegeld
3,5
Ik ga deze toch steeds minder waarderen. Hij begint heel sterk maar er zijn gewoon teveel nummers die me gewoon niks doen (Labels, Cold World, , Killah Hills en Investigative Reports).

avatar van Psycholamp
5,0
Een van de beste Wu-Tang albums. Er staat geen nummer op, wat niet vet is. En nog een beetje dat rauwe, conceptuele Wu-Tang geluid. Jammer dat ie zo kort duurt.

avatar
Raekwon the chef
Labels vind ik het juist het beste nummer op dit album! Die beat is echt heerlijk en formidabel gespit door GZA.

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 16:17 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 16:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.