Kraftwerk - Computer World (1981)

West-Duitsland
Electronic
Label: EMI

1. Computer World (5:08)
  2. Pocket Calculator (4:58)
  3. Numbers (3:21)
  4. Computer World .. 2 (3:19)
  5. Computer Love (7:18)
  6. Home Computer (6:19)
  7. It's More Fun to Compute (4:12)
avatar van bawimeko
Ik heb op vinyl de Duitse versie..."Ich ben Der Musikant mit Taschenrechner in der Hand" klinkt qua Duits beter, maar de Engelse versie blijf ik gevatter vinden!

avatar van adri1982
Van 'Computer love/ Computer liebe' heeft Coldplay de melodie gesampeld in de hit 'Talk'. Dat hoorde tijdens het beluisteren van de Duitse versie van dit album.

adri1982 schreef:

Ik had het geluk de vinyl van deze plaat te vinden in de krinkgloop. Bij het eerste nummer dacht ik meteen: hey.. dat deuntje ken ik! En toen kwam inderdaad Talk naar boven. Later realiseerde ik me dat daar inderdaad toen wat om te doen is geweest, maar Coldplay heeft daar nooit geheimzinnig over gedaan...

Door mijn kringloop gelukje (nog 2 Kraftwerk albums gevonden) kan ik eindelijk eens kennis maken met deze band.

Deze plaat luistert lekker weg, en is met alle (soms achterhaalde) geluidjes niet storend! Ik hou van elektronische muziek (zeker uit de 80's) en haal er zo een paar bands uit die Kraftwerk zeker als inspiratiebron hebben gebruikt. Grappig om dat met terugwerkende kracht alsnog te ontdekken,

lennon schreef:

Ik vind deze muziek echter geen achterhaalde geluidjes hebben. Wat ik wel vind van electronische muziek uit de periode 1980 - 1984, is dat het futuristisch en digitaal(-achtig) klinkt. Ik heb het album tijdens het werken aan een reisverslag weer eens beluisterd, en ik vind hem heel mooi. 4,0 ster, met een kans dat het nog wel eens zou kunnen verhogen naar 4,5. Dit is ook goeie muziek voor op de snelweg, vind ik overigens.

adri1982 schreef:

Luister eens naar Pocket Calculator, daar hoor ik Mario Bros en een taxi centrale voorbij komen . Vooral dat Mario Bros klink voor mij wat achterhaald. Maar dan nog.. Het was 1981, en achterhaald is niet slecht.

lennon schreef:
[Vooral dat Mario Bros klink voor mij wat achterhaald. Maar dan nog.. Het was 1981, en achterhaald is niet slecht.

want Mario zag volgens Wikipedia het levenslicht in 1985.

I program my home computer, beam myself into the future...

want Mario zag volgens Wikipedia het levenslicht in 1985.

Maar ik zei niet dat ze Mario muziekje gebruikten, meer dat het klonk als Mario, en dus wat oud.. maar nogmaals.. da's alleen maar leuk... want het wordt niet storend zoals ik eerder schreef!

Ik zeg ook niet dat je dat beweert, hoor lennon
Ik suggereer enkel maar dat Mario misschien naar Kraftwerk heeft geluisterd.

Ik zeg ook niet dat je dat beweert, hoor lennon
Ik suggereer enkel maar dat Mario misschien naar Kraftwerk heeft geluisterd.

Ooh zo. En Ik denk velen met Mario

want Mario zag volgens Wikipedia het levenslicht in 1985.

I program my home computer, beam myself into the future...
Dat van 'Home computer'? Ja, die heb ik naast 'Computer love' ook als favoriet aangevinkt. Dat vind ik nou een van de beste nummers voor op de snelweg.

bawimeko schreef:
Dat vind ik ook, maar bij mij is dat met 'Computer liebe/ Computer love' en 'Heimcomputer, Home Computer' precies hetzelfde.

avatar van Stalin
Sommigen zullen hem allicht al kennen, maar hierbij een link naar schitterende live-opname van de Duitse helden.

Betreft een optreden uit 1981 in Japan

avatar van Forza
Melige teksten, gesproken met zwaar Duits accent, ondersteund door matige elektronische muziek. Ik deel niet vaak veel onvoldoendes uit, maar met dit album kan ik helemaal niets.

avatar van aerobag
De trilogie Trans Europa Express/Die Mensch-Maschine/Computerwelt is ijzersterk en alhoewel Computerwelt iets minder toegejuicht is, doet hij zeker niet onder aan zijn voorgangers. Het album is zo’n charmante tentoonstelling van verslavend synthesizer gebruik. Catchy, maar uitzonderlijk goed doordacht. Het klinkt nog steeds zo fris, was dit album deze week uitgekomen dan had ik het ook wel geloofd. Het aanstormende tijdsperk van bliksemsnelle data uitwisseling en automatisering wordt uitermate goed gevangen. Het lijkt onvermijdelijk, zelfs wat beangstigend, maar de heren van Kraftwerk maken er een feestje van. I, for one, welcome our robot overlords.

avatar van Film Pegasus
40 jaar geleden bezong Kraftwerk de liefde voor de computer met hun futuristische geluiden. Wie het nummer wil horen via YouTube, dat platform werd pas 24 jaar later gelanceerd. Nu zijn computers ingeburgerd, maar toen waren die eerder praktisch in bedrijven en nog lang niet met de mogelijkheden die wij nu kennen. Dat past dus wel bij het futuristische beeld. Pas 20 jaar later begon het pas los te lopen dat mensen een gsm kochten en het geen gadget meer was.

Computer World duurt iets langer dan een half uur en is mede dankzij die korte tijdsduur ook nooit vervelend. Misschien niet hun beste album, maar het mag er zeker zijn. Boeiend om naar te luisteren en zeer sfeervol.

COMPUTER WORLD 1981

1981 is het jaar van Fade To Grey (Visage) en van Vienna (Ultravox). Van Kids In America (Kim Wilde) en van Girls On Film (Duran Duran). Van Tainted Love (Soft Cell) en van Just Can't Get Enough (Depeche Mode). Van Souvenir (Orchestral Manoeuvres In The Dark) en van Don't You Want Me (The Human League). Pop met synthesizers zit in de lift en verovert de hitlijsten. Het jaar begon met de release van Computer World. Kraftwerk was op dat moment niet langer een synthipop pionier maar een tijdgenoot van voornamelijk Britse bands die hoge ogen gooiden in Europa. De relevantie van het nieuwe Kraftwerk album was dubbel. Muzikaal zette de band uit Düsseldorf nadrukkelijker in op ritmes waardoor Computer World kan beschouwd worden als een blauwdruk van wat tien jaar later techno zou genoemd worden. Maar ook inhoudelijk was het album zijn tijd vooruit. Want hoeveel mensen bezaten er in 1981 al een PC?

Computers zijn het thema van dit conceptalbum want dat is Computer World ontegensprekelijk. Kant 1 benadert de computer als gebruiksvoorwerp in het professionele leven. De titeltrack die, zoals het een conceptalbum betaamt, wordt opgesplitst in twee delen met een verschillend muzikaal accent beschrijft in welke beroepssectoren de computer actief is: het bankwezen en de politiediensten bijvoorbeeld. Daartussen zit de eerste single Pocket Calculator. Een rekenmachine is tenslotte een computer in zakformaat voor op kantoor. Numbers experimenteert wat er zou kunnen gebeuren als de getallen die door de computer gegenereerd worden een eigen leven gaan leiden en in opstand komen tegen hun meester, de mens.

Kant 2 plaatst de computer als ontspannend medium in de kijker. De tweede single Computer Love tast de mogelijkheden af van de computer als dating bemiddelaar. Internet avant la lettre. De klare melodielijn die zo typerend is voor de muziek van Kraftwerk werd door Coldplay gebruikt voor hun hitsingle Talk uit 2005. De b-kant van Computer Love was het uit 1978 daterende The Model, de eerste volautomatische popsingle. In de UK werd de herontdekte b-kant een nummer 1 hit in de winter van 1982. De track Home Computer tast de mogelijkheden van de personal computer af. Eindigen doet het album met It's More Fun To Compute waarin Kraftwerk een lans lijkt te willen breken voor wat tegenwoordig computer gamen heet. Het is met name in deze laatste twee tracks dat Kraftwerk met premature techno ritmes gaat stoeien.

ps. Ik ga niet te diep in op de discussie of je Kraftwerk albums in de Duitse dan wel de Engelse taal moet beluisteren. Ikzelf kies voor de Engelstalige versies van de albums omdat Kraftwerk op de originele versie van Radio Activity Engels integreert en vanaf Trans Europe Express naast het Engels ook met Frans, Russisch en Japans aan de slag zal gaan. De Engelstalige albums stralen meer het Europa gevoel uit.

avatar van Mr. Rock
Heerlijke verzameling geluiden weer.

Pocket Calculator neemt me mee naar vervlogen Gameboy-tijden. Numbers doet de speakers lekker kraken, is vooral erg ritmisch en muzikaal niet het boeiendst, maar de overgang naar/het samensmelten met deel 2 van Computer World is weer erg fijn gedaan.

Computer Love is de meest poppy track, melodieus wellicht de beste, al vind ik Kraftwerk het sterkst wanneer het lekker metalig en elektronisch klinkt. Home Computer schiet alle kanten op, heerlijke gevarieerde en sfeervolle track. Het laatste nummer heeft weer dat lekker blikkerige en ook een fijne dreigende sfeer.

Computer World is toch weer wat anders dan z'n voorgangers. Het album is net wat minder repetitief dan Trans Europe Express en net wat minder toegankelijk dan The Man Machine, maar wat mij betreft van vergelijkbaar niveau.