Kraftwerk - Computer World (1981)

West-Duitsland
Electronic
Label: EMI

1. Computer World (5:08)
  2. Pocket Calculator (4:58)
  3. Numbers (3:21)
  4. Computer World .. 2 (3:19)
  5. Computer Love (7:18)
  6. Home Computer (6:19)
  7. It's More Fun to Compute (4:12)
avatar van bawimeko
Ik heb op vinyl de Duitse versie..."Ich ben Der Musikant mit Taschenrechner in der Hand" klinkt qua Duits beter, maar de Engelse versie blijf ik gevatter vinden!

avatar van adri1982
Van 'Computer love/ Computer liebe' heeft Coldplay de melodie gesampeld in de hit 'Talk'. Dat hoorde tijdens het beluisteren van de Duitse versie van dit album.

adri1982 schreef:

Ik had het geluk de vinyl van deze plaat te vinden in de krinkgloop. Bij het eerste nummer dacht ik meteen: hey.. dat deuntje ken ik! En toen kwam inderdaad Talk naar boven. Later realiseerde ik me dat daar inderdaad toen wat om te doen is geweest, maar Coldplay heeft daar nooit geheimzinnig over gedaan...

Door mijn kringloop gelukje (nog 2 Kraftwerk albums gevonden) kan ik eindelijk eens kennis maken met deze band.

Deze plaat luistert lekker weg, en is met alle (soms achterhaalde) geluidjes niet storend! Ik hou van elektronische muziek (zeker uit de 80's) en haal er zo een paar bands uit die Kraftwerk zeker als inspiratiebron hebben gebruikt. Grappig om dat met terugwerkende kracht alsnog te ontdekken,

lennon schreef:

Ik vind deze muziek echter geen achterhaalde geluidjes hebben. Wat ik wel vind van electronische muziek uit de periode 1980 - 1984, is dat het futuristisch en digitaal(-achtig) klinkt. Ik heb het album tijdens het werken aan een reisverslag weer eens beluisterd, en ik vind hem heel mooi. 4,0 ster, met een kans dat het nog wel eens zou kunnen verhogen naar 4,5. Dit is ook goeie muziek voor op de snelweg, vind ik overigens.

adri1982 schreef:

Luister eens naar Pocket Calculator, daar hoor ik Mario Bros en een taxi centrale voorbij komen . Vooral dat Mario Bros klink voor mij wat achterhaald. Maar dan nog.. Het was 1981, en achterhaald is niet slecht.

avatar van dazzler
lennon schreef:
[Vooral dat Mario Bros klink voor mij wat achterhaald. Maar dan nog.. Het was 1981, en achterhaald is niet slecht.

want Mario zag volgens Wikipedia het levenslicht in 1985.

I program my home computer, beam myself into the future...

want Mario zag volgens Wikipedia het levenslicht in 1985.

Maar ik zei niet dat ze Mario muziekje gebruikten, meer dat het klonk als Mario, en dus wat oud.. maar nogmaals.. da's alleen maar leuk... want het wordt niet storend zoals ik eerder schreef!

avatar van dazzler
Ik zeg ook niet dat je dat beweert, hoor lennon
Ik suggereer enkel maar dat Mario misschien naar Kraftwerk heeft geluisterd.

Ik zeg ook niet dat je dat beweert, hoor lennon
Ik suggereer enkel maar dat Mario misschien naar Kraftwerk heeft geluisterd.

Ooh zo. En Ik denk velen met Mario

want Mario zag volgens Wikipedia het levenslicht in 1985.

I program my home computer, beam myself into the future...
Dat van 'Home computer'? Ja, die heb ik naast 'Computer love' ook als favoriet aangevinkt. Dat vind ik nou een van de beste nummers voor op de snelweg.

bawimeko schreef:
Dat vind ik ook, maar bij mij is dat met 'Computer liebe/ Computer love' en 'Heimcomputer, Home Computer' precies hetzelfde.

avatar van Stalin
Sommigen zullen hem allicht al kennen, maar hierbij een link naar schitterende live-opname van de Duitse helden.

Betreft een optreden uit 1981 in Japan

avatar van Forza
Melige teksten, gesproken met zwaar Duits accent, ondersteund door matige elektronische muziek. Ik deel niet vaak veel onvoldoendes uit, maar met dit album kan ik helemaal niets.

avatar van aerobag
De trilogie Trans Europa Express/Die Mensch-Maschine/Computerwelt is ijzersterk en alhoewel Computerwelt iets minder toegejuicht is, doet hij zeker niet onder aan zijn voorgangers. Het album is zo’n charmante tentoonstelling van verslavend synthesizer gebruik. Catchy, maar uitzonderlijk goed doordacht. Het klinkt nog steeds zo fris, was dit album deze week uitgekomen dan had ik het ook wel geloofd. Het aanstormende tijdsperk van bliksemsnelle data uitwisseling en automatisering wordt uitermate goed gevangen. Het lijkt onvermijdelijk, zelfs wat beangstigend, maar de heren van Kraftwerk maken er een feestje van. I, for one, welcome our robot overlords.