Nujabes - Modal Soul (2005)

Japan
Hip-Hop / Jazz
Label: Hydeout

1. Feather (2:55)

met CYNE

2. Ordinary Joe (5:08)

met Terry Callier

3. Reflection Eternal (4:17)
  4. Luv (Sic.) Part 3 (5:36)

met Shing02

5. Music Is Mine (4:20)
  6. Eclipse (3:34)

met Substantial

7. The Sign (4:49)

met Pase Rock

8. Thank You (4:09)

met Apani B

9. World's End Rhapsody (5:41)
  10. Modal Soul (4:41)

met Uyama Hiroto

11. Flowers (3:59)
  12. Sea of Cloud (3:01)
  13. Light on the Land (3:55)
  14. Horizon (7:20)
RedLightCityBoy
Natuurlijk is dit enkel hip-hop. Prefrit heeft gelijk naar mijn mening. Hip-Hop is ontstaan door de samples van bijv. funk, soul, disco en jazz. Dit met een beat eronder en ander snufjes maakte zo'n 30 jaar terug een nieuw genre: hip-hop. Bij Nujabes zijn de samples overheersend jazz en mede omdat dit zo overheerst denkt men dat jazz dan gelijk het sub-genre is. Dat is onzin, want zijn we dan ineens vergeten hoe het met hip-hop begon? beat + samples.

avatar van Improvision
Ik vind dit ook gewoon hiphop hoor.
Ach ja, de genre-aanduiding op musicmeter is zeer beperkt, en albums die daarom net iets speciaals verwezenlijken in hun genre krijgen dan een tweede rare genre-aanduiding mee. Ik vind het bijvoorbeeld ook niet kunnen dat er bij DJ Shadow's albums 'electronic' als genre staat.

pretfrit
Improvision schreef:

nee, die snap ik ook niet goed. lijkt mij gewoon hiphop

avatar van Sjaakspeare
Het blijft gewoon de afweging tot standkoming-klank die het verschil maakt... Nou ja, goed, ik zit er niet zo mee dat hier nu alleen nog maar 'hiphop' staat. De reden daarvoor is omdat Improvision gewoon gelijk heeft. Die genreaanduiding moet eigenlijk ook niet al te serieus genomen worden. Het is wel leuk, dat getheoretiseer, natuurlijk...

tuktak
jazzhop
hiphop/electronic is trouwens wel absoluut een aanvaardbare combinatie ten opzichte van alleen hiphop of alleen electronic. flying lotus bv.

avatar van FlyLo
Of we duwen het niet in een hokje en genieten gewoon van de muziek!

avatar van Shelter
pretfrit schreef:

nee, die snap ik ook niet goed. lijkt mij gewoon hiphop

Kijk dat vind ik nou serieus niet... ik vind DJ shadow echt geen hiphop (wel hiphop elementen), zo kan je alle muziek met beats en samples onder hiphop gooien.

avatar van Osiris Apis
Ik vind het altijd wel makkelijk wanneer er jazz als 2e genre staat bij een Hiphop album. Dan weet ik wat ik kan verwachten. En er is een grotere kans dat ik het ga luisteren, omdat ik dit soort hiphop meestal wel goed vind.

Als jazz luisteraar kan ik wel begrijpen dat je teleurgesteld bent in het album.
Maar pretfrit wat had je eigenlijk verwacht van dit album? Is er een album waarbij je jazz als 2e genre wel terecht vindt?

Shelter schreef:

pretfrit
Osiris Apis schreef:
Is er een album waarbij je jazz als 2e genre wel terecht vindt?
Als er sprake is van jazz. (en niet van het verre van objectiefe "jazzy sfeer") Als er een hiphop album is waarbij je werkelijk kunt zeggen dat meer dan 50% (om en nabij natuurlijk ) geimproviseerd en daarnaast gebruik maakt van jazz ritmiek lijkt het mij jazz.,. Punt is dat hiphop nu eenmaal gebruik maakt van strakke en overheersende ritmes. een sample is geen improvisatie....dus dan wordt het jazzaspect voor een jazzliefhebber al snel minder....kan het nog wel "jazzy" klinken maar wtf is "jazzy"?

(Ik vind het genre electronic bij DJ Shadow ook terecht, komt voornamelijk door de ritmes.)

Mischien...ben eerlijk gezegd niet voldoend op de hoogte inzake electronic om daar een naar mijn idee zinnig antwoord op te geven.

avatar van Fatmir
eeej dit album is echt zo als het hoort gewoon soul
het raakt je ..... een heel goed album luister er
bijna elke dag naar het jazz hip hop soul voor de mensen
die wat anders van hip hip willen een echt aanrader

avatar van MJ_DA_MAN
Ietsjes minder goed dan zijn voorganger qua productie, maar wél meer een geheel en samenhang. Het deel tot het instrumentale gedeelte vond ik meteen goed (wel jammer dat Shing02 op een van de beste producties mag rappen), maar het instrumentale gedeelte zelf deed me in eerste instantie nog niet heel veel. Gelukkig groeit een plaat soms en was het net lekker genieten van de lekkere producties met een hóge jazz-feeling aan mijn kant (wellicht is het jazz als tweede genre niet eens zo gek). Niet alles is natuurlijk even goed, maar vind het absoluut wel 4* waard.

avatar van MJ_DA_MAN
Het titelnummer blijf ik maar draaien de laatste dagen . Heerlijke productie van Nujabes en de sax van Uyama Hiroto maakt het nummer, zoals dat zo mooi heet, af.

Miaofu
FlyLo schreef:
Of we duwen het niet in een hokje en genieten gewoon van de muziek!

juistem, woorden zijn slechts beperkend bij het plaatsen van dit soort muziek

avatar van funkdoc
Ongelooflijk toch hé. Dit klinkt allemaal zoals de muziek die ik al lange tijd in gedachten had. De perfecte jazz-hiphop, lekker chill, zonder saai te zijn. Elk nummer is een meesterwerk op zich. Elke beat bevat ofwel een simpele, maar geniale en emotionele sample, of dan weer een sample op een andere sample die dan weer op een andere sample wordt gegooid. Maar ze passen allemaal perfect, alsof ze bestemd zijn deze Japanese eindbestemming te bereiken.

Ja u ziet het, geen woorden die dit kunnen beschrijven.

Toch een halfje minder voor de wat flauwe bijdrages van Apani B en de misplaatste World's End Rhapsody.

Maar al bij al een van de vetste cd's die ik de laatste jaren heb gehoord.

P.S. Mensen zeggen dan wel "never judge a book by his cover", maar het hoeft gezegd dan Japanezen van elke hoes een kunstwerk maken. En uit ervaring weet ik dat albums met zo'n hoes meestal goed klinken. Denk maar bv aan een hoes al I do what I do van Kev Brown, simpel, maar de roots druipen er zo af!

avatar van Outblasty
Dit album krijgt van mij een 4*. Perfecte muziek om aan te zetten terwijl je wat anders aan het doen bent. Ik vind dit in ieder geval heerlijke muziek om aan te zetten tijdens het leren of tijdens het koken ofzo.

avatar van Kid
Kid
Heerlijke muziek! Alleen niet voor ieder moment. Dit doet echter niks af van de kwaliteit af van de muziek! Kzet dit cdtje vaak op als ik lekker in mijn bedje lig en even weg wil dromen... 4*

avatar van T91
T91
Heerlijke Japanse hip-hop.

avatar van Kid
Kid
Toch maar een halfe omlaag. Ik vind bij nader inzien toch niet ieder nummer even sterk.

Berichten verplaatst naar Nujabes

avatar van thgryda
Fantastisch album thx voor de tip op hip hop leeft, R&P. Jammer dat deze man dood is ik had hem wel eens een collabo album willen horen maken met cise star ofzo. Zou erg goed klinken denk ik want ik ben normaal niet zo voor instrumentale hip hop, dit album kent gelukkig nog net genoeg afwisseling door de goeie gast mc's en de grote variatie in de overige tracks. Diepe buiging, prachtige muziek 4.5

avatar van -marco-
Vind deze iets minder dan zijn voorganger, maar zeker heel sterk album!

Is reflection eternal niet gewoon dezelfde track als counting stars?!?!?!?

Heb net ff al hun werk besteld uit JP en ook maar ff uyama hiroto.

Ik ben echt verliefd geraakt op Hydeout!!

Damn zo mooi allemaal

groente12
^Nee Counting stars klinkt heel anders dan reflection eternal misschien dat je shino's theme bedoeld van de Samurai Champloo OST.

avatar van -marco-
groente12 schreef:

Ja idd, kwam er net achter.

avatar van westerveld14
Mooi album, maar het gemis van een 'vaste rapper' is toch wel doorslaggevend in mijn beoordeling. Als bijvoorbeeld Cise Star op meerdere nummers was geweest dan viel dit plaatje wel hoger uit. Jammer, maar Nujabes bewijst zeer muzikaal te zijn.

Luv (Sic.) Part 3 verdient naar mijn mening een betere rapper, hele gave beat.

jazzybelle
Ik las een mooi stuk van hiphopleeft over hem en ik zie dat de heren van CYNE ook te gast zijn op dit album. Ga het dus snel checken, denk dat dit me wel gaat bevallen!

avatar van Monkeypriest
Komaan zeg,
ontdek ik net deze artiest, ben ik meteen verkocht en hoop ik veel nieuwe dingen te horen van hem,
lees ik dan dat hij verongelukt is...
Hoe dan ook, hij heeft ons een aantal absolute pareltjes nagelaten, wat is Reflection Eternal ongelofelijk mooi zeg.
Superlatieven te kort om deze man te prijzen.

avatar van Silky & Smooth
Wat kan muziek toch ontzettend mooi zijn! Dit is echt een prachtige vorm van hip-hop met heerlijke jazz- en soulsamples, met sterke drums eronder. De gastartiesten zijn goed uitgekozen. Ik vind die Japanse rapper Shing02 wel een coole stijl hebben. En dat nummer met Terry Callier is ook nummer twee van mijn favorieten op dit album. Nummer 1 is natuurlijk Reflection Eternal! Wat een gevoelig nummer. Wat dan ook weer cool is, is de beat van Luv (Sic.) Part 3 die weer heel hard en vrolijk de droevige sfeer wegneemt.
Dat doet Nujabes sowieso goed, de outro rustig laten uitfaden om weer lekker te beginnen met het volgende nummer.

Sqritz
Feather is echt geniaal, net als Reflection Eternal, wat een diepe sounds gaat er uit van dat nummer zeg..

Relax
Eclipse

avatar van Silky & Smooth
Ik vind Light on the Land ook schitterend! Dat vogel 'twietje' in die beat, zo cool! En Horizon doet mij denken aan de sample die Kanye West ook voor RoboCop heeft gebruikt.