Blackfield - Blackfield II (2007)

Label: Snapper

1. Once (4:03)
  2. 1,000 People (3:54)
  3. Miss U (4:13)
  4. Christenings (4:37)
  5. This Killer (4:06)
  6. Epidemic (4:59)
  7. My Gift of Silence (4:05)
  8. Some Day (4:22)
  9. Where Is My Love? (2:59)
  10. End of the World (5:13)
avatar van Metal-D78
Valt me nu pas op wat een beroerd accent die Aviv heeft. Luister maar eens naar Miss You. Klaus Meine zou zeggen: Toll, ... doch?

nicoot
Ik vind Aviv's timbre én accent op hun derde eigenlijk nog erger...

avatar van bommel
Prachtig, wat een CD.
Het ene nuumer nog beter dan het andere, dat zijn de top=CD´s
Zou zeker op mijn jaarlijstje gestaan hebben/ maar ja nu te laat
Maar dat voorrecht gaat wellicht naar Welcome to my DNA
Ik ben heeeeel benieuwd

avatar van Gloeilamp
Prachtige cd dit. Mooie nummers als Once en End of the World.
Toch weer een prachtig werkje van Steven Wilson, want dit is toch vooral door Steven Wilson gemaakt en geschreven. De stem van Aviv Geffen vind ik helaas toch iets minder dan die van SW.
Beste Blackfield naar mijn idee

avatar van Ronald5150
"Blackfield II" gaat verder waar "Blackfield" ophield. Wederom mooie sfeervolle plaat met stemmige zanglijnen, mooie melodieën en een rijk palet aan instrumentatie. Mijn enige puntje van kritiek is dat ik niet echt het gevoel heb dat er progressie is geboekt ten opzichte van hun eerste plaat. In mijn beleving luister ik naar dezelfde plaat. Aan de andere kant steekt de muziek gewoon prima in elkaar, de sfeer is prachtig en de liedjes zijn sterk. Het positieve geeft uiteindelijk toch de doorslag, ook omdat het nummer "Epidemic" van ongekende klasse is.

avatar van Broem
Ik ben nogal idolaat van Steven Wilson en zijn werk bij Porcupine Tree, solo en andere projecten. De man is veelzijdig en een bezige bij. Werkelijk een genie. Dit album met de Israëlische Aviv Geffen is van buitengewone klasse. De composities zijn wonderschoon, gevoelig en tekstueel van hoog niveau. Op dit album vullen beide elkaar werkelijk perfect aan. Elke track is raak. Zit vast in mijn top 10.

Ozric Spacefolk
Prachtige cd die ik in één ruk kan afluisteren.

Sommige nummers hadden wat spannender gemogen. Enkele duren mij te kort.

Het heeft een licht Tears for Fears-sfeertje vind ik altijd.

avatar van Broem
Ben blij dat ik die Tears for Fears associatie niet heb...bbbrrr. Vind Blackfield toch van een hele andere orde.

Broem schreef:

Ken jij Elemental en Raoul & The Kings of Spain van Tears for Fears?!?

avatar van Broem
Nee eerlijk gezegd niet. Ben in de begin periode afgehaakt. Woman in Chains is me wel bijgebleven. Ga beide cd's eens proberen. Als het maar in de buurt komt van Blackfield ben ik al tevreden

avatar van vigil
Ozric Spacefolk schreef:
Prachtige cd die ik in één ruk kan afluisteren.

Is ook maar 40 minuten

6 minuten langer dan Blackfield I

Jaren 70 platen waren meestal tussen de 35 en 45 minuten. Eigenlijk wel een lekkere lengte voor een plaat.

Misplaced Childhood klokt onder de 45 minuten. Ideaal!!!!!

Broem schreef:

Doe je best. I dare you!!!

Ik voel dat je het wel wat gaat vinden.

avatar van Casartelli
Ik kan deze cd én alle cd's van Tears for Fears tot de comeback goed tot meer dan goed waarderen, maar het verband ertussen ontgaat me eerlijk gezegd volkomen.

Ozric Spacefolk
Het zijn de kleine songs. Toen Orzabal het bombastiche Beatles-geluid een beetje lied varen met Elemental en Raoul ging hij meer poprock achtige kleine liedjes schrijven.

Ik weet niet, het is een gevoel, dat ik heb. Als ik Blackfield hoor denk ik aan bijvoorbeeld Goodnight Song of Me and My Big Ideas of Fish Out of Water of Humdrum and Humble.

Noem het intelligente pop met lichte rockinvloeden. Het is in elk geval een associatie die het bij mij op roept. En klaarblijkelijk bij niemand anders

avatar van vigil
Nou, ik kan je wel een beetje volgen, popsongs met twist. Ietwat zwaar aangezet met georkestreerde muziek maar toch hangt er een luchtig popgevoel overhen. Wel is het zo dat de teksten van Blackfield een stuk donkerder zijn dan TfF

bas1966
1000 people en epidemic zijn lekkere Wilson songs hoor !
ben blackfield net aan het ontdekken. Dit album heeft voorlopig mijn voorkeur.
Once is ook een goeie track.

avatar van BoyOnHeavenHill
Veel hiervan kende ik al via Blackfield live in NYC, maar ook zonder die "voorkennis" (en ook als ik nog nooit iets van Porcupine Tree, No-Man of Steven Wilson-solo had gehoord) zou ik hier meteen voor gevallen zijn. Misschien nog de beste manier om mijn gevoel bij dit album te omschrijven is om te zeggen dat sommige van deze nummers zó vanzelfsprekend klinken alsof ze er altijd al zijn geweest zonder daarbij afgezaagd te zijn geworden, alsof dit een plaat is die ik jaren geleden heb grijsgedraaid maar die nog altijd even meeslepend is wanneer hij weer eens van de plank komt. Met name het openingstrio en het slotduo zijn prachtig, en Once steekt sowieso overal bovenuit, met die perfecte tribal-drums, die fraaie zangharmonieën en die mooie combinatie van smaakvolle strijkers en zagende gitaar, een klein meesterwerk. Van Aviv Geffen ken ik buiten deze band helemaal niets; ik ben blij dat hij hier maar één nummer in z'n eentje zingt, want zijn zangstem staat mij even erg tegen als zijn uitspraak ("It's the end of the worlt"), maar ik ben nog veel blijer dat hij daarentegen bij de samenwerking voor dit album als componist niet voor Wilson onderdoet, want als hij de muziek verzorgde voor zeventig procent van een plaat als déze moet hij toch wel wat in zijn mars hebben. Superbe, sfeervolle, bijna "klassieke" pop met gelukkig ook een mooi donker randje als tegengif voor de troostende werking.