Prefab Sprout - Steve McQueen (1985)

Alternatieve titel: Two Wheels Good

Label: Kitchenware

1. Faron Young (3:50)
  2. Bonny (3:45)
  3. Appetite (3:56)
  4. When Love Breaks Down (4:08)
  5. Goodbye Lucille #1 (4:31)
  6. Hallelujah (4:20)
  7. Moving the River (3:57)
  8. Horsin' Around (4:39)
  9. Desire As (5:19)
  10. Blueberry Pies (2:24)
  11. When the Angels (4:29)
  12. The Yearning Loins * (3:38)
  13. He'll Have to Go * (3:06)
  14. Faron [Truckin' Mix] * (4:45)
  15. Appetite [Acoustic] * (3:57)
  16. Bonny [Acoustic] * (5:58)
  17. Paddy McAloon - Desire As [Acoustic] * (7:08)
  18. Paddy McAloon - When Love Breaks Down [Acoustic] * (4:24)
  19. Paddy McAloon - Goodbye Lucille #1 [Acoustic] * (3:54)
  20. Paddy McAloon - Moving the River [Acoustic] * (3:39)
  21. Paddy McAloon - Faron Young [Acoustic] * (3:47)
  22. Paddy McAloon - When the Angels [Acoustic] * (4:08)
avatar van Dikkop
Ongelooflijk dat dit bijna 30 jaar oud is.
Kan er iemand zeggen waarom The Yearning Lines niet op het album is gekomen?
Geweldig nummer.

Dikkop schreef:
Ongelooflijk dat dit bijna 30 jaar oud is.
Kan er iemand zeggen waarom The Yearning Lines niet op het album is gekomen?
Geweldig nummer.

Ik denk dat het een kwestie van timing is.

The Yearning Loins was een 12" b-kant van de single When Love Breaks Down uit 1984.
Omdat de a-kant hitpotentie had werd deze in de sessies van Steve McQueen weer opgepikt
en productioneel bewerkt door Thomas Dolby.

De oude b-kant liet men aan de kant om voorrang te geven aan nieuw, nog niet uitgebracht materiaal.
When Love Breaks Down zou in zijn nieuwe versie trouwens een tweede keer op single verschijnen in 1985.
Dit keer weliswaar met datzelfde The Yearning Loins als 7" b-kant.

avatar van Dikkop
Je kent echt je jaren 80 muziek.

Dikkop schreef:
Je kent echt je jaren 80 muziek.

Toch van de groepen die ik zelf erg bewonder.

Ozric Spacefolk
Bonny en Appetite zijn echt erg mooi. Maar de conutry rock'n'roll van Faron Young doet mij niet veel. Ben ik persoonlijk niet zo naar op zoek. Al vond ik vroeger dat soort muziek wel leuk, nu dus duidelijk niet meer.

avatar van dazzler
Faron Young moet je dan ook eerder zien als een parodie op dat soort muziek.
Doet Paddy McAlloon wel vaker, flirten met diverse vintage muziekstijlen.

Ozric Spacefolk
Nou ja, humor of niet, het is wel een skipnummer. De rest van de plaat is echt waarlijk prachtig. De eerste song verpest een beetje de sfeer.

avatar van dazzler
Voor mij is het allesbehalve een skipnummer.
Een stijloefening die dit album nog meer kleur geeft.

AC1
Supernummer!

avatar van TEQUILA SUNRISE
Vandaag weer eens herbeluisterd en vanwege de fantastische eerste 5 songs van dit album verhoogd naar 4.5 sterren!!

STEVE MCQUEEN (1985) 2CD deluxe edition repair shop

De periode 1984-1986 was een erg productieve periode voor Paddy McAloon van Prefab Sprout.
Zo productief zelfs, dat je naast het classic album Steve McQueen een volledig schaduwalbum kan leggen.

Ik zocht zelf de bonustracks bij elkaar, waarvan de meeste nog nooit op CD verschenen.

avatar van erwinz
Akoestische versie, RSD 2019

recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Prefab Sprout - Steve McQueen (Acoustic) - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Prefab Sprout - Steve McQueen (Acoustic)
Een van de hebbedingetjes van Record Store Day 2019 deze akoestische versie van de onbetwiste 80s klassieker Steve McQueen van Prefab Sprout

Record Store Day 2019 heb ik voor een belangrijk deel genegeerd, maar voor de akoestische versie van Steve McQueen van Prefab Sprout maak ik natuurlijk een uitzondering. Deze versie werd opgenomen in 2017 en was al lang beschikbaar op cd en via de streaming media, maar nog niet op vinyl. Dat vinyl klinkt prachtig en laat goed horen hoe mooi en tijdloos de songs van Steve McQueen zijn. We moeten het doen zonder de zo bijzondere instrumentatie en productie en zonder de zoete vocalen van Wendy Smith, maar het blijft allemaal prachtig. Een mooie aanvulling op een van de beste albums aller tijden (maar dat is mijn mening).

Ik heb zeker geen hele liefdevolle relatie met Record Store Day. Natuurlijk is het een leuk feestje met volle platenzaken en interessante instore optredens, maar het is ook een feestje met zorgvuldig gecreëerde en natuurlijk totaal onnodige schaarste. Prima om de platenzaken zo af en toe in het zonnetje te zetten en prima om dit te vieren met speciale releases, maar jammer dat dit moet met stevige prijzen en een grote kans op achter het net vissen.

Vorig jaar had ik de beste Record Store Day ooit. Toen ik in het Kroatische Split een piepkleine platenzaak had gevonden op Record Store Day, bleken de RSD 2018 releases nog in een dichte doos te zitten en kon ik voor een mooi bedrag een aantal mooie albums op de kop tikken, met Bowie’s Welcome To The Blackout als meest interessante. Dit jaar heb ik het weer ouderwets rustig aan gedaan op Record Store Day en de hand op de knip gehouden.

Steve McQueen (Acoustic) van Prefab Sprout wilde ik echter wel graag hebben. Niet omdat het echt nieuw is, want de akoestische versie van Steve McQueen maakte al eens onderdeel uit van een luxe-editie van het album dat ik schaar onder de beste albums uit de jaren 80. De akoestische versie van Steve McQueen staat ook al een tijd op Spotify, maar was er voor zover ik weer nog niet op vinyl. Het kost wat, maar dan heb je ook wat.

Steve McQueen was in 1985 het tweede album van de Britse band Prefab Sprout. De band uit Newcastle leverde met Steve McQueen een album af met uniek klinkende popliedjes, die na één keer horen voorgoed in je hoofd zaten. Het is een album dat de jaren 80 kleur gaf, maar luister bijna 35 jaar later naar Steve McQueen en het klinkt nog net zo fris en urgent.

Voorman Paddy McAloon nam de akoestische versie van Steve McQueen in 2007 op, waarna het album als bonus-disc werd toegevoegd aan de in dat jaar verschenen reissue van het album. Steve McQueen (Acoustic) bevat 8 van de 11 songs van het originele album en heeft de volgorde wat omgegooid. Waar op de cover van het originele album de volledige band op een motor zat, zien we nu alleen Paddy McAloon, die de akoestische versie van het album in zijn uppie opnam.

We horen vrijwel uitsluitend een akoestische gitaar en natuurlijk de stem van Paddy McAloon, die uiteraard wat doorleefder klinkt dan in zijn jonge jaren. Het grappige is overigens dat het opnemen van de veel eenvoudigere akoestische versie van Steve McQueen meer dan twee keer zoveel tijd kostte als het opnemen van de klassieker in de jaren 80.

Het is een klassieker die een belangrijk deel van zijn kracht ontleent aan de mooie instrumentatie en verzorgde productie en persoonlijk was en ben ik ook zeer gecharmeerd van de achtergrondvocalen van Wendy Smith. De akoestische versie van Steve McQueen moet het doen zonder bijzondere instrumentatie, zonder blinkende productie en zonder de vocale accenten van Wendy Smith, maar desondanks blijven de songs van het album makkelijk overeind.

Zo goed als het origineel vind ik het zeker niet, maar de akoestische versies voegen wel degelijk iets toe aan het origineel, al is het maar de persoonlijke touch van Paddy McAloon, en onderstrepen nogmaals de status van de klassieker Steve McQueen. Bijzonder leuk hebbedingetje dus, al dan niet op vinyl. Erwin Zijleman

avatar van harencoor
Deze maar weer eens opgezet. Kan gewoon niet stuk. Een van de beste platen van de jaren 80.

Inderdaad prachtige muziek. Lekker om bij weg te dromen.