Vangelis - Blade Runner (1994)

Griekenland
Score
Label: East West

1. Main Titles (3:42)
  2. Blush Response (5:47)
  3. Wait for Me (5:27)
  4. Rachel's Song (4:47)
  5. Love Theme (4:56)
  6. One More Kiss, Dear (3:58)
  7. Blade Runner Blues (8:53)
  8. Memories of Green (5:05)
  9. Tales of the Future (4:46)
  10. Damask Rose (2:32)
  11. Blade Runner (End Titles) (4:40)
  12. Tears in Rain (3:00)
  13. Longing * (1:58)
  14. Unveiled Twinkling Space * (1:59)
  15. Dr. Tyrell's Owl * (2:40)
  16. At Mr. Chew's * (4:47)
  17. Leo's Room * (2:21)
  18. One Alone * (2:23)
  19. Deckard and Roy's Duel * (6:16)
  20. Dr. Tyrell's Death * (3:11)
  21. Desolation Path * (5:45)
  22. Empty Streets * (6:16)
  23. Mechanical Dolls * (2:52)
  24. Fading Away * (3:32)
  25. Launch Approval * (1:53)
  26. Up and Running * (3:09)
  27. Mail from India * (3:27)
  28. BR Downtown * (2:27)
  29. Dimitri's Bar * (3:52)
  30. Sweet Solitude * (6:56)
  31. No Expectation Boulevard * (6:44)
  32. Vadavarot * (4:14)
  33. Perfume Exotico * (5:19)
  34. Spotkanie Z Matka * (5:09)
  35. Piano in an Empty Room * (3:37)
  36. Keep Asking * (1:29)
avatar van shimahero
Deze hoop ik binnekort te kunnen aanschaffen.

YouTube - Rachel's song

busta_x
Ben al jaren fan van Vangelis, Blade Runner is naar mijn mening zijn beste werk, zonder deze muziek zou de film nooit zo sfeerrijk zijn geweest.
Blade Runner film en videogame zijn alle twee van top kwaliteit, maar de muziek geeft dat extra meer, Vangelis is the man.

Vangelis zijn muziek is voor mij altijd perfect voor laat op de avond of in bed met koptelefoon. Dat is het al jaren en dit album draai ik het meest van allemaal. Het bijzondere van Vangelis albums vind ik altijd het eigen geluid waarbij ik me afvraag "zijn dit nou allemaal synthesizers en keyboards of toch niet".

neo
Dat begrijp ik niet helemaal. Een eigen geluid heeft hij zondermeer, maar er is toch geen speld tussen te krijgen dat het allemaal synthesizer is?

avatar van jellecomicgek72
De Main title is naar mijn mening de beste soundtrack voor een film ooit, zo geweldig.

Typisch dat de beste nummers de bonustracks zijn.

yorgos.dalman
Sfeervol tijdloos meesterwerk. Zowel film als muziek. Wordt met de jaren dat je als kijker / luisteraar ouder wordt, eigenlijk ook steeds beter. Zo herken je een echte klassieker...

yorgos.dalman schreef:

Ware woorden!! De muziek staat na al die jaren nog steeds als een huis. Wat?? Als een paleis!!
De soundtrack is met én zonder film briljant.

avatar van orbit
Dit staat als een behoorlijk paleis inderdaad, ik zit in mijn Vangelis-herwaarderingsmodus. Waarbij ik moet zeggen dat zijn filmscores gewoon vaak beter zijn als zijn reguliere werk. Ook The Bounty bevat zulke meeslepende thema's die je zelfs in het werk van Hecq en andere eigentijdse artiesten gewoon letterlijk hoort terugkomen. Knap. Maar het is natuurlijk vooral de combinatie film+score die hier nog zeker de laatste halve ster aan toevoegt! Met gemak één van de top5 filmscores ever!

orbit schreef:

Zijn filmscores zijn inderdaad over het algemeen zeer goed te noemen. En daarom is het des te meer jammer dat vele van deze scores nooit een officiële release hebben gekregen, waaronder The Bounty. Zelfs deze versie Vangelis - The Bounty (1984) wordt niet gezien als een officiële release. Hopelijk gaat dat toch een keer veranderen, aangezien Vangelis zoveel fraais heeft uitgebracht.

Blade Runner daarentegen is één van de meest uitgelichte soundtracks van Vangelis tot nu toe. Naast deze dubieuze release Vangelis - Blade Runner (Orchestral Adaptation, the New American Orchestra) (1982), kwam in 1994 eindelijk de enige, échte soundtrack uit. En in 2007 kreeg Blade Runner n.a.v. het 25-jarig bestaan van de film én de Final Cut van Ridley Scott, zelfs nog een uitgebreidere release.

orbit schreef:

Alexander ontkracht dit statement. En 1942 ook wel een beetje (hoewel niet zo erg als Alexander). Blade Runner/China/Short Stories/Opera Sauvage/Beaubourg/Spiral/See You Later zijn gewoon gemaakt op het hoogtepunt van Vangelis z'n kunnen, creativiteit en vrijheid.

AC1 schreef:

1942... ? Dat album ken ik nog niet !

En bij de hoogtepunten tel ik ook even Heaven & Hell en Albedo 0.39 mee.

CorvisChristi schreef:

1942... ? Dat album ken ik nog niet !

Nou ja, je mist niks ... letterlijk!

WPE
Bladerunner is echt een heel goed Vangelis album. Het enige kritiepuntje dat ik heb is dat er zo'n "ouderwets revue-nummer, jaren 30" op staat dat slaat als een tang op een varken. Maar dat zal ongetwijfeld wel zo horen vanwege de soundtrack, immers de muziek dient de beelden. Maar verder, geweldig!

CorvisChristi (crew)
Tja, "One More Kiss, Dear"....wat moet je er inderdaad mee. Lang leve de skip-knop, gezien ik met dat nummer ook helemaal niets heb.

avatar van matthijs
Sinds vandaag 1994 ipv 1982... iemand moest toch de correctie doen...

avatar van The Eggman
AC1 schreef:
ho,ho en de Antarctica en Chariots Of Fire o.s.t. dan?

AC1
Er zal heus wel wat speling op zitten. Het punt is dat het beste van Vangelis zich toen afspeelde en niet in de laatste 2 decennia. Als ik Denis Villeneuve was, ik zou hem niet vragen voor Blade Runner 2. En dat zeg ik als een major fan van Vangelis.

avatar van Suicidopolis
Bwa, Vangelis is gewoon een beetje een speciale figuur. Ben het ermee eens dat zijn beste (uitgebrachte) werk niet bepaald recent is, maar ben er eveneens van overtuigd dat de man nog capaciteiten zat heeft. Er staat een heel interessant en redelijk uitgebreid interview met de man uit 2011 online (cfr. YouTube), waaruit blijkt dat hij ook heel erg ontgoocheld is in de muziek industrie etc., wat deels zijn matige output verklaart.

Dit gezegd zijnde sta ik sowieso niet te springen voor Blade Runner 2. Sommige zaken laat je gewoon beter met rust, en Blade Runner is er een daarvan. Straks gaan ze nog afkomen met Blade Runner 3: The Origins Story. "The horror!" Maar als hij er dan toch perse van moet komen, graag met Vangelis!

Suicidopolis schreef:

Eigenaardig genoeg heb ik dat ook al gedacht. Als je als artiest niet meer geinspireerd of gemotiveerd wordt dan kan dat een effect hebben op je werk. Ik hoor een zekere vorm van luiheid in zijn latere producties en alles wordt overgoten met bakken galm zo dat het toch vol klinkt. Ik hou ook niet van de prefab klanken die Vangelis nu gebruikt. Hij heeft een of andere sample-synthesizer dat werkt als een grote presetbak/orgel. Zijn vroegere werk bevatten prachtige echte synthesizers, allerlei instrumenten (een hele studio vol eigenlijk) en meer multitracking. Heeft hij nog capaciteiten zat? Misschien ... maar ik kan alleen maar oordelen op wat ik hoor. De goede werkwijze en de wil lijken mij te ontbreken. Heel jammer want hij blijft een van mijn grote helden!

Voor alle duidelijkheid, heb ik al gezegd dat de score zoals gehoord in de film voor mij 5 op 5 scoort? Het is maar dat je het weet!

avatar van adri1982
Suicidopolis schreef:
Ben er van overtuigd dat de man nog capaciteiten zat heeft. Er staat een heel interessant en redelijk uitgebreid interview met de man uit 2011 online (cfr. YouTube), waaruit blijkt dat hij ook heel erg ontgoocheld is in de muziek industrie etc., wat deels zijn matige output verklaart.
Daar ben ik wel benieuwd naar, naar dat interview. Dat muzikanten (als Vangelis) ontgoocheld zijn in de muziekindustrie, kan ik mij heel goed voorstellen. De echte muzikanten schrijven vooral uit hun gevoel en nemen daardoor albums op die helemaal of grotendeels uit goede/ mooie nummers bestaan, terwijl een jonge man of vrouw voor zijn uiterlijk wordt gekozen door een of andere producer en dan album opneemt dat zeer matig of zelfs slecht is.
Bij dit soort albums hoort 'Blade Runner Original Soundtrack' echt niet bij. Hij zeer goed album met mooie, prachtige nummers en verdient minstens 4,0*, wat mij betreft.

avatar van BoyOnHeavenHill
Ik ben over het algemeen redelijk gevoelig voor gedateerde eighties-geluidjes, zoals hier bijvoorbeeld die typische hoog-suizende synthesizer en dat nep-geile saxgeluid, maar om de een of andere reden stoort het me hier helemaal niet, misschien omdat ik de film inmiddels zó vaak heb gezien dat ik de sound en de arrangementen van deze muziek niet meer met ergerlijke eighties-synthpop of Michael Bolton-ballades associeer maar alleen nog maar met Ridley Scotts stijlvolle beelden. Prachtige soundtrack.
         Overigens is dit op nummer 3 Vangelis' hoogst genoteerde plaat in de top-25 van Griekse produkties, die verder onder andere uit achttien andere albums van hem en nog eens drie van Aphrodite's Child bestaat. (En nee, het Trio Hellenique heeft wel een aparte pagina maar geen albums op MusicMeter.)

BoyOnHeavenHill schreef:

Ik kan de muziek of de sound ook niet meteen met ABC en Co associëren eigenlijk. Het klonk eigenzinning Vangelis met veel Yamaha CS-80 geluiden, een synth die hij ook op zijn late jaren '70 gebruikte. De horny sax is wel een cliché maar verwijst natuurlijk naar de Sam Spade/Mike Hammer detective stijl van de film.

Een must voor de fans:

Listening To Blade Runner - YouTube

En het verklaart waarom ik eigenlijk liever niet naar de score luister zonder de film te zien.

avatar van Film Pegasus
Ik was als kind gek van synthesizermuziek (speel zelf keyboard), maar gaandeweg werd het genre toch wel verouderd. Vangelis heeft met de soundtrack van Blade Runner alvast iets tijdloos gemaakt, dat ook perfect te draaien is zonder beelden (maar zie de film mensen!). De combinatie van jazzinvloeden en synthesizer zorgt voor een futuristisch EN nostalgische sfeer in een neo-SF-noir. Heerlijk ook met de dialogen die hier los van de film minder van belang zijn qua tekst, maar als klank wel mooi passen.

Het helpt natuurlijk dat ik de film zelf al gezien heb, zoals wel meer met filmscores. Maar nu ik de muziek terug luister zonder de beelden, is eens te meer duidelijk dat de muziek evenveel spreekt als de beelden.

Op Soundcloud staat de 2002 Esper editie. Met film monologen en soundscapes op de plekken waar ze horen

Aanrader voor de echte fan.

Rip held!