Common Sense - Resurrection (1994)

Label: Relativity

1. Resurrection (3:47)
  2. I Used to Love H.E.R. (4:39)
  3. Watermelon (2:39)
  4. Book of Life (5:06)
  5. In My Own World (Check the Method) (3:32)

met No I.D.

6. Another Wasted Nite With... (1:02)
  7. Nuthin' to Do (5:20)
  8. Communism (2:16)
  9. WMOE (0:24)
  10. Thisisme (4:54)
  11. Orange Pineapple Juice (3:28)
  12. Chapter 13 (Rich Man vs. Poor Man) (5:23)

met Ynot

13. Maintaining (3:49)
  14. Sum Shit I Wrote (4:31)
  15. Pop's Rap (3:22)
avatar van Illmaticly Ill
Heerlijk oldskool album van een nog jonge Common Sense. Lekkere rhymes en vrijwel alleen maar chille beats. Hoewel ik het als oldskool zie, was Common toch al zijn tijd voor met zijn rhymes. Zie I Used To Love H.E.R. Dit was het eerste nummer dat ik hoorde van Common, ik was meteen verkocht. Eerst snapte ik het verhaal niet helemaal maar na een paar keer goed luisteren wel, goed bedacht zeg.

Resurrection, een album dat ik kan blijven draaien nu ik hem laatst eens helemaal had geluisterd. Er zijn niet veel minpunten te vinden. De verdere uitschieters naast I Used To Love H.E.R. zijn Resurrection en Thisisme, wat een heerlijke beat bij laatstgenoemde zeg.

Ik denk dat ik Basement Evolution (Be) toch iets beter vind dan deze, dus krijgt Resurrection een dikke 4,5*.

avatar van He$$el_01
Laatst maar eens besloten om een aantal Hip Hop albums die door veel mensen als klassiekers worden gezien te beluisteren als ik dit nog niet had gedaan. Dit album is daar dus één van en ik ben blij dat ik het eindelijk eens een kans heb gegeven. Ik vond Common altijd wel al een leuke rapper, maar zag zijn genialiteit die sommige mensen in hem zien eigenlijk niet echt. Ik vond hem altijd een iets wat saaie conscious rapper. Degelijk, maar niet speciaal. Dit album is voor mij een bewijs dat hij wel degelijk interessant kan zijn en dat ook makkelijk een heel album vol kan houden. Natuurlijk heeft hij op dit album ook de lekker vrolijke zomerse beats mee die zeker met dit weer een grote bijdrage leveren aan het luisterplezier, maar vanaf nummer één laat Common zien dat hij kan rappen en iets te vertellen heeft.

Ik ga het album nog een aantal keren (beter) beluisteren voordat ik een cijfer geef, maar tot nu toe is mijn ontdekkingsreis langs de hiphop klassiekers een succes.

Klopt het trouwens dat er op dit album wel heel veel lines worden gebruikt die hierna nog erg vaak hergebruikt zijn?

avatar van Jordyp
I Used to Love H.E.R. is iig vaak "hergebruikt" inderdaad.

avatar van Jar0on
Het album is me nog niet zo goed bevallen als vandaag, vond hem altijd gewoon goed maar nu is hij meer gegroeid en heb hem meteen 4x achter elkaar gedraaid.
I Used To Love HER is natuurlijk gewoon een top 10 hip hop nummer in my opinion. En tracks als Resurrection, Book of life, In my own world & chapter 13 zijn ook heel fijn.
Het hele relaxte sfeertje & de "conscious" lyrics op dit album maakt t gewoon een heerlijk geheel.

Improvision
Dat was weer een tijdje geleden dat ik deze gedraaid had.

I Used to Love HER is een beetje het slachtoffer geworden van zijn eigen succes. Zo cliché allemaal. Ik kan het nummer echt niet meer horen.

Nuthin' to Do, wat een geweldig nummer is me dat zeg, was me nooit eerder zo opgevallen.

avatar van leatherhead123
Blijft een geweldig album. Toch vind ik hem nog net iets minder dan Be en dan komt vooral omdat dat wat meer één geheel is en er wat meer variatie in de beats zit. Neemt niet weg dat dit natuurlijk ook gewoon een meesterwerk is. Tekstueel vaak briljant, en ondanks de lichte eentonigheid erg dikke beats. I Used To Love H.E.R. is natuurlijk zoals de meeste wel weten gewoon een geniaal bedacht nummer, maar mijn persoonlijke favoriet is toch Thisisme. Wat een heerlijk, chill nummer is dat zeg! Andere favorieten zijn dus I Used To Love H.E.R., In My Own World en Watermelon.

Metgezel
Communism, wat een heerlijke eerste verse heeft die track toch.

avatar van Silky & Smooth
Ik vind die wisselwerking tussen Common en Ynot echt heerlijk. Heeft die man niet meer muziek?

avatar van Silky & Smooth
Silky & Smooth schreef:

Jawel: Klik

avatar van niels94
Grappig dat hier nogal eens wordt geklaagd over de producties. Ik vind dit een van de best geproduceerde hiphopplaren uit de 90s als ik eerlijk ben. Werkelijk elke beat is goed en bevat een sample die blijft hangen. Die van Chapter 13 is denk ik een van mijn favoriete hiphopbeats aller tijden, zelfs. Een halfje erbij voor deze prachtplaat. Het enige minpuntje is de wat te lange outro met zijn vader. Al is dat ook weer niet onplezierig met dank aan, jawel, de productie.