Van Halen - Van Halen II (1979)

Rock / Metal
Label: Warner Bros.

1. You're No Good (3:12)
  2. Dance the Night Away (3:04)
  3. Somebody Get Me a Doctor (2:51)
  4. Bottoms Up! (3:04)
  5. Outta Love Again (2:49)
  6. Light Up the Sky (3:09)
  7. Spanish Fly (0:58)
  8. D.O.A. (4:07)
  9. Women in Love (4:05)
  10. Beautiful Girls (3:55)
avatar van gigage
Zo zie je maar, eenieder haalt zijn VH-fun weer ergens anders vandaan.

buizen
Gooi er toch een volle halve punt bij op.
Eigenlijk, na het debuutalbum, een beetje een aparte wending, de muziek op dit album.
Het sunshine Californian life klinkt er wat in door.
Het debuut was zeer stevige hardrock maar ze gingen met dit album niet door op die (hardere) weg.
De gitaarvirtuositeit (al zijn het ander type songs) is weer om te smullen, Eddie Van Halen is toch wel een van de beste gitaristen (zeker in de hardrock) of all times.
Dance The Night Away altijd een prachtig nummer gevonden, wat een swing.
D.O.A. laat nog weer eens horen hoe Eddie de steengoede riffs gewoon uit z'n mouw lijkt te schudden.
Een samenhang in nummers lijkt op dit album afwezig, niettemin een voorbeeld van hoe de allerbeste hardrockalbums (songs) horen te zijn. David Lee Roth heb ik altijd wel gemogen.
Het is moeilijk om iets dat ooit begon als highschool- of buurtvriendenband als het heel groot is geworden decennia bij elkaar te houden. Daarom heb ik ook zo'n bewondering voor Aerosmith, de Stones, Metallica, Golden Earring en Blondie. Niet altijd voor hun muziek maar wel voor door piek en dal bij elkaar blijven. Da's vaak 't moeilijkste voor bands.
Van Halen is een triest voorbeeld van hoe het niet moet en hun muziek is tegenwoordig dan ook k*t.

avatar van iggy
buizen schreef:

De muziek staat vandaag de dag nog als een huis. Het vocale gedeelte is zwaar pokke geworden.

avatar van Broem
Een van mijn eerste concerten ooit. Ik dacht in de Jaap Edenhal toen VH II net uit was. 1979 en vanuit het zuiden naar de grote stad. Wat was ik weg van de band...kippenvel kreeg ik van die solo's.

buizen
Buizen was toen gewoon nog te jong maar als je de Van Halen Verhalen van Broem en iggy over die laat jaren '70 zo hoort..
Ik benijd jullie.
Van Halen nooit live gezien.

avatar van Broem
Haha buizen. Elk nadeel heb z'n voordeel

avatar van iggy
1979 was weer net te vroeg voor mij. Toen kwam ik niet verder dan Maastricht. Normaal en Herman Brood waren mijn eerste concerten.
Maastricht is trouwens een behoorlijke pokke stad gebleken voor concertgangers. Sjengen gaan op de een of andere manier maar zeer mondjesmaat naar concerten. Dus werd er maar sporadisch iets gedaan op dat gebied in Maastricht. Behalve als er een rockabilly band speelt. Zo zijn we eens naar de 013 gegaan om Brain Setzer te zien. Tot onze grote verbazing was de zaal voor 30% gevuld met sjengen.

avatar van Broem
Zoveel schelen we niet leeftijd iggy Was vroegrijp Kan me de zorgen van m'n ouders nog voor de geest halen. Ze dachten me nooit meer terug te zien. M'n moeder die de avond ervoor nog het VH logo op m'n spijkerjack moest naaien. Moest natuurlijk wel in stijl naar het concert. Er volgden nog vele hardrockconcerten in die jaren. Topper was uiteraard in mijn hometown het jaarlijkse DOA festival. Time flies.

avatar van LucM
Duidelijk in het verlengde van het debuut maar globaal met wat minder songmateriaal (de cover van You're No Good past niet goed bij deze band), het spettert ook wat minder dan het debuut. Al heeft dit album eveneens een hoog amusementsfactor en sterk (hoewel iets minder inventief) gitaarwerk.

avatar van Come On
De eerste 4 Van Halen's zijn allevier goud. Nostalgie of niet, kan me niks schelen. Gold.

avatar van Come On
LucM schreef:

Serieus Luc? You're no good past niet goed? Linda Rondstadt draait zich om in bed. Die cover is juist fantastisch, m.i. nog beter dan the Kinks cover op het debuut album. Gitaarwerk spettert minder? Spanish fly? Come on. Ik begrijp dat het eerste album beter scoort maar dit is ook Buitencategorie. Beter dan wat dan ook wat vandaag de dag uitgebracht wordt. Maar ja ik ben een oude lul.

avatar van milesdavisjr
De party rock wordt doorgezet na het uitstekende debuut. De nummers zijn echter wat minder. Hoewel het schijfje stilistisch gezien bijna geen verschillen kent met zijn voorganger. II kent echter minder monumentale songs. Voor mijn gevoel lijkt het wel of er enkele 'leftovers' van het debuut op dit schijfje terecht zijn gekomen, maar dan van minder allooi. Desalniettemin is de frisheid gebleven, maakt Eddie nog steeds het verschil met zijn solo's en croont David zich weer een weg door het muzikaal gebodene. Beste songs; You're No Good, Somebody Get Me a Doctor en het funky aandoende Beautiful Girls.

milesdavisjr schreef:

Dit zou me niks verbazen. Gebeurde volgens mij ook wel vaker. Dat een band na een knaller van een debuut hup hup hup de studio weer in moest van de maatschappij. Want het momentum moest en zou worden vastgehouden. Dikwijls ging dat dan ten koste van de tijd en energie die (niet) in het schrijven van echt goeie nummers werd gestoken. Ik heb dat gevoel bij deze Van Halen II ook absoluut.

avatar van De buurman
Bij mijn weten was het merendeel echt nieuw. Heb ik uit een interview met EVH, al weet ik niet meer welk. Out Of Love was wel een oudje, dat speelden ze al jaren.

De nummers zijn niet allemaal 10/10, maar de vibe van VH ll als geheel vind ik geweldig. Een tikkeltje losser. Het debuut overtreffen doet ‘ie inderdaad niet.

avatar van haythijs
Ook D.O.A was al er al eerder...zie of liever hoor deze opname uit 1977, dus nog voor de release van het debuut.
Wat is Eddie daar al meesterlijk trouwens, wat een ‘eruptie’ moet zijn stijl/sound in de gitaarwereld zijn geweest destijds.
Van Halen 10-15-1977 DOA LIVE! - YouTube

avatar van gigage
De helft stond al op de gene simons demotapes van voor het debuut. Zie discussietopic bij de band.

haythijs schreef:

Ja dit heb ik me ook dikwijls voor proberen te stellen. Ik was zelf te jong om het bewust mee te maken. Balen! Ben geen gitarist en kan (en wil) dus niet tot in detail beoordelen of mee discussiëren maar voor mijn gevoel is hij één van de besten ooit!

Hun debuutalbum was hun beste album ooit. Daar spatte alles van af. En dit was een (vlug) opvolgertje..

avatar van Zagato
Neal Peart schreef:

Eens, hoewel 1984 het bij ook goed doet.

avatar van vielip
Ze hebben zoveel mooie albums gemaakt.

klopt maar ook een paar veel mindere.....

Best een vermakelijk album, maar wat me erg irriteert is dat hoge schreeuwtruukje wat Roth me iets teveel gebruikt. Het is echt iets te geforceerd op veel momenten.
De plaat wordt gered door het geheel, maar haalt t niet bij het debuut.

avatar van OzzyLoud
Van Halen II, Na zo'n geweldige debuut was men wel erg nieuwsgierig wat de heren met II zouden laten horen.....Nou de opener is een cover van Linda Ronstadt You're No Good ……. Als je het alleen zo zou lezen zou je kunnen denken dat je in de maling genomen werd..... Maar das toch niet helemaal... het is een venijnig puike uitvoering en toch...Vervolgens krijg je Dance The Night Away voor je kiezen... He?... was dat nou weer? Een poprock swing nummer met harmonieuze vocalen.....ok dus dat. Voor de echte hardrocker begint het nu pas met Somebody Get Me A Doctor! Er volgen nog 2 echte rampestampers Light Up The Sky en Dead Or Alive (DOA). En das wel wat magertjes als je VH I nog voor in je geheugen ligt.
Van Halen toont hiermee aan dat ze eigenzinnig hun pad bewandelen. Voor geen 1 hokje te vangen zijn. David Lee Roth profileert zich op dit album meer zijn cocky hanegedrag . En dat de heren wel van een feestje houden..... Dit alles maakt ze alleen maar populairder.
De overige nummers zijn niet eens slecht maar ze halen het niveau van het debuut niet. Outta Love Again is een uitzondering hierop, het samenspel tussen de broertjes is zoo goed te horen en daarbij de gedreven vocalen van Roth maken dit nummer een genot om naar te luisteren.
Al met al toch wat teleurstellend en laten we eerlijk zijn, met zo'n debuut das eigenlijk niet te evenaren.

avatar van Edwynn
Van Halen klinkt wat beheerster en heeft wat meer aandacht voor melodieuze aspecten. De branie van het debuut is wat minder. Toch vind ik II buitengewoon sterk. Juist vanwege die andere insteek die zeker niet minder enthousiast overkomt. Met dit keer eens een cover die wél werkt: You're No Good. Op maat gesneden voor David Lee Roth en natuurlijk voorzien van flamboyante snarenplukkerij. Verder ben ik erg gek op Light Up The Sky met die vette 'hakken en zagen' riff en het vlotte Dance The Night Away. Een kalmere plaat zoals gezegd. Maar wel met af en toe wat krankzinnig gitaarwerk van de maestro waardoor het ook weer wat schizofreen klinkt.

avatar van haythijs
Light up the sky...heerlijk idd! Tijdens de laatste tour met Dave kwam het zelfs nog op de setlist terug, soms als opener.

avatar van milesdavisjr
Of het bewust is gedaan of niet weet ik niet, maar als je goed luistert naar Dance the Night Away hoor je na de eerst 28 seconden Roth in de lach schieten, hoewel het grootste gedeelte uit de mix is weggelaten is dat niet helemaal gelukt. Gek genoeg vind ik het wel iets charmants hebben en hoeven dit soort schoonheidsfoutjes van mij niet weggewerkt te worden.
Komt hetzelfde toch ook terug bij Take Your Whiskey Home van Women and Children First, na ruim 2 minuten begint Roth weer te grinniken. Of het een en ander nog met de goede sfeer in de beginjaren te maken zal hebben zal wel koffiedik kijken zijn.

avatar van milesdavisjr
Een degelijke opvolger van het debuut, ook nu telt de plaat weer een fijne productie. Over de hele linie genomen wel een slag minder dan de eersteling maar ik vermaak mij even goed met II.
Het funky aandoende You're No Good vormt gelijk een goede song om de plaat mee te starten, Dance the Night Away gaat er ook goed in. Het overige songmateriaal is vrij degelijk waarbij Beautiful Girls het ultieme feestnummer, de plaat afsluit. Met ruim een half uur is de koek ook wel op, door het feit dat de songs net wat minder cachet hebben dan het debuut draai ik dit plaatje duidelijk minder vaak, maar dat gitaarwerk, mijn god wat een wonder is die snarenplukker uit Nijmegen.

Tussenstand:

1. Van Halen