Van Halen - Van Halen II (1979)

Rock / Metal
Label: Warner Bros.

1. You're No Good (3:12)
  2. Dance the Night Away (3:04)
  3. Somebody Get Me a Doctor (2:51)
  4. Bottoms Up! (3:04)
  5. Outta Love Again (2:49)
  6. Light Up the Sky (3:09)
  7. Spanish Fly (0:58)
  8. D.O.A. (4:07)
  9. Women in Love (4:05)
  10. Beautiful Girls (3:55)
avatar van Von Helsing
TONYLUNA schreef:
voor een prikje op de kop getikt. De eerste 2 nummers zijn zalig maar daarna gaat het wat aan mij voorbij.
Maar het gitaarspel van Eddie is wel weer fenomenaal . Luister ook maar eens naar Spanish Fly ..... Wow.
Hun debuut vind ik toch sterker qua songmateriaal.

Begin dan voor de grap met kant 2 of nummer 6 op de CD, Light Up the Sky, het beste nummer, althans dat vind ik al een kleine 40 jaar. Fenomenaal hoe Van Halen hier klinkt, de drums, bass, vocals, gitaren, alles klopt aan dit nummer.

Toevallig krijg ik dat gevoel ook bij Somebody Get Me a Doctor of Bottoms Up! of D.O.A.. Een waanzinnig tweede album, een logisch vervolg op het debuut zonder in herhalingen te vallen.

Het vervolg hierop, Women and Children First, is nóg beter.

Von Helsing schreef:

Het vervolg hierop, Women and Children First, is nóg beter.

Okidoki, Ik moet toegeven dat dit mij eerste indruk was . Misschien nog wat meer beluisteren. Ga ik zeker doen !

avatar van De buurman
Van Halen II is gewoon één groot feest. In gezelschap van absolute toppers als hun debuut, 1984 en fan-favorite Fair Warning is die misschien wat onderbelicht. Hij heeft niet het overdonderende van het debuut. Begint juist vrij relaxed, met die eerste twee nummers. Daarna gaat het dak er af. Van Halen heeft geen krampachtige poging gedaan om te verrassen na hun debuut, ze hebben het feest gewoon voortgezet. Hun meest ongecompliceerde album. Hete zon, koud bier, barbecue en Van Halen II door de luidsprekers. De zomer komt er aan!

avatar van gigage
Ik heb de digitale 2015 remaster The collection even op random gemikt op Tidal met een gedegen volume en aan het geknetter bij de start van Outta Love again komt prompt een einde door een harde klap op zowel de bass als de snare. Ik had mijn aandacht er niet helemaal bij en schoot toch een stukje omhoog van de stoel van de door mijn brein opgewekte schrikreactie. Ja, uhh, dat wil ik wel even bewust terughoren, snel op repeat en dan is het nog erger want ik geen idee meer na hoeveel seconden die klap kwam haha. De subwoofer is weer stofvrij in ieder geval.

avatar van Queebus
Een weergaloze debuutalbum laat zich maar moeilijk overtreffen en dat is dus het geval met Van Halen II. Tuurlijk, het gitaarwerk is buitenaards goed en de band speelt lekker enthousiast. Maar het Blitzkrieg effect van het debuut blijft achterwege mede omdat de songs niet sterk genoeg zijn. Het zal even tot aan Fair Warning duren voordat VH weer een memorabele album maakt.

Jaap Edenhal, 1979. Stond uren van tevoren in de rij. Binnen waren de heren bezig met de soundcheck. De magistrale openingsriff van 'Light Up The Sky' dreunde door de muren heen. Onvergetelijk.