Klaxons - Myths of the Near Future (2007)

Dance / Rock
Label: Polydor

1. Two Receivers (4:18)
  2. Atlantis to Interzone (3:27)
  3. Golden Skans (2:43)
  4. Totem on the Timeline (2:35)
  5. As Above, So Below (3:58)
  6. Isle of Her (3:54)
  7. Gravity's Rainbow (2:36)
  8. Forgotten Works (3:26)
  9. Magick (3:38)
  10. It's Not over Yet (3:41)
  11. Four Horsemen of 2012 / [Untitled] (2:30)
avatar van Opschuiven
Kid A(cid) schreef:
Wie kent Late of the Pier? Toen ik een video van hen zag, was het net Klaxons. Synths, hyperactiviteit, zelfs het geflirt met mystiek en sci-fi werd geript.
Ik vind Late Of The Pier wel leuk opzich maar het komt op geen moment dicht bij de sensatie die Klaxons veroorzaakte bij mij.

Hmm ik vind over het algemeen Late of the Pier ook minder dan Klaxons. Maar er is 1 uitzondering: Bathroom Gurgle. Wat een geniaal nummer is dat. Vooral het tweede deel, als die zanger even aanzet.

Electro_
Dat nummer is geproduceerd door Erol Alkan.

avatar van yeahyeahyeah
Hulde aan de tip wat betreft Late of the Pier: erg geslaagd wat mij betreft. Ik ben even zo vrij om hier wat verder op in te gaan, aangezien de Klaxons-hype nu toch wel zo'n beetje over is. De nummers die ik tot nu toe gehoord heb (Space and the Woods, Heartbeat - Flicker - Line en Bathroom Gurgle) hebben, ondanks vele verschillende invloeden, zeker hun eigen geluid. Het heeft inderdaad wat weg van de Klaxons en Shitdisco enzo, maar dan een stuk duisterder en de zanger klinkt enigszins als Gary Numan. Tijd voor een album!

avatar van Razorreptilia
Kid A(cid) schreef:

LOTP is erg goed!
ja, hier een fan.
ik heb ze live gezien op 5 Days Off in Paradiso en ze waren top!
vooral de nummers 'Bathroom Gurgle', 'Broken' en 'Mad Dogs and Englishmen' zijn erg goed.
ze hebben nog geen album uitgebracht toch?

avatar van Razorreptilia
en wat Klaxons betreft, goed album, maar niet stuk voor stuk goed. het blijft bij enkele hoogtepunten op de cd als 'Golden Skans', 'Magick' en 'Two Receivers'...

Damorte
Leuke cd dit, eindelijk weer eens zo'n Engels bandje wat zich wel weet te onderscheiden van de grijze massa. Het nummer Magick straalt echt een soort van krankzinnige sfeer uit, al komt dat misschien omdat die videoclip van het nummer ook alles behalve normaal te noemen is. Atlantis to Interzone is veruit het sterkste nummer op deze cd, al moest ik er in het begin best wel aan wennen.

Kid A(cid)
obsessed schreef:

Ik vind het nummer Space and Woods gaafheid, met die Gary Numan - Cars synthbaslijn.

avatar van Lennonlover
1,5
Dit album kon mij op geen enkel moment boeien. Het enige echte goeie nummer is It's Not Over Yet.

avatar van Irish
na ze te zien in paradiso afgelopen november vind ik er geen bal meer aan, ze hebben mij echt teleur gesteld. en op lange termijn boeit het mij dat album niet meer zo.
stem verlaagt van 4 naar *3.

avatar van sdr
sdr
Na een paar keer begint dit album je heel erg te irriteren..

avatar van Lennonlover
1,5
It's not over Yet is een goed nummer. Maar ik heb het al te veel gehoord. Deze hype is toch niet mijn ding. Vond niet veel aan het album. 1.5*

yoeridedeygere
na al die negatieve berichten, moet er toch eens een positieve noot tussen. Nog altijd nagenietend van het wervelende concert in Werchter. Dat het geen nu-rave is weten we intussen al, maar wat een schitterend rock album met de ene prachtsong na de andere. Een album die nooit stilvalt. nooit.

Dat is zeker waar, je krijgt geen seconde rust meer na de eerste drums op two receivers. Ik luister dit album echt in fasen. Soms moet ik hem echt 3 keer op een dag horen, maar er zijn ook periodes dat ik hem wekenlang niet kan horen, het zal wel een beetje aan mijn stemming liggen.

Ik zie hier toch ook wel wat negatieve reacties, en ik zal de laatste zijn om te zeggen dat dit een perfect album is, maar je kunt moeilijk ontkennen dat Myths ook een aantal hele toffe tracks bevat.

Dan doel ik vooral op de muziek op de tweede helft van het album, daar begint het feest eigenlijk pas echt. Gravity's rainbow bijvoorbeeld. Die heb ik werkelijk al honderden keren gehoord en ik blijf hem prachtig vinden. Vooral de tekst vind ik erg goed, ook al is het niet al te veel tekst
Forgotten Worlds is erg funky, mede dankzij de basslijn die echt briljant is. Magick is erg apart, en als je de clip erbij kijkt ga je de muziek ineens veel beter begrijpen en waarderen. It's not over yet had eigenlijk de afsluiter moeten zijn, het is toch al een kort album, de 3 minuten gebler op 4 horsemen maakt het alleen maar minder.

avatar van tvtje1
goed album met als uitschieters

1: Gravity's rainbow
2 : atlantis to interzone
3 : forgotten works
5 : goldens skans

(ik zou alle nrs vn die cd zo i ee, top 11 kunne zetten )

Klinkt na een jaar toch nog altijd leuk.

Abyss
Dn!S schreef:
It's not over yet had eigenlijk de afsluiter moeten zijn.

Four Horsemen of 2012 is inderdaad overbodig.

geen slecht album,ikhou ook wel van funk, electro en techno dus dit is best te pruimen.
De eerste nummers zijn ijzersterk, jammer dat dit niveau niet wordt vastgehouden. Luistert leuk weg that's all

avatar van Opschuiven
Waar de fuck hoor jij Funk?

remvis schreef:

Hehe, ik vind juist dat het album tussen nrs. 7 en 10 op zijn hoogtepunt is.

avatar van KidChino8
vergelijking met late of the pier is ver te zoeken , hoor..

avatar van LennartDG
Ben verbaasd dat deze zo "slecht" onthaald wordt. Persoonlijk vind ik het een heel goede plaat, waar ik af en toe met plezier naar teruggrijp. Sterke songs, poppy deuntjes die er makkelijk in gaan, geen enkel vervelend nummer imo.. 4+, dus maar 4.5

Ik was hem alleen ineens zo beu. Het is allemaal zo druk en springerig en pieperig. Het ging me een beetje irriteren. Nu luister ik hem nog heel af en toe en dan gaat het wel, maar als ik dan klaar ben, ben ik meteen weer opgelucht dat het weer stil is.

2 jaar half na release blijft dit nog steeds fris klinken. (de bekendste nummers sla ik nu wel over) van een kortstondige hype is dus geen sprake. voor mij brachten ze een nieuw geluid. benieuwd wat die nieuwe gaat brengen..

avatar van barrett
En toch blijven we wachten op een bevestiging door een nieuwe cd-release om ons gerust te stellen.

avatar van Sjaakspeare
Dn!S schreef:
Vooral de tekst vind ik erg goed, ook al is het niet al te veel tekst

Ik dacht al: gaat nu echt niemand iets over de teksten zeggen? Nou ja, wel dus, al is het slechts over de tekst van één nummer. Maar werkelijk waar, dit album bevat uitstekende poëzie. Van een nummer als As Above So Below, dat ook nog eens goed klinkt, heb ik dan ook groot ontzag.

Sjaakspeare schreef:

Inderdaad. Ik had het alleen even over Gravity's Rainbow in die post maar de teksten zijn over het algemeen gewoon heel sterk. De onderwerpen zijn trouwens ook leuk om je in verdiepen. Volgens mij zijn de teksten van Golden Skans trouwens uit een verhaal overgenomen. En ik dacht dat As Above, So Below ook al eens eerder gezegd was?

avatar van Sjaakspeare
Dn!S schreef:

Ik weet niet of het uit een verhaal is overgenomen, en dat maakt me eigenlijk ook geen moer uit. Ik wil me eenvoudigweg lekker kunnen verwonderen, vervreemd raken door duizelingwekkende teksten. Daar slagen de teksten op dit album opzienbarend goed in, en dat wou ik even aankaarten.

Over As Above, So Below is alleen gezegd dat het minder was, door één iemand, en dat het niet eens zulke slechte britpop was, door een ander.

avatar van pim556
Vind de singels eigenlijk wel het sterkst. Uitschieter is Gravity's Rainbow, dieptepunt en totaal onnodig is natuurlijk het laatste nummer, ik snap niet wat dat toevoegt.

avatar van wisselstroom
Een beetje een wisselvallig album met sterke en minder sterke nummers. Vooral de nummers waarbij het gas er wat af gaat, kunnen me niet zo boeien - dat geldt met name voor Isle of Her. Ik denk wel dat het een goede keuze was om de rustige nummers telkens af te wisselen met de uptempo nummers, waardor toppertjes als Gravity's Rainbow en Magick beter klinken.

Hoogtepunt voor mij blijft toch wel hoe Atlantis to Interzone er in geknald wordt na opwarmertje Two Receivers.

Qua cijfer zweef ik tussen 3.5* en 4* maar ik geef ze het voordeel van de twijfel

avatar van oceanvolta
De up-tempo nummers zijn stuk voor stuk knallers maar als het tempo daalt dan is er direct ook niet veel aan. Dieptepunt van de plaat is Isle of Her. Gelukkig staan er genoeg goede nummers op voor een ruime voldoende. Totem on the Timeline wordt hier weinig genoemd maar vind ik zeker een van de betere nummers.

Door de korte duur zet ik de plaat ook sneller op dan als hij bijvoorbeeld 50 minuten zou duren. Even snel het energielevel verhogen.

3,5 sterren

Je ziet niet zo vaak rock en dance gecombineerd en als dat zo is, dan ben je bij mij meestal aan het goede adres. Met the Klaxons hebben we het daarnaast ook over zo'n typisch Brits bandje uit het eerste decennium, wat met veel energie speelde. Zo had / heb je ook bijvoorbeeld Franz Ferdinand en the Kaiser Chiefs. Myths of the Near Future haalt niet het niveau van Franz Ferdinand, simpelweg omdat de songkwaliteit meestal net een stukje minder is en de zanger minder sterk zingt. Wel hebben ze een eigen rauwer en vrij origineel geluid, wat mij wel bevalt, met vaak een prima bas erin. Het levert een heel aardig album op, met een paar uitschieters en maar één echt minder nummer: Isle of Her. Heel prettig zijn o.a. Golden Skans, Totem On the Timeline, Forgotten Works & It's Not Over Yet.