Rainbow - Rising (1976)

Label: Polydor

1. Tarot Woman (6:08)
  2. Run with the Wolf (3:47)
  3. Starstruck (4:04)
  4. Do You Close Your Eyes (2:58)
  5. Stargazer (8:27)
  6. A Light in the Black (8:11)
  7. Tarot Woman [Rough Mix] * (6:06)
  8. Run with the Wolf [Rough Mix] * (3:49)
  9. Starstruck [Rough Mix] * (4:04)
  10. Do You Close Your Eyes [Rough Mix] * (3:04)
  11. Stargazer [Rough Mix] * (9:08)
  12. A Light in the Black [Rough Mix] * (8:12)
  13. Stargazer (Pirate Sound Tour Rehearsal) * (8:33)
  14. A Light in the Black [Pirate Sound Tour Rehearsal] * (9:52)
  15. Man on the Silver Mountain [Pirate Sound Tour Rehearsal] * (2:22)
avatar van BlauweVla
Deep Purple is natuurlijk heel goed, en het album "In Rock" is waarschijnlijk ontzettend belangrijk geweest voor de rockmuziek. Ook vind ik dat de Mk3 line up met Glenn Hughes en David Coverdale het goed deed, vooral op het "Burn" album. Toch vind ik de avontuurlijkere jaren '70 nummers van Rainbow beter en leuker om naar te luisteren. Voor degene die het niet weten, Rainbow is Ritchie Blackmore's eigen band, die hij oprichte na zijn vertrek bij Deep Purple in 1975. Dit album "Rising" wordt ondanks de korte speelduur door velen gezien als het ultieme Rainbow album. "Stargazer" is briljant

slaemperayreon
heb eigenlijk maar 2 nummers van deze cd gehoord, maar ga hem waarschijnlijk wel kopen.

Moet je zeker doen!

avatar van lennert
Natuurlijk heeft iedereen recht op een eigen mening... maar welke gek geeft dit album in godsnaam een 0,5?

sq
4 punten voor 'Tarot Woman', het enige nummer dat ik draai van deze.

avatar van BlauweVla
Waarom de rest niet? Als ik vragen mag.

sq
..waarom.. Misschien moet ik het wel weer eens proberen. Ik heb m indertijd gekocht toen hij nog maar pas uit was, en ik het een mooi alternatief vond voor de steeds minder wordende Deep Purple alums. Vergis je overigens niet in dat ik er wel degelijk iets mee heb. On Stage staat in m'n top 10 en die draai ik nog echt wel eens helemaal... wat toch wel betekent dat je 3 keer naar de draaitafel moet lopen.

avatar van Pelk
lennert schreef:

Iemand die een plaat van Donna Summer vier sterren geeft. Niet druk over maken dus...

sq
Voel mij als D. Summer fan (heb zeker 10 albums) door Pelk erg aangesproken.

Ik heb het ook even geprobeerd, maar het ziet er toch niet uit, zo'n 0,5 Ik zet m weer terug op 4.

Kan hoor, dat je het allebei leuk vindt. Mijn hoogste Rainbow heeft 5, mijn hoogste Donna Summer 4,5.

Down_By_Law
'Stargazer' is op 'The March Of The Black Queen' van Queen na, mijn favoriete nummer aller tijden! Wat een track, meer dan 8 minuten gaat het door merg en been. Elk ander nummer hierop is overigens ook ijzersterk (als er een 'minste' is, dan is dat denk ik het alsnog voortreffelijke 'Do You Close Your Eyes'). 'Tarot Woman', 'Run With The Wolf', 'A Light In The Black' en 'Starstruck'... onmisbaar! Ronnie James Dio zingt op geen enkel ander album beter ("Dehumanizer" van Black Sabbath uit 1992 komt naar mijn mening het dichtst in de buurt op dit gebied). Blackmore's solos zijn adembenemend en niet te vergeten Cozy Powell is ongelooflijk op zijn drums. Must have! 5/5

miloz
Lekker album is dit hoor. Ik kende rainbow eigenlijk niet zo goed, maar heb er nu een paar albums van gedownload en ik denk dat ik maar eens wat ga kopen. Want wat ik hoor is zeker kwalitatief hoogstaande hard rock. Het doet me denken aan Deep Purple maar dan wat langzamer en qau stijl wat afwisselender. Helaas vind ik Ron James Dio wel een klasse minder dan Ian Gillan. Maar hij is zeker wel een voortreffelijke zanger.

4 ster.

avatar van Black Math
Ja cool album. De begintrack is erg sterk met al die synthesizers. Het enige minpuntje is dat na die track die synthesizers wat minder nadrukkelijk aanwezig zijn en ik heb dan dus echt het gevoel dat ik weer op aarde terecht kom met een klap. En helaas aan de korte kant.
****

avatar van meyer
prachtig album, een voor een sterke nummers.
het begint al met het eerste nummer, de intro met de synthesisers is geniaal.

De solo in light in the black vind ik een van de mooiste solo's ooit geschreven, elke muzikant speelt perfect op elkaar in en dat samen met dat prachtige riffje en natuurlijk ritchie blackmore in volle glorie.

ook stargazer is is een van de beste nummers van rainbow met een prachtige ritchie blackmore solo en sterke riffs.

ronny james dio zingt hier inderdaad het best vergeleken met al zijn ander werk, soms komt zijn zang irritant over, op dit album dus niet, een en al klasse qua zang.

Ik heb er geen probleem mee dat het een kort album is, beter kort en supergoed dan er nog wat opvulnummers op te zetten

voor mij een vande beste classic rock albums gemaakt
--> de volle 5 punten waard

avatar van Flipper
Kan me aansluiten bij de meeste sprekers hier:
een van de beste hardrock albums. Alles klopt aan dit album en wat een superband.

Maar inderdaad, voordat je het weet is het album alweer afgelopen, daar hadden nog wel wat nummers bij gemogen.

'I see a rainbow rising' (Stargazer) !!

miloz
Ik zit dit album nu weer te luisteren en het is toch een echte topper! Nummers als Starstruck, Stargrazer, Run With The Wolves en vooral Tarot Woman zijn echt onsterfelijk.

Dus ik heb mijn stem verhoogt naar 4,5.
Het mooie aan Rainbow vind ik dat het dan weer ontzettend rockt en dan weer ontzettend gothisch klinkt.
Het album is niet erg lang. Maar ik moet je zeggen dat ik me daar niet zo aan erger. Het zij zo. Er zijn nog genoeg andere goede albums van Rainbow en Dio.

avatar van Waldo Jeffers
Erg sterk album dit. Zonder meer Rainbows beste + 1 van de beste classic rock albums die er zijn. Hoogtepunt is zonder twijfel Stargazer, maar ook de andere songs zijn ijzersterk. 4,5

avatar van Hans Brouwer
Samen met het debuut album het beste album van Rainbow. Mijn all time favorite: "Starstruck"

Na het horen van Stargazer op een metal-verzamelaar, toch nieuwsgierig geworden na de rest.

Rising is voor mij inderdaad een steengoed album, Dio's tot aan de hemel reikend stem geluid in Combinatie met Blackmore's tijdloze gitaarspel levert 1 der beste fantasy-metal albums op (als dat tenminste een genre is).

het is nadeel is dat er zo weing nrs op staan.

avatar van Epitaph
Vanochtend binnengekregen wat een meevaller voor maar € 7,99. D'r staan een paar prachtige nr.'s op Tarot Woman, Stargazer. 4****

Dit album heb ik al bijna 30 jaar zonder spijt, dus ik mag wel een beetje mopperen. Iets meer dan 33 min was toen al bedrog en is het nu helemaal. Daarom komt hij niet in mijn top 10 en krijgt een magere 4. Doe er een paar nummers bij en ik doe er een heel punt bij.
Laten we eerlijk zijn. Dio heeft een grote stem, maar mist subtiliteit. Blackmore heeft een fantastische techniek, hoe virtuoos ook, de melodische lijn is altijd te volgen. Maar hij kent geen akkoorden - heeft hij zelf toegegeven - en is dus altijd afhankelijk van de organist om een nummer een solide basis te geven.
Genoeg gezeurd. Heeft iedereen in de gaten, hoe doordacht Lady Starstruck in elkaar zit? Tussen de regels van de coupletten door verwijst Blackmore kort naar het refrein. De triolen zijn werkelijk duivels, alleen te vergelijken met het slot van Mozarts Don Giovanni. Dan die gitaarsolo - het begint zo eenvoudig, geen noot teveel. Dat is het kenmerk van de ware virtuoos!
Blackmore is natuurlijk ook de uitvinder van speed metal. Na Fireball met Deep Purple laat hij het kunstje hier ook op Light in the Black horen.

avatar van Rinus
Een van de grote klassieke albums in de hardrock. Rainbow was op dit album helemaal op dreef, en in de beste bezetting. (Ritchie, Ronnie, Jimmy, Tony en Cozy). Allemaal zeer sterke nummers, met uiteraard "Tarot woman", "Starstruck"en "Stargazer" als absolute hoogtepunten. Plus de geweldige coverart. Ik heb het album op vinyl.

Een kort maar superkrachtig album. Een fraaie lange keyboardsolo leidt het magische Tarot Woman in. De eerste helft van het album bevat nog drie lekkere, opzwepende hardrocksongs, die worden gedragen door het unieke gitaarspel van Ritchie Blackmore en de machtige stem van Ronnie James Dio. Als klein jongetje kreeg Dio het advies om trompet te gaan spelen ter versterking van zijn zwakke gestel. Het gevolg is dat de kleine man een geweldige longinhoud heeft ontwikkeld, waarmee hij alles in zijn omgeving omverblaast.

Het tweede deel van het album bestaat uit een tweeluik. Beide songs nemen ruim acht minuten in beslag. Het bombastische Stargazer, waarin een symfonie-orkest de heren bijstaat, handelt over een tiran uit de klassieke oudheid, die zijn volk dwingt een grote toren te bouwen welke tot in de hemel zal reiken. Dit dramatische epos, gezongen vanuit het perspectief van één van de slaven die aan de bouw deelneemt, is te betitelen als de ultieme neo-klassieke powermetal-hymne en is, mijns inziens, simpelweg één van de beste songs ooit op plaat gezet. Het verhaal vervolgt met het snelle A Light In The Black, waarin de slaaf zijn leven overdenkt, terwijl hij huiswaarts keert. Deze voorloper van speedmetal reikt eveneens tot grote hoogten. Alleen al dankzij de aanwezigheid van dit tweeluik is Rising een klassiek hardrock/metal-album, dat in geen enkele verzameling van genreliefhebbers mag ontbreken.

Nicci
Tsja, het was toe ik 12 tot 16 was allemaal heel erg leuk, maar nu kan ik me er toch niet meer over opwinden. Doe mij dan maar Donna Summer!

Ja, een klassieke hijgplaat als Love to love you baby is heel wat opwindender dan Stargazer en zit ook veeeeeeeeel intelligenter in elkaar.
Tussen mijn twaalfde en zestiende had ik al de pest aan DS.

avatar van rushanne
Weergaloos album, het tandem Dio/Blackmore in optima forma. Het beste Rainbow album, zonder enige twijfel. De korte duur is het enige kleine minpuntje, maar soms geldt : "Less is (Black)more" Kortom, een terechte 5

avatar van rudiger
zeer goed album van Rainbow , grijs gedraaid , stuk voor stuk klasse nummers .
mijn favos ; tarot woman , stargazer ,
STARGAZER is werkelijk super .
jammer dat de band dit niveau niet kon vasthouden .

avatar van rudiger
Nicci schreef:

waarom ga je dan niet naar TELL-SELL kijken ?

Het geniale stargazer is voorlopig mijn favo nummer allertijden .
Heerlijke opbouw waarin elk van de bandleden bewijst dat hij in de gallerij der groten thuishoort. Briljante keybordriffs, machtige gitaarsolo en een zang waar je kippenvel van krijgt, vooral bij de stukjes op het eind van het nummer ("my eyes are bleeding, my soul is weeping...")

flebbie
Ik ben zojuist in het bezit gekomen van de zogenaamde "rough mixes by Cozy Powell" van dit tijdloze album. Erg leuk om te horen hoe het gitaar- en drumwerk wat meer naar voren komen. En Stargazer werd blijkbaar in zijn embryonale versie ook nog getrakteerd op een leuk intro van Tony Carey. Daarnaast nog wel meer kleine verschillen, zoals andere zanglijnen van Dio en afwijkende solos van Blackmore in Run with The Wolf.

EVANSHEWSON
Ik ben en blijf een fan van Deep Purple, Mark II. ik heb Rainbow wel vaker gehoord in het jeugdhuis destijds, in de periode dat deze plaat uitkwam.
Helaas, de muziek van deze band kan me niet echt pakken.
Ik ga dan ook geen stem uitbrengen.