Rainbow - Rising (1976)

Label: Polydor

1. Tarot Woman (6:08)
  2. Run with the Wolf (3:47)
  3. Starstruck (4:04)
  4. Do You Close Your Eyes (2:58)
  5. Stargazer (8:27)
  6. A Light in the Black (8:11)
  7. Tarot Woman [Rough Mix] * (6:06)
  8. Run with the Wolf [Rough Mix] * (3:49)
  9. Starstruck [Rough Mix] * (4:04)
  10. Do You Close Your Eyes [Rough Mix] * (3:04)
  11. Stargazer [Rough Mix] * (9:08)
  12. A Light in the Black [Rough Mix] * (8:12)
  13. Stargazer (Pirate Sound Tour Rehearsal) * (8:33)
  14. A Light in the Black [Pirate Sound Tour Rehearsal] * (9:52)
  15. Man on the Silver Mountain [Pirate Sound Tour Rehearsal] * (2:22)
avatar van BenZet
Toch wel de beste Rainbow. Cozy Powell op de drums, whoww wat kan die man drummen!!

avatar van Sir Spamalot
Al mijn muziek staat op de computer en dat is een titanenwerk geweest. Voordeel is natuurlijk dat Windows Media Player bijhoudt hoeveel keren een album werd afgespeeld en wanneer het de laatste keer was. De vorige keer was 28 november 2008, dus veel te lang geleden en naar aanleiding van de game Hardrock/Metal 70’s heb ik dit album nog eens opgelegd.
Dit album begint met een synthesizer intro als voorbereiding op één van de allermooiste gitaarriffs ooit van Ritchie Blackmore: van bij de aftrap wordt op hoog niveau gemusiceerd. Goeiendag zeg, met zo’n line-up kan dit niet verkeerd gaan: Ronnie James Dio (zang), Ritchie Blackmore (gitaar), Jimmy Bain (bass), Tony Carey (keyboards) en Cozy Powell (drums – RIP). Van de opener Tarot Woman word ik knettergek: vuisten vliegen in de lucht, de nekspieren worden getest, de volumeknop gaat nog meer omhoog en de voeten kunnen niet stil blijven. En het hoge niveau wordt gewoon verdergezet toch het einde van dit korte album, want dit is een hardrock klassieker, dames en heren. Tarot Woman doet je gewoon naar adem happen en de opvolgers zijn zo goed, maar dan komen nog twee genadeslagen: Stargazer en Light to the Black, onaards mooi. Prachtalbum en – ongelooflijk maar waar – uit 1976, dus 33 jaar oud, hoe de tijd vliegt.
En zoals eerder gezegd in mijn bericht van 30 maart 2008: geen dual discs, extra nummers en wat weet ik nog allemaal. Meestal doet dat tekort aan het oorspronkelijke album. De power zou er zo uit zijn. Korte speelduur: geniet twee maal in een uur van klasse!

The Oath
Ik sluit me er volledig bij aan. Enig minpuntje zijn de kleinere nummers (Startruck, Do you close your eyes, Run with the wolf), die niet slecht zijn, maar het geniale niveau van de plaat een beetje omlaag halen.

flebbie
Die nummers hebben een functie. Het zorgt voor de nodige afwisseling en je kunt als luisteraar even op adem komen. Een plaat vol met alleen maar Stargazer-achtige nummers zou een overkill zijn geweest.

The Oath
Kan zijn, maar ik vind ze wat overbodig en niet boeiend over komen.

flebbie
Kan zijn, maar ik vind dat je dan best een hoge score geeft.

stuart
Ik vind de afwisseling ook wel lekker en bovendien schept het idd. wat lucht, hoewel ik Run With The Wolf zelf dan nog de 'minste' vind (wel voldoende).

PriestMaiden
Ik had al een tijdje de meesterwerken Heaven and Hell, Mob Rules en Holy Diver gehoord, en daar was ik zeer enthousiast over. Ik heb nu ook dit album aangeschaft en ook deze is heel mooi. DIO rules. En de meestergitarist van het Deep Purple album In Rock speelt hier ook op mee. Zeker een van de beste '70's hardrock albums

Nicci
PriestMaiden schreef:
En de meestergitarist van het Deep Purple album In Rock speelt hier ook op mee.

Dat mag je hopen. Het was ten slotte zijn band.

avatar van Bluebird
Yep, en daar zingt die voormalige Elf zanger ook een stukkie in mee.

flebbie
Vergeet die voormalig Jeff Beck Group drummer niet he. Die speelt ook een lekker stukkie mee.

The Oath schreef:

Voor tweederde mee eens. Starstruck is een briljante compositie. Tijdens de coupletten beantwoordt Blackmore de regels van Dio met een citaat uit het refrein. Het intro staat als een huis. De solo is bewust simpel gehouden - niet uit armoe of gebrek aan vaardigheden, maar omdat Blackmore zich concentreerde op zeggingskracht.

avatar van Bluebird
Even aandacht voor het volgende:

Over The Rainbow - Rainbow Reunion With Ritchie Blackmore's Son In The Makes - Metal Storm - metalstorm.ee

Over The Rainbow op MySpace Music – Gratis gestreamde MP3’s, foto’s en Videoclips

Rainbow rising again maar dan wel met Turner . Van Blackmore's kloonzoon Jürgen staat nog niets op MM. Ik ben in het gelukkige bezit van zijn laatste cd ''Between Darkness And Light'' uit 2006 waarop een verzameling adembenemende deels gothicachtige instrumentaaltjes staat en die heb ik toch maar even toegevoegd. J.R. Blackmore's geluid doet me overigens meer aan Steve Morse denken en hij bouwt dan ook zijn eigen gitaren. Ritchie maakt al jaren dankbaar gebruik van zoonliefs vernuft op dat gebied.

Benieuwd of de Rainbow herrising een nieuw album gaat opleveren.

avatar van Mart
Wel jammer dat Joe Lynn Turner in de line-up zit, dat is m.i. de minste Rainbow-zanger... Desalniettemin ben ik toch benieuwd wanneer ze gaan optreden in Nederland, en ik ben ook benieuwd naar een (eventueel) nieuw album.

avatar van Karma_To_Burn
Vind Joe Lynn Turner wel een waardige Rainbow zanger hoor!. Ook zijn album met Deep Purple in 1990 was ik erg over tespreken, het is zeker geen slechte zanger!
Vandaag de dag vind ik hem beter dan Graham Bonnet.
Graham Bonnet zag ik in 2006 live.. en dat viel heel erg tegen(zijn stem klonk gewoon serieus voor geen meter meer)
Ben wel blij met Joe Lynn Turner! al heb ik natuurlijk als Dio-Fan liever Dio.. Maarjaa je kan niet alles hebben! vind dit idee erg leuk
En de zoon van Ritchie.. Tjah is afwachten of dat wat wordt, al heb ik er wel vertrouwen in!

avatar van Mart
Joe Lynn Turner vind ik zeker geen slechte zanger, maar ik vind zijn stem 'persoonlijkheid' missen, iets wat Bonnet en Dio wel hebben/hadden naar mijn mening. Soms heb ik bij de albums met Turner op zang het idee dat ik naar Foreigner aan het luisteren ben. Ook heb ik na een paar nummers Turner's stem wel gehoord, zijn stem klinkt dan 'teveel van hetzelfde' (kan het moeilijk uitleggen, maar dat is toch onder meer de reden dat het mijn minst favoriete zanger van Rainbow is).

Father McKenzie
Ik moet hier - misschien wel tot mijn scha en schande, geen idee - bekennen dat ik van Rainbow, alhoewel toch seventies, nooit iets gehoord heb.
Ik denk oprecht dat ik nooit een nummer/song van hen gehoord heb, toevallig ook omdat vrienden van me er geen albums van hadden.
Deze zie ik vaak bij kraampjes op rommelmarkten, misschien toch eens meenemen ter kennismaking???
Of zijn er betere denkbaar???
Deze hoes komt me zo bekend voor, vandaar mijn vraag...

avatar van sq
sq
Stel je het voor als een soort ´opgefriste´ versie van Deep Purple, met dus ook Ritchie Blackmore en Ronnie James Dio, volgens mij en veel anderen de beste rockzanger ooit. Je kent zijn stem wel: denk aan de hitparadeclassic ´Love is All´ van (ook van Deep Purple) Roger Glover, want daar zong hij ook. Beste introductie voor Rainbow vind ik niet deze maar de opening van Rainbow - On Stage (1977). Natuurlijk ook omdat ik dat het beste vind van Rainbow (zie mijn top 10). Ik weet bijna zeker dat je het leuk vindt.

avatar van ricardo
Helemaal mee eens, ik vind On Stage het live album ook beter dan deze studio plaat. Eigenlijk vind ik On Stage ook het beste Rainbow album.

stuart
Dat mag....smaak en muziekbeleving verschillen nu eenmaal ; 'overall' is Rising het beste Rainbow album.

Yann Samsa
Geniale plaat en IMO een waardige voorloper van 'Power Metal'
Weinig tot geen minpunten :

TW is een prachtige opener die je direct vertelt hoe de plaat ineen zit =
Mysterieus , lyrics rond sagen en mythen , krachtige stem , ...

De kortere nummers hebben hun nut op de plaat =
Ze zorgen voor toegankelijkheid en de 'catchy power metal' factor,..,

SG/LIB is natuurlijk het hoogtepunt en zorgen ervoor dat deze plaat in waarde stijgt

Minpuntjes :
Een langere plaat ging niet tegensteken en de magic zou er niet af zijn.
Had potentieel om een prog power plaat te worden (net als bij savatage) maar het blijft een classic heavy metal album

Lang op 1 gestaan in mn lijstje van beste metal albums, maar dan toch ingezien dat hij aan 7th son, OM en 2112 niet kan tippen
Toch een meesterplaat
Blackmore had Dio nodig, na z'n vertrek ging Rainbow alsmaar achteruit op zowel muzikaal als lyricaal vlak : Rainbow kwam een '80 pop rock groepje who sings about love ...

Ergens anders heb ik het ook al geschreven; ik heb een bootleg van Live in Cardiff gehoord, ik meen uit 1983. Het is ronduit pijnlijk om Turner te horen in Stargazer en Long Live Rock'n'roll. De man kan die liedjes domweg niet aan.
Bonnett had op Monsters of Rock (ook een bootleg) geen enkel probleem met Stargazer.
Conclusie: Turner s***s.

avatar van Edwynn
Stargazer met Bonnet vind ik ook een ramp. Die man weet niet hoe hij subtiliteit in zijn geschreeuw moet leggen.

Rising is een parel uit de hardrock/heavy metal geschiedenis. Soms lichtvoetig (Starstruck) en soms ontzettend zwaar. (het razendsnelle Light In The Black) Er heerste een perfecte chemie tussen alle vier de muzikanten met Blackmore als stralend middelpunt met zijn heerlijke gitaarspel.

avatar van Von Helsing
Bonnet vind ik de minste van alle Rainbow zangers, solo ook niet al te boeiend. Met hier een daar een goed nummer of album (Alcatrazz)

Rising is inderdaad een aanrader, zoals Edwynn het al zegt.

avatar van notsub
Stargazer hoorde ik voor het eerst in 1983 op een verzamelaar. Het was een zware live-uitvoering, die een zeer goede indruk maakte. De studio versie op deze CD mag er ook zijn en is met kop en schouders het beste nummer hier. Eigenlijk vond ik de rest van het album licht tegenvallen en zat ik aan een 3.5 te denken. Maar goed, het is een 4.0 geworden, de band staat hier toch wel erg evenwichtig en met flair te spelen.

avatar van buckingham
Na twee luisterbeurten al 4 sterren. Krachtig album! Sterke openener, meer dan gemiddeld middenstuk en een uitstekende afsluiting. Hoogstwaarschijnlijk gaat dit album nog stijgen, maar vooralsnog 4 sterren.

Buffalotid
Vaak een veel te onderschatte band + gitarist.
Ik ken de groep nog maar een 3-tal jaar en ze staat al een tijdje in mijn top 10 van bands.
Stargazer is de beste hardrockklassieker.

avatar van Sir Spamalot
Ik ontwaar zowaar een trend: de mensen die dit album ontdekken en het stemgemiddelde een serieuze por in de rug geven. Oververdiend natuurlijk, want dit album is onderdeel van de definitie van hardrock.

avatar van The Seeker
Buffalotid schreef:
Vaak een veel te onderschatte band + gitarist.
Stargazer is de beste hardrockklassieker.

Hallo Ritchie Blackmore een onderschatte gitarist . Google even op z'n naam en je zult zien dat het tegendeel waar is. Blackmore is een van de beste gitaristen uit de rockgeschiedenis en zo staat hij ook bekend. Dat had hij bij Deep Purple al bewezen en zette die lijn door bij Rainbow. Al doet hij de laatste tijd dingen waarvan ik het bestaan niet wil weten

Rising is een van de klassiekers van de hardrock. Blackmore en Dio op hun best en vergeet Cozy Powel niet (RIP)! Geen nummer is minder op dit album, maar het absolute hoogtepunt is Stargazer. Een juweeltje!

The Seeker schreef:

Zit die niet in een sekte tegenwoordig?