Rainbow - Rising (1976)

Label: Polydor

1. Tarot Woman (6:08)
  2. Run with the Wolf (3:47)
  3. Starstruck (4:04)
  4. Do You Close Your Eyes (2:58)
  5. Stargazer (8:27)
  6. A Light in the Black (8:11)
  7. Tarot Woman [Rough Mix] * (6:06)
  8. Run with the Wolf [Rough Mix] * (3:49)
  9. Starstruck [Rough Mix] * (4:04)
  10. Do You Close Your Eyes [Rough Mix] * (3:04)
  11. Stargazer [Rough Mix] * (9:08)
  12. A Light in the Black [Rough Mix] * (8:12)
  13. Stargazer (Pirate Sound Tour Rehearsal) * (8:33)
  14. A Light in the Black [Pirate Sound Tour Rehearsal] * (9:52)
  15. Man on the Silver Mountain [Pirate Sound Tour Rehearsal] * (2:22)
avatar van ZAP!
Pitchman schreef:
Ben gisteravond naar Pathe bios geweest in Amsterdan. Draaide een docu film over Ronnie James Dio. Echt een schitterende docu. Heb echt genoten. Een aanrader!!!!
Aangevraagd voor toevoeging op MoMe - edit- zelf al ingestuurd, dus staat in de wacht.
Van dezelfde makers als Last Days Here (Film, 2011) - MovieMeter.nl.

avatar van Pitchman
Faalhaas je moet gewoon echt gaan kijken. Ze slaan echt geen enkele periode over. Met veel liefde gemaakte docu. Vanaf zijn prille jeugd tot en met zijn dood. Alles komt voorbij. Ook Rainbow.
Maar het gaat voornamelijk over Ronnie. Diep respect voor die man! Hij bracht ook overal zijn eigen microfoon mee vanwege zijn indrukwekkende strot. Hilarisch.

avatar van Faalhaas
Pitchman schreef:

Volgens mij draait hij niet in mijn woonplaats (Groningen). Bummer

avatar van Metal-D78
Zwolle dichtsbijzijnd volgens mij.

avatar van Faalhaas
Ja ga ik niet doen dan.

Is minstens even sterk als Long Live Rock 'n' Roll .
Hardrock dat ik alleszins wel kan smaken

avatar van Heer Hendrik
Afgelopen zaterdag naar een Ronnie James Dio Memorial geweest. Werd dan maar eens de helft van dit album gespeeld. In 1 woord fantastisch, want het blijft een geweldig album.

avatar van RonaldjK
Op YouTube is inmiddels een interview met toetsenist Tony Carey te vinden van bijna 11 minuten lang. Dit bij de Vintage Rock Podcast. Leuk voor de liefhebbers van dit album.

Rising is zonder enige twijfel een der beste hardrockplaten ooit gemaakt, zo niet de allerbeste. Verschenen in 1976, en nu - 47 jaar later - nog niets aan kracht en overtuiging verloren.
De opmaat tot de absolute topklasse waarbij alle superlatieven verbleken vormt kant 1, met de krakers Tarot Woman en Starstruck, om over te gaan in de totale apotheose van kant 2.
A light in the Black is natuurlijk fantastisch, zeker met de toetsen- en gitaarsolo's in het midden, maar het beste muziekstuk ooit gemaakt is het fenomenale Stargazer.
Woorden schieten tekort om de schoonheid van dit meesterwerk onder woorden te brengen. Die geweldige orkestrale bombast, de stuwende bas en drums, het ruimtelijke kader van licht naar de achtergrond gemixte keyboards , de magistrale gitaarsolo in het middenstuk en last but not least met de krachtige en loepzuivere stem van Dio: "World....now where do we Goooooooooooo.......kippenvel, muzikaal orgasme, echt......
Tel daarbij ook nog eens de schoonheid op van de compositie zelf: die subtiel gotische sfeer die het nummer in al haar energie ademt is onbeschrijflijk.
Dit was Rainbow op haar allerbest, met de beste line up die de band heeft gekend.
het enige minpunt van dit nummer is wat een Britse fan ooit verzuchtte : it ends.

avatar van gaucho
Sikken Berend schreef:
Rising is zonder enige twijfel een der beste hardrockplaten ooit gemaakt, zo niet de allerbeste. (...)
Het enige minpunt van dit nummer is wat een Britse fan ooit verzuchtte : it ends.

Grotendeels mee eens. Nou alleen je waardering nog tot uiting brengen in het toekennen van vijf sterren.

gaucho schreef:

Ah, ja.....gedaan inmiddels.

De enige reden om nogmaals te posten is om zo dit album weer bovenaan de updates te krijgen. Zie het als een weldaad: de ongelukkige die het nummer Stargazer nog steeds niet kent wordt middels deze posting hierop attent gemaakt, zodat hij of zij alsnog getriggerd wordt kennis te nemen van dit goddelijke werk.

Wee gij, hardrocker of metalfan, indien gij ooit het aardse inruilt voor het hiernamaals zonder Stargazer ooit beluisterd te hebben......

avatar van De buurman
Ik vind Stargazer een mooi nummer hoor, maar het staat niets eens in mijn Rainbow top 10 denk ik. Te lang, en de melodie vanaf de brug is nou niet echt wereldschokkend. Voor mij gaat Rising meer over kant A.