Rainbow - On Stage (1977)

Label: Polydor

1. Kill the King (5:32)
  2. Medley: Man on the Silver Mountain / Blues / Starstruck (11:13)
  3. Catch the Rainbow (15:35)
  4. Mistreated (13:03)
  5. Sixteenth Century Greensleeves (7:36)
  6. Still I'm Sad (11:01)
  7. Kill the King * (5:56)
  8. Mistreated [Live in Osaka, 1976] * (12:14)
  9. Sixteenth Century Greensleeves [Live in Osaka, 1976] * (8:23)
  10. Catch the Rainbow [Live in Osaka, 1976] * (18:15)
  11. Medley: Man on the Silver Mountain / Blues / Starstruck * (16:22)
  12. Do You Close Your Eyes * (10:32)
totale tijdsduur: 1:04:00 (2:15:42)
avatar van Mart
Kill The King heeft een grappige intro ("We must be over the rainbow... rainbow... rainbow...") en het drum- en gitaarwerk is echt geweldig in dat nummer. Ik ben er nog niet uit of ik deze versie van het nummer of de studioversie beter vind. In ieder geval is het een sterke opener.
Man On The Silver Mountain is ook geweldig uitgevoerd, het nummer heeft live veel meer ballen dan de studioversie. Het Blues-gedeelte in de medley is aangenaam, maar niet echt dat ik denk van 'Wow!'. Starstruck is het enige nummer van het Rising-album, iets wat ik érg jammer, maar bovenal nogal vreemd vind. Het nummer is ook nog eens 'hopeloos verminkt' (zoals M. Nieuweboer het mooi verwoordde ): enkel één couplet en één keer het refrein worden van het nummer gespeeld.
Van Catch The Rainbow vind ik het echt geweldig hoe Ronnie James Dio het nummer brengt. Het is voor mij de enige ballad waarin ik zijn zang goed tot zijn recht vind komen (vaak mist hij inderdaad de expressie, zoals M. Nieuweboer al zei). Jammer dat na 6 minuten gejamd wordt, dat had van mij niet gehoeven en het verziekt een beetje het nummer voor mij.
Mistreated vind ik zelf beter in de versie van Deep Purple (met Coverdale en Hughes), onder meer omdat Ronnie James Dio de expressie mist. Ook hier had het eindeloze gejam van mij niet gehoeven en het doet weer afbreuk aan het nummer. Bluebird noemde het nummer 'overbodig', kan ik mij wel in vinden.
Sixteenth Century Greensleeves vind ik niet echt een bijzonder nummer (en dat geldt eigenlijk voor het meerendeel van het debuutalbum van Rainbow). Deze live-versie vind ik wel beter te verteren dan de studio-versie, maar meer ook niet.
Still I’m Sad ben ik ook niet kapot van. De (openings)riff is wel lekker, maar het nummer zelf vind ik niet zoveel voorstellen en het weet mij niet te raken. En ook hier komt het gejam weer de hoek omkijken...

Al met al een best tegenvallend live-album. Jammer van het eindeloze gejam in de meeste nummers, waardoor het album vaak niet mijn aandacht weet vast te houden. Ook jammer dat er niet meer nummers van Rising op dit album staan, zoals Stargazer of Tarot Woman, dan had ik misschien een hogere score gegeven.

avatar van liefkleinhertje
Welke oude rocker is hier niet groot mee geworden en het is nog steeds steen goed
Dit is een klasieker
Maar nu even over de bonus disc na Greensleeves (zelfde uitvoering als disc1) zegt Dio iets over de laatste keer in Tokyo
De uitvoering hier van is opgenomen op 16 dec 1976 (evening show) net als de rest van het concert (disc 2)
Geen Osaka dus maar Tokyo wel erg slordig