Rainbow - On Stage (1977)

Label: Polydor

1. Kill the King (5:32)
  2. Medley: Man on the Silver Mountain / Blues / Starstruck (11:13)
  3. Catch the Rainbow (15:35)
  4. Mistreated (13:03)
  5. Sixteenth Century Greensleeves (7:36)
  6. Still I'm Sad (11:01)
  7. Kill the King * (5:56)
  8. Mistreated [Live in Osaka, 1976] * (12:14)
  9. Sixteenth Century Greensleeves [Live in Osaka, 1976] * (8:23)
  10. Catch the Rainbow [Live in Osaka, 1976] * (18:15)
  11. Medley: Man on the Silver Mountain / Blues / Starstruck * (16:22)
  12. Do You Close Your Eyes * (10:32)
totale tijdsduur: 1:04:00 (2:15:42)
avatar van Zagato
AstroRocker schreef:
Gisteren is het alweer 9 jaar geleden dat Ronnie James Dio overleed aan de gevolgen van kanker. daarom de afgelopen dagen weer veel van Rainbow gedraaid. Maar man, wat is Catch The Rainbow toch ook een geweldig nummer, wat mij betreft hetzelfde niveau van het ook al niet misselijke Stargazer. Dio laat hier horen hoe goed hij wel niet is, terwijl ook het (rustige) gitaarwerk van Blackmore heel stemmig is.

Dit moet toch wel in mijn top 3 van favoriete live albums staan. Geweldig!

avatar van gigage
In dat zachte stuk midden in catch the Rainbow en aan het eind kun je goed horen dat Blackmore zo'n bandrecorder gebruikte voor de echo. Je hoort de tape over de koppen schuren.
Maar het mooiste is toch nog steeds de harde klappen op de snare van Powell als Toto te horen krijgt dat ze waarschijnlijk niet meer in Kansas zijn. Dan denk ik : yes we gaan beginnen!

Dat herhaalt zich na het ietwat te lange middenstuk van Mistreated, ingeleid met de dubbele basskick. Je weet dat het eraan komt en je vraagt je af of die toch nog niet ietsje harder kan zonder dat de buren aan de deur staan. Je hebt vijf minuten en je kiest een volume...en dan....ah, toch wel hard eigenlijk. De buren zingen alvast Losing my mind, all the time, gelijk Dio. We kunnen weer verder, rock on!

avatar van De buurman
Mooi beschreven. Ja, zo is het. De dynamiek van oude Rainbow is praktisch ongeëvenaard. Ik ga 'm weer eens draaien.

avatar van jorro
Grijs gedraaid vroeger in mijn studentenkot in Groningen. Mooie tijden, mooie herinneringen. Die energie, die bezieling. Gaaf zoals dat tegenwoordig heet, Allemaal prachtige songs met als uitschieter Catch the Rainbow.
Staat op 39 in de Oor jaarlijst 1977. Te laag dus. Verhoogd naar 4,5*.