Rainbow - On Stage (1977)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Label: Polydor

1. Kill the King (5:32)
  2. Medley: Man on the Silver Mountain / Blues / Starstruck (11:13)
  3. Catch the Rainbow (15:35)
  4. Mistreated (13:03)
  5. Sixteenth Century Greensleeves (7:36)
  6. Still I'm Sad (11:01)
  7. Kill the King * (5:56)
  8. Mistreated [Live in Osaka, 1976] * (12:14)
  9. Sixteenth Century Greensleeves [Live in Osaka, 1976] * (8:23)
  10. Catch the Rainbow [Live in Osaka, 1976] * (18:15)
  11. Medley: Man on the Silver Mountain / Blues / Starstruck * (16:22)
  12. Do You Close Your Eyes * (10:32)
totale tijdsduur: 1:04:00 (2:15:42)
avatar van BlauweVla
Tuurlijk en toen kwam ie van vrij onbekend bandje Elf, dus wat had ie te vertellen? Toch heeft ie het volgens bronnen vanaf het album "Rising" voor elkaar gekregen om alleen Rainbow op de hoes te krijgen. Wat wel wat ironisch is, dat toen juist zijn maatjes van Elf al niet meer in de band zaten, waar hij juist voor door het vuur gegaan was om ze op de eerste plaat mee te laten spelen, schijnt. Wat dat betreft zou de naam Ritchie Blackmore's Rainbow juist beter passen bij de albums na het debuut, omdat de muzikanten kwamen en gingen.

avatar van De buurman
Het blijft onbegrijpelijk dat hij Dio verving voor Bonnett. Die man had en heeft het charisma van een aan lager wal geraakte autoverkoper. Het kan zijn dat Ronnie J. zelf opstapte, nadat Blackmore het voor zijn vurig geambieerde Amerikaanse doorbraak niet zo zag zitten om weer met een album te komen vol Dragons and Demons. Dio was er de man niet naar om liedjes als All Night Long en I Surrender te zingen (al had hij het beter gedaan dan Bonnett en Turner).

Maar goed, het heeft in ieder geval de twee beste Black Sabbath platen uit de geschiedenis opgeleverd.

avatar van BlauweVla
Die Graham Bonnet had misschien wel de juiste look voor de jaren 80. Als zanger vind ik em niet verkeerd, alleen komt hij uit de pop hoek van oorsprong.

De buurman schreef:
Zo'n beetje iedere hardrocker ter wereld vond hem de beste zanger, toch?

Ik hoor nog wel eens wat mensen "Gillan" fluisteren - wegens Child in Time.

BlauweVla schreef:
waar hij juist voor door het vuur gegaan was

Welnee. Blackmore nam het debuutalbum van Rainbow op als éénmalig gelegenheidsproject, gedurende een rustpauze tijdens de Stormbringer toer. Dat is eenvoudig na te gaan - Made in Europe is twee, drie maanden later opgenomen. Na de toer stapte Blackmore eruit en zette Dio Elf in de standby. Dat was half april 1975. Pas zo'n vier maanden later zochten Blackmore en Dio de anderen erbij; Cozy Powell was de eerste. De eerste toer van Rainbow begon in november.
De enige sensatie aan dit verhaal is dat Blackmore vrijwel nooit alle onzin tegenspreekt.

De buurman schreef:
Het blijft onbegrijpelijk dat hij Dio verving voor Bonnett.

Je zegt het zelf al - Blackmore had na drie albums genoeg van de Dungeons and Dragons (dat is een terugkerend patroon in zijn carriere) terwijl Dio er door mee wilde gaan. Wat die dan ook deed met BS en erna.

Ik heb er een halve ster bijgedaan wegens de bonusversie van Catch the Rainbow. Ik heb Martin Birch behoorlijk hoog zitten, maar waarom hij deze versie (volgens sommigen in Osaka opgenomen, volgens de Engelse Wikipedia in Tokyo) niet op vinyl gezet heeft is voor mij nou een raadsel. Het is naar mijn onbescheiden mening superieur aan alle andere versies. De hele band zingt en speelt vanuit onder de tenen.

Dat van Blackmore's opgeblazen ego is trouwens ook grotendeels luchtfietserij. Lees en beluister eens wat interviews. Hij praat steeds weer over zijn tekortkomingen, hoe moeilijk cellospelen is en hoe goed andere gitaristen zijn. Martin Barre van Jethro Tull is volgens hem superieur, Tommy Bolin een uitstekende vervanger en 20 jaar later Steve Morse een nog betere. De man is een perfectionist, streeft hoge doelen na, vraagt dus het uiterste van zichzelf en iedereen, is nooit werkelijk tevreden en veranderde regelmatig van artistieke koers. Dat maakt hem tot een moeilijk mens en een groots artiest, een combinatie die vaker voorkomt om precies die reden.

avatar van De buurman
Het mag een groots artiest zijn en een geweldige gitarist, als collega en werkgever was het geloof ik een grote lul.

avatar van BlauweVla
Ach ja, als iedereen je aardig vind, doe je iets fout

De buurman schreef:
als collega en werkgever was het geloof ik een grote lul.

Er zijn er wel een paar die je tegenspreken: onder andere Bob Daisley en Doogie White.

avatar van BlauweVla
Ook Ronnie james Dio had een redelijk genuanceerde mening over Ritchie Blackmore.

avatar van liefkleinhertje
Welke oude rocker is hier niet groot mee geworden en het is nog steeds steen goed
Dit is een klasieker
Maar nu even over de bonus disc na Greensleeves (zelfde uitvoering als disc1) zegt Dio iets over de laatste keer in Tokyo
De uitvoering hier van is opgenomen op 16 dec 1976 (evening show) net als de rest van het concert (disc 2)
Geen Osaka dus maar Tokyo wel erg slordig

avatar van Madjack71
Stevige live plaat, met een geweldige gedreven Rainbow. Dio zet zijn strot flink open, Blackmore rift er een flink eind op los en met de fantastische Powell op drums, is het een feest om naar te luisteren.

avatar van Lonesome Crow
Ook veel rustige stukken erin met veel gepiel van Blackmore.
Heb 'm heel lang niet gehoord maar ik weet nog dat Ik "Still I'm Sad" de uitschieter vond.

Onbegrijpelijk dat die sterke stukken van "Rising" er niet op staan.
Heb je net de plaat van le leven gemaakt met "Stargazer, "A Light in the Black" en "Tarot Woman" kan alleen "Starstruck" gespeeld worden in een medley nog wel !

avatar van Bluebird
Die zijn zeker wel live 'On Stage' gebracht maar hebben inderdaad nooit het album gehaald om wat voor schimmige reden dan ook. Het in deze uitvoering overbodige Mistreated had er voor mij wel voor mogen worden ingeruid in ieder geval.

Bluebird schreef:

Neehoor. Stargazer zat in de setlist, de rest niet.

avatar van Bluebird
Die kun je vinden op o.m. Live In Germany ja. En dan heb je Do You Close Your Eyes nog. Van Tarot Woman en A Light In The Black bestaan eveneens live opnames en die zijn dus ook ooit uitgevoerd. De keus was aan Blackmore in ieder geval.

'On Stage' moet je dus ook niet al te letterlijk nemen.

Nieuwstad
Je hebt deels gelijk. Do You Close Your Eyes werd idd vaak als toegift gespeeld, dat was ik ff vergeten

Maar Tarot Woman en A Light In The Black zijn slechts in het begin van de tour paar keer uitgeprobeerd en kregen geen plek in de setlist.

Voor de Long Live Rock and Roll tournee werd alleen Stargazer vervangen voor Long Live Rock And Roll, (LA Connection en Gates of Babylon werden een paar keer gespeeld maar werden al snel weer van de setlist gekieperd).

Blackmore hield nogal van het eerste album geloof ik. Ik heb Dio ook wel eens in een interview horen zeggen dat hij die het beste vond.

avatar van Edwynn
En Mistreated was ook helemaal zijn kindje. Alleen jammer dat Dio een beetje door de mand valt in dat nummer.

Overigens zijn Live In Köln (Stargazer) en Live In Munich (prachtige dvd) ook zeker de moeite waard naast On Stage.

Nieuwstad
Coverdale heeft een wat warmer, meer bluesy stemgeluid wat gewoon beter bij dat nummer past. Mistreated op de California Jam uit 1974 is voor mij de definitieve versie. Toch vind ik dat Dio het ook niet zo slecht doet hoor.

Die Live in Munchen is idd ook geweldig. Blackmore speelt echt de sterren van de hemel. Dit was echt zijn toptijd.

avatar van Bluebird
Coverdale schreef mee aan het originele Mistreated. De dramatiek en de wanhoop die hij er in legt is dan ook uniek te noemen. Dio maakt er met zijn agressieve toon een wat karikaturale versie van naar mijn smaak. Op On Stage is het voor mij nog steeds een misser in ieder geval en ik sla het nog vaak over.

avatar van Edwynn
Karikaturaal gaat me wat ver. Ik mis wel de blues van een coverdale. Het spel van Blackmore maakt het meer dan goed.

Bluebird schreef:
ik sla het nog vaak over.

Ik sla Mistreated op deze plaat altijd over, maar beslist niet op Live in München 1977.

avatar van lynyrd
Mistreated wil ik alleen horen op Made in Europe van Purple maar de rest op deze cd is waanzinnig goed een juweeltje in de hard rock. En wat een topmuzikanten met Dio als een van de beste rockzangers. En uiteraard Ritchie Blackmore super, dat hij een misselijk ventje was dat geloof ik best maar hij was een super gitarist alleen jammer dat hij nu een halve gebakken Mozart is hahaha

buizen
Tja waar die Ritchie Blackmore momenteel muzikaal mee bezig is kan ik ook niet volgen. Hij is in de verkeerde tijd geboren, liever de middeleeuwen.

Dit album is top! Een onversmadelijke regelrechte hardrockklassieker en ik bemoei me niet graag met andermans beurs maar dit album is een must have!
Staat in m'n persoonlijke, nog uit te komen, toptien.
De langere songs zijn de mooiste nummers voor me, wat een bijna jam-achtig muzikaal genot. De mensen die daar destijds bij waren (publiek) hadden geen idee naar welke legende ze keken/luisterden. Een echt 'epic' album.
Vijf sterren. Deze registratie(s) van een concert(en) kent geen minpunten. Ja, dat ik er niet bij was.

avatar van Edwynn
Waarom hadden die mensen geen idee waar ze naar keken/luisterden? Er stond toch gewoon Rainbow op het toegangskaartje neem ik aan?

buizen schreef:

Geen problemen mee. Alle muzieksoorten bestaan nog tot op de dag van vandaag en de ontwikkelingen schrijden voort. De classic hardrock kan zo langzamerhand eerder het predikaat middeleeuws opgeplakt krijgen. Blackmore duikt in de 'dark ages' en ontdekt verloren composities die hij van een eigentijds arrangement en signatuur voorziet en dat geeft fraaie resultaten. Een gitarist die zijn echte talenten verwaarloost om zn leven lang voor houthakker te spelen is voor mij pas een middeleeuwer.

Die halve gebakken Mozart is ie trouwens altijd al geweest. Ik stond er dan ook niet van te kijken dat ie zijn passie eens wat meer ruimte ging geven.

Edwynn schreef:

Geen idee van het legende-gehalte. Die tour, die bandsamenstelling. De plek in de geschiedenis.
Er zijn ook mensen die de Beatles in de Tavern Club in Liverpool hebben zien optreden. Die hadden ook geen idee waar ze naar stonden te kijken.
Maar het is niet belangrijk.

avatar van De buurman
Inderdaad, uiteindelijk is het alleen de music that counts. En hoewel deze live-opname zeer mooie momenten heeft, haalt Blackmore op een paar momenten de vaart er volledig uit, met dat nauwelijks hoorbare gepiel. Teveel een egotrip, te weinig knallen. RJD is formidabel hier.

avatar van AstroRocker
Anderzijds buurman, dat is ook typisch Blackmore. Ik heb er geen moeite mee!

buizen
Nu, zo'n bijna veertig jaar later, houdt "Rainbow on Stage" de gemoederen nog steeds bezig. En niet geheel ten onrechte. Een fantastische momentopname. Oke, binnen de band boterde het niet altijd zo en er waren grote ego's in het spel maar ondertussen werd daar maar wel even wat neer gezet!!

Nieuwstad schreef:

Tarot Woman werkte niet goed volgens een bron die ik niet terug kan vinden, omdat ik te lui ben om te zoeken. A Light in the Black was een te zware belasting voor Cozy Powell, die een paar keer met bloedende handen van het podium afstapte. Ook hiervan kan ik geen bron geven, al heb ik er wel eventjes naar gezocht.