Rainbow - On Stage (1977)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Label: Polydor

1. Kill the King (5:32)
  2. Medley: Man on the Silver Mountain / Blues / Starstruck (11:13)
  3. Catch the Rainbow (15:35)
  4. Mistreated (13:03)
  5. Sixteenth Century Greensleeves (7:36)
  6. Still I'm Sad (11:01)
  7. Kill the King * (5:56)
  8. Mistreated [Live in Osaka, 1976] * (12:14)
  9. Sixteenth Century Greensleeves [Live in Osaka, 1976] * (8:23)
  10. Catch the Rainbow [Live in Osaka, 1976] * (18:15)
  11. Medley: Man on the Silver Mountain / Blues / Starstruck * (16:22)
  12. Do You Close Your Eyes * (10:32)
totale tijdsduur: 1:04:00 (2:15:42)
avatar van BlauweVla
De "On Stage" versie van "Kill The King" was mijn kennismaking met Rainbow met Ronnie James Dio in de line up. Voor die tijd kende ik alleen het hitje "Since You've Been Gone" wat door een heel ander soort Rainbow gespeeld is, niet de Rainbow met de teksten over torens en tovenaars die het in de jaren '75 t/m '78 wel was. '"On Stage" vind ik een goed live album, het is allemaal wat uitbundiger gespeeld dan op de studio albums.

avatar van tims
BlauweVla schreef:

Het ultieme Rainbow-gevoel is voor mij toch de uitvoering van catch the rainbow op dit album...betoverend

avatar van VanDeGriend
Mijn kennismaking met hardrock. Nadat ik dit album leerde kennen wist ik t zeker. Hardrock is DE muziek voor mij. Maar ach...ik was 14 ofzo. Blijft echter meer dan een nostalgie trip. Zeer sfeervol live album vol met klassiekers

Down_By_Law
Beste live album ooit gemaakt naar mijn mening. De veries van 'Man On The Silver Mountain' en 'Catch The Rainbow' zijn twee van de hoogtepunten, maar ook 'Mistreated' (origineel een Deep Purple nummer), 'Kill The King', 'Starstruck' en 'Sixteenth Century Greensleeves' zijn elk spektakelstukken. Tussen 'Silver Mountain' en 'Starstruck' in doet Ritchie Blackmore overigens ook een heel mooi blues stuk (lekker origineel 'Blues' genaamd ). Het ECHTE hoogtpunt is bewaard voor het laatst: 'Still I'm Sad' is bezorgt me echt kippenvel. Bands als The Who, Queen, Led Zeppelin en de Stones waren live beter dan studio. Ik denk dat het voor Rainbow een eer is dat ik ze ook aan dat rijtje toevoeg! 5/5

avatar van VanDeGriend
Mmm... jouw betoog zo lezend doet me herinneren hoe verschrikkelijk goed dit album is. Staat nog steeds als een huis. Ik doe er een halfje bij. 4,5 *

nicolas
deze plaat, ik krijg er gewoonweg kippenvel van: catch the rainbow is gewoon heilig. ik wist trouwens niet dat blackmore van deep purple hierin zat. blijft toch één van de beste gitaristen hoor... ik heb slechts overweldigende lof voor deze plaat. 5*

miloz
Erg goed album. De uitvoering van Kill The King vind ik een stuk minder goed dan de studio versie. Maar het blijft een goede uitvoering. Daarna is het puur genieten. Vooral Catch The Rainbow. Heerlijk dat ze zo door jammen op de nummers. Net als Deep Purple. En ik vind eigenlijk dat Rainbow op deze plaat bijna net zo goed is als Deep Purple op Made In Japan. Maar dat album is eigenlijk niet te overtreffen. Want dat is echt het beste live album aller tijden. Maar deze mag er ook zeker zijn.

4,5 *

avatar van Hans Brouwer
miloz schreef:

4,5 *

Inderdaad Miloz "Made in Japan" is het allerbeste live album dat ooit is verschenen. On Stage is ook goed. Still I'm sad vind ik het absolute hoogtepunt van deze plaat. Ronnie James Dio in topvorm en Ritchie natuurlijk niet te vergeten...............4*

avatar van sq
sq
Bij mij valt de balans om naar deze. Made in Japan staat bij mij evengoed met 4.5*.

avatar van Sweet Lucy
Ik heb hem gisteren nog even liggen luisteren terwijl mijn vrouw gtst zat te kijken. On Stage was mijn eerste kennismaking met Rainbow en sindsdien ben ik verkocht. Jammer dat Blackmore zich niet meer bezighoud met muziek. Naast het feit dat het voor mij pure nostalgie is is het ook daadwerkelijk een bijzondere live plaat. Zonder meer de meest gedraaide cd ooit bij mij thuis. Daarom een 5*

nicolas
hebben jullie how the west was won al eens geprobeerd van led zeppelin? deze kan op z'n minst tippen aan made in japan! je moet er natuurlijk wel van houden hé

avatar van Casartelli
Voor een livealbum niet slecht. Ik help hem aan zijn twintigste stem met 3*.

zo laag!

avatar van sq
sq
Gisteren heb ik deze voor de tweede keer gekocht. En nu op CD. Uit de bak 3 voor 25 euro gehaald (Van Leest). Tip wellicht?

avatar van Sinner
Voor mij is het altijd moeilijk kiezen geweest tussen deze On Stage en Live In Germany. On Stage heeft dan wel het superieure geluid, maar met de dubbel cd Live In Germany haal je wel een volledige tracklist in huis. Probleem is hier echter dat het geluid weer wat matiger is. Maar je hebt daar dus wel volledige live versies van Stargazer en Light In The Black op staan. Hoe dan ook. On Stage vind ik dus ook absoluut een geweldig album. Het geluid is geweldig en Blackmore is voor mij op het hoogtepunt van zijn doen in deze periode. Alleen jammer dus van de wat mindere song keuze. 16th Century Greensleeves en Mistreated hadden wat mij betreft plaats moeten maken voor songs als Stargazer of Tarot Woman. Maar toch een dikke 4, ook van mij.

(tip voor de fans, deze Live In Germany word binnenkort maar WEER eens geremasterd - enkel in Japan, maar dus wellicht als import te verkrijgen - mooi is dat ditmaal het een 6CD betreft, met de volledige drie shows waar Live In Germany is uit samengesteld).

avatar van Backdrifter
Toen ik dit album ongeveer 2 jaar geleden kocht was ik verbaast van de impact, vooral van het nummer Catch The Rainbow, gingen me de rillingen over de rug , zo mooi vond/vind ik het! Top werk van Blackmore en friends.

eerste Live lp die ik heb gekocht.
weet nog goed dat mijn zus die lp rising had gekocht
waar ik danig van onder de indruk was toen heb ik gelijk de live album gekocht die toen net uit was
Blijft na al die jaren nog ijzersterk behoort nog tot de beste live elpees aller tijden
Momenteel worden ze niet meer gemaakt echt goeie
live albums (Thin Lizzy - Live and dangerous, deep Purple made in Japan,Kiss- Alive, Rush all the worlds a stage )
Wat een prachtige tijd toch eind jaren 70 !!!!

Ja Hardrock, het lijstje van de beste live albums die jij daar opsomt is inderdaad ook ongeveer mijn lijstje. Die vier die jij opsomt waren mijn eerst 4 platen, aangevult met Rory Gallagers 'Live in Europe ', AC/DC's, If you wan't blood en Judas Priests Unleashed in the east. Ik vond Live albums toen ook beter dan studioalbums. Al die platen hebben iets magisch, vakmanschap gecombineerd met bezetheid en enthousiasme. De platen waren ook heel afwisselend, met veel dynamiek.
Inderdaad prachtige tijd eind jaren 70.

avatar van Bush Beast
Sweet Lucy schreef:

Blackmore is nog wel degelijk actief. Zoek maar eens op Blackmore's Night. Dit zijn projecten samen met zijn huidige vrouw Candice Night (voor meer info http://www.blackmoresnight.com/). De muziek is wel heel anders dan vroeger met DP. Je moet er van houden zullen we maar zeggen

avatar van Sweet Lucy
En ik vind het helemaal niets, Bush Beast, daarom schreef ik "jammer dat RB zich niet meer met muziek bezig houd". Blackmore moet rocken !!

vond hem op lp beter klinken dan op cd ....

avatar van Bush Beast
Sweet Lucy schreef:

mee eens

Mad Dog
Volgens mij komt er nog eerder een nieuwe plaat uit van Blackmore, namelijk onder de noemer Blackmore's Night.

Deze live plaat is trouwens een topper. Kippevel bij nummers als Still I'm Sad, Kill the King en Catch the Rainbow.

Er gaan trouwens wel geruchten dat Rainbow weer nieuw leven wordt ingeblazen, met Joe Lynn Turner.

avatar van Hans Brouwer
Bush Beast schreef:
Helaas is Blackmore Blackmore niet meer ! Ten tijde dat Ritchie in Deep Purple (en later in Rainbow) speelde was deze gitarist helemaal TOP. En nu Tja.....ik word niet meer warm of koud van hetgeen Ritchie Blackmore heden ten dage ten gehore brengt .

Toen de plaat uitkwam, was het ronduit luisteraarsbedrog. 64 schamele minuten op vier plaatkanten! Leve de CD, hij past ruimschoots op één schijfje.
Kill the King en Man on the Silver Mountain klinken beter dan in de studio. Lady Starstruck is hopeloos verminkt. Het bluesriedeltje klinkt echter beter met Deep Purple op Made in Europe. Dat geldt ook voor Mistreated; Dio heeft te weinig subtiliteit en expressie. Catch the Rainbow had eigenlijk na 6 minuten op moeten houden. Die eerste 6 minuten zijn zo goed - Dio's stem komt hier volledig tot zijn recht - dat het gejam daarna (vanaf Take it to the sky) een anticlimax is.
De laatste twee nummers zijn weer grandioos. Dit is dus een wisselvallige plaat, niet zo goed als Made in Japan en zeker inferieur, als live registratie, aan Uriah Heep Live 1973. Ik vermoed, zodra ik één van de andere live albums te pakken heb, dat ik On Stage nooit meer draai.

avatar van Cygnus
Mag ik jou dan Live in Munich 1977 aanbevelen, M. Nieuweboer? Dat is pas Rainbow op zijn best!

avatar van DikkeDarm
Ronnie James Dio.....wat een grote muil kon die opzetten....

avatar van rudiger
klasse plaat van deze super band
dit boeit van begin tot eind , met natuurlijk de love is all zanger dio , en r blackmore
mijn favo ; catch the rainbow en mistreated

Mi is Mistreated het zwakste nummer van de plaat en dat komt vooral door Dio. Zijn stem mist de wanhoop, die Coverdale op Made in Europe er wel in weet te leggen. Catch the Rainbow zingt hij daarentegen uitstekend.

In mijn menig het mooiste album van Rainbow. Vooral het intro van Kill the king is mooi en het nummer Sixteenth Century Greensleeves