Run the Jewels - Run the Jewels 3 (2016)

Alternatieve titel: RTJ3

Uitgebracht in eigen beheer

1. Down (3:29)

met Joi

2. Talk to Me (2:31)
  3. Legend Has It (3:25)
  4. Call Ticketron (3:18)
  5. Hey Kids (Bumaye) (3:11)

met Danny Brown

6. Stay Gold (3:27)
  7. Don't Get Captured (3:12)
  8. Thieves! (Screamed the Ghost) (4:02)

met Tunde Adebimpe

9. 2100 (4:01)

met Boots

10. Panther Like a Panther [Miracle Mix] (3:41)

met Trina

11. Everybody Stay Calm (2:58)
  12. Oh Mama (3:36)
  13. Thursday in the Danger Room (4:22)

met Kamasi Washington

14. Report to the Shareholders / Kill Your Masters (6:14)

met Zack de la Rocha

avatar van alexander-r
Frenz schreef:
Hoorde 'm ook al en waarom zou hij niet vermeld worden?

Zat ik ook al aan te denken toen ik t hoorde. Enige wat ik me kan bedenken is dat ze Zack als een soort laatste cadeautje hebben bewaard. Je hoort het einde van het laatste nummer en je krijgt dan toch nog even die featuring.

Johnny Marr schreef:
Vet, die hoes. Haha, die titel van nummer 5.

Ik ben me al een kwartier aan het afvragen wat er zo grappig is aan de titel van nummer 5? Ik mis iets denk ik.

avatar van waxs
Monsta Kody schreef:

Zal wel met Bumaye te maken hebben

Monsta Kody schreef:

Ik vond het gewoon een grappige verwijzing. Niet te veel achter zoeken hoor .
Verder vind ik dit toch wel een stap terug ten opzichte van de voorganger. Maar ja, die was dan ook bijna onmogelijk te overtreffen natuurlijk.

avatar van vinylbeleving
Muwha wel aardig, maar haalt het niet met de laatste van Tribe, die plaat blies mij echt omver dat is hier toch zeker niet het geval.

avatar van Silky & Smooth
Ik vind dit gewoon weer een fantastisch album. Er staan wat minder knallers zoals Jeopardy, Blockbuster en Angel Duster op, maar dat maakt deze plaat juist wat constanter als geheel.

avatar van soer1988
Briljant weer!!!!!

avatar van Urbanoetang
Timo710 schreef:
Ik heb het album even snel geluisterd. Maar klopt het nou echt dat ze het gros van de tracks dezelfde flow inzetten? Al 3 albums lang?
Ja, het is wederom meer van hetzelfde, en het instrumentale aspect is wat met name het verschil maakt; dit blijft mijn grootste euvel met dit duo, al begint het op dit album pas écht een minpunt te worden. Ook hier schakelen ze een tandje bij (meer variatie en een stukje volwassener), maar het fundament blijft onveranderd ten opzichte van de eerste twee platen. Hoogtepunten zijn ook minder memorabel imo.

Dat de tweede plaat (slechts een jaar later uitgebracht) een verdieping van het debuut is is prima, maar nu had ik graag een andere sound gehoord.

avatar van overmars89
Ja, Run The Jewels 3 is inderdaad voornamelijk een herhaling van zetten, maar dat maakt het niet minder hard! Ik vind de "rustigere" beatkeus erg fijn, omdat het de luisterervaring van deze plaat minder intens maakt. Ik vond de vorige platen van Run The Jewels erg goed, maar ik had er niet altijd zin in. Ik zet deze plaat toch wel wat gemakkelijker op.

Overall, werkt het samenspel van Killer Mike en El-P weer aanstekelijk en is het weer een fijn project geworden. Ook ik ben wel benieuwd of het duo nog gaat sleutelen aan de succesvolle formule, want hoe goed ze ook samen zijn; Het blijft een tikkeltje; samey.

avatar van lowieke
Fenomenaal weer. Ik begrijp de kritiek her en der dat het te veel hetzelfde is. Maar ik vind dat daar tegenover staat: dat ze een originele sound hebben die ik zo abnormaal goed trek.

Van mij mogen ze exact op dit pad doorgaan tot RTJ10 minstens

avatar van ArthurDZ
In deze onzekere tijden is onlangs toch één iets voor altijd duidelijk geworden: EL-P en Killer Mike, samen Run The Jewels, gebruiken releasedata alleen nog om hun billetjes mee af te vegen. Derde gezamenlijke plaat Run The Jewels 3 wordt namelijk nu al gratis aangeboden op de site van het illustere duo, en dat maar liefst drie weken te vroeg. In 2014 werd hun vorige album op een gelijkaardige manier aan de man gebracht. No more heroes? Not quite!

En hoe mooier de plaat, hoe mooier het gebaar natuurlijk. Run The Jewels 3 heeft op dat vlak grote schoenen te vullen na diens verpletterende voorganger uit 2014, en doet een meer dan dappere poging hiertoe. Vooral op de eerste helft van het album staan een aantal tracks die tot het allerbeste horen wat deze groep tot nu toe heeft uitgebracht. Nummers als Talk To Me, Call Tickeron en Stay Gold zijn typische RTJ-bangers: de beats zijn hard maar inventief, de raps vlammend maar ook erg speels. Sowieso is de wisselwerking tussen de knokkel-krakende Killer Mike en de meer snerende EL-P weer helemaal perfect. De Jagger/Richards van de hiphop.

Run The Jewels 3 duurt wel een stuk langer dan de twee voorgangers, wat jammer is aangezien de plaat vanaf 2100 plots een stuk wisselvalliger wordt. Alleen Everybody Stay Calm en Report to the Shareholders / Kill Your Masters (met een nieuwe gastrol voor Zack de la Rocha) komen dan nog even hard binnen als de krakers aan het begin. Het duo had zich dus beter aan een extra rondje kill your darlings gewaagd, al blijven zelfs de minder interessante nummers met dank aan het prima rapwerk nog best overeind.

Het is ook dankzij deze ijzersterke symbiose dat het RTJ-huisje fris blijft ruiken, want voor de derde keer op rij heeft het duo weinig veranderd aan de basisformule. If it ain’t broke, don’t fix it, maar hoelang kan Run The Jewels nog verder zonder dat stilstand tot achteruitgang gaat leiden? Het is dus vooral over de opvolger dat ik me een beetje zorgen maken. Run The Jewels 3 is, hoewel iets te lang, een dikke aanrader. Downloaden maar!

(Dit bericht komt van mijn muziekblog The Irresistibles. Het is zeker niet de bedoeling dat al mijn blogposts op musicmeter terechtkomen, dus wie benieuwd is naar meer mag altijd de facebook-pagina liken. Bedankt! Deze recensie verscheen eerst op cuttingedge.be)

avatar van sj0n88
Tja, wat moet ik hier van zeggen. Na zes luisterbeurten komt elk nummer nu lekker binnen. Ik begin met 4*, maar grote kans dat deze waardering nog omhoog gaat. Wat is Panther Like a Panther een banger zeg

avatar van Johnny Marr
Dat laatste nummer Moet 'm toch verhogen hoor. Sterke plaat weer.

avatar van Frenz
Meer dan 1 & 2 moet deze even landen bij mij. Maar dat is nu ook gebeurd. Iets meer ingetogen en toch harder. Het lijkt wel of de rhymes nog een tandje strakker staan.

Rap met inhoud (lees: teksten die ergens over gaan) bevalt me toch beter

avatar van Bruno_6
Bedankt voor de tip, ArthurDZ! Heb hem meteen gedownload.

Straks eens een eerste luisterbeurt geven.

avatar van Pecore
Slowgaze schreef:

Omdat Killer Mike een prima, maar beperkte rapper is. EL-P versimpelt zijn eigen stijl - qua beats, flows en teksten - omdat Killer Mike het anders niet bij kan houden. Op een paar losse nummers na hoor ik bij Run the Jewels niets dat zich kan meten met de fantastische laatste twee solo-platen van EL-P.

Link, voor de fun en het geen fuck geven dus.

Wederom een geslaagd album trouwens, het plezier spat eraf.

avatar van thgryda
De eerste RTJ moest ik even inkomen, ik ben dan ook geen groot EL-P fan. De combinatie met Killer Mike vond ik goed werken op Rap Music maar RTJ was een pak abstracter. Het was dus even wennen maar uiteindelijk groeide de sound voor mij en vond ik het een van de betere albums van 2013.

Op RTJ2 ging men toch nog een heel grote stap verder, de beats werden wat abstracter, elektronischer en bombastischer. Opnieuw wennen dus maar naarmate de bangers beter binnen kwamen, kwam het album als geheel ook steeds sterker op me over en vond ik het uiteindelijk nog een stuk beter dan hun debuutplaat. Dat ging overigens significant sneller dan bij RTJ.

Nu ik gewend ben aan de typische RTJ-sound, is dit derde deel weer wat toegankelijker. Het klinkt allemaal net wat meer ingetogen maar de signature sound is nog aanwezig. Het geheel klinkt daardoor wat volwassener en meer coherent maar het baanbrekende is er toch wat van af. Ik sluit me aan bij de mening dat het nog steeds uitstekend werkt maar dat de rek er na dit album echt wel uit is. Mochten de heren kunnen verrassen met een significant geüpdatete sound dan zou een vierde deel nog wel levensvatbaar zijn maar ik zie dat niet gebeuren dus met RTJ3 mogen ze hun mooie oeuvre imo wel afsluiten.

avatar van Arrie
Wat vind je zo abstract aan de muziek van RTJ en aan de beats? Ik kan die woordkeuze niet helemaal plaatsen.

avatar van james_cameron
Prima derde album, minstens zo goed als de eerste twee. De samenwerking tussen rappers Killer Mike en El-P klinkt nog steeds bijzonder inventief en energiek. Het songmateriaal is dit keer iets toegankelijker, met minder abstracte beats en een wat meer directe aanpak. Het resulteert in ieder geval wederom in een reeks fijne hip-hop tracks, weliswaar niet zo vernieuwend als het voorgaande werk, maar zeker zo sterk en overtuigend.

Fijne plaat maar beduidend minder dan deel 2. Ik vind juist ditmaal alle tracks een gelijksoortige abstracte sound hebben. Iets wat El-P als geen ander beheerst maar RTJ2 had toch een grotere variatie in sound (Minimale beats als Oh My Darling Dont Cry, gastartiesten op instrumenten als All Due Respect, en kneiterharde boombap op Love Again). Ik vind de tracks op RTJ3 een stuk lastigere te onderscheiden, maar dit kan natuurlijk ook juist toevoegen aan de cohesie van het geheel.

Favoriet zijn voor mij de openingstracks Down, Talk To Me en Legend Has It. Drie voorgenoemden klinken echt als een soort openingstrio die niet zonder elkaar functioneren, heerlijk.

3.5

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Lyrical_Lunatics schreef:
Fijne plaat maar beduidend minder dan deel 2.

Dit lees ik wel vaker op deze albumpagina, en dat was ook mijn eerste indruk.

Maar nu vind ik hem niet veel meer onderdoen voor RTJ2. Ook die plaat kwam gelijk goed binnen, maar moest even bezinken om me volledig te overtuigen. Dat bezinken begint ook deel 3 nu te doen. Ik denk niet dat ik hem ooit even hoog aan zal slaan als zijn voorganger, maar zeker als ik deze op hoog volume afspeel over een goede koptelefoon of goede speakers wordt het me weer duidelijk hoe on point de productie is. Tel daarbij op dat de laatste twee tracks onbeschrijfelijk goed zijn (Thursday in the Danger Room had zo een hoogtepunt op El's laatste solo-album kunnen zijn, en die beatswitch in Report to the Shareholders doet niet veel onder voor die op Don't Die), en ik ben definitief overtuigd.

avatar van Johnny Marr
Like als je hier nog steeds naar luistert in 2017.

Johnny Marr schreef:

Euh... tjah. *schaamrood* Wat een groeier dit.

avatar van sj0n88
Tja, je hoeft je niet te schamen hoor. Ik weet nou niet of ik dit een groeiplaat kan noemen. Vanaf de eerste luisterbeurt was het al genieten, maar elke luisterbeurt die ik er bovenop gooi, lijken de puzzelstukjes nog meer in elkaar te vallen. Voorzichtig aan moet ik gaan concluderen dat dit niet onder doet voor RTJ2. Mijn voorspelling: na mijn eerstvolgende luisterbeurt ga ik van 4* naar 4,5*.

avatar van SkullKid
Damn, ik vind dit echt een vette plaat en ik luister vrijwel nooit naar rap. Down, Talk to Me, Call Ticketron en Thieves! zijn voor mij de hoogtepunten. Mooie beats

avatar van hidalgo
deze plaat heeft stalen eieren

avatar van alexander-r
Beter dan deel 2? Geen idee eigenlijk, denk net niet. Op RTJ2 stonden meer uitschieters, waar dit wat meer een geheel is. Geen nummers als de eerste vier op nummertje 2. Toch is er met Talk to me, Call Ticketron, Panther like a Panther genoeg te genieten imo.

avatar van ArthurDZ
Bericht verplaatst naar Run the Jewels

ohmusica
De internetkrant 'de Correspondent' besteedt vandaag ruim aandacht aan dit album en noemt het. "een stem van rede én verzet in tijden van Trump" (...die vandaag wordt geïnaugureerd). Vera Mulder vindt hun muziek op deze 'het sterkst en textueel het 'prangenst' tot nu toe'. Muzikaal is het niet mijn portie maar ik ga er zeker eens voor zitten.
>link

avatar van Nr.4
Hard hard hard weer, wat een vet duo is dit toch. Het knalt niet zoals deel 2, maar het scheelt niet veel. Denk dat het vooral de verrassing is die ontbreekt ten opzichte van het het tweede deel, kwalitatief doet het er niet of amper voor onder. Genieten!