Pink Floyd - Obscured by Clouds (1972)

Label: Harvest

1. Obscured by Clouds (3:05)
  2. When You're In (2:31)
  3. Burning Bridges (3:30)
  4. The Gold It's in The... (3:08)
  5. Wot's.. Uh the Deal (5:09)
  6. Mudmen (4:18)
  7. Childhood's End (4:33)
  8. Free Four (4:16)
  9. Stay (4:07)
  10. Absolutely Curtains (5:51)
Erg leuk album met mooie solo's.

Moet ik toch maar eens beluisteren dan.

Rokol schreef:
Moet ik toch maar eens beluisteren dan.

Ja, echt doen! Het is een vrolijk album dat je altijd weer kan opbeuren...

avatar van Wolter
Heb ´m ooit op tape gehad en moet er weer eens aan zien te komen! Inderdaad een vrolijk stemmend album, heel afwisselend ook.

Wolter schreef:

De solo's van Gilmour zijn vaak geniaal!

avatar van beruk
Ik vind het juist een beetje matte plaat, staan wel een aantal mooie liedjes op maar tussen meddle en the dark side of the moon een merkwaardige zijweg.

Mischien omdat het een soundtrack is..

Zeer toegankelijke plaat van Pink Floyd, een beetje in de stijl van 'Dark Side of the Moon'. Toch veel minder origineel. 'Burning Bridges' is nog altijd een prachtig, wondermooi nummer en 'Childhood Ends' blijft ook geweldig.
De instrumentale gedeeltes zijn veel minder interessant.

avatar van meyer
dit album staat wat in de schaduw van de meer bekende pink floyd albums maar er staan echt wel mooie nummers op.
Hoe meer ik er naar luister en hoe beter ik de nummers leer kennen, hoe meer ik het kan apprecieren.
Er heerst ook een relaxte sfeer op dit album waar ik van hou, niet zoals het vorige werk waar er meer werd geexperimenteerd.

stem verhoogt van 3,5 naar 4.

Voor mij is dit het ultieme pink floyd album. De eerste 2 in elkaar overlopende nummers is gewoon het beste instrumentale stuk ooit van pink floyd. Luistert heerlijk weg maar de andere albums van Pink Floyd, de meer commerciele, en succesvolste, zullen altijd boven dit album staan. En dat is jammer want dit is ewoon een heerlijk album.

nicolas
Betse instrumentale stuk ooit? Ok, het is heel mooi, maar ooit al gehoord van Shine on you crazy diamond?

Joy
JJ_D schreef:

Ja, echt doen! Het is een vrolijk album dat je altijd weer kan opbeuren...

pink floyd vrolijk?

mm, ben benewd

voltazy
Joy schreef:

pink floyd vrolijk?

mm, ben benewd

ik ben al aan de polonaise begonnen hoor

avatar van Jochempie
The Gold is in the... is zoo geniaal! Echt die solo swingt de fucking pan uit.

EVANSHEWSON
Zéér fraai plaatje, maar geheel onbekend, jammer is dat;
Het is de voorganger van millionseller Dark Side of the Moon en bevat véél hoogtepunten.
Het begint al bij de maffe instumentale intro
Wot's... Uh the Deal is humoristisch en toch typisch Floyd. Zo ook Free Four met dat maffe aftellen...
Absolutely Curtains is filmisch mooi...
Misschien de meest onbekende Floydplaat. Mààr een echte Floydfan zoals ik heeft alles, en kent ze dus.
Nog niet zo top als DSOTM of WYWH, maar komt toch al aardig in de buurt. 4 sterren wat mij betreft !

tangmaster
Het beste album van pink floyd, beter hebben ze nooit meer gedaan.

leuk album, juist zoals "More" een score voor een film, maar wel met goeie nummers en solo's erop

avatar van roelenbastiaan
Geweldige plaat, volgens my de voorloper van Drak Side Of The Moon. veel blues, veel gitaar, echt n aanrader voor degene die deze plaat nog niet kennen. Dark side of the moon blijft natuurlijk hun meesterwerk, maar dit komt er ook al dicht in de buurt. ze hebben ook heel veel muziek gemaakt, dus er is nog zat te ontdekken op pink floyd gebied.
hier een paar andere aanraders:

A Saucerful Of Secrets
Music from The Film More
Atom Heart Mother
The Drak Side Of The Moon
Wish You Were Here
en natuurlijk The Wall

Het latere werk na The Wall vind ik persoonlijk totaal niet boeiend. ze gaan dan veel te veel de jaren 80 stijl in en het begint steeds minder op de "echte pink floyd" te lijken.

En dan heb je de allerbeste niet eens genoemd: Animals!

avatar van kaztor
Vind het eerlijk gezegt een nogal flauw album van deze line-up. Maar het is dan ook geen echt album. De band lijkt een beetje te twijfelen tussen psychedelica (wat ze ten tijde van dit album eigenlijk al niet meer waren) en de sound vanaf Meddle. Slecht is het niet maar het kan me ook maar weinig boeien.

Over het algemeen niet zo'n goed album, maar hier staat wel het ongelijk mooie, prachtige, wonderschone Stay op. Misschien wel mijn lievelingsnummer van Pink Floyd.

avatar van Gerards Dream
Dit blijft een wonderbaarlijk album voor mij. Goed gekozen geluiden waardoor spontaan de mooiste beelden op mijn netvlies komen te staan. Absolutely Curtains is in één woord huiveringwekkend.

avatar van beruk
Net de DVD van David Gilmour gekregen. Zingen ze daar opeens nummers van deze plaat. Houdbaarheid van deze plaat blijkt nog lang niet verstreken!

avatar van Gerards Dream
Bij eerste beluistering kan Pink Floyd wat knullig klinken, maar naar mate je het vaker hoort begin je er toch achter te komen hoe knap het in elkaar zit.

Gevarieerd album met zeer degelijke nummers.

3,75 *

bikkel
Een leuk tussendoortje van de groep.Precies tussen Meddle en Dark Side Of The Moon in.Het is een soundtrack en hier en daar wat onevenwichtig.Ik vind het over het het algemeen niet hun sterkste werk,maar je hoort wel een groep die nog steeds ideeenrijk is en experimenteel uit de hoek kan komen.Whot's....uh the deal en Free Four(volgens mij Roger's 1e uitgewerkte idee over de 2e wereldoorlog)zijn puike nummers.

avatar van battersea
Ook uitstapjes van PF zijn de moeite waard. Vooral het wonderschone Stay is niet typisch des bands maar Wright en Gilmour zetten een juweeltje neer. Niet het beste maar zeker een groeischijf die langzaam beter wordt. Iemand de gave om te zien wat de hoes voorstelt?

avatar van Gerards Dream
Dat is inderdaad een goede vraag. Wat moet de hoes voorstellen??? Ik heb hem er eens bij gepakt en mijn ogen flink scheel opgekeken, maar een antwoord ho maar...

avatar van Kos
Kos
Iets te conventionele Floyd-rock plaat naar mijn mening.

Joy
moet een hoes iets vorstellen?

gewoon een slecht ingezoemde foto bij schemer, lampjes enzo