MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Pearl Jam - Ten (1991)

mijn stem
4,22 (3038)
3038 stemmen

Verenigde Staten
Rock
Label: Epic

  1. Once (3:51)
  2. Even Flow (4:53)
  3. Alive (5:40)
  4. Why Go (3:19)
  5. Black (5:48)
  6. Jeremy (5:18)
  7. Oceans (2:41)
  8. Porch (3:30)
  9. Garden (4:58)
  10. Deep (4:18)
  11. Release / Master/Slave (9:05)
  12. Alive [Live] * (4:54)
  13. Wash * (3:33)
  14. Dirty Frank * (5:38)
  15. I've Got a Feeling * (3:42)
  16. Brother * (4:00)
  17. Just a Girl * (5:03)
  18. Breath and a Scream * (5:59)
  19. State of Love and Trust * (4:49)
  20. 2,000 Mile Blues * (3:58)
  21. Evil Little Goat * (1:30)
  22. Why Go [Live at the Academy Theater] * (4:01)
  23. Even Flow [Live at the Academy Theater] * (5:10)
  24. Alone [Live at the Academy Theater] * (3:26)
  25. Garden [Live at the Academy Theater] * (5:42)
toon 14 bonustracks
totale tijdsduur: 53:21 (1:54:46)
zoeken in:
avatar van kaztor
4,0
dj maus schreef:
met een beetje gevoel voor tijdsgeest en socio-culturele omstandigheden kun je echter wel inzien dat er meer is dat de Seattle bands van rond 1991 gemeen hebben dan dat het alleen rock muziek is, en dat er ook wel iets is dat ze onderscheidt van de Rolling Stones (godbetert!)

anders kun je alles gewoon het beste maar popmuziek noemen


Zelfs in de meest strikte zin zijn The Beatles en Spice Girls ook beiden pop, dus de vergelijking kan best op gaan, vind ik. Of neem bv. Poison en AC/DC: Beiden hardrock-bands. Dat heeft meer te maken met categorisering dan persoonlijke smaak.

Het geluid van een Pearl Jam of Nirvana werd al jaren eerder gemaakt toen grunge nog 'modder' betekende. PJ is zeer duidelijk geinspireerd door Neil Young & Crazy Horse en The Who en beiden opereerden al in de jaren '60 en staan bekend om hun 'rockmuziek'. 'Grunge'-muziek ontstond toen de wereld klaar was voor een Amerikaanse golf rockbands die muziek maakten die al jaren bestond. 'Britpop' vind ik ook typisch zoiets. Meer een referentiekader dan een muziekvorm an sich.

avatar
Father McKenzie
@ kaztor; er komt een jubileum uitgave uit van dit album, zo het er al niet is, met vele bonustracks, outtakes en zo meer... o ja, ik zie bij de tracklist al verschillende bonustracks, ik ben weer goed wakker zo te zien...

avatar van dj maus
3,5
Kronos schreef:

Precies wat ik al schreef.


je hebt gelijk

dus

op dat punt

avatar van dj maus
3,5
kaztor schreef:

Zelfs in de meest strikte zin zijn The Beatles en Spice Girls ook beiden pop, dus de vergelijking kan best op gaan, vind ik. Of neem bv. Poison en AC/DC: Beiden hardrock-bands. Dat heeft meer te maken met categorisering dan persoonlijke smaak.

Het geluid van een Pearl Jam of Nirvana werd al jaren eerder gemaakt toen grunge nog 'modder' betekende. PJ is zeer duidelijk geinspireerd door Neil Young & Crazy Horse en The Who en beiden opereerden al in de jaren '60 en staan bekend om hun 'rockmuziek'. 'Grunge'-muziek ontstond toen de wereld klaar was voor een Amerikaanse golf rockbands die muziek maakten die al jaren bestond. 'Britpop' vind ik ook typisch zoiets. Meer een referentiekader dan een muziekvorm an sich.


ja klopt ook

dus

maar je eerdere post was natuurlijk een beetje onzin, hè

avatar van kaztor
4,0
Een klein beetje wel, ja!


avatar
Joy
geen jubileum uitgave maar een boxset waarin Ten opnieuw geremixed wordt uitgebracht

het geluid is idd vele vele malen beter, het klinkt zoals het moet klinken

het is subtieler, helderder, het is geen brei van geluid meer maar gebalanceerder, en je hoort ook veel beter wat men speelt

goeie zet van de manne

avatar
Joy
niemand iets over de remaster?

avatar van Aghora
5,0
Joy schreef:
niemand iets over de remaster?


Lees even terug er staan al een aantal berichten over. Ik heb hem zelf nog niet aangeschaft maar gezien de positieve reacties ga ik dat waarschijnlijk nog wel doen.

Nog even een vraagje, wat is nou het verschil tussen een remaster of een remix of betekent het hetzelfde?

avatar
Joy
remaster ,dan gaat de hele plaat cd nog eens ff door de mangel om bijv het geluid te verbeteren

remix is over het algemeen het toevoegen of weghalen van van geluiden, aanpassen etc, met als doel een totaal andere plaat te creeeren

avatar
Ben het ermee eens dat de remix beter klinkt, maar wat mij betreft hadden de nog niet eerder uitgebrachte nummers achterwege kunnen blijven. Er zitten namelijk hele zwakke tussen (Just a girl bvb). Zwakke teksten en Vedder zingt als een slechte imitator van zichzelf. Daardoor ben ik geneigd Ten met andere ogen te gaan zien. Als ik nu bvb luister naar Why go, vind ik de tekst heel puberaal. Op dit album heeft Vedder nog niet zoveel poëzie in huis als op bvb Yield. M.a.w. door de bootleg-tracks gaat er iets van dit geweldige album verloren...

avatar van Kill_illuminati
5,0
Mwa ik luister niet zo nauw naar de teksten, ik versta de helft niet eens mede dankzij z'n uitspraak mits het door z'n het gezang komt.Ik vind het niet zo boeiend bij Rock altans nu op dit moment. Dit gaat trouwens niet verloren van het luister plezier heb ik zo'n idee.

avatar
Joy
het bonusmateriaal moeje ook helemaal niet meetellen in je beoordeling, het gaat om Ten, en je weet welke nummers daar oorspronkelijk opstaan

avatar van TheFunkyM
5,0
Ja idd. het zou jammer zijn als dit album minder waardering gaat krijgen doordat er nu een delux versie is uitgebracht...

ik vind btw State of Love and Trust een erg lekker nummer!

avatar van Aghora
5,0
TheFunkyM schreef:
ik vind btw State of Love and Trust een erg lekker nummer!


Inderdaad een fantastisch nummer, stond ook al op de verzamelaar Rearviewmirror.

avatar van kaztor
4,0
Ik vind het knap dat de 'zogenaamde' bonus-cd niet de nummers bevat die op de oude Europese versie stonden. De versies daarop van Wash en Dirty Frank verschilden van de versies op Lost Dogs en de geweldige live-versie van Alive is er nu ook niet meer. I've Got A Feeling van de originele Japanse versie staat er ook niet bij, net als de originele mix van Alone. En dan van de Singles-soundtrack er wel SOLAT en niet Breath erop zetten...

avatar van Klumpie
5,0
ehm, Breath and a Scream is gewoon een ruwe versie van Breath. State of Love and Trust is ook een ruwe versie, en dus niet dezelfde als op de Singles soundtrack.

avatar van Devoo
5,0
De tijd van Release staat hier trouwens verkeerd aangegeven. Dat zou 9:06 moeten zijn.

avatar van Beatlejim
3,5
Pearl Jam - Ten

Om te beginne is het voor een debuutalbum al een + puntje waard, en dat heeft zich ook geloont met tientallen prijzen.

Deze CD is een voorbeelt die bijna (voor mij) van voor naar achter goed is, je merkt wel dat het in Green river niet goed klikte.
Want er zijn 2 heel verschillende bands uit gekomen, de 'scheurende' Mudhoney, en de wat meer 'lieve' Pearl Jam.

In de top 250 staat die misschien wel goed op zijn plek, maar als er een top lijst zou zijn met Grunge cd's, zou die misschien net in de top 10 staan.


Btw: Het is dat ik de CD ooit heb gekregen, anders had ik hem misschien nooit gehad.

4.0*

avatar
Die hele boxset ziet er supertof uit. Ff wachten tot salaris is gestort en dan even naar de winkel denk ik.

avatar van CTK
5,0
CTK
Deze plaat had ik al lang niet meer opgezet. Zonet de herbeluistering nog eens gedaan en wat blijft hij toch zalig om te beluisteren.

4.5*

Ik heb me nooit verder verdiept in Pearl Jam, is hun andere werk de moeite waard of kan niks ten evenaren?

avatar van Beatlejim
3,5
Nou, ik ben eerlijk gezegt niet zo te spreken over het andere werk van Pearl jam, maar ik denk dat het zeker de moeite waard is om het te luistere, het is niet alleen een geliefde band door Ten neem ik aan.

avatar van Aghora
5,0
Tjah, het hangt er vooral van af wat je er van verwacht. Een tweede Ten hebben ze niet gemaakt en veel mensen haken daardoor af. Ik vind zelf dat Pearl Jam geen enkel zwak album heeft gemaakt en ze allemaal de moeite waard zijn.

Heel beknopt zou je het zo kunnen zien: VS en Vitalogy vind ik iets ruiger en met name die laatste wat experimenteler. No Code nog iets gevarieerder. Yield, Binaural en Riot Act over het algemeen wat ingetogener en rustiger. En dan Pearl Jam een beetje een mengelmoes van al het voorgaande. De dubbelaar met "B-sides" Lost Dogs is ook erg aan te raden, sommige nummers op dat album zijn beter dan liedjes die wel op een studio album zijn verschenen.

Dus ik zou zeggen, ga zeker op zoek naar meer werk van ze maar verwacht geen tweede Ten. Als je een beetje verdwaald omdat het toch wel een behoorlijk aantal cds is kan je eens de verzamelaar Rearviewmirror beluisteren. Een hele mooie compilatie van nummers van Ten t/m Riot Act.

avatar van CTK
5,0
CTK
Aghora, aan uw antwoord heb ik echt wat! Dank je

avatar van TheFunkyM
5,0
Nee idd, een tweede ten moet je niet verwachten..

Ik ben zelf ontzettend fan van de cd Binaural, op de eerste 3 nummers na.. echt heel mooi..
Ook VS is goed, wel wat harder.. Pearl Jam - Pearl Jam is ook een mooi album met goede ballads erbij.. die ballads lijken wel een beetje op de ballads van Ten.

avatar van west
5,0
CTK schreef:
Deze plaat had ik al lang niet meer opgezet. Zonet de herbeluistering nog eens gedaan en wat blijft hij toch zalig om te beluisteren.


Ik wilde net precies dezelfde tekst neerzetten.

De Remastered versie vind ik echt geweldig gedaan: wat klinkt dat goed en wat klinkt het tijdloos. Dit album is 18 jaar oud, maar je zou zo geloven dat het in 2009 nieuw uitgebracht zou zijn.
Ik vond het toen al een echt geweldig rock album. Wat mij nu opvalt is de intensiteit van de muziek. En de fantastische gitaarsolo's natuurlijk!

Ik zet 'm weer terug in mijn top 10.

avatar van west
5,0
Nu ook de Remixed versie, oftewel Ten Redux, geluisterd. Op de Sennheiser hoor je inderdaad meer details. Vooral opvallend te horen bij Even Flow, Jeremy, Porch & Deep. Deze versie doet in het geheel geen afbreuk aan het origineel, integendeel.

Kortom, de hernieuwde uitgave met een geremasterde originele versie en een geremasterde remix versie is zeer de moeite waard.

avatar van kaztor
4,0
Ik blijf erbij dat ze alleen de remix uit hadden moeten brengen met wellicht een bonus-cd ofzo. De originele mix van Ten komt uit 1991 dus wat valt daarmee te remasteren?

avatar
Joy
beluister hem nu maar , je hoort een wereld van verschil

avatar van TheFunkyM
5,0
Ja je hoort de stem veel duidelijker, het klinkt wat meer gestructureerd, niet zo'n rommeltje.. maar ik ben er nog steeds niet uit of ik de nieuwe remastered beter vind dan de oude..

avatar
Joy
ik vind hem helderder en vooral warmer

ook hoor je op koptelefoon beter stereo,waarbij de zang in het midden is gemixed

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 21:04 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 21:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.