Earth & Fire - Song of the Marching Children (1971)

Label: Polydor

1. Carnaval of the Animals (2:42)
  2. Ebbtide (3:07)
  3. Storm and Thunder (6:25)
  4. In the Mountains (3:03)
  5. Song of the Marching Children (18:24)
  6. Lost Forever * (2:47)
  7. Invitation * (3:50)
  8. Song of the Marching Children [Single Version] * (4:10)
  9. Memories * (3:22)
avatar van Alicia
BoyOnHeavenHill schreef:
Nou, twee van die "radiohitjes" staan trouwens ook op een ándere geweldige plaat van Earth & Fire die je niet mag missen, To the world of the future. En eigenlijk hoort het titelloze debuut ook gewoon tot hun klassieke werk...

Ook die zoeken we nog weleens een keertje op! Bedankt voor de tip!

avatar van Karma_To_Burn
Best spacende muziek! Ik kende enkel een greatest hits en had dit niet echt verwacht. Positief verrast wel maar tegelijkertijd duidelijk een album die nog moet groeien en niet na 1 luisterbeurt perfect op waarde geschat kan worden.
Voor nu dus een 3 met zeker kans op verhoging.

avatar van Marco van Lochem
Album 2 van E&F is een stap voorwaarts, waarbij vooral het titelnummer "SONG OF THE MARCHING CHILDREN" erg tot de verbeelding spreekt. Het uit 7 delen bestaand meesterwerk laat het mooiste en beste van de band horen. "STORM AND THUNDER" is een Nederpop klassieker en ook "EBBTIDE" vind ik erg mooi.

avatar van schizodeclown
Sprookjesachtig en avontuurlijke prog, precies mijn ding. Deze album kan zich meten met het beste symfo wereldwijd. En Jerney Kaagman zit dankzij deze plaat in me top 3 beste zangeressen ooit.

avatar van RuudC
Staat dit al jaren nauwelijks beluisterd in de kast? Altijd leuk wanneer je eigen platenverzameling nog een soort snoepwinkel is, maar aan de andere kant is het ook wel enigszins beschamend. Dit is top notch symfonische rock. De broertjes Koerts leveren hier fantastisch werk af en Jerney Kaagman is beduidend beter gaan zingen. Dit hele album voelt aan als een soort droom. Je hebt helemaal geen hallucinerende drugs nodig om in vervoering te raken. Ik ben dol op het rustige, zweverige karakter van Carnaval Of The Animals en Ebbtide. De spanning van Storm And Thunder is heerlijk en dan ben ik nog niet eens toegekomen aan de machtige titeltrack. De gelijkenissen met Genesis (Nursery Cryme verscheen een maand later) zijn erg opvallend. Wat een prachtig album is dit.

Tussenstand:
1. Song Of The Marching Children
2. Earth & Fire

avatar van lennert
Ja, Song Of The Marching Children (het lied) is een van de meest progressieve en kunstzinnige stukjes de we ooit uit Nederland hebben gehoord. Hier is het helemaal duidelijk dat occult rock als nieuwer genre flink schatplichtig is aan wat Earth And Fire hier precies doet. Kaagman is hier op haar beste kunnen, de compositie heeft veel afwisseling en vooral lekker veel dromerige stukken waarbij vooral de toetsenpartijen fantastisch zijn. Het nummers is zo goed, dat de rest van het materiaal ietwat tegenvalt in vergelijking met de titeltrack. Gelukkig zijn opener Carnival Of The Animals en Storm And Thunder eveneens fantastisch, al kan ik niet heel erg veel met In The Mountains. Buiten dat minpuntje wel een absoluut meesterwerk dat zich met gemak kan meten met de betere werken van andere proggiganten uit de vroege jaren '70.

Tussenstand:
1. Song Of The Marching Children
2. Earth & Fire

avatar van spoiler
Naar aanleiding van alle Aandacht voor Earth & Fire op dit forum maar eens deze plaat gedraaid vanavond.

Wat blijft het toch een prachtige plaat zeg. Na Atlantis werd het helaas wel rap minder met de mooie deuntjes

Wat een prachtig album! Vandaag maar even een tweede exemplaar op vinyl gekocht.

avatar van Blu-ray
lennon schreef:

Ik ook, en wil m graag verkopen! dus mocht er nog iemand interesse hebben....
Dan heb ik wel interesse.

Blu-ray schreef:
Dan heb ik wel interesse.

Helaas....4 jaar verder, verkocht.

avatar van B.Robertson
B.Robertson (crew)
Heb hier een mooi gave elpee van (hoes niet) en ben haast met stomheid geslagen hoe hemels goed dit album wel niet is. Alleen In the Mountains vind ik dan wat minder, doet in de gitaarpartijen wel iets Focus-achtig aan, althans mijn beleving. Toch overrompeld genoeg door schoonheid en klasse om de volle score te verlenen.

Ik vind dit ook een mooie elpee. Ik ben met jou eens, dat the Mountains sterk doet denken aan Focus.

avatar van Marco van Lochem
Het tweede album van het Nederlandse Earth & Fire behoort tot de klassiekers in de Nederpop, maar ook bij de beste album binnen het symfonische, progressieve rock genre.
De band kende zijn oorsprong eind jaren zestig in Voorburg en bereikte met “SEASONS”, geschreven door Golden Earring gitarist George Kooymans, voor het eerst de Top 40, en het juweeltje schoot door tot nummer 2 in die lijst. Het debuut dat in hetzelfde jaar verscheen, is eveneens een prachtig, zij het een nog wat fragmentarisch album, waar nog nog 2 andere top 10 hits op te vinden zijn, “WILD AND EXCITING” en “RUBY IS THE ONE”.
Toen de groep aan de opvolger van dat succesvolle debuutalbum begon, bestond de groep uit zangeres en blikvanger Jerney Kaagman, gitarist Chris Koerts, toetsenist Gerard Koerts, drummer Ton van der Kleij en bassist Hans Ziech.
Het als “SONGS OF THE MARCHING CHILDREN” in de herfst van 1971 verschenen meesterwerkje, leunt voor het grootste deel op het titelnummer, dat de volledige kant 2 van het album vult. Het magnum opus van Earth & Fire duurt bijna 18 en een halve minuut en bestaat uit 7 delen. Na een instrumentaal gedeelte “THEME OF THE MARCHING CHILDREN”, klinkt de zang van Kaagman door de speakers in het deel “OPENING OF THE SEAL”, een prachtig progressief deel, met heerlijke drumpartijen en mooie samenzang. Daarna gaat het nummer verder met een prachtige toetsensolo en zang, waarna halverwege het nummer het tempo verandert en het er weer een prachtig gezongen deel komt en het tempo weer tot het nulpunt zakt. Subtiel gitaarwerk luidt het volgende deel van dit magistrale nummer in, via een deel met zang en dreigend arrangementen en met een marsritme, het instrumentale “THE MARCH” komt het nummer tot een einde. Daarmee dus ook kant 2, van de vroegere vinyl exemplaren, maar we mogen de eerste 4 nummers absoluut niet vergeten.
Het album gaat van start met ‘CARNIVAL OF THE ANIMALS”, met mooie mellotron en tegendraads drumwerk en mooi, kenmerkende zang van Kaagman. “EBBTIDE” is een rustig nummer. Prachtig gezongen, subtiele gitaarwerk en een hoofdrol voor de fluit. De single “STORM AND THUNDER” kent een langere album uitvoering, want het intro duurt op deze versie zo’n 2 minuten alvorens deze topper in het oeuvre van Earth & Fire pas echt begint. Met een rustig gezongen passage waarbij het tempo langzaam opgevoerd wordt tot wat we in het refrein horen, wat een track! “IN THE MOUNTAINS” is het derde korte nummer op het album en tevens een instrumentaaltje, met ook weer subtiel gitaarwerk, mooie toetsenpartijen en een heerlijke gitaarsolo.
Na dit meesterwerk bracht de band in 1973 het eveneens prachtige “ATLANTIS” uit, met onder andere de hit “MAYBE TOMORROW, MAYBE TONIGHT”, “TO THE WORLD OF THE FUTURE” uit 1975 is ook nog erg goed, daarna werd het wat mij betreft langzaam minder interessant. In 1972 scoorde de band een nummer 1 hit met de symfonische rock single “MEMORIES”, een geweldig nummer en ook in 1979 stonden ze weer bovenaan de Nederlandse Top 40. Dit keer met het huppelende niemendalletje “WEEKEND”, waarmee de band liet horen inmiddels voor een compleet ander geluid te kiezen. Langzaam viel de band dan ook uit elkaar, maar gelukkig blijft dit album tot in lengte van dagen een genot om naar te luisteren en, zoals gezegd, een klassieker in de Nederpop.