Pearl Jam - Vs. (1993)

6. W.M.A. (5:59)
  7. Blood (2:51)
  8. Rearviewmirror (4:44)
  9. Rats (4:15)
  10. Elderly Woman Behind the Counter in a Small Town (3:16)
  11. Leash (3:09)
  12. Indifference (5:03)
  13. Hold On * (4:39)
  14. Cready Stomp [Studio Outtake] * (3:21)
  15. Crazy Mary * (5:39)
FightForMore
Dit is het tweede album dat ik van ze heb gehoord en het is weer even vermakelijk als hun vorig album die ik heb gehoord, Ten.

Ik kwam met Pearl jam in aanraking door dit album. Vreselijk goeie plaat met een unieke sound.
Wederom weten ze een plaat te maken met een eigen karakter en sound. De discussie beter of niet beter dan Ten vind ik onzinnig. Hadden ze een 2e album gemaakt wat op Ten had geleken was het ook niet goed geweest.
Artistiek nemen ze met deze plaat een stap naar boven. Het is in zijn geheel over de breedte sterker dan Ten en Vitalogy. Grootste pluspunt is de power die de plaat heeft. Het is een trein die als een gek door het landschap dendert. Enorme adreline krijg ik ervan en de melodielijnen zijn ook erg sterk. Rauwer en meer ingepakt als op Ten.
lijkt wel een live optreden, geweldig opgenomen en de stem van Vedder is op deze plaat zo goed. Ik ken geen plaat van PJ waar hij beter zingt als hier.
Eigenlijk zijn alle nummers steengoed met als uitschieters Animal, W.M.A, Rearview Mirror en Indifference.
In mijn beleving beter als Ten en de beste rockplaat van de jaren 90.

avatar van Jumpjet
Mooi gezegd van Veluwe. Ik heb ook meer met deze dan met Ten. W.M.A. vind ik ook een uitschieter, maar dan naar beneden toe. En duurt bovendien veel te lang. Hadden ze beter State of Love and Trust voor in de plaats kunnen zetten.
Animal en Dissident zijn geweldig, maar de beste Pearl Jam song allertijden staat er ook nog bij en dat is natuurlijk Rearview Mirror!

avatar van LucM
Vergeleken met het debuut is deze schijf wat diverser dat varieert van het rustige Indifference tot het keiharde Blood. Maar alle nummers klinken als Pearl Jam en dat heeft natuurlijk veel te maken met de uit duizenden herkenbare stem van Eddie Vedder. Globaal weet het songmateriaal van het debuut mij iets meer aan te spreken wegens de grotere emotionele lading en daar staan ook meer topsongs op. Maar van een teleurstelling kan ik hier niet spreken aangezien ik 4* toeken.

Ook ik ben niet teleurgesteld, maar dat komt omdat ik nooit hoge verwachtingen heb gehad van deze schijf.
Daarentegen is Reaviewmirror mijn Pearl Jam favoriet aller tijden. Ook Daughter springt er uit en is op mijn hoogstpersoonlijke Pearl Jam compilatie terechtgekomen.

43 minuten fantastische muziek met een hoeveelheid energie waar je u tegen zegt. Zelfs Ten kan niet op tegen deze power. De band was hier op oorlogssterkte.
1-2-3-4-5 against one. Torture from you to me. Onbegrijpelijk dat er altijd over Ten geluld wordt en dan deze niet noemen. Dit is een memorabele rockplaat. Luisteren mensen en schrijf erover, kom op!

Ik ben het helemaal met veluwe eens, VS barst van de energie en het houdt je van begin tot eind in de greep! dit album kun je sowieso niet echt vergelijken met Ten, het is veel rauwer en agressiever dan Ten, het tempo ligt ook een stuk hoger.
Naar mijn mening echt 1 van de beste rockalbums ooit gemaakt.
Lekkere drums ook, op bijv. Go en Glorified G., maar alle nr's zijn gewoon geweldig, op een of andere manier grijpen ze je meer bij je strot dan ten, door de intensiteit waarmee het gespeeld wordt.
Maar goed, nogmaals je moet deze albums ook niet vergelijken met elkaar.

goed cd-boekje zit er trouwens ook bij

avatar van ChiefRocka
Opnieuw een heerljik album van Pearl Jam. Ik behoor wel tot de groep mensen die het album Ten net iets hoger heeft staan dan Vs. Maar het verschil tussen beide albums is in mijn ogen minimaal. Een heerlijke stevige rockplaat met een geweldige rauwe sound. Elk nummer zou ik als minimaal goed omschrijven, met enke uitschieters die dat niveau zelfs nog wel overstijgen. 4.5 sterren is mijn eindoordeel.

avatar van Madjack71
Een al wat ouder album van Vs. die ik vandaag pas voor het eerst het genoegen mee had om te luisteren. M.i. zit hier ook nog wel wat van het venijn dat bij het klassieke debuut zoveel indruk maakte. Pearl Jam was opstandig, tegendraads en eigenzinnig en dat kwam hier nog met goede muziek prima naar voren.

avatar van Dielie
'Ten', 'Vs' en 'Vitalogy' blijven de echte Pearl Jam platen voor mij, forever

avatar van FrodoK
In deze plaat miste ik destijds de magie van Ten. Wel een goeie plaat hoor, zeker wel. Maar ik miste iets van dimensie in de muziek, die ik op de betoverende voorganger wel had.

avatar van AppieAap
Alleen al door rearviewmirror is dit voor mij het beste Pearl Jam album. Die gitaarrif waar het nummer mee begint, grijpt je meteen vast.

avatar van Frenz
Dus vraag ik me af waarom ik eigenlijk geen andere albmms van Pearl Jam heb, ik kijk hier wat rond, download vs. en denk na twee nummers: dit komt me toch wel héél bekend voor. Aangezien ik nooit meer CD's draai, duik ik de kast in waar de krat met m'n CD's staat. Ja hoor, heb ik 'm gewoon (maar goed dat er geen schaam-smiley is). En dat niet alleen, ik kom No Code ook nog tegen. Onvoorstelbaar dat dat uit je geheugen verdwijnt [mompelt iets over wilde jeugd en drugs enzo]
Affijn laten we het een aangename herontdekking noemen. Overigens ben ik het wel met FrodoK eens, de magie van Ten is er niet, desondanks zeer de moeite waard

Dielie schreef:
'Ten', 'Vs' en 'Vitalogy' blijven de echte Pearl Jam platen voor mij, forever

Voor mij ook. Ik doe daar overigens ook Backspacer bij, en trouwens ook No Code, Pearl Jam, Riot Act en Binaural.

Voor mij was het na de wereldse TEN een beetje een tegenvaller..
TEN staat boven alle andere Pearl Jam albums. Van een aantal andere die daarna verschenen kun je één TOP album a la TEN maken

Ten staat hoog in mijn top 10. Dat album heeft wat meer samenhang dan dit VS. Hier tref je een samenraapsel van hele aardige tot geweldige songs, van rustige tot keiharde songs. Op Ten staan voornamelijk steengoede vaak emotionele songs. Oftewel, ik waardeer dit album VS net wat minder.

Maar ja, het blijft een vroege energieke Pearl Jam plaat. En wat staan er lekkere nummers op zeg! Vooral de hardere vind ik overtuigend, zoals go, animal, glorified g, blood & leash. Maar de 'rustiger' nummers daughter, dissident, rearviewmirror & indifference mogen er ook wezen. Alles met kleine letters: want zo staat het ook op dit prima album geschreven.

Na het redelijke nieuwe album Lightning Bolt, bleek VS. nog in de speler te zitten. En dan besef je je goed, dat als je een album net wat lager waardeert als Ten, dat natuurlijk nog steeds de volle mep waard is. En oh ja: w.m.a. is ook bijzonder fraai!

avatar van Darkzone
En dan is het zo ongelofelijk jammer dat er relatief weinig stemmers zijn op dit album, want ook dit album hoort in de top 250 te staan naturlijk.
En Leash kan natuurlijk zo op Ten. Heerlijk al dat venijn in dat nummer.

avatar van rafke pafke
Ik vind op VS meer venijn te horen is dan op Ten eigenlijk. Die plaat vind ik meer een vorm van tristesse over zich heen hebben.

Maar wel venijnige tristesse.

Wat is tristesse?

Vlaams voor melancholisch, zegt een Utrechter.

avatar van Rogyros
Ahhh... Nu weet ik het ook. Ik ben Deventernaar, maar ik heb in de verte Belgisch bloed. Weinig van te merken, hahaha!!!

Ik hoop trouwens dat ik het goed heb, ik ben altijd van het woord triest uitgegaan...

avatar van Supersid
Samen met Vitalogy veruit hun beste pla(a)t(en)...

Supersid schreef:
Samen met Vitalogy veruit hun beste pla(a)t(en)...

Blij dat ik TEN veruit boven de rest plaats...
(nergens zwakke nummers en die vind je wel op de door jou genomede beste platen)

avatar van Supersid
Laat dat dan net bij mij niet het geval zijn, maar even goede vrienden hoor

Darkzone schreef:
En Leash kan natuurlijk zo op Ten. Heerlijk al dat venijn in dat nummer.

Helemaal eens. Onbegrijpelijk dat dit mensen een stuk minder raakt als Ten. Deze plaat is tijdlozer en beter.

veluwe schreef:

Dat zijn JOUW woorden meastro. Mooi toch ieder zijn/haar smaak

avatar van spaceman
Over de hele linie gezien een sterke opvolger van het debuut - altijd lastig die tweede plaat na zo'n overdonderende start -, en iets gevarieerder dan Ten, dat toch enkele mindere nummers heeft. Over de helft zakt die namelijk een beetje in (of word ik nu gelyncht?). Wel ontbreekt een echte uitschieter a la Alive of Black.