Grinderman - Grinderman (2007)

Australiƫ
Label: ANTI-

1. Get It On (3:08)
  2. No Pussy Blues (4:21)
  3. Electric Alice (3:15)
  4. Grinderman (4:33)
  5. Depth Charge Ethel (3:48)
  6. Go Tell the Woman (3:24)
  7. I Don't Need You (To Set Me Free) (4:06)
  8. Honey Bee (Lets Fly to Mars) (3:19)
  9. Man in the Moon (2:10)
  10. When My Love Comes Down (3:33)
  11. Love Bomb (4:26)
Aks
Beste cd van Nick Cave sinds jaren.

Is te vergelijken met muziek van de eerste band, The Birthday Party, waarin hij in zat. Dat is één van mijn favoriete bands uit de jaren 80.
The Birthday Party vind ik beter dan The Bad Seeds vanwege rauwheid van de muziek.

avatar van Manuel
Nummer 6, met dat geweldige stukje ''Go Tell The Women That We're Leaving'', heet dat nummer niet Go Tell The Women ipv Go Tell The Woman? Zo spreekt hij het namelijk wel uit..

Nu ik Grinderman 2 ken en dat album echt waardeer, vind ik deze eerste Grinderman toch wat minder klinken. Belangrijkste reden is, dat er gewoonweg minder echt goede nummers op staan dan op 2. Het is net of deze Grinderman de opmaat was voor het echt sterke album Grinderman 2.

avatar van oceanvolta
west schreef:

Ik heb dat precies andersom. Ik vind deze completer en de nummers beter.
Van het knallende, smerige Get It On tot het prachtige Man in the Moon. Of het sfeervolle traag voortkruipende Grinderman. Alleen Go Tell the Women pakt mij minder. Wel één van de favorieten hier zie ik. Ik merkte dat ook al in Vredenburg vorig jaar toen ze dat speelden op verzoek van het publiek. Het zat niet in de reguliere setlist.

Dit is trouwens een vette uitvoering van No Pussy Blues: YouTube - Grinderman - No Pussy Blues (Live on Later)

avatar van Madjack71
Grinderman 1 en the return of Grinderman steken allebei goed in elkaar, maar ook ik heb meer met dit album. Ruw, ongepolijst, als een diesel die doordendert, trekken de nummers als een bonkende hamer aan je voorbij. Een echte songsmid waar niets het zelfde is.

avatar van frolunda
Het oeuvre van Nick Cave wordt steeds indrukwekkender en dit is toch één van zijn sterkste albums van de laatste jaren.Rauwe bluesrock waar hij gedeeltelijk teruggrijpt naar z'n Birthday party verleden.Goed....erg goed.

avatar van Tupelo
Terug naar het rauwere werk, met een kleinere selectie uit de Bad Seeds bandleden - dat heeft prima uitgepakt. Het komt allemaal wat pretentielozer over, maar de meeste nummers staan toch weer als een huis, met schitterende uitbarstingen vol distortie.

Ik geef toch maar 4 sterren om de volgende redenen: Depth Charge Ethel vind ik weinig aan, en "I don't need you to set me free" vind ik nauwelijks een Grinderman nummer - dat klinkt eigenlijk als The Bad Seeds.

Daar staat natuurlijk veel fraais tegenover: het titelnummer, No Pussy Blues, When My Love Comes Down. Ook live was het een feest, met snorren en baarden en Nick Cave met gitaar.

avatar van Cor
Cor
Heerlijk. Wat 'ie ook maakt, Cave creëert zo'n unieke sfeer en heeft zo'n eigen, unieke sound. Ook hier weer die soms wonderlijke combi van passie, duisternis, rauwe uitgelatenheid en humor. De man is een fenomeen.

avatar van HansVon
Deze oen wist tot voor kort niet dat Grinderman ook Nick Cave is en wat maatjes !
Potjeandrie, wat een ontdekking ? want ik mag hem graag horen rocken en dan zo afgewisseld met wat rustigere nummers! Heerlijk! Maar dan toch vooral die bak-herrie-nummers ? !

Voor de liefhebbers: eind deze maand opnieuw op vinyl verkrijgbaar (uiteraard limited met een kleurtje.... ik krijg onderhand het heen en weer van die kleurtjes).

Arbeidsdeskundige
Dit rauwe album kan ik bijzonder waarderen.

avatar van LittleBox
Vlam, vol punt erbij. Echt, die gitaar van Get It On is het al waard. Wat is dit een nog fijner album dan ik aantal jaar geleden dacht. Moest door Carnage ineens weer aan Grinderman denken. Jaren niet beluisterd en beide albums zijn toch echt om te smullen hoor.